Gå til innhold

Forumets samfunnsansvar i en helsekrise


Robert Koch

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Guile said:

Vel blåst. Takk for at du gidder.

Det spørs om jeg får lov.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er bare underholdning. Du må ikke ta det så alvorlig om ikke alle er enige med deg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å se hvordan folk nå roper etter å få ytringsfriheten og helsefriheten tatt fra dem. La oss håpe disse menneskene aldri får en upopulær mening, eller kommer over upopulær informasjon som de mener det er viktig å spre. Og om de gjør det, at de blir fornøyd med å bare skrive om dette i dagboken sin.

Kan forøvrig melde om at jeg har blitt utestengt flere ganger for å poste statistikk som viser at vaksiner ikke reduserte dødelighet av f.ex. meslinger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kaptein Klein said:

Rapportert

Tusen takk!

Jeg vil jo at moderatorer og admin skal lese dette. Nå går det kanskje litt fortere, siden du har varslet dem.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (16 timer siden):

Jeg registrer at coronaforumet er blitt et ekkokammer for feilaktig og farlig desinformasjon om den pågående pandemi. Undertegnede og en håndfull andre har i lengre tid forsøkt å korrigere grov feilinformasjon, og vise til solide kilder og detaljerte faglige forklaringer. Både jeg og andre har opplevd å bli møtt med en relativt hatsk tone, blitt bedt om å pelle oss vekk, holde kjeft, og ikke være "nedlatende." Jeg har hele tiden vært saklig, bortsett fra to ganger jeg mistet tålmodigheten - én gang jeg spurte en bruker om han var dum, og en annen gang hvor jeg svarte flåsete. Jeg har merket meg at i tråder hvor vi har gitt detlajert tilsvar med fagfellevurderte kilder, og henvisninger til uavhengige faktasjekkere, har moderatorteamet oftest funnet deg for got å slette hele tråder, fremfor å rydde avsporinger og regelbrudd.

Jeg har fått to henvendelser fra moderatorteamet. Én med påminnelse om regelverket, og én med en advarsel. Mine "regelbrudd" dreier seg visst om at jeg har kalt enkelte brukere for kunnskapsløse. At det er et regelbrudd å påpeke at folk ikke vet hva de snakker om innen relativt avanserte fagdisipliner, kan jeg ikke riktig skjønne. Sist ute er teamleder som ber meg om "å forholde meg saklig" og "ikke gå etter enkeltbrukere." Jeg har hele veien holdt meg svært saklig, og hva denne siste spekulasjonen angår, kan jeg ikke skjønne at det er annet enn en ren spekulasjon. Teamleder på forumet bør ikke foreta spekulasjoner om brukere.

Som det er nå, fremstår coronaforumet som en yngleplass for grove løgner, uriktig informasjon, livsfarlige løgner om kommende vaksiner, oppfordringer til ikke å la seg vaksinere, spekulasjoner om nasjonale og globale helsemyndigheters motiver, mer eller mindre direkte oppfordringer til å sabotere smittevernregler, Løgner og kreativ feilsitering som gjentas på tross av mange, mange tilbakevisninger og en generell oppfordring til ikke å høre på nasjonal smittevernmyndighet.

Jeg mener kg ikke kan tillate seg å løpe fra sitt ansvar for å være et offentlig tilgjengelig forum der farlig propaganda kan spres. Vi er mange som har postet saklige innlegg med dokumenterte kilder. Nå faller vi fra én etter én. Jeg får sikkert en advarsel til om jeg sier at jeg kan mistenke at noen i moderatorteamet har en feilaktig og spekulativ holdning til nettopp dette, og hører til spkeulantene. Jeg tar gjerne en ny advarsel, og gjerne en utestengning for den saks skyld. Jeg har ikke lov til å henvise til faglig bakgrunn og yrke, men jeg kan love dere at jeg vat hva jeg snakker om, og at jeg ikke har faglig eller moralsk samvittighet til å la være å prøve å bekjempe helseskadelig feilinformasjon som kan få store konsekvenser for folkehelsen både på individ- og nasjonalt nivå (og globalt for den saks skyld). Det er fortærende at de som har fått dokumentasjon og forklaringer på sine grove feiltolkninger fortsetter å lyve, og vi som påpeker det blir truet til taushet.

Dette kan ikke forumets ledelse stå inne for. Det er livsfarlig å legge til rette for et ekkokammer med forsterkning av antismittevernpropaganda og vaksinemotstand. 

Jeg forventer ingen oppreisning, men synes i grunnen jeg fortjener en. Og det at jeg har trykket på en knapp om anerkjennelse av advarsel betyr ikke at jeg anerkjenner dette. Det betyr bare at jeg er tvunget til det for å kunne kontakte moderatorteamet.

Skjerp dere!

Morsomt at du er frustrert fordi alle andre ikke er enig med deg, og du tenker du er den eneste som har rett. 

Sånn tenker mange andre her også: at DE har rett og alle andre tar feil. Kan jo bli vanskelig dette..   

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, theTitanic said:

Morsomt at du er frustrert fordi alle andre ikke er enig med deg, og du tenker du er den eneste som har rett. 

Sånn tenker mange andre her også: at DE har rett og alle andre tar feil. Kan jo bli vanskelig dette..   

Jeg sier ikke at jeg har rett - men at det postes mye helseskadelig feilinfomrasjon der, som er i skarp kontrast til hva vi som nasjon prøver å få til i håndteringen av pandemien.

Dette handler ikke om meg, eller om hvorvidt jeg har rett, men om at forumet ikke tar sitt samfunnsansvar. Eller synes du kanskje det er fint at folk oppfordres til å ikke vaksinere seg, tro at myndighetene vi frata dem grunnleggende rettigheter, eller at man skal gi faen i smittevernreglene? 

Ikke vri dette til å handle om meg.

Forøvrig er majoriteten enig med meg i det aller meste. Hvis ikke, hadde vi hatt enda mindre kontroll over smittespredningen. Det er de som prøver å rekruttere folk over i samfunnsfarlige retninger jeg mener kg må ta ansvar for. Da kan man ikke moderere så ensidig som nå.

Endret av Robert Koch
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få som tar corona forumet og meninger der på fullt alvor. Det er som mange andre forum på KG. Ser ikke noe grunn til å stille andre krav til corona forumet enn til andre underforum. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Viser til retningslinjene på underforumet Koronavirus:

Vi oppfordrer til å bruke offisielle informasjonskilder og vi rydder for helseskadelig innhold. 

Direkte oppfordringer til å ikke følge de anbefalte smittevernsreglene anses som helseskadelig. Det er derimot tillatt å stille spørsmålstegn ved effekten av de ulike anbefalingene og alvorlighetsgraden av Covid-19.

Edie, adm.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2020 at 9:30 PM, Edie said:

Hei.

Viser til retningslinjene på underforumet Koronavirus:

Vi oppfordrer til å bruke offisielle informasjonskilder og vi rydder for helseskadelig innhold. 

Direkte oppfordringer til å ikke følge de anbefalte smittevernsreglene anses som helseskadelig. Det er derimot tillatt å stille spørsmålstegn ved effekten av de ulike anbefalingene og alvorlighetsgraden av Covid-19.

Edie, adm.

Først; Takk for din innsats, @Robert Koch

Deretter; Dette blir for tynt svar på en meget begrunnet bekymringsmelding fra @Robert Koch om modereringen på Koronaforumet. Foreslår du leser innlegget til @Robert Koch på nytt, @Edie, og prøver en gang til.

Kan like gjerne loope inn @Kragebeinher også. Ønsker dere at Kvinneguiden skal være et ekkokammer for feilaktig og farlig desinformasjon om den pågående pandemi?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (6 timer siden):

Først; Takk for din innsats, @Robert Koch

Deretter; Dette blir for tynt svar på en meget begrunnet bekymringsmelding fra @Robert Koch om modereringen på Koronaforumet. Foreslår du leser innlegget til @Robert Koch på nytt, @Edie, og prøver en gang til.

Kan like gjerne loope inn @Kragebeinher også. Ønsker dere at Kvinneguiden skal være et ekkokammer for feilaktig og farlig desinformasjon om den pågående pandemi?

Vi noterer at du er uenig, men det endrer ikke moderatorteamets avgjørelse om gjeldende retningslinjer. Kvinneguiden er ikke et faglig forum. Det er et privat forum som ikke ønsker å være et ekkokammer for noen meninger, vi ønsker en åpen debatt om flere sider av samme sak. Gjentar derfor at direkte oppfordringer til å ikke følge de anbefalte smittevernsreglene anses som helseskadelig og vil bli ryddet som regelbrudd. Det er derimot tillatt å stille spørsmålstegn ved effekten av de ulike anbefalingene og alvorlighetsgraden av Covid-19 og at dette ikke er regelbrudd. 

Hvis man ønsker å være bruker på Kvinneguiden må forumets retningslinjer etterfølges, også selv om man er uenig. 

Edie, adm.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg registrer forumledelsens uvilje til å ta tak i dette, og registrerer at nok en gang har man valgt å slette hele tråder uten begrunnelse (f. eks. ble tråden "PCR-testen er ubrukelig" slettet i sin helhet, i stedet for å modereres. I denne var det tilfeldigvis igjen svært mye offisiell informasjon som tilbakeviste uriktige påstander). 

Nå har det begynt å florere med tråder der brukere direkte oppfordrer til å ikke la seg vaksinere - på fullstendig uriktig grunnlag. Jeg kan ikke se at det blir grepet inn.

Jeg har ikke mottatt noen begrunnelse for hvorfor det regnes som et regelbrudd å påpeke at folk som ikke aner hva de snakker om ikke aner hva de snakker om. Må vi virkelig tvinges til å konkludere med at modereringen har en svært uheldig folkehelsemessig slagside?

Er det ok å oppfordre til å ikke vaksinere?

Er det ok å lyve om vaksinens utvikling, testfaser og godkjenningsprosess?

Er det ok å lyve om bivirkninger og uønskede hendelser ved vaksinering?

Er det ok å lyve om hvilke rutiner man har for å fange opp og behandle uøsnkede hendelser ved vaksinering, og konsekvensene av dette?

Er det ok å oppfordre til å å bryte tiltak , anmodninger og pålegg?

Er det ok å med overlegg gå inn for å svekke tilliten til politikere og helsemyndigheter gjennom bevisst å spre uriktig informasjon?

Er det ok å fremme grovt uriktige påstander om laboratorietester for å underminere alvorlighetsgraden av smittespredningen og svekke tilliten til helsevesenet?

Ingen av mine spørsmål i denne tråden er blitt besvart. Å henvise til regelverket er ikke et svar. Jeg har lest regelverket, og trenger ikke å spørre om hva som står der.

Jeg vil vite hvorfor forumledelsen ønsker å bidra til å svekke arbeidet med smittevern, og dergjennom, ikke bare unødig forlenge tiltaksperioden, men også sette liv i fare.

Bare kom med nye advarsler eller utestenging. Det er helt ok. Ingen skal si at jeg ikke har prøvd å gjøre noe med problemet. Men dette kan dere ikke stå inne for. Det er greit at dere ikke har noe generelt forbud mot konspirasjonsteorier (selv om jeg ikke forstår hvorfor dere ønsker å være talerør overfor slike) - men at dere tillater omfattende og systematisk feilinformasjon om den største helsekrisen på hundre år, det er det ikke mulig å lukke øynene for. Og at dere nokså konsekvent modererer bort detaljerte tilsvar med solid kildebelegning og faglig argumentasjon er helt ubegripelig.

Jeg vil ha en forklaring på hva dere driver med!

Endret av Robert Koch
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Edie said:

Vi noterer at du er uenig, men det endrer ikke moderatorteamets avgjørelse om gjeldende retningslinjer. Kvinneguiden er ikke et faglig forum. Det er et privat forum som ikke ønsker å være et ekkokammer for noen meninger, vi ønsker en åpen debatt om flere sider av samme sak. Gjentar derfor at direkte oppfordringer til å ikke følge de anbefalte smittevernsreglene anses som helseskadelig og vil bli ryddet som regelbrudd. Det er derimot tillatt å stille spørsmålstegn ved effekten av de ulike anbefalingene og alvorlighetsgraden av Covid-19 og at dette ikke er regelbrudd. 

Hvis man ønsker å være bruker på Kvinneguiden må forumets retningslinjer etterfølges, også selv om man er uenig. 

Edie, adm.

Jeg registrerer (med misnøye) ditt tilsvar. Jeg registrerer også at dere ikke praktiserer dette slik du beskriver det.

Hva mener du med at kvinneguiden ikke er et "faglig forum?" Selvfølgelig er det ikke et fagforum, men alt som skrives her, blir lest av folk som kan bli påvirket av det. Det betyr at man bør være grundig i modereringen, og ikke legge til rette for motarbeidelse av helsemyndighetenes skadebegrensningstiltak. Betyr dette at man ikke kan poste faglig begrunnede meninger underbygget av kvalitetssikret informasjon? Er det derfor dere modererer vekk innlegg som er kritiske til de som forsøker å nøre opp under folkehelsefiendtlige holdninger og løgnpropaganda??

Nå må dere faen meg gi dere!

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Jeg registrerer (med misnøye) ditt tilsvar. Jeg registrerer også at dere ikke praktiserer dette slik du beskriver det.

Hva mener du med at kvinneguiden ikke er et "faglig forum?" Selvfølgelig er det ikke et fagforum, men alt som skrives her, blir lest av folk som kan bli påvirket av det. Det betyr at man bør være grundig i modereringen, og ikke legge til rette for motarbeidelse av helsemyndighetenes skadebegrensningstiltak. Betyr dette at man ikke kan poste faglig begrunnede meninger underbygget av kvalitetssikret informasjon? Er det derfor dere modererer vekk innlegg som er kritiske til de som forsøker å nøre opp under folkehelsefiendtlige holdninger og løgnpropaganda??

Nå må dere faen meg gi dere!

Jeg ble så sint jeg slettet min bruker og logget av... Men nå er jeg så oppgitt at jeg laget en ny. Jeg ser det er mye av det samme som gjentas av feilinformasjon. Kan du ta deg tid til å skrive et innlegg (tror det må være lett å lese) der du forklarer hvorfor testene som brukes ikke gir betydelige falske positive svar og hvorfor dette er et godt verktøy i å ha kontroll over utbrudd/smittesporing? Da kan vi andre henvise til innlegget når den samme leksen blir ramset opp. 

Jeg hadde et håp om at trådene skulle dø ut av seg selv, men det er nok brukere som har samme forvrengte verdensbilde til at de fortsetter. Akkurat testenes gyldighet og at korona er farligere enn influensa er tema som burde blitt forstått til nå, men det ser ikke slik ut. At det fortsatt er lov å komme med feilinformasjon om vaksine, dødeligheten av viruset er helt uforståelig. Det viser liten respekt for tiltakene, de som er rammet/syke/døde/pårørende, og helsepersonell og politikerne/fagmyndigheter. 

Endret av 2ro
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden du henviser til @Robert Koch; "PCR testen er ubrukelig." er slettet fordi den brøt med følgende regel:

Sitat

 

* Tråder og innlegg som består kun av en lenke eller et bilde kan bli slettet. Innlegget skal kunne stå på egne bein også uten lenke.

 

Når det gjelder spørsmål om din bruker vil det ikke bli besvart her, da vi ikke diskuterer brukersaker på åpent forum.

Ellers er det tillatt i henhold til reglene å skrive innlegg med faktafeil. Hvis man ønsker kan man man svare på slike innlegg i henhold til retningslinjene, det vil si uten ironiserende eller nedlatende formulering. Vi ønsker at man møter sine meddebattanter med respekt, uavhengig om man har motstridende synspunkter. 

Det som menes med at Kvinneguiden ikke er et faglig forum, er at forumet består av innlegg fra brukere med ukjent bakgrunn og er dermed ikke kvalitetssikret. Ønsker man korrekt informasjon om viruset og smittevernstiltak henviser vi til offisielle informasjonskilder som for eksempel fhi.no og regjerningen.no. Det er selvfølgelig tillatt å poste faglige kilder og motsvar til uriktig informasjon, så lenge det ikke bryter med forumets regelverk. Kvinneguiden er et diskusjonsforum, og uten ulike synspunkter vil det ikke bli noen diskusjon. Som nevnt flere ganger tidligere er det tillatt å stille spørsmålstegn ved effekten av de ulike anbefalingene og alvorlighetsgraden av Covid-19. 

Vi noterer igjen ditt ønske om mye strengere moderering på underforumet Koronavirus, men gjeldene retningslinjer består. Å være kritisk til helsemyndighetenes smittebegrensningstiltak er tillatt, det er kun konkrete oppfordringer til å ikke følge disse som ryddes som helseskadelig. 

Edie, adm.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...