Gjest Geirfuglen Skrevet 14. desember 2020 #41 Skrevet 14. desember 2020 Alissan skrev (22 timer siden): Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist Ateister er ofte mer kristne enn du tror De kan ofte mer om bibelen enn de fleste Hæ? Mannen min ville ikke ha giftet seg i en kirke. Han er utmeldt av statskirken.
Påkrevd Skrevet 14. desember 2020 #42 Skrevet 14. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. Anonymkode: 4eeba...4ec Som ateist, eller agnostiker, er en kirke kun en bygning for meg, så om det hadde blitt der eller et eller annet rådhus spiller ingen rolle med tanke på religion, men kirker er jo ofte penere enn et vanlig offentlig kontor, så sånn sett hadde det kanskje vært koseligere. Jeg hadde hatt større problemer med å døpe barna i kirken, og dermed "tre en religion nedover øra på dem", noe de ikke har grunnlag til å ta et eget standpunkt til. Det bør de få muligheten til å velge selv etterhvert. Endret 14. desember 2020 av Påkrevd
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. desember 2020 #43 Skrevet 14. desember 2020 Million skrev (15 timer siden): Jeg giftet meg borgerlig, rett og slett fordi jeg ikke er personlig kristen og ikke vil stå i kirken og lyve for Gud og hvermann og påstå at jeg er kristen og tror på alt det der. Tror det hadde blitt vanskelig for meg å i det hele tatt innlede et forhold til en personlig kristen mann, det klarer jeg ikke se for meg å skulle leve med til hverdags. Men for diskusjonens skyld; ja, som ateist hadde jeg vel alltids greid å stå i kirken den dagen bare for hans skyld, om det ville glede ham så mye. Selv om det ville blitt en løgn for meg... EDIT: kom på nå at jeg er utmeldt av statskirken, så da hadde jeg vel ikke fått lov å gifte meg i kirke uansett? Hva med din mann, ts? Står han i statskirken? Alle kan gifte seg i DNK, man må ikke være hverken døpt eller kristen i det hele tatt, men dersom ingen av paret er medlem, tar kirken ganske godt betalt for det. Er minst en av partene medlem, og man gifter seg i den kirken man geografisk hører til, er det gratis. ___________________________ Ingen av oss er religiøse, og vi gifta oss borgerlig. Men dersom han absolutt ville gifta seg i kirken, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Man lover jo ikke noe annet enn man lover under en borgerlig vielse, bare at man lover det foran gud. Jeg har ingen problemer med å love å elske partneren min "i guds åsyn" (eller hva de nå sier) Å love å oppdra barna sine i kristen tro (dåp) blir noe annet.
Million Skrevet 15. desember 2020 #44 Skrevet 15. desember 2020 Anonymus Notarius skrev (7 timer siden): Ingen av oss er religiøse, og vi gifta oss borgerlig. Men dersom han absolutt ville gifta seg i kirken, hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Man lover jo ikke noe annet enn man lover under en borgerlig vielse, bare at man lover det foran gud. Jeg har ingen problemer med å love å elske partneren min "i guds åsyn" (eller hva de nå sier) Å love å oppdra barna sine i kristen tro (dåp) blir noe annet. Enig i det. Jeg ville aldri gjort det. Sønnen min er ikke døpt av den grunnen. Jeg kjenner jeg blir irritert over at ateister døper unger og lover å oppdra i kristen tro og alt det der, bare fordi "det er jo tradisjon"....
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #45 Skrevet 15. desember 2020 Jeg kunne gått med på det hvis det var veldig viktig for partner. Under forutsetning at vi møtes på midten når det gjelder seremonien. I bryllup kan man ofte "slippe unna med" litt andre sanger og prekener som ikke er så kristne. Anonymkode: bdbc7...1c0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #46 Skrevet 15. desember 2020 Hadde aldri gjort det da jeg ikke ønsker å ha masse eventyrprat som en annen tidligere i tråden nevnte. Heldigvis er min samboer også ateist og av samme oppfatning. Tror faktisk jeg hadde hatt problemer med å bli sammen med en som var veldig religiøs siden jeg ikke klarer å fatte at noen faktisk kan tro. Anonymkode: c2c11...ae2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå