Gå til innhold

Ergometersykkel = lat måte å trene på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg tenker å kjøpe en trimsykkel på nyåret fordi det har blitt så uforutsigbart med treningssenter pga korona, og dessuten virker det så enkelt å bare slenge seg på sykkelen, sette på en episode av noe på ipaden, og sykle i vei. Jeg vet man kan ha motstand og at det gjør det tyngre, men hvor god trening er dette egentlig? Noen som har noen tanker?

Anonymkode: 23af8...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som står på Sats og andre treningsstudioer er der for å kunne skille ut de som bare vil tulletrene, og de som faktisk gjør en innsats.

Anonymkode: 1b422...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 7.46):

De som står på Sats og andre treningsstudioer er der for å kunne skille ut de som bare vil tulletrene, og de som faktisk gjør en innsats.

Anonymkode: 1b422...0c5

Hva mener du? Jeg henger ikke helt med...har en ergometer sykkel selv og den brukes i stedet for å sitte i sofaen og se på TV. Har det ikke noe å si likevel?

Anonymkode: 96f90...ceb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All trening funker, men for å få fremgang må jo intensiteten være høy nok, varighet lang nok osv. Altså man må justere tråkkfrekvens/motstand. 

Anonymkode: e1082...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

All trening funker, men for å få fremgang må jo intensiteten være høy nok, varighet lang nok osv. Altså man må justere tråkkfrekvens/motstand. 

Anonymkode: e1082...ce1

Jeg blir ordentlig svett og anpusten av å holde på 30-45 minutter, så da har jeg kanskje grei motstand.

Anonymkode: 96f90...ceb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 1.43):

Samboer og jeg tenker å kjøpe en trimsykkel på nyåret fordi det har blitt så uforutsigbart med treningssenter pga korona, og dessuten virker det så enkelt å bare slenge seg på sykkelen, sette på en episode av noe på ipaden, og sykle i vei. Jeg vet man kan ha motstand og at det gjør det tyngre, men hvor god trening er dette egentlig? Noen som har noen tanker?

Anonymkode: 23af8...27f

For å få godt utbytte av spinningsykkel/ergometersykkel så er det viktig å presse seg selv (som all trening). Det er fort gjort, spesielt om man sitter og ser på serier, å bare bli sittende å tråkke uten å slite seg ut.

Anbefaler at du setter opp et fornuftig treningsprogram og bruker pulsklokke og/eller wattmåler for å ikke "kaste bort" treningstida.

Så lenge trener på en skikkelig måte får du bra utbytte av slik sykkel, i tillegg er det skånsomt for knær sammenlignet med løping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke fatte de som kjøper ergometersykkel. Spinning sykkel er så utrolig mye bedre. Mye lettere å få en god treningsøkt på den, og mye mer behagelig.

Anonymkode: fbc0e...242

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALL trening er bedre enn å sitte i sofaen! Bruk sykkel noen dager og kom deg ut i skogen andre dager, i tillegg er det mye styrkeøvelser du kan gjøre både hjemme og i skogen. 

Anonymkode: 2231b...ab2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig ekkelt å sykle på en slik klassisk ergometersykkel. Klarer liksom ikke å få et naturlig/godt tråkk på den, tror krankarmene ofte er korte og svinghjulet er alt for lett, slik at det blir rykk og napp rundt og rundt. Anbefaler heller spinningsykkel, og helst en wattsykkel ("computer som måler hastighet og distanse" er oftest bare tull, og tar ikke hensyn til hvilken motstand du har). Sykling mens man ser film/serie er gull, og så lenge man ser hvor mange watt man produserer er det jo enkelt å holde kontroll på intensiteten slik at det faktisk blir trening ut av det.

Anonymkode: 23e48...c87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...