Gå til innhold

Hvorfor er angsten like stor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Liten epistel: Janet Jackson var så langt nede og hatet seg selv så fryktelig og virkelig HATET kroppen sin. (Sa hun på et intervju jeg så). Så måtte hun begynne å si EN positiv ting om kroppen sin mens hun så på den i speilet. Hun fant korsryggen som hun var fornøyd med. Og, sakte, sakte, bygde hun opp sin selvaksept.

Jeg regner IKKE med at det bare er for deg å glane i speilet og begynne å elske deg selv, Linnea (FlinkeLinnea, som gjør så godt hun kan!! :-)). Jeg vet at det ikke bare er å skjerpe seg, for du gjør jo alt du kan. Og min lille Janet-epistel hjelper deg kanskje ikke.. (Men kanskje noen andre som leser denne tråden?!?)

Vet ikke hva jeg kan gjøre for deg.. tror ikke jeg kan gjøre noe. Syns dagbok-idéen er lur, hvis det hjelper deg å skrive ut ting, og hvis folk samtidig syns det blir for mye her.

Er du skikkelig medisinert da?

Akupunktur anbefaler jeg deg å prøve - beskrivelsen over (av nålefølelsen) synes jeg er god, og uansett er de nålene bare blåbær sammenlignet med å plages av den angsten.

Nei, jeg føler meg visst virkelig maktesløs her. Kan ikke hjelpe deg. Men ønsker deg hell og lykke, for hva det er verdt.

Videoannonse
Annonse
  • 9 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke så lett å bli bedre av angst alene. Ved så mye angst som du har kan det hende du trenger medisinsk behandling, i tilllegg til terapi. Jeg ville gått til legen hvis jeg var deg, og da er det viktig at du forteller hvor ille du egentlig har det.

Man kan redusere angst ved å oppsøke de, ved atferdstrening, eller in vivo exposure (direkte utsettelse for det du er redd for.) Men dette er mest brukt på fobier, og slik angst som du beskriver (der du er redd for mange forskjellige ting) er litt mer komplisert å få bort enn å bare prøve å oppsøke ting på egenhånd. En psykolog kan hjelpe deg til å finne årsaker til angst, og i samarbeid med lege gi deg den hjelpen du trenger. Det kan ta lang tid, og kansje forsvinner angsten aldrig helt, men du kan lære mange gode teknikker for å takle angst. Jeg ville aboslutt anbefale deg å ha hjelp av fagfolk når du oppsøker angstfremkallende situasjoner, fordi de da kan hjelpe deg med hvordan du går frem Dersom du oppsøker situasjoner som blir veldig vanskelig for deg uten å oppleve at du håndterer det kan bidra til å forsterke og vedlikeholde angsten din.

Ofte er angsten for angst den værste for oss som har angst. Kansje du kan skrive ned hva ting og hvolke situasjoner som fremkaller angst hos deg? Så blir du selv bevisst på det, og kan ta det opp med noen som kan hjelpe det.

Gå til legen på mandag!

Lykke til! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Ofte er angsten for angst den værste for oss som har angst.

Ja, det stemmer nok i veldig mange tilfeller, også for meg....

Skjønner deg så inderlig godt, reddelinnea. Jeg må også daglig oppsøke det jeg er redd for, og har gjort det i mangfoldige år....En har gjerne store forventninger til at angsten skal avta, uten at en alltid ser så mye bedring :sur:

Jeg finner mye hjelp, trøst og motivasjon i bøker om temaet angst. Tar meg stadig turer til biblioteket, og finner mye interessant!

Utenom adferdsterapi (å direkte utfordre angsten), finnes det mye bra stoff om kognitiv tenkning (d.v.s. måten vi håndterer tankene våre på, en slags "indre samtale" - ikke så lett å forklare sånn i korthet men... :sjenert: )

Håper du greier å finne en lysning i tunnellen, reddelinnea, og at du har familie og/eller venner som kan backe deg opp i tunge stunder.

*klem* fra meg :)

Skrevet

Jeg blir virkelig provosert av mange av svarene Reddelinnea har fått. Ja, det ER vanskelig å gi råd til et menneske med angst, og det er frustrerende og leit å lese at Linnea ikke får det bedre. Men dere kan da ikke mene at hun skal slutte å poste her av den grunn? På tide at folk venner seg til at vi ikke kan rense forum for alt som er ubehagelig! Personlig så har jeg ingen råd til Linnea som hun tydeligvis ikke har forsøkt, men jeg kan likevel lese det hun skriver. Kanskje det føles bra for henne å få skrive ut noen av følelsene sine? Kanskje det ikke gjør så mye at ikke alle har mange konstruktive råd, kanskje litt medfølelse hjelper?

Hvis det er tråder dere ikke vil lese, så ignorer dem, ikke les dem og klag etterpå!

Stor :klem: til deg, Reddelinnea! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg blir virkelig provosert av mange av svarene Reddelinnea har fått. Ja, det ER vanskelig å gi råd til et menneske med angst, og det er frustrerende og leit å lese at Linnea ikke får det bedre. Men dere kan da ikke mene at hun skal slutte å poste her av den grunn? På tide at folk venner seg til at vi ikke kan rense forum for alt som er ubehagelig! Personlig så har jeg ingen råd til Linnea som hun tydeligvis ikke har forsøkt, men jeg kan likevel lese det hun skriver. Kanskje det føles bra for henne å få skrive ut noen av følelsene sine? Kanskje det ikke gjør så mye at ikke alle har mange konstruktive råd, kanskje litt medfølelse hjelper?

Hvis det er tråder dere ikke vil lese, så ignorer dem, ikke les dem og klag etterpå!

Stor :klem: til deg, Reddelinnea! :)

Jeg er så enig, så enig med deg, Ciara!

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Begynn med ridetimer.... :) Då har du ikkje dyret sjølv og kan oppsøke det når du vil. Det er knall god terapi for kropp å skjel. Har dere ikkje fått med dere at reddelina har dagbok?

Denne gangen hadde ho ett medisinsk relatert spørmål som ho må få stille. Eg trur nok at du berre må forsette å skrive. Få tankene ut. Som sagt her før ligg unna reddelinnea sine tråder /dagbok viss dere ikkje er konstruktive nok!

Angst er eit stort problem i Norge og er sikker på at det er andre her på forumet som har angst slik som linnea som faktisk nyter godt av at ho skriv her, fordi dei kan vite at dei ikkje er aleine med følelsene sine.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hei reddelinnea.

Sjekk ut www.aldri-alene.com

Det er et forum som passer veldig godt for deg.

Skrevet

Den annerkjente amerikanske forskeren Jon Kabbat-Zinn har i 15 år hatt et program som heter mindfulness based stress reduction (MBSR) som bruker meditasjon og yoga for å bedre en rekke forskjellige helseproblemer, blant annet angst. Grunndig forskning viser at de som deltar i programmet raskt får en nedgang i angst og at etter 6 måneder er det nesten ingen av deltakerne som opplever noen angst overhodet. Programmet er rett og slett den beste dokumenterte måten å bli kvitt angst på.

Kurset finnes i Sverige men går over 8 uker med kurs en dag i uken så det er vel uaktuelt for deg. Poenget er imidlertid at det er meditasjon og yoga som hjelper ikke først og fremst deres undervisningsmetode. På nettet kan du bestille både bøker de har laget som beskriver meditasjons og yogateknikkene og cder som veileder deg gjennom meditasjon. Kjøp disse og følg opp programmet og gå på yoga og meditasjonskurs kurs i norge så blir det med 99% sikkerhet kvitt angsten etter hvert. På kjøpet får du en haug av andre helsefordeler som du finner dokumentert på de samme nettsidene (og andre steder på nettet) og langt bedre generell livskvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...