Gå til innhold

Ateister og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan vel ikke gifte seg i kirken om han ikke er døpt?

For meg ville det vært helt uaktuelt å døpe meg.

Anonymkode: de1ed...0d6

Man kan fint gifte seg i kirken selv om man ikke er døpt 

Anonymkode: f7922...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg giftet meg borgerlig, rett og slett fordi jeg ikke er personlig kristen og ikke vil stå i kirken og lyve for Gud og hvermann og påstå at jeg er kristen og tror på alt det der.

Tror det hadde blitt vanskelig for meg å i det hele tatt innlede et forhold til en personlig kristen mann, det klarer jeg ikke se for meg å skulle leve med til hverdags. Men for diskusjonens skyld; ja, som ateist hadde jeg vel alltids greid å stå i kirken den dagen bare for hans skyld, om det ville glede ham så mye. Selv om det ville blitt en løgn for meg...

EDIT:

kom på nå at jeg er utmeldt av statskirken, så da hadde jeg vel ikke fått lov å gifte meg i kirke uansett?

Hva med din mann, ts? Står han i statskirken?

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kunne aldri vært sammen med en som var religiøs I utgangspunktet. 

Ser ikke helt hvordan det kan bli et tilfredsstillende samliv.  Og tenker på alle konflikter som kan oppstå, spesielt om man får barn. 

Samme som at jeg ikke kunne vært sammen med en "flat earther" eller såkalt "klarsynt"  

Anonymkode: e785a...9a9

Hvilke konflikter da? Barnedåp? Jeg ser ingen andre selvfølgelige konflikter. Det er forsåvidt mange kristne som ikke praktiserer barnedåp heller. Man kan ha lik eller ulik moral på tvers av livssyn eller med samme livssyn uansett, eller?

Anonymkode: 877ac...4b9

Skrevet

Det er STOR forskjell på ateister. En del (de fleste?), som meg, er pragmatiske ateister som aldri tenker over det faktum at man definerer seg som ateist og heller ikke ville hatt problemer med å gifte seg i kirken. Så har du de radikale ateistene, der er det nok ganske liten sjanse for kirkelig bryllup ja.

Anonymkode: 3870c...532

• Liker 1
Skrevet
Alissan skrev (8 timer siden):

Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist

Ateister er ofte mer kristne enn du tror

De kan ofte mer om bibelen enn de fleste

*Udokumenterte utsagn fra livets harde synseskole*

Anonymkode: 676d5...9de

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville aldri giftet meg i kirke, eller i andre religiøse settinger. Fordi jeg ikke er troende, og fordi at det ville føles for meg som at vi startet ekteskapet med løgn. Jeg vil ikke stå å lyve på en av de største og viktigste dagene i livet mitt/vårt. 

Endret av S4050-R40B
omformulering
  • Liker 2
Skrevet

Det kommer vel an på hvor praktiserende de er... Jeg kjenner "normalt ikke-troende", om man kan kalle dem det, som ikke har veldig sterke meninger og følelser rundt det og fint kunne giftet seg i kirken av tradisjon og hvis det var viktig for partner, og jeg kjenner aktive ateister som er nesten religiøse i sin ikke-religiøsitet og nekter å sette sin fot i et kirkebygg heller høre en salme i noen sammenheng. Som kristen selv ville jeg ikke giftet meg med noen i den sistnevnte kategorien - avvikling av bryllupet ville antagelig vært det minste problemet i et sånt forhold...

Skrevet
Alissan skrev (8 timer siden):

Hvis han er ateist og har problemer med å gifte seg i en kirke så er han ikke ateist

Tull. En ateist ønsker seg selvfølgelig en meningsfull bryllupsseremoni, akkurat som TS. Og dermed ikke en seremoni full av religiøst eventyrprat.

Anonymkode: 2bff2...a51

• Liker 2
Skrevet

Det største problemet er vel om man må døpes, melde seg inn eller lyve foran presten og forsamlingen. Vil det være mulig med en seremoni der ateisten ikke trenger å bekjenne tro på noen måte?

Skrevet
Okapi skrev (2 timer siden):

Det største problemet er vel om man må døpes, melde seg inn eller lyve foran presten og forsamlingen. Vil det være mulig med en seremoni der ateisten ikke trenger å bekjenne tro på noen måte?

Han må ikke melde seg inn hvis hun er medlem, det holder at én av dem er medlem.

Det er ikke noe trosløfte eller noen variant av det man lover når et barn døpes, i selve ekteskapsritualet.  

Skrevet

Hadde glatt gjort det om det var viktig for partner. Ikke noe problem i det hele tatt. Hadde foretrukket en borgerlig seremoni, men det er rett og slett ikke viktig for meg og da kan jeg gjerne være den som gir etter. 

Skrevet

Ateist eller agnostiker? 

Anonymkode: 41cb6...7cf

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ateist eller agnostiker? 

Anonymkode: 41cb6...7cf

De aller fleste, både ateister og kristne, er jo agnostikere. Tror faktisk aldri jeg har møtt en gnostiker.

Anonymkode: 18029...283

Skrevet

Verken jeg eller samboer anser oss selv som kristen, men vi er begge døpt og konfirmert i kirka. Vi kommer til å gifte oss i vår lokale kirke, på grunn av at hans forfedre var med å utsmykket den - noe som gjør at han føler en nærhet til denne kirka. 

Hadde ikke han følt samme nærhet til vår lokale kirke, hadde det nok blitt på et selskapslokale hvor vi kunne hatt seremoni og fest på samme sted :-)

Anonymkode: e4ab3...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sa hvem, hvor? Du kan ikke bare påstå sånt helt ubegreunnet.

Anonymkode: de1ed...0d6

Det er akkurat det tro handler om.

Anonymkode: c7949...7aa

Skrevet

Min bror (ateist) valgte å lufte seg i kirka fordi det var viktigere for hans brud å gifte seg i kirka enn det var for ham å unngå det. Det tror jeg er ganske vanlig egentlig. Mange vil jo også gjerne gifte seg i kirka selv om de ikke er kristne (uforståelig for meg). 
Jeg og min mann giftet oss ikke i kirka.

Anonymkode: babe3...8db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min bror (ateist) valgte å lufte seg i kirka

😀

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lurer på om ateister er interessert i å gifte seg i en kirke? Jeg er en kristen jente, og har funnet meg en mann som er ateist. For meg er det utrolig viktig å kunne gifte seg i kirken, men hva tenker ateister om dette? 

Vil til slutt legge til at jeg respekterer alles livssyn. 

Anonymkode: 4eeba...4ec

Tror mange ateister er hobbykristne når det kommer til bryllup

Skrevet
baldrian skrev (1 minutt siden):

😀

🙈 prøvde å multitaske med mann og barn rundt meg. Gikk dårlig. Sikkert fordi jeg er ateist.😝

Anonymkode: babe3...8db

• Liker 2
Skrevet (endret)
Alissan skrev (18 timer siden):

For et selvmotsigende innlegg. Kunnskap om bibelen betyr ikke at man tror på det som står der. Jeg tenker mer at det er rart at en hardbsrket ateist vil gifte seg med noen med så fundamentalt annerledes livssyn

Endret av Maleficenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...