Gå til innhold

Mister så mye hår og det slutter ikke å falle av!!!😢😢

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Heller vaske hver dag og slutte å miste hår..

Anonymkode: c250d...a6c

De som har skjørt hår som knekker lett har ingen fordel av å vaske håret daglig. Jeg skulle ønske de solgte typer i Norge uten fett. 

Anonymkode: 798fa...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 12.27):

Slutt å stress med det og kjøp deg to stk. hair toppers fra utlandet. Det har jeg gjort etter over 10 år med stress rundt hår og håravfall, tynt og flisete hår. Hair topper har redda selvtilliten min. Nå bryr jeg meg ikke om håret lengre fordi jeg ser fab ut med hair topper 😁 ser helt ekte ut og tar 3 min å sette på.

Koster 3-4 k per stk, greit å ha to å veskle imellom (men jeg hadde bare en i starten), uansett billigere enn alle mulige hårprodukter i lengden.. (bilder fra nett)

IMG_8931.jpeg

IMG_8930.jpeg

Anonymkode: bfb27...0c5

Hei:) 

dette er ikke trådstarter- men jeg skulle gjerne hørt mer om hair toppers! 
Det er lite slike produkter her i landet, synd man må kjøpe i utlandet.

vil du sende meg PM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Endre kosthold. Jeg mister mye om jeg spiser sukker og hvete. Men spiser jeg sunt så stopper håravfallet. 

Anonymkode: ef0a0...0a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 8.21):

Hei 🌸

Jeg har vært hos lege og hun så på hudebunnen min og sa at jeg har sensitiv hud, ingen psoriasis eller utslett.  Hun sa det ikke var nødvendig med hudlege. Hun sa også at jernnivået mitt ikke har vært over 30 siden 2018, den har vært under 20 siden. Sa at jeg må fortsette å ta jern så lenge til den kommer over 30. Har et lite håp om at det er det lave jernnivået som gjør at jeg har håravfall. Ellers gir jeg opp alt, jeg orker ikke mer for dette gjør hverdagen min vanskelig å leve med. Jeg har prøvd alt og føler bare at jeg blir skuffet hver gang. Gidder ikke mer! Får være som det er. Takk nok en gang for din hjelp og rådene du har gitt meg.

TS

Anonymkode: d8f62...886

Min datter må også ta jern for å ikke miste håret. Har kronisk dårlig opptak av jern, så må ta tilskudd. Vi leste på denne tråden sammen nå, og hun mente jeg burde gjøre deg oppmerksom på at du må ha jernnivå på over 100 dersom du skal ha utslag på hårvekst. Ved nivå på 30- 100 bruker ikke kroppen jernet på håret, men på mer nødvendige ting. Håret er ikke det kroppen prioriterer høyest. 

Du må opp til og over 200 for å ha for høyt nivå, hvilket ikke er bra, men må altså ha minimumsnivå på 100 for at håret skal nyte godt av at du tar jerntilskudd. 

Min datter slet med dette fra hun var 16 til 19, før hun fikk vite at nivået må være over 100 for å påvirke håret. Hun brukte så noen måneder på å bygge nivået opp til over 100, og nå er hårvekst og hårtap tilbake til normalen. Altså ikke lenger noe problem med å miste mye hår. Nå vokser det hun mistet ut igjen, og håret begynner å bli tykt igjen. 

Endret av Trolltunge
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 1.11.2024 den 0.46):

Min datter må også ta jern for å ikke miste håret. Har kronisk dårlig opptak av jern, så må ta tilskudd. Vi leste på denne tråden sammen nå, og hun mente jeg burde gjøre deg oppmerksom på at du må ha jernnivå på over 100 dersom du skal ha utslag på hårvekst. Ved nivå på 30- 100 bruker ikke kroppen jernet på håret, men på mer nødvendige ting. Håret er ikke det kroppen prioriterer høyest. 

Du må opp til og over 200 for å ha for høyt nivå, hvilket ikke er bra, men må altså ha minimumsnivå på 100 for at håret skal nyte godt av at du tar jerntilskudd. 

Min datter slet med dette fra hun var 16 til 19, før hun fikk vite at nivået må være over 100 for å påvirke håret. Hun brukte så noen måneder på å bygge nivået opp til over 100, og nå er hårvekst og hårtap tilbake til normalen. Altså ikke lenger noe problem med å miste mye hår. Nå vokser det hun mistet ut igjen, og håret begynner å bli tykt igjen. 

med jern- mener du da den prøven som heter ferritin? For den som heter jern har jo normalområde mellom 9 og 34. Ferritin mellom 15 og 200.
Ser jeg lå på 19 på ferritin sist, kanskje det forklarer håravfallet mitt :P 

Anonymkode: 9b4e8...7a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

med jern- mener du da den prøven som heter ferritin? For den som heter jern har jo normalområde mellom 9 og 34. Ferritin mellom 15 og 200.
Ser jeg lå på 19 på ferritin sist, kanskje det forklarer håravfallet mitt :P 

Ja sier hun som vet dette. Hun hadde 13 i utgangspunktet, og mistet mye hår frem til hun fikk nivået opp på 100 og over. Noe hun måtte jobbe opp noen måneder, for kroppen klarer visst ikke ta opp så mye hver dag. Spesielt ikke når opptaket er et problem i utgangspunktet. Under 100 prioriterer ikke kroppen håret mest, så man må ligge mellom 100 til maks for at håret skal få skikkelig nytte av dette. 

Ja nivå på 19 forklarer ditt hårtap sier hun. (Men vær gjerne obs på at noe kan ligge bak at du har lavt nivå også, med mindre du spiser svært ensidig. Min datter har problemer med mage og tarm. Derfor er opptaket dårlig.)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (På 1.11.2024 den 0.46):

Takk for svar og nyttig info.❤️

Tok blodprøve sist i mars i år, da lå ferittin på 39 og jern 24,2. Om det er lite eller ikke, har legen sagt ingenting om og jeg tør rett og slett ikke å ta jern på egen hånd. 😕 

Ts

Anonymkode: d8f62...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (10 timer siden):

Ja sier hun som vet dette. Hun hadde 13 i utgangspunktet, og mistet mye hår frem til hun fikk nivået opp på 100 og over. Noe hun måtte jobbe opp noen måneder, for kroppen klarer visst ikke ta opp så mye hver dag. Spesielt ikke når opptaket er et problem i utgangspunktet. Under 100 prioriterer ikke kroppen håret mest, så man må ligge mellom 100 til maks for at håret skal få skikkelig nytte av dette. 

Ja nivå på 19 forklarer ditt hårtap sier hun. (Men vær gjerne obs på at noe kan ligge bak at du har lavt nivå også, med mindre du spiser svært ensidig. Min datter har problemer med mage og tarm. Derfor er opptaket dårlig.)

har IBS og sliter en del med magen, vet ikke om det har noe å si. I tillegg hadde jeg kraftige mens blødninger. Har startet med cerazette så har ikke hatt mensen på et par mnd nå.  Legen sa ikke noe om at jeg burde ta tilskudd da, men kjøpt noe med lav dose å tar innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg har fått veldig tynt hår de siste årene, og fikk ved en tilfeldighet vite at jeg har cøliaki, uten å ha hatt symptomer på dette. Ingen mageplager av noe slag. Har skjønt at det er veldig mange som har udiagnostisert cøliaki, som hindrer næringsopptak. Så et tips til dere som sliter, begynn med blodprøver hos legen for å se om dere har cøliakigenet (som 99 prosent med cøliaki har, selv om man fint kan ha genet uten å ha cøliaki), og evt en gastroskopi (som er eneste sikre måte å få diagnosen på). 

Jeg har nå levd glutenfritt i halvannet år, og har fremdeles tynt hår, men jeg vet jo at næringsopptaket er bedre med sunn tarm. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...