Gå til innhold

Ateister og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? 

Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. 

Anonymkode: 4eeba...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? 

Det mest nærliggende er å spørre han og ikke kvinneguiden.

• Liker 16
Skrevet

Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt?

For meg ville det vært helt uaktuelt å døpe meg.

Anonymkode: de1ed...0d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist

Ateister er ofte mer kristne enn du tror

De kan ofte mer om bibelen enn de fleste

• Liker 1
Skrevet
Alissan skrev (Akkurat nå):

Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist

Sa hvem, hvor? Du kan ikke bare påstå sånt helt ubegreunnet.

• Liker 14
Skrevet

Jeg kunne ha gått med på det om det virkelig var viktig for partner, og ikke bare pga. tradisjon. Men ikke om jeg måtte bli medlem av kirka. Holder det at du er medlem?

Anonymkode: 5ebef...f83

Skrevet

For min del så hadde det ikke noe å si. Det var bare en seremoni med venner og familie tilstede.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sa hvem, hvor? Du kan ikke bare påstå sånt helt ubegreunnet.

Hvis du elsker noen og de ønsker at dere skal stå ved et tre, en person leser opp noen tekster om det hellige treet og dere går rundt treet fem ganger. Hva får du igjen? Være sammen med den du elsker resten av livet

Søk opp ateister og bibel kunnskap de har en stor undersøkelse fra USA

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det holder at én eller begge er medlem av den norske kirke. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke døpt eller konfirmert. 

Kirken skal vel i teorien ta imot alle.

Skrevet

Vi hadde samme greie men han hadde ingen problemer med å gifte seg i kirken siden det betydde mye for meg 

Anonymkode: f3e72...d1a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

men hva tenker ateister om dette?

Jeg(ateist) har ikke noe i mot  å gifte meg i kirken, men jeg har mye i mot å gifte meg så det er uaktuelt med mindre statlig tvangsekteskap slår til. Altså noe som blir gjort kun fordi kjærestepar ikke blir sett på som likeverdige om den ene foreldern dør og man har mindreårige barn.  O.L.

Endret av Chomsky89
Skrevet

Jeg hadde aldri giftet meg i kirken eller døpt barna mine. Er ateist. 

Anonymkode: 30af7...567

• Liker 1
Gjest Willasmo
Skrevet

For de fleste er vel å gifte seg i kirken bare en god, gammel og koselig tradisjon, men det må du nesten spørre ham om hva han ønsker.  

Skrevet
Alissan skrev (6 timer siden):

Hæh?

Dette gir ingen mening. Når det er sagt; jeg er ateist og kan mye mer om bibelen enn de fleste som kaller seg kristne...

Dette blir omtrent som å si at kristne ofte er mer muslimske enn du tror, så de har ingen problemer med å gifte seg muslimsk...

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ateist og gift. Hadde ikke vært aktuelt for meg å gifte meg i kirka. Å stå å love overfor en gud jeg ikke tror på ville vært både hyklersk og meningsløst. Jeg har av samme grunner ikke døpt barna mine. 

Når det er sagt så hadde jeg heller ikke valgt en religiøs livspartner, så dette ville aldri vært noen problemstilling. 

Anonymkode: e3a68...2ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ateist og gift. Hadde ikke vært aktuelt for meg å gifte meg i kirka. Å stå å love overfor en gud jeg ikke tror på ville vært både hyklersk og meningsløst. Jeg har av samme grunner ikke døpt barna mine. 

Når det er sagt så hadde jeg heller ikke valgt en religiøs livspartner, så dette ville aldri vært noen problemstilling. 

Anonymkode: e3a68...2ef

Jeg kunne giftet meg i kirka som absolutt ikke-troende. Det betyr ikke så mye for min del, kan bare smile pent vil jeg tro. Jeg var i et bryllup hvor ingen av dem var kristne, i kirka, og presten gjorde det veldig lite "kristent".

Finner jeg den rette og den rette er kristen så får det bare være. Jeg kunne giftet meg buddhistisk også om det var spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri vært sammen med en som var religiøs I utgangspunktet. 

Ser ikke helt hvordan det kan bli et tilfredsstillende samliv.  Og tenker på alle konflikter som kan oppstå, spesielt om man får barn. 

Samme som at jeg ikke kunne vært sammen med en "flat earther" eller såkalt "klarsynt"  

Anonymkode: e785a...9a9

• Liker 4
Skrevet

Ville unngått det, og mest sannsynligvis ikke funnet meg en religiøs person i utgangspunktet. 

Anonymkode: 66f8d...64c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem har sagt at denne mannen ikke er døpt? Man er ikke født ateist, kristen, muslim or what so ever, det er noe du "lærer" av deg selv. Enten så finner du en tro eller ikke.

Jeg er døpt, men konfirmert borgerlig. Er medlem av statskirka, men er ateist. Jeg og mannen min skal gifte oss humanetisk den dagen det skjer, samtidig som jeg vet om en ekstremt fin kirke jeg kunne tenke meg å gifte meg i. For meg er kirken bare et lokale, og det de sier i kirka er tomme ord for min del.  

Anonymkode: 08dd3...bca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...