AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #21 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 11.36): Noen andre som sliter med slike ocd greier? Anonymkode: 51ef7...9b7 Ocd er en alvorlig psyskisk lidelse som kun rammer 1-3 % av befolkningene og man kan fint ha ocd uten å bakteriefobi eller være opptatt av rengjøring så slutt å kall det ocd greier kun fordi du vasker hendene overdrevent. For man kan ha tvangshandlinger uten diagnose. Men har du har du andre tvangshandlinger? Og hva med tvangstanker? Anonymkode: 75d18...469 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #22 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 18.40): Ocd er en alvorlig psyskisk lidelse som kun rammer 1-3 % av befolkningene og man kan fint ha ocd uten å bakteriefobi eller være opptatt av rengjøring så slutt å kall det ocd greier kun fordi du vasker hendene overdrevent. For man kan ha tvangshandlinger uten diagnose. Men har du har du andre tvangshandlinger? Og hva med tvangstanker? Anonymkode: 75d18...469 Jo, for eksempel, at hvis jeg ikke vasker hendene lenge nok, blir jeg syk. Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #23 Skrevet 28. desember 2020 Hvis dere har tatt på søppelkassen eller noe skittent, er ikke det innafor å vaske hender i 2 min? Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #24 Skrevet 28. desember 2020 Million skrev (På 20.12.2020 den 11.52): Ikke ocd på håndvask, men jeg har en greie med at jeg alltid må snu varer med etikettsiden/fronten ut så den syns, når jeg setter ting inn i skapene her hjemme. En flaske skyllemiddel? Snur den så etiketten kommer ut om jeg setter den slurvete inn med baksiden ut først.... Matvarer i kjøkkenskapet? Hermetikkbokser med bønner f.eks må snus sånn at fronten med varenavnet og det står vendt utover. Dette er litt praktisk også, så slipper man å snu på ting for å sjekke "hva var det der?" og sånn. Men jeg klarer altså ikke varer som står med baksiden vendt ut i skapene.... retter på det med en gang hvis jeg slumper til å sette noe inn litt feil. Mild ocd, tenker jeg noen ganger om meg selv 😛 David Beckham har den samme greia, har jeg hørt 😂 Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #25 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, for eksempel, at hvis jeg ikke vasker hendene lenge nok, blir jeg syk. Anonymkode: 51ef7...9b7 Om det «kun» er det som er problemet så oppfyller du nok ikke kriterier for ocd,men st det ekstremt slitsom kan jeg godt forstå Anonymkode: 75d18...469
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #26 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det «kun» er det som er problemet så oppfyller du nok ikke kriterier for ocd,men st det ekstremt slitsom kan jeg godt forstå Anonymkode: 75d18...469 Mitt mål er ikke å "oppfylle" noen kriterier, det er ingen konkurranse. Jeg vet at jeg har ocd Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #27 Skrevet 28. desember 2020 Google hvordan flinke kirurger vasker hendene. Hvis det er bra nok for dem så er det vel bra nok for deg også. De bruker rundt ett minutt i følge videoen under. Jeg gjetter at rundt 20 sekunder er nok i det daglige og at om man planlegger rekkefølgen på aktivitetene litt så trenger man ikke vaske like mange ganger daglig som ellers. Og teknikken man bruker er minst like viktig som hvor lenge man holder på. Dessverre tror jeg mange barn ikke lærer skikkelig håndvask og mange voksne "glemmer" det hvis de har lært det. Anonymkode: 9e986...df3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #28 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mitt mål er ikke å "oppfylle" noen kriterier, det er ingen konkurranse. Jeg vet at jeg har ocd Anonymkode: 51ef7...9b7 Du har ikke noe mål å oppfylle kriterier,men samtidig driver du med selvdiagnostisering? Det gir jo mening Anonymkode: 75d18...469 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #29 Skrevet 28. desember 2020 On 12/20/2020 at 11:40 AM, AnonymBruker said: Ja, du har problemer. Gå til psykolog før det blir enda verre Anonymkode: 70bc9...15a Psykologavhengighet, troen på at alt av småtteri trenger psykolog og at man ikke kan løse noe selv, er vel en større psykisk lidelse enn en smule overdreven håndhygiene? Anonymkode: 9e986...df3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #30 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 14.45): Jeg er ALDRI syk og jeg er ikke hysterisk på å vaske hendene. Vasker du deg for den minste ting så får du dårlig immunforsvar. Jeg er ikke ekkel, men man dør ikke av en bakterie eller to. Anonymkode: 68709...51e Det er ikke slik OCD fungerer...man gi faen i om bakterier ikke er skadelig...det sitter i hjernen, du vet det er feil det du gjør (vasker ihjel hender, alt rundt deg, deg selv), men så lenge de tankene sitter i hodet så vasker man til man føler seg ok. Jeg har OCD, men jeg sliter med at alt som ikke er mitt føles ekkelt og skittent ut om jeg er nær det. Jeg slet mye med annen type OCD i tenårene, repetetive handlinger, gjenta ting flere ganger osv. Så vokste jeg opp, og jeg klarte få et under kontroll såpass at det ikke var en plage og i veien for meg selv. For noen år siden ble jeg voldtatt, og da veltet også det opp minner fra min fortid opp, og litt etter litt kom angsten, panikkanfallene, OCD er i dag en stor greie i mitt liv. Jeg har endelig vært ærlig med min fastlege og får riktig hjelp etter nyttår pga selvmordsfare og diverse. Så jeg håper at min OCD også vil minke når det andre psykiske faenskapet roer seg. Men jeg kan vaske flere ganger, helt til jeg føler det er reint nå og føles ikke skittet lenger. Er jeg nær noe som jeg ikke skal/burde røre, så må jeg starte på nytt. Jeg er heldigvis ærlig om dette nå. Anonymkode: cbcc7...d53
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #31 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykologavhengighet, troen på at alt av småtteri trenger psykolog og at man ikke kan løse noe selv, er vel en større psykisk lidelse enn en smule overdreven håndhygiene? Anonymkode: 9e986...df3 Ikke "en smule". Jeg blir hysterisk hvis jeg ikke får vasket hender på en "riktig" måte Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #32 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ikke slik OCD fungerer...man gi faen i om bakterier ikke er skadelig...det sitter i hjernen, du vet det er feil det du gjør (vasker ihjel hender, alt rundt deg, deg selv), men så lenge de tankene sitter i hodet så vasker man til man føler seg ok. Jeg har OCD, men jeg sliter med at alt som ikke er mitt føles ekkelt og skittent ut om jeg er nær det. Jeg slet mye med annen type OCD i tenårene, repetetive handlinger, gjenta ting flere ganger osv. Så vokste jeg opp, og jeg klarte få et under kontroll såpass at det ikke var en plage og i veien for meg selv. For noen år siden ble jeg voldtatt, og da veltet også det opp minner fra min fortid opp, og litt etter litt kom angsten, panikkanfallene, OCD er i dag en stor greie i mitt liv. Jeg har endelig vært ærlig med min fastlege og får riktig hjelp etter nyttår pga selvmordsfare og diverse. Så jeg håper at min OCD også vil minke når det andre psykiske faenskapet roer seg. Men jeg kan vaske flere ganger, helt til jeg føler det er reint nå og føles ikke skittet lenger. Er jeg nær noe som jeg ikke skal/burde røre, så må jeg starte på nytt. Jeg er heldigvis ærlig om dette nå. Anonymkode: cbcc7...d53 "Alt som ikke er mitt føles ekkelt". Jepp, det er akkurat sånn Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #33 Skrevet 29. desember 2020 30 sekunder vasking med såpe er det som behøves for å ha bra, normal håndhygiene. Pluss på 10 sekunder for å væte hendene og skylle dem av, så bør ikke håndvask ta mer enn ca. 40 sekunder. Anonymkode: 90984...d09 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #34 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 30 sekunder vasking med såpe er det som behøves for å ha bra, normal håndhygiene. Pluss på 10 sekunder for å væte hendene og skylle dem av, så bør ikke håndvask ta mer enn ca. 40 sekunder. Anonymkode: 90984...d09 Uansett hva du har tatt på? Anonymkode: 51ef7...9b7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #35 Skrevet 29. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Uansett hva du har tatt på? Anonymkode: 51ef7...9b7 Det er for normal håndhygiene og er standard for helsepersonell på sykehus. Det er god nok håndvask for de fleste formål, når man har vært på toalettet for eksempel, eller før man skal spise eller lage mat. Har du sløyet fisk så trenger du kanskje litt mer tid for å få bort fiskelukt fra hendene. Hvis du har utført service på en bil og er full av møkk og olje så vasker man nok også litt lenger. Anonymkode: 90984...d09
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #36 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 17.26): Ikke "en smule". Jeg blir hysterisk hvis jeg ikke får vasket hender på en "riktig" måte Anonymkode: 51ef7...9b7 Anonymkode: 51ef7...9b7
Twister Skrevet 26. januar 2021 #37 Skrevet 26. januar 2021 Dette er kun et problem om det påvirker deg nevneverdig i hverdagen. Eksponeringsterapi er den beste behandlingen mot dette. Har du hadd noen andre “uvaner» tidligere? Evt tics?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #38 Skrevet 26. januar 2021 Twister skrev (Akkurat nå): Dette er kun et problem om det påvirker deg nevneverdig i hverdagen. Eksponeringsterapi er den beste behandlingen mot dette. Har du hadd noen andre “uvaner» tidligere? Evt tics? Påvirker ved at man gjør det, samtidig tenker «jeg er crazy, hva er det jeg gjør?», men klarer ikke å slutte å vaske Anonymkode: 51ef7...9b7
Twister Skrevet 26. januar 2021 #39 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Påvirker ved at man gjør det, samtidig tenker «jeg er crazy, hva er det jeg gjør?», men klarer ikke å slutte å vaske Anonymkode: 51ef7...9b7 Ja det finnes ganske effektiv behandling mot det så søk hjelp om du føler du trenger det. Det kan nok fort eskalere til å bli noe større så lurt å ta tak i 🙂 hva tenker du kan skje om du ikke vasker dem så lenge?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #40 Skrevet 26. januar 2021 Twister skrev (8 minutter siden): Ja det finnes ganske effektiv behandling mot det så søk hjelp om du føler du trenger det. Det kan nok fort eskalere til å bli noe større så lurt å ta tak i 🙂 hva tenker du kan skje om du ikke vasker dem så lenge? 1) blir syk 2) blir ikke syk, men det er kjempeekkelt Anonymkode: 51ef7...9b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå