AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Del Skrevet 26. desember 2020 Min svoger fra Nederland lurer på hvorfor man på noen intetkjønnsord i bestemt flertall kan bytter ut med en. Eks: barna, beina, dyra Mens det ikke andre ord: husa, fugla. Jeg er usikker, så jeg lurer på om noen vet? Anonymkode: c06ce...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Del Skrevet 27. desember 2020 Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente. Ser ut som det mangler noe i første setning. Fugl er ikke intetkjønn, du kan ikke si et fugl. Anonymkode: e6a50...318 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Del Skrevet 27. desember 2020 Som nevnt over er ikke fugl intetkjønn. Men ellers kan du lese mer her: https://no.wikipedia.org/wiki/Nøytrum Anonymkode: 3c740...f79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Del Skrevet 28. desember 2020 "Husa" er da helt greit å si? Anonymkode: 00b7b...4a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Del Skrevet 28. desember 2020 Nesten alle substantiv kan ha -a-endelse i bestemt form flertall. I nesten alle tilfeller kan de samme ordene også ha -ene-endelse. Det er noen substantiv som har uregelmessig bøyning, og som ikke følger hovedregelen, men etter hva jeg har sett av eksempler er det ganske få intetkjønnsord. Et eksempel på uregelmessige ord er et kne. I flertall: knær - knærne. (Men det kan faktisk også bøyes likt som på nynorsk: kne-kneet-kne-knea). At ikke alle ord bøyes likt gjelder også på nederlandsk. Fugl er, som andre før har nevnt, ikke et intetkjønnsord. Hus kan skrives både husene og husa i bestemt flertall. Anonymkode: 517f7...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå