Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanligvis har jeg pakket ned julen til 13. dag jul. Jeg pyntet litt tidligere i år fordi jeg ville få det koselig litt tidligere. Jeg elsker å pynte til jul og vil ha den stående så lenge som mulig. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsket romjulen i barndommen. Julaften var selvfølgelig magisk. Men romjulen betydde ro, fred, familietid, god mat, julefilmer, spill, julepyntet hus. Så gikk man og gledet seg til nyttårsaften. Er jo da det virkelig er JUL og HØYTID. Tenk litt på det dere som pakker vekk julen altfor tidlig.. Dere legger opp til å lære barn at jul bare er julaften og frarøver de romjul. 

Anonymkode: 36fdf...131

• Liker 11
Skrevet

Jeg tar vekk pynten i løpet av første uken i januar. Vanligvis pynter jeg 10. desember, men pga. korona så pyntet jeg 1. desember i år så det ble litt ekstra koselig å være så mye hjemme 😊

• Liker 1
Skrevet

Mange som ikke klarer å leve i nuet, men haster videre til neste sted. Synd at det har blitt sånn, tror også det henger samnen med de utfordringene mange har med mental helse. Alltid haste videre, aldri helt fornøyd med det som skjer akkurat nå og bare planlegger og forbereder neste steg, i stedet for å senke skuldrene og nyte det stedet man står i.

Anonymkode: 2370e...08d

• Liker 12
Skrevet

Julepynten får stå til 4.januar, for da har jeg fri og tid til å pakke den ned. Pyntet litt til advent , men treet og mesteparten av pynten kom ikke frem før lillejulaften. 

For meg varer jula fra 23.12 til etter nyttårsaften. 

Anonymkode: c2731...8f1

Skrevet

Denne jula tror jeg faktisk treet skal ut før nyttår. Vi har en ettåring i huset, så den laveste meteren av treet får hard medfart.

Julepynten skal derimot bli til 13. eller 20. dag jul. Det er så koselig med julepynt, synes jeg.

Anonymkode: 516ab...722

• Liker 1
Skrevet

Etter tradisjonen tar vi ut alt 1.januar, og vasker ned stue. Elsker å starte året med renset stue, så det har blitt en fast tradisjon. 

Anonymkode: 68f86...99d

Skrevet

Ser mange kaller 1. og 2. juledag for romjul. De dagene hører med til helligdagene i julehelgen. Fra 3. juledag og til og med nyttårsaften er romjula, dette er ikke helligdager. 

Og: Julemorgen er 1. juledag, ikke julaften morgen. Jula starter ikke før kl 17 på julaften.  Fra 1. desember og fram til jula ringes inn er det advent, ikke jul. Jeg skjønner ikke poenget med å ha jul med julepynt og nisser og juletre før jula starter. Men kan godt skjønne at folk er lei av jula på julaften når det har vært jul i flere uker alt. 

og svar på spørsmålet, her pynter vi til jul på kvelden lille julaften,  og fortsetter litt julaften formiddag. Jula ryddes vekk 1. nyttårsdag. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange som ikke klarer å leve i nuet, men haster videre til neste sted. Synd at det har blitt sånn, tror også det henger samnen med de utfordringene mange har med mental helse. Alltid haste videre, aldri helt fornøyd med det som skjer akkurat nå og bare planlegger og forbereder neste steg, i stedet for å senke skuldrene og nyte det stedet man står i.

Dette er sant! 

Anonymkode: 5de9b...4cd

• Liker 8
Skrevet

Jeg må nesten le litt, for det argumentet jeg hyppigst hører for å pynte tidlig til jul er at "vi er så glad i julen, og vil ha den lengst mulig", og jeg forstår ikke at de ikke blir lei av julen etter 2-3 uker.
Men sannheten er at de blir lei like raskt som meg, men siden de hopper over advent, og feirer julen på forskudd er de ferdige når julen kommer.

Forskjellen på oss er at jeg liker adventstiden/ventetiden like godt som selve julen. 
Jeg er av dem som liker prosessen frem mot jul like godt som resultatet som vi har i julen.
Enkelheten og nøkternheten vi har i adventstiden/forberedelsestiden er for meg den perfekte oppbyggingen til selve julen.

Vi pynter mesteparten lille julaften, siste rest kommer på plass i løpet av dagen på julaften, og den ryddes bort et sted mellom 6. og 13. januar.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er noe av det jeg tenker også.

Når man alltid lever på forskudd, hva har man da til slutt å glede seg til?

Jeg kan sammenligne det med bursdagsgaver.
Jeg sendte en bursdagsgave til en venninne.  Det er litt vanskelig å beregne ankomsttidspunktet med postutlevering, så jeg sendte pakken i god tid.
3 dager før bursdagen fikk jeg en telefon fra venninnen min, der hun takket for bursdagsgaven, og skrøt den opp i skyene.  Det var akkurat det hun ønsket seg.  Hun fortalte at hun allerede hadde fått så mye fint til dagen sin.
På selve dagen (kvelden) ringte jeg henne for å gratulere henne med dagen, og da var hun skikkelig lei seg og "deppa" fordi hun ikke hadde fått noen hilsener på selve dagen, alle hadde "glemt" henne.  (Da hadde hun selv "glemt" at hun hadde pakket opp alle gavene, og lest alle hilsningene, på forskudd)
Da hadde hun gått glipp av minst 3 dager med forventninger, samt gleden og overraskelsen på selve dagen.

Anonymkode: 77297...0af

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette har da du virkelig ingenting med.

nei, jeg har ikke noe med det - men når det opprettes en tråd har jeg lov å ha en mening om det...

Anonymkode: e5481...cc7

• Liker 5
Skrevet

Tidligst dagen før skole/jobb starter igjen, men pleier ofte bli et par dager ekstra sånn rundt 13. dag jul. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Denne jula tror jeg faktisk treet skal ut før nyttår. Vi har en ettåring i huset, så den laveste meteren av treet får hard medfart.

Julepynten skal derimot bli til 13. eller 20. dag jul. Det er så koselig med julepynt, synes jeg.

Anonymkode: 516ab...722

Jeg synes det er godt gjort at dere har det fortsatt, det året vi hadde ettåring røk juletreet ut tidlig på første juledag. 😛

Anonymkode: 9b5d7...343

Skrevet

Eg forstår ikkje stresset med å pynte 1.desember, og så slenge alt ut om morgonen 1.juledag. Det er 2.juledag i dag. Og 3.juledag i morgon. Jula varer enno! 

Her brukar eg rydde ut jula når eg starter på jobb etter nyttår, heilt fram til det syns eg julepynt og julelys er fint. Men når eg kjem att frå jobb, er jula ferdig. Så då rydder eg ut:)

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er godt gjort at dere har det fortsatt, det året vi hadde ettåring røk juletreet ut tidlig på første juledag. 😛

Anonymkode: 9b5d7...343

Hvorfor ikke bruke en lekegrind til å bure inn treet i stedet?

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Skrevet

Skal rydde vekk jula 3. januar. Da starter jeg mandag 4. januar med et julefritt hus og er kalt for det nye året. 

Skrevet

Rett over nyttår, da er jeg liksom ferdig med julen for noen dager siden og jeg er lei.

Anonymkode: 70217...dee

Skrevet

Vi har et ryddig hus selv om julepynt og juletre får stå til 13. dag jul. Synes mørke, lange januar blir en smule bedre av glitrende julepynt som ikke er nedstøvet fordi den ikke kom frem før lillejulaften. 

Anonymkode: 4f186...718

• Liker 7
Skrevet

Jula ryddes bort 20.dagen (13.januar). 
Pynter dog ikke til jul før den siste adventshelga, og juletreet kommer opp den 23.

Tidligere i desember pynter vi til advent, og det meste av adventspynt blir bytta ut med julepynt - bortsett fra stjerne i vinduet og 7-armet lysestake

Anonymkode: f1b3b...6a0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...