Gå til innhold

Ønsker å spise mer kjøtt. Tips til gode kilder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lunde skrev (På 12.12.2020 den 20.20):

Unnskyld meg, men hvilke etiske og helsemessige grunner finnes det til å spise mer kjøtt??

Er ikke sånn at alle spiser for mye kjøtt, noen bør øke kjøttinntaket!

Anonymkode: 56ddd...1bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 20.25):

Slaktes det på gård, er det kun for eget bruk. En har ikke lov til å selge til andre.

Anonymkode: ac10a...1ed

Feil, hilsen bonde.

Anonymkode: c6103...083

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2020 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Joda, men det er begrenset hvor mange dyr man kan foreopp på beite. Man kan ikke dekke det kjøttforbruket folk har i Norge i dag på den måten (det er en grunn til at folk spiste mindre kjøtt før det ble vanlig med importert kraftfor), og TS vil altså øke forbruket "for selvforsyningens skyld". Det er jo bare tull.

Det er elementær fysikk at det er mindre energieffektivt å dyrke planter, fore dem til dyr, og så spise dyrene, enn å spise plantene direkte. Dyrevennlig landbruk der dyrene får gå fritt er også mindre effektivt enn industrilandbruk, fordi dyrene bruker opp noe av energien fra foret til å bevege seg i stedet for å bare vokse. Det er bedre for dyrene, selvfølgelig, og noen mener kjøttet blir sunnere, men det fører til lavere produksjon.

Helt fint å velge dyrevennlig produsert kjøtt, men skal dette være bærekraftig må man kombinere dette med å spise mindre kjøtt enn det som er vanlig i Norge i dag. Ellers går regnestykket ikke opp, og det blir i hvertfall ingen stor selvforsyningsgrad.

Jeg tror alle egentlig skjønner dette. Det er jo temmelig opplagt, med mindre man ikke har lyst til å skjønne det.

Anonymkode: 01123...3d7

En liten innvending: Man må se på hva kjøttforbruket faktisk består av. Hvis man tar utgangspunkt i at folk spiser primært de edlere stykningsdelene, så stemmer utsagnet ditt. Men hvis man anvender hele dyret til menneskematproduksjon - altså "fra hode til hale", så blir regnestykket betraktelig annerledes.
Jeg er så gammel at jeg fortsatt kan huske å få være med bestemor og alle de andre gamle damene i nabogrenda da høstslaktinga fant sted. Haler fra kyr, svin, og får ble brukt til supper, beina til kraftkoking, blodet og tarmene til blodpølse og -pudding, hjerter og lunger og mage til lungemos, kjakene til bedre middager, tunger og griselabber og kjøttrester fra hodet til sylte, lever og nyrer ble også brukt. Den gangen var det ikke fordi det var "tidsriktig" å gjøre den slags, men langt mer fordi husholdningskassa krevde det. 

På grunn av økt velstand og bedre økonomi, samt mindre arbeidskrevende innsats (å skyve en frossenpizza i ovnen er mindre arbeid enn å røre rundt i en stor stamp med blod slik at det ikke levrer seg) har vi dessverre forlært mye av den gamle kunnskapen om maksimal utnyttelse av dyret. Og det er akkurat her det i min mening behøves en holdningsendring blant folket.
Det er så såre enkelt at verden kommer til å gå til helvete hvis alle bare skal spise biff. 
Ja til mer innmat, ja til mindre lukrative stykningsdeler, ja til "fra hode til hale"-filosofien!



 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Dyrevernalliansen sin nettside og app.

Anonymkode: 9c1e9...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Herregud.

Slutt med den jævla moralisering og avsporingen.

Start egne tråder om dere vil diskutere dyrevelferd, dyrking, jordsmonn og overbefolkning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...