Gå til innhold

Ny elitelinje på UiB? ITØK (INDØK)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette studiet virker veldig interessant. Tar nok opp fag og satser på dette. Det er økonomisk teori og informasjonsteknologi, uten å bli ekspert på programmeringsspråk. Dette er midt i blinken for meg. Bryr meg egentlig ikke om lønn og jobb, faget er interessant, så jeg taper vel ikke så mye på å gå på det :) Får nå i alle fall noe jobb, så dette kan bli bra. Virker som et veldig analyse fag, det liker jeg godt. Føler økonomistudiet mangler big data (store innsamlinger av informasjon) og fintech, programmering og litt kunstig intelligens, mens IT mangler økonomisk analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalzor skrev (15 timer siden):

Jeg synes dette studiet virker veldig interessant. Tar nok opp fag og satser på dette. Det er økonomisk teori og informasjonsteknologi, uten å bli ekspert på programmeringsspråk. Dette er midt i blinken for meg. Bryr meg egentlig ikke om lønn og jobb, faget er interessant, så jeg taper vel ikke så mye på å gå på det :) Får nå i alle fall noe jobb, så dette kan bli bra. Virker som et veldig analyse fag, det liker jeg godt. Føler økonomistudiet mangler big data (store innsamlinger av informasjon) og fintech, programmering og litt kunstig intelligens, mens IT mangler økonomisk analyse.

Et godt råd fra en som har gått på en "smell" i høyere utdanning. Ikke legg for mye vekt på emnebeskrivelser og "buzzwords". Jeg har tatt over 30 liknende emner som man tar på dette studiet, og det er svært sjelden at disse virkelig leverer det de sier. Faktum er, det er ekstremt underkommunisert hvor mye egenarbeid det kreves. Sånne "hybrid"-utdannelser ender ofte med at man har mye grunnkunnskaper om diverse fagområder, men mangler "ekspertisen" som gjør en attraktiv på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: b84b0...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et godt råd fra en som har gått på en "smell" i høyere utdanning. Ikke legg for mye vekt på emnebeskrivelser og "buzzwords". Jeg har tatt over 30 liknende emner som man tar på dette studiet, og det er svært sjelden at disse virkelig leverer det de sier. Faktum er, det er ekstremt underkommunisert hvor mye egenarbeid det kreves. Sånne "hybrid"-utdannelser ender ofte med at man har mye grunnkunnskaper om diverse fagområder, men mangler "ekspertisen" som gjør en attraktiv på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: b84b0...a63

De som har gått indøk på ntnu er jo de mest attraktive på arbeidsmarkedet og får høyest lønn. 

Anonymkode: bd14d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta 3 årig bachelor i ingeniør fag og deretter bygge på med 2 årig master i ind øk. Da får du en fullverdig ingeniørutdanning og i tillegg kan søke "ind øk" jobber med master påbyggingen.

Anonymkode: cdfeb...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom har et så merkelig syn på hva som er "elite". Husker det selv også fra da jeg var ung.

Anonymkode: 97e7f...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2020 at 11:22 PM, AnonymBruker said:

Hvem er det som omtaler dette som et elitestudie? Alle i arbeidslivet som omtaler sitt eget studieløp som "elite" er helt uspiselige og et mareritt å jobbe med. Det er en skikkelig uting som ikke går godt med den norske tankemåten.

Anonymkode: fbb99...bda

Enig. At et studium krever høye karakterer betyr ikke annet enn at antall studieplasser ikke er tilpasset hvor mange som søker dit. Feks hadde dyrelege og psykolog veldig høye karakterkrav før, men ingen mener vel at de er eliten i landet nå?

Anonymkode: 97e7f...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som har gått indøk på ntnu er jo de mest attraktive på arbeidsmarkedet og får høyest lønn. 

Anonymkode: bd14d...49b

Ja, og det kan ikke sammenlignes med et tullestudium på uib med mye mindre opptakskrav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Kalzor said:

Jeg synes dette studiet virker veldig interessant. Tar nok opp fag og satser på dette. Det er økonomisk teori og informasjonsteknologi, uten å bli ekspert på programmeringsspråk. Dette er midt i blinken for meg. Bryr meg egentlig ikke om lønn og jobb, faget er interessant, så jeg taper vel ikke så mye på å gå på det :) Får nå i alle fall noe jobb, så dette kan bli bra. Virker som et veldig analyse fag, det liker jeg godt. Føler økonomistudiet mangler big data (store innsamlinger av informasjon) og fintech, programmering og litt kunstig intelligens, mens IT mangler økonomisk analyse.

Høres ut som et sånt blandingsstudium der uttrykket «jack of all trades master of none» passer godt. Der de tror de blir store ledere med høy status rett etter studiene. De skjønner ikke at de beste lederne verves blant de som mestrer et fag i noen år først og som har de personlige lederegenskapene. Om de så tar lederkurs senere så er det noe annet.

Anonymkode: 97e7f...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. At et studium krever høye karakterer betyr ikke annet enn at antall studieplasser ikke er tilpasset hvor mange som søker dit. Feks hadde dyrelege og psykolog veldig høye karakterkrav før, men ingen mener vel at de er eliten i landet nå?

Anonymkode: 97e7f...356

Jepp. For 20 år siden var det vanskeligere å komme inn på Journalisthøyskolen enn medisin Oslo høst. Det har ikke noe med elite å gjøre, kun antall studieplasser vs antall søkere. 

Anonymkode: a1705...23f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær og psykologi profesjon har fremdeles høye karakterkrav, forresten, mens journalistikk har stupt. 

Anonymkode: a1705...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som et sånt blandingsstudium der uttrykket «jack of all trades master of none» passer godt. Der de tror de blir store ledere med høy status rett etter studiene. De skjønner ikke at de beste lederne verves blant de som mestrer et fag i noen år først og som har de personlige lederegenskapene. Om de så tar lederkurs senere så er det noe annet.

Anonymkode: 97e7f...356

Men indøk ntnu er jo veldig etterspurt og de får høy lønn.

Anonymkode: bd14d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. At et studium krever høye karakterer betyr ikke annet enn at antall studieplasser ikke er tilpasset hvor mange som søker dit. Feks hadde dyrelege og psykolog veldig høye karakterkrav før, men ingen mener vel at de er eliten i landet nå?

Anonymkode: 97e7f...356

Både psykologstudenter og veterinærstudenter er blant de 1% faglig sterkeste elevene i landet. Men kan være det ikke er statusutdanninger i din krets, det sier nok mer om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 19.18):

Et godt råd fra en som har gått på en "smell" i høyere utdanning. Ikke legg for mye vekt på emnebeskrivelser og "buzzwords". Jeg har tatt over 30 liknende emner som man tar på dette studiet, og det er svært sjelden at disse virkelig leverer det de sier. Faktum er, det er ekstremt underkommunisert hvor mye egenarbeid det kreves. Sånne "hybrid"-utdannelser ender ofte med at man har mye grunnkunnskaper om diverse fagområder, men mangler "ekspertisen" som gjør en attraktiv på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: b84b0...a63

Hva så om det finnes flere emner som er liknende på det studiet? Forventer ikke at linja skal være mer spesiell enn andre? Da er det jo ikke noe problem hvis emnene er lignende, da vet vi jo at det ikke er svada...

Bare nevner indøk ntnu også til din siste setning.

Utdyp det med "det er ekstremt underkommunisert hvor mye egenarbeid det kreves".

Kastanjefrø skrev (På 26.2.2021 den 20.52):

Ja, og det kan ikke sammenlignes med et tullestudium på uib med mye mindre opptakskrav. 

Hvordan det er et tullestudium skjønner jeg ikke at du kan si... Og opptakskravene er siving-kode. I tillegg vet vi ikke hva snittet blir før til høsten.

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 21.42):

Høres ut som et sånt blandingsstudium der uttrykket «jack of all trades master of none» passer godt. Der de tror de blir store ledere med høy status rett etter studiene. De skjønner ikke at de beste lederne verves blant de som mestrer et fag i noen år først og som har de personlige lederegenskapene. Om de så tar lederkurs senere så er det noe annet.

Anonymkode: 97e7f...356

Ville ikke gått så langt og sagt det. Studiet spesialiserer seg mer på økonomidelen, mindre på den tekniske.

Anonymkode: 46c72...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Synes det ser ut som en veldig interessant linje. Ville ikke lagt så mye vekt på hva alle disse tilfeldige personene på nettet mener, men heller hva seriøse personer sier om linjen Nytt prestisjestudium stjeler studenter fra NTNU og NHH – E24 

Forøvrig er jeg enig med at spisskompetanse gjerne innenfor en unik nisje er veldig attraktivt, men det finnes jo flere nisjer i skjæringspunktet mellom økonomi og it. Husk at grensenytten av å ta et eller to informatikk fag til når du allerede har bachelor i informatikk er betraktelig lavere kontra det å  ta et eller to økonomi fag,, og vice versa selvfølgelig. 

Anonymkode: db9c8...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (På 21.12.2020 den 21.07):

INDØKerne er blant de siste som må gå, da det er de flinkeste med høyest snitt. (Altså de med utdannelse fra NTNU)

Høyest snitt? Tror du noen bryr seg om snitt i arbeidslivet? Snitt er noe som er relevant når man søker sin første jobb. Bare da.

Anonymkode: c4959...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.29):

I mange tilfeller vil 7.5 sp fagene på NTNU være like arbeidskrevende som 10 sp på andre universiteter. 

Anonymkode: b84b0...a63

Jeg har hørt det flere ganger, men stemmer det? Er det tyngre å ta realfagsemner på NTNU enn UiO?

Anonymkode: 133f6...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 12/20/2020 at 11:19 PM, AnonymBruker said:

Det har kommet en ny linje på UiB: Informasjonsteknologi og økonomi (ITØK), som gjerne minner om INDØK på NTNU.

https://www.uib.no/studier/MASV-ITØK

Noen som har noe formening om denne? Man får siving-tittel.

Vil denne holde like god kvalitet? Skal snart velge studie, og vurderer denne sterkt på UiB

Anonymkode: 46c72...7bb

Nå skal ikke jeg si så mye om kvaliteten på utdanningen på de to linjene, og mulig dette er sykt dumt og rart  

Er det ikke bedre å få siving fra en skole og en linje man kommer inn på enn å søke på en skole hvor sjansen for å ikke komme inn er ca 96%? Om du starter i Bergen, kan du ikke fortsatt ha muligheten til å søke til Trondheim året etter om du angrer?

ja indøk på NTNU har status, åpner noen dører og utdanner mye bra folk, men det er ingen garanti for at man får drømmejobben bare fordi man går der.

Anonymkode: d985b...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Faktasjekk24dggw skrev (På 17.2.2021 den 2.14):

Les dette nøye, for det kan hende jegredder deg fra å kaste bort 5 år. Sammensetningen av fag er latterlig dumt. 99.9 % av folk som skal begynne å studere, leser kun overskriften og ser buzzwords som infotek og økonomi og tror automatisk at dette er gull studiet. Dersom du ser på fagene, så vil du kunne sammenligne det med et IT studie og se at mange av de mest basic IT fagene ikke er der og kunnskapen om IT stort sett mangler. Her hiver de inn start faget python, hopper til datastrukturer og algoritmer, også deretter til maskin lærings faget. Dette er helt patetisk. Man blir ikke noe informasjonsteknolog når ikke man driller inn programmerings kunnskap hvert semester for å opprettholde evnen til å programmerere. 

Det er vel sant, men de som tar studiet prøver nok ikke å bli utviklere. Det handler vel mer om å kunne nok programmering til at man kan løse problemer innen statistikk. Ønsker man å bli utvikler så kan man jo ta en bachelor og få jobb. Da sparer man to års studietid og det er jo over en million kroner før skatt. 

Tenker også at om de virkelig ønsker å bli utviklere så er etterspørselen såpass stor at de sikkert får seg en utviklerjobb. Ferske utviklere er som regel helt grønne og må læres opp for å bli produktive. 

Anonymkode: 133f6...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 18.15):

Synes det ser ut som en veldig interessant linje. Ville ikke lagt så mye vekt på hva alle disse tilfeldige personene på nettet mener, men heller hva seriøse personer sier om linjen Nytt prestisjestudium stjeler studenter fra NTNU og NHH – E24 

Forøvrig er jeg enig med at spisskompetanse gjerne innenfor en unik nisje er veldig attraktivt, men det finnes jo flere nisjer i skjæringspunktet mellom økonomi og it. Husk at grensenytten av å ta et eller to informatikk fag til når du allerede har bachelor i informatikk er betraktelig lavere kontra det å  ta et eller to økonomi fag,, og vice versa selvfølgelig. 

Anonymkode: db9c8...c28

Det er objektivt veldig feil, i flere felt, spesielt AI, så er det først etter 3 år at du får nytte av AI fagene på masternivå og det er her du kan lære faktisk innovative teknologier heller enn å være en glorifisert kodeape…

- Stipendiat med kunstig intelligens som fagfelt, NTNU

Anonymkode: c3d8d...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 19.29):

De som har gått indøk på ntnu er jo de mest attraktive på arbeidsmarkedet og får høyest lønn. 

Anonymkode: bd14d...49b

Ja, men det er fordi de går inn i konsulent og finanssektoren. I de sektorene så har ofte utdannelsen null å si, det eneste som teller er at man er oppegående og har stor arbeidskapasitet. Ser man på konsulentbransjen så ansetter de statsvitere, økonomer, ingeniører, osv så lenge de har gode karakterer. Så det er ikke hva man lærer på studiet som teller. 

Anonymkode: 133f6...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...