Gå til innhold

Kan vi få en ny lov som forbyr victimblaming av overgrepsofre, samt et eget underfora for overgrep?


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Det er mange som skylder på offeret om offeret ikke klarer å komme seg unna en overgrepssituasjon, og det mener jeg at er holdninger KG ikke kan stå inne for. Det bør ikke være ok å gi offeret skyld for seksuell trakassering, seksuell handling, seksuell omgang, voldtekt, seksuell krenkende atferd m.m. Overgrep er alltid overgripers skyld, og alle forsøk på å skylde på offeret bør ryddes som regelbrudd, etter min mening. Kan vi få en ny regel som beskytter de med overgrepserfaringer? Og kan vi få et eget underfora for vold og seksualisert vold?

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Uenigheter og diskusjon er noe man må forvente på et diskusjonsforum, men på generelt grunnlag vil de tilfellende du nevner være dekket av det eksisterende regelverket; som for eksempel krenkende eller hetsende innlegg eller brukerdebatt eller brukerangrep.

Vi har ingen planer om å opprette eget underforum for diskusjon av vold. På Doktoronline (som også er Egmontdrevet) finnes det et eget underforum for overgrep.  Det finnes også andre forum for slike temaer man kan benytte som sidetmedord.no og Kors på halsen for de under 18 år.

Edie, adm.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (På 14.12.2020 den 9.21):

Hei.

Uenigheter og diskusjon er noe man må forvente på et diskusjonsforum, men på generelt grunnlag vil de tilfellende du nevner være dekket av det eksisterende regelverket; som for eksempel krenkende eller hetsende innlegg eller brukerdebatt eller brukerangrep.

Vi har ingen planer om å opprette eget underforum for diskusjon av vold. På Doktoronline (som også er Egmontdrevet) finnes det et eget underforum for overgrep.  Det finnes også andre forum for slike temaer man kan benytte som sidetmedord.no og Kors på halsen for de under 18 år.

Edie, adm.

Hei.

Jeg er enig i at man må forvente uenigheter og diskusjon på et diskusjonsforum, men det er rett og slett fryktelig å se at så mange skylder på offeret for seksuelle overgrep og voldtekter. Det er så mange som ikke kjenner til "fight", "flight" og "freeze", og dermed mener at den som har gått i frys har skyld i situasjonen. Det må oppleves svært krenkende for den som er i den situasjonen. Som om de ikke hadde nok fra før, så skal få den tilleggsbelastningen det er å bli påført ekstra skyld og skam. Det er IKKE greit. Bra det blir ryddet for krenkende og hetsende innlegg. Det er viktig å formidle at overgrep alltid er overgripers skyld.

Takk for tips. Forståelig at dere ikke har opprettet et nytt underforum for dette temaet, men jeg så bare noen som foreslo det i tråden min "den store tråden for overgreps- og voldtektsofre", og da tenkte jeg at jeg kunne spørre. Det var jo en god tanke, men jeg ser at det vanskelig kan la seg gjøre. 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...