Gå til innhold

Tror dere det blir påbud om vaksine for å reise, være med på arrangementer osv?


Pingvinboogie

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, JannickeBa said:

Den siste rapporten til FHI, publisert blant annet i VG idag, viser at under halvparten av befolkningen er tenkt å bli vaksinert 😞 Litt rart egentlig.? Hvis dette stemmer vil ikke friske folk under 45 år få tilbudet engang, så da håper jeg virkelig ikke at det kommer krav om en slik attest for å kunne "delta på livet"! Det hadde tatt seg ut om min mann hadde reist til syden alene mens jeg og guttungen satt hjemme 😂

I stedet for å bekymre seg om dette, kunne man jo registrere at FHI har sagt at tvangsvaksinering ikke er aktuelt. Dersom det kommer krav om vaksinekort i andre land, må man forholde seg til det hvis man skal reise. Mange land har i perioder hatt krav om attestert vaksinasjon for visse sykdommer ved innreise, og det har ikke vært kontroversielt. Noen land har fortsatt slike krav. Norske myndigheter har ingen planer om å implementere dette, så jeg skjønner ikke hvorfor noen bruker så mye tid på å bekymre seg om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JannickeBa skrev (24 minutter siden):

Den siste rapporten til FHI, publisert blant annet i VG idag, viser at under halvparten av befolkningen er tenkt å bli vaksinert 😞 Litt rart egentlig.? Hvis dette stemmer vil ikke friske folk under 45 år få tilbudet engang, så da håper jeg virkelig ikke at det kommer krav om en slik attest for å kunne "delta på livet"! Det hadde tatt seg ut om min mann hadde reist til syden alene mens jeg og guttungen satt hjemme 😂

Ingen av vaksine produsentene har søkt om godkjenning til bruk hos barn. Jeg antar at dette også gjelder hos gravide (de som prøver). Så da utgår en del mennesker. Ikke alle kan ta vaksine heller av medisinske årsaker. Uten jeg vet sikkert så kan det tenkes at når vi har oppnådd akseptabelt nivå av vaksinerte og de i risikogruppene er vaksinert er det mer etisk at vaksinene går til andre land som er hardere rammet enn oss. Jeg har tenkt tanken allerede at det er kanskje i grenseland at vi vaksineres nå, når sykehus rundt om i Europa er på grensen til kollaps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JannickeBa skrev (35 minutter siden):

Den siste rapporten til FHI, publisert blant annet i VG idag, viser at under halvparten av befolkningen er tenkt å bli vaksinert 😞 Litt rart egentlig.? Hvis dette stemmer vil ikke friske folk under 45 år få tilbudet engang, så da håper jeg virkelig ikke at det kommer krav om en slik attest for å kunne "delta på livet"! Det hadde tatt seg ut om min mann hadde reist til syden alene mens jeg og guttungen satt hjemme 😂

Er du sikker på at det var det det sto? Jeg så en oversikt i VG over de 9 gruppene som blir prioritert, og da var ikke de under 45 med. Men jeg tolket det bare som at de ikke er prioritert - ikke at de ikke skal få. Men de får sist. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JannickeBa
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Er du sikker på at det var det det sto? Jeg så en oversikt i VG over de 9 gruppene som blir prioritert, og da var ikke de under 45 med. Men jeg tolket det bare som at de ikke er prioritert - ikke at de ikke skal få. Men de får sist. 

Det kan nok hende du har rett ja 😊 Det stod jo ikke eksplisitt at vi IKKE skulle få i det hele tatt, til slutt. Hvis Norge får nok vaksiner, vil det kanskje bli mer "frislipp" etter at de 9 prioriterte gruppene har fått tilbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIden dette med vaksineattest ved reising stadig kommer opp, tenkte jeg det kunne være interessant å se på hvilke restriksjoner som allerede gjelder. Jeg lurer på hvorfor det ikke har vært protester mot dette, siden så mange mener helvete er løs om man skulle måtte attestere covid.19-vaksine?

For å unngå større meslingutbrudd er det på Amerikansk Samoa, Marshalløyene, Solomonøyene og Tokelau innført krav til dokumentert meslingvaksinasjon eller immunitet etter gjennomgått meslingsykdom. Besøkende som ikke kan vise slik dokumentasjon, kan bli nektet innreise. 

https://www.fhi.no/nyheter/2019/enkelte-stillehavsoyer-krever-dokumentert-meslingvaksinasjon-for-innreise/

Ved pilegrimsreiser til Mekka (Hajj) og ved innreise til Senegal om man kommer fra et annet land i Meningokokkbeltet, kreves det vaksinasjon mot meningokokk ACWY.

De som skal gå på skole i USA må kunne dokumentere immunitet mot meslinger og røde hunder. Noen skoler i England krever vaksine mot meningokokk C.

http://www.reiseklinikken.no/reisevaksiner_detaljert.asp

Følgende land krever vkasinasjonsattest for gulfeber:

Angola, Burundi, Kamerun, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo, Elfenbenskysten, Republikken Kongo, Fransk guyana, Gabon, Ghana, Guinea-Bissau, Liberia, Mali, Niger, Sierra Leone, Togo og Uganda.

Noen land vil kreve vaksinasjonsattest når du returnerer fra et land der sykdommen er endemisk, f. eks. kommer du ikke inn i Australia uten gulfebervaksineattest hvis du kommer fra Uganda, og India, Maldivene, Sri Lanka, Pakistan, Egypt, Litauen og Saudi-Arabia krever poliovaksinasjonsattest hvis du kommer fra et land der polio er utbredt.

Slike restriksjoner kommer og går ut fra risikobildet. Jeg kan ikke se at vaksine mot covid-19 skulle være noe annerledes. Men når denne vaksinen kommer, da skal det plutselig hyles om at man blir fratatt rettigheter. Hvorfor har man ikke protestert mot de kravene som allerede finnes?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MissLucy said:

Er du sikker på at det var det det sto? Jeg så en oversikt i VG over de 9 gruppene som blir prioritert, og da var ikke de under 45 med. Men jeg tolket det bare som at de ikke er prioritert - ikke at de ikke skal få. Men de får sist. 

Det er korrekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakstad om vaksinen:

https://www.tv2.no/nyheter/11846298/?fbclid=IwAR3MxUUfmqw1nBNrQ245dQpn0O9_91DRDCt2kIj45aGCtuU0UApa83MQ19E

Han vil som mange andre være sikker på at den er effektiv og trygg før han kanskje tar den. Så først skal de eldre ta den- så vil han se hva som skjer med de. Og så muligens ta den selv? (Men fremdeles ikke sikker på at han skal- han TROR han kanskje skal ta den da). Men vi har ikke noen dokumentasjon på at vaksinen er trygg når de første personene tar den her i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (2 timer siden):

Nakstad om vaksinen:

https://www.tv2.no/nyheter/11846298/?fbclid=IwAR3MxUUfmqw1nBNrQ245dQpn0O9_91DRDCt2kIj45aGCtuU0UApa83MQ19E

Han vil som mange andre være sikker på at den er effektiv og trygg før han kanskje tar den. Så først skal de eldre ta den- så vil han se hva som skjer med de. Og så muligens ta den selv? (Men fremdeles ikke sikker på at han skal- han TROR han kanskje skal ta den da). Men vi har ikke noen dokumentasjon på at vaksinen er trygg når de første personene tar den her i Norge.

den er testet på 30 000 personer, og godkjent av myndigheter som stiller strenge krav, så den påstanden er helt feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (3 timer siden):

Nakstad om vaksinen:

https://www.tv2.no/nyheter/11846298/?fbclid=IwAR3MxUUfmqw1nBNrQ245dQpn0O9_91DRDCt2kIj45aGCtuU0UApa83MQ19E

Han vil som mange andre være sikker på at den er effektiv og trygg før han kanskje tar den. Så først skal de eldre ta den- så vil han se hva som skjer med de. Og så muligens ta den selv? (Men fremdeles ikke sikker på at han skal- han TROR han kanskje skal ta den da). Men vi har ikke noen dokumentasjon på at vaksinen er trygg når de første personene tar den her i Norge.

Så han vet ikke om han skal ta den han heller 😀 Synes absolutt helsemyndighetene og de som fronter denne bør ta den tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (24 minutter siden):

den er testet på 30 000 personer, og godkjent av myndigheter som stiller strenge krav, så den påstanden er helt feil.

I UK tok de den i bruk uten at den var godkjent ennå bla.  En «hastegodkjenning».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinasjonssertifikat

Både EUs myndigheter og Verdens helseorganisasjon (WHO) ser på muligheten for å innføre et globalt vaksinasjonssertifikat for dem som er koronavaksinert (slik som for gulfebervaksinasjon). Tanken er at dette skal gi visse rettigheter til å fly, krysse grenser og delta på arrangementer. Dersom dette blir aktuelt, vil regjeringen vurdere om det skal innføres i Norge. I så fall vil vi komme tilbake med informasjon om hvordan sertifikatene skal utstedes, og hvilke rettigheter de gir.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/?fbclid=IwAR1gnZRFr5W1P2b1qsT7Wiju8v_56-R8pZKHWSWeIolG7zF-FeAwDaeaqLI

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cleopatra70 skrev (30 minutter siden):

Vaksinasjonssertifikat

Både EUs myndigheter og Verdens helseorganisasjon (WHO) ser på muligheten for å innføre et globalt vaksinasjonssertifikat for dem som er koronavaksinert (slik som for gulfebervaksinasjon). Tanken er at dette skal gi visse rettigheter til å fly, krysse grenser og delta på arrangementer. Dersom dette blir aktuelt, vil regjeringen vurdere om det skal innføres i Norge. I så fall vil vi komme tilbake med informasjon om hvordan sertifikatene skal utstedes, og hvilke rettigheter de gir.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/?fbclid=IwAR1gnZRFr5W1P2b1qsT7Wiju8v_56-R8pZKHWSWeIolG7zF-FeAwDaeaqLI

Akkurat som forventet 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (2 timer siden):

I UK tok de den i bruk uten at den var godkjent ennå bla.  En «hastegodkjenning».

den var uansett testet på 30 000 personer, så det er helt usant at den er udokumentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (6 timer siden):

Nakstad om vaksinen:

https://www.tv2.no/nyheter/11846298/?fbclid=IwAR3MxUUfmqw1nBNrQ245dQpn0O9_91DRDCt2kIj45aGCtuU0UApa83MQ19E

Han vil som mange andre være sikker på at den er effektiv og trygg før han kanskje tar den. Så først skal de eldre ta den- så vil han se hva som skjer med de. Og så muligens ta den selv? (Men fremdeles ikke sikker på at han skal- han TROR han kanskje skal ta den da). Men vi har ikke noen dokumentasjon på at vaksinen er trygg når de første personene tar den her i Norge.

det var din tolkning. Så har vi sitatet som viser det han faktisk sa - tatt fra din lenke:

– Hvis jeg blir tilbudt vaksinen, kommer jeg til å ta den på det tidspunktet, tror jeg. Men jeg vil som alle andre se på dokumentasjonen og være sikker på at den er effektiv og trygg. Og hvis den er det, så tenker jeg at jeg kommer til å ta den vaksinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis vaksinen ikke reduserer smitte har det vel ingen hensikt. Testene så langt viser jo kun at de reduserer symptomer. At folk ikke blir alvorlige syke. Men vi vet jo ikke om de hindrer infeksjon eller at man er smittsom.

Men dersom det bevises at de hindrer smitte burde jo de som motsetter seg vaksinen bli utestengt fra det offentlige rom inntil videre. Vaksinenektere kan med fordel innlegges på institusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (10 minutter siden):

det var din tolkning. Så har vi sitatet som viser det han faktisk sa - tatt fra din lenke:

– Hvis jeg blir tilbudt vaksinen, kommer jeg til å ta den på det tidspunktet, tror jeg. Men jeg vil som alle andre se på dokumentasjonen og være sikker på at den er effektiv og trygg. Og hvis den er det, så tenker jeg at jeg kommer til å ta den vaksinen.

Han sier altså ikke et ubetinget JA han heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (6 minutter siden):

Hvis vaksinen ikke reduserer smitte har det vel ingen hensikt. Testene så langt viser jo kun at de reduserer symptomer. At folk ikke blir alvorlige syke. Men vi vet jo ikke om de hindrer infeksjon eller at man er smittsom.

Men dersom det bevises at de hindrer smitte burde jo de som motsetter seg vaksinen bli utestengt fra det offentlige rom inntil videre. Vaksinenektere kan med fordel innlegges på institusjon.

Det vet de ikke før om et år eller to ifølge nhi. https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/kan-en-covid-19-vaksine-stanse-smitten/

Synes du de som er litt skeptiske skal legges inn nå med en gang, eller kan de vente til de finner svaret om et år eller to tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (24 minutter siden):

det var din tolkning. Så har vi sitatet som viser det han faktisk sa - tatt fra din lenke:

– Hvis jeg blir tilbudt vaksinen, kommer jeg til å ta den på det tidspunktet, tror jeg. Men jeg vil som alle andre se på dokumentasjonen og være sikker på at den er effektiv og trygg. Og hvis den er det, så tenker jeg at jeg kommer til å ta den vaksinen.

Ja, hva er feil med tolkningen? Han TROR han skal ta den og han vil vente og se hvordan det går med andre som vaksineres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...