Gå til innhold

Ønsker å spise mer kjøtt. Tips til gode kilder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av etiske og helsemessige grunner ønsker jeg å spise mer kjøtt. 

Jeg har kjøpt kjøtt fra en lokal bonde jeg kjenner godt og jeg har godt kjennskap til driften. Men han driver bare med ku, og i småskala og slakter ikke ofte. Jeg har begrenset fryserplass, så jeg klarer ikke å kjøpe nok kjøtt så det holder til neste gang han skal slakte.

Jeg ønsker tips til hvor man får kjøpt kjøtt fra dyr som har det bra og som har fått beite hele livet uten å få kraftfor. Helst i Rogaland / Agder / Vestfold og Telemark.

Jeg kjenner til Fritt og Vilt og har handlet der noen ganger, men jeg liker å plukke litt mer hva jeg ønsker og ikke bare få en boks med kjøtt andre har valgt til meg.

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 18
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse hjortejegere som har store kvoter ute ved kysten. Prøv å sett annonse om at ønsker å kjøpe hele/halve dyr. 

Anonymkode: 6ae77...4c4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaktes det på gård, er det kun for eget bruk. En har ikke lov til å selge til andre.

Anonymkode: ac10a...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunde skrev (7 minutter siden):

Unnskyld meg, men hvilke etiske og helsemessige grunner finnes det til å spise mer kjøtt??

Bedre for miljøet, øke selvforsyningsgraden i Norge (særlig i disse usikre tider...), bedre dyrevelferd og kjøtt er essensielt for god helse. Men dette er off topic. Har du noen kilder til hvor man kan finne godt kjøtt?

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Masse hjortejegere som har store kvoter ute ved kysten. Prøv å sett annonse om at ønsker å kjøpe hele/halve dyr. 

Anonymkode: 6ae77...4c4

Ja, godt tips. :) Trodde at hjortejakta var i kortere periode, men ser nå at den er 01.09 - 23.12. Så da kan jeg prøve å spe på med litt hjortekjøtt neste år. 👍 Akkurat nå har jeg full fryser. Tenkte å være litt i forkant så jeg har tid å planlegge.

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slaktes det på gård, er det kun for eget bruk. En har ikke lov til å selge til andre.

Anonymkode: ac10a...1ed

Riktig. Men det finnes mobilslakt, og de kan sende dyrene til slakteri og kjøpe kjøttet og videreselge. 

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det uansett bedre for dyrene (Dyrevelferden) å ikke bli spist. Men sjekk reko ringen på Facebook i ditt område. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bedre for miljøet, øke selvforsyningsgraden i Norge (særlig i disse usikre tider...), bedre dyrevelferd og kjøtt er essensielt for god helse. Men dette er off topic. Har du noen kilder til hvor man kan finne godt kjøtt?

Anonymkode: e50e7...978

Selvforsyning? Du er klar over hvor mye dyrefôr som importeres? Og hva ned kreftstatistikken?

Strengt tatt tror jeg du vet alt dette og bare ønsker å provosere. 

Anonymkode: 01123...3d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slaktes det på gård, er det kun for eget bruk. En har ikke lov til å selge til andre.

Anonymkode: ac10a...1ed

Det er bare tøys. Mange har gårdsslakteri nåtildags, jeg kjøper økologisk og/eller kortreist kjøtt slaktet på egen gård hele tiden.

TS: Jeg er ikke så kjent med produsenter i ditt område, men vil på generelt grunnlag anbefale deg å melde deg inn i lokal Reko-ring. Da får du direkte kontakt med produsent på Facebook og kan spørre om alt du lurer på vedrørende produksjonen. Bondens marked er også bra. Velg også økologisk kjøtt om du kan, da har du garantert presise regler og standarder for dyrevelferd.

Jeg har mange produsenter å anbefale i Hordaland, men ikke i fylkene du nevner.

Anonymkode: 005df...cc5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvforsyning? Du er klar over hvor mye dyrefôr som importeres? Og hva ned kreftstatistikken?

Strengt tatt tror jeg du vet alt dette og bare ønsker å provosere. 

Anonymkode: 01123...3d7

Kreftstatistikken har lite å gjøre med rent kjøtt. Anbefaler deg denne podcasten av Dr Paul Saladino. 

Observasjonsstudier kan ikke si noe om årsakssammenheng i helse og ernæring. De kan kun tyde på sammenhenger som må forskes videre på i randomiserte kontrollerte studier. Og disse studiene viser at kjøtt er sunt, og også rødt kjøtt. Til og med at bacon er beskyttende med tanke på tarmkreft hos mus. 😅 Men hvorfor skulle en matvare (kjøtt) som har vært ca 100% av vårt kosthold i ca 4 millioner år plutselig bli usunn? Det gir jo ikke mening. Man bør heller se på nyere varer som soya, planteoljer, hvete, raffinert sukker som årsaker til dårlig helse, ikke det vi har spist i flere millioner år.

Årsaken til at observasjonsstudier tyder på at kjøtt er usunt er at det er konsensus at kjøtt er usunt, så derfor kutter mange helsebevisste mennesker ned på og ut kjøtt. Og derfor viser observasjonsstudier feil angående kjøtt. Men det er jo veldig interessant at de helsebevisste vegetarianerne har ØKT forekomst av tarmkreft. De som ikke spiser dette "farlige" røde kjøttet en gang som visstnok skal øke risikoen for tarmkreft så mye. Ja, de har redusert forekomst av kreft, men det er ikke så interessant. De er helsebevisste, og gjør flere gode valg enn dårlige valg. Det at de har kuttet ut kjøtt er et dårlig valg.

Og hvordan mener du at man importerer dyrefôr til beitedyr som beiter ute på et jorde hele livet? Er du klar over at ca 45% av Norges areal kan brukes til beite, og vi bruker bare ca halvparten? Bare ca 3% av Norges areal kan brukes til åker. Ved å spise mer kjøtt som har beitet vil man definitivt øke Norges selvforsyningsgrad, samtidig som man bygger opp matjorda. 

Men også til deg: dette var off topic, men følte for å informere deg litt siden det skortet på kunnskap.

Kan vi komme oss tilbake til temaet nå, som er hvor man finner etisk beiteforet kjøtt?

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er bare tøys. Mange har gårdsslakteri nåtildags, jeg kjøper økologisk og/eller kortreist kjøtt slaktet på egen gård hele tiden.

TS: Jeg er ikke så kjent med produsenter i ditt område, men vil på generelt grunnlag anbefale deg å melde deg inn i lokal Reko-ring. Da får du direkte kontakt med produsent på Facebook og kan spørre om alt du lurer på vedrørende produksjonen. Bondens marked er også bra. Velg også økologisk kjøtt om du kan, da har du garantert presise regler og standarder for dyrevelferd.

Jeg har mange produsenter å anbefale i Hordaland, men ikke i fylkene du nevner.

Anonymkode: 005df...cc5

Takk for tips. Har gjort det nå. 

Hvis noen andre ønsker å bli med i sin REKO-ring, så er kartet over dem her.

Anonymkode: e50e7...978

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips. Har gjort det nå. 

Hvis noen andre ønsker å bli med i sin REKO-ring, så er kartet over dem her.

Anonymkode: e50e7...978

:tommelsmil:

Her er forresten eksempler på produsenter jeg kjøper kjøtt fra: 

https://www.facebook.com/vossgardsslakteri

https://larsastova.no/

http://www.homlagarden.no/

 

Anonymkode: 005df...cc5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tvist skrev (3 timer siden):

Nå er det uansett bedre for dyrene (Dyrevelferden) å ikke bli spist. 

Det er ikke som at ingenting dør for maten din hvis du ikke spiser kjøtt. Faktisk dør MER for maten din ved å støtte åkerdrift i stedet for regenerativt, lokalt kjøtt. Du har mange snegler på samvittigheten hvis du spiser salat for eksempel.

30727106_1775303585841513_45517395020197

Anonymkode: 81d76...b4f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått gode råd allerede. Vil også legge ved Økologisk Norge sin liste over økologiske varer. De har listet opp mange gode gårder. Du kan liste opp etter varegruppe (f.eks. lam eller storfe) eller etter område. Du kan kontakte de som ser lovende ut og kjøpe direkte fra dem, som jeg ser du gjør med en bonde allerede. 👍

 

Av regenerative gårder i Norge finner jeg blant annet:

Løyning Gård (nær Egersund)

Virgenes Andelsgård (nær Sandefjord)

Evig Grønne Enger (nær Oslo).

Kongsgården (Norefjell)

Sander Nordtuen Gård (Eidsvoll)

Anonymkode: 81d76...b4f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper utelukkende fra Reko, og gårder som har gardsslakteri. Et viktig, etisk aspekt for meg er at dyret ikke opplever stress i forbindelse med transport og slakt. 

Jeg holder meg hovedsakelig til dyr som har levd ute og fritt. Jeg spiser så godt som aldri svin, og sjelden kylling. Jeg kjøper opp mye hjort og lam om høsten.  

Nå spør du ikke om fisk, men jeg spiser hovedsakelig fisk og skalldyr som kjøpes direkte fra fisker (gruppe på facebook).

Anonymkode: 79820...257

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...