AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. Anonymkode: 4eeba...4ec
Brunello Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. Anonymkode: 4eeba...4ec Det mest nærliggende er å spørre han og ikke kvinneguiden. 16
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt? For meg ville det vært helt uaktuelt å døpe meg. Anonymkode: de1ed...0d6
Alissan Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. Anonymkode: 4eeba...4ec Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist Ateister er ofte mer kristne enn du tror De kan ofte mer om bibelen enn de fleste 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 Alissan skrev (Akkurat nå): Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist Ateister er ofte mer kristne enn du tror De kan ofte mer om bibelen enn de fleste Sa hvem, hvor? Du kan ikke bare påstå sånt helt ubegreunnet. Anonymkode: de1ed...0d6 14
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 Jeg kunne ha gått med på det om det virkelig var viktig for partner, og ikke bare pga. tradisjon. Men ikke om jeg måtte bli medlem av kirka. Holder det at du er medlem? Anonymkode: 5ebef...f83
Mæn40 Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 For min del så hadde det ikke noe å si. Det var bare en seremoni med venner og familie tilstede. 2
Alissan Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sa hvem, hvor? Du kan ikke bare påstå sånt helt ubegreunnet. Anonymkode: de1ed...0d6 Hvis du elsker noen og de ønsker at dere skal stå ved et tre, en person leser opp noen tekster om det hellige treet og dere går rundt treet fem ganger. Hva får du igjen? Være sammen med den du elsker resten av livet Søk opp ateister og bibel kunnskap de har en stor undersøkelse fra USA
baldrian Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt? Det holder at én eller begge er medlem av den norske kirke. 3
Mæn40 Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt? For meg ville det vært helt uaktuelt å døpe meg. Anonymkode: de1ed...0d6 Jeg er ikke døpt eller konfirmert. Kirken skal vel i teorien ta imot alle.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Skrevet 13. desember 2020 Vi hadde samme greie men han hadde ingen problemer med å gifte seg i kirken siden det betydde mye for meg Anonymkode: f3e72...d1a 1
Chomsky89 Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): men hva tenker ateister om dette? Jeg(ateist) har ikke noe i mot å gifte meg i kirken, men jeg har mye i mot å gifte meg så det er uaktuelt med mindre statlig tvangsekteskap slår til. Altså noe som blir gjort kun fordi kjærestepar ikke blir sett på som likeverdige om den ene foreldern dør og man har mindreårige barn. O.L. Endret 13. desember 2020 av Chomsky89
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Jeg hadde aldri giftet meg i kirken eller døpt barna mine. Er ateist. Anonymkode: 30af7...567 1
Gjest Willasmo Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 For de fleste er vel å gifte seg i kirken bare en god, gammel og koselig tradisjon, men det må du nesten spørre ham om hva han ønsker.
likestilling Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Alissan skrev (6 timer siden): Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist Ateister er ofte mer kristne enn du tror De kan ofte mer om bibelen enn de fleste Hæh? Dette gir ingen mening. Når det er sagt; jeg er ateist og kan mye mer om bibelen enn de fleste som kaller seg kristne... Dette blir omtrent som å si at kristne ofte er mer muslimske enn du tror, så de har ingen problemer med å gifte seg muslimsk... 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 Jeg er ateist og gift. Hadde ikke vært aktuelt for meg å gifte meg i kirka. Å stå å love overfor en gud jeg ikke tror på ville vært både hyklersk og meningsløst. Jeg har av samme grunner ikke døpt barna mine. Når det er sagt så hadde jeg heller ikke valgt en religiøs livspartner, så dette ville aldri vært noen problemstilling. Anonymkode: e3a68...2ef 4
likestilling Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ateist og gift. Hadde ikke vært aktuelt for meg å gifte meg i kirka. Å stå å love overfor en gud jeg ikke tror på ville vært både hyklersk og meningsløst. Jeg har av samme grunner ikke døpt barna mine. Når det er sagt så hadde jeg heller ikke valgt en religiøs livspartner, så dette ville aldri vært noen problemstilling. Anonymkode: e3a68...2ef Jeg kunne giftet meg i kirka som absolutt ikke-troende. Det betyr ikke så mye for min del, kan bare smile pent vil jeg tro. Jeg var i et bryllup hvor ingen av dem var kristne, i kirka, og presten gjorde det veldig lite "kristent". Finner jeg den rette og den rette er kristen så får det bare være. Jeg kunne giftet meg buddhistisk også om det var spørsmålet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 Kunne aldri vært sammen med en som var religiøs I utgangspunktet. Ser ikke helt hvordan det kan bli et tilfredsstillende samliv. Og tenker på alle konflikter som kan oppstå, spesielt om man får barn. Samme som at jeg ikke kunne vært sammen med en "flat earther" eller såkalt "klarsynt" Anonymkode: e785a...9a9 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 Ville unngått det, og mest sannsynligvis ikke funnet meg en religiøs person i utgangspunktet. Anonymkode: 66f8d...64c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt? For meg ville det vært helt uaktuelt å døpe meg. Anonymkode: de1ed...0d6 Hvem har sagt at denne mannen ikke er døpt? Man er ikke født ateist, kristen, muslim or what so ever, det er noe du "lærer" av deg selv. Enten så finner du en tro eller ikke. Jeg er døpt, men konfirmert borgerlig. Er medlem av statskirka, men er ateist. Jeg og mannen min skal gifte oss humanetisk den dagen det skjer, samtidig som jeg vet om en ekstremt fin kirke jeg kunne tenke meg å gifte meg i. For meg er kirken bare et lokale, og det de sier i kirka er tomme ord for min del. Anonymkode: 08dd3...bca 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå