Mathias Skrevet 13. august 2005 #181 Skrevet 13. august 2005 Ikke sant. Men jeg tipper det er mer ubehagelig å dusje sammen med guttenei klassen, og bli tatt bilde av i dusjen, enn det er å være med mamma i jentegarderoben som gutt på sju ← nei, DET er det jo umulig å gjøre NOE med, så regner med at ALLE skoler rett og slett kommer til å slutte med dusjing! Ærlig talt Tex... Men det er en avsporing.
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #182 Skrevet 13. august 2005 Mathias, det er faktisk et alvorlig problem........ Men en annen diskusjon
Mathias Skrevet 13. august 2005 #183 Skrevet 13. august 2005 Mathias, det er faktisk et alvorlig problem........ Men en annen diskusjon ← Jeg vet det Tex (det er et problem på noen skoler), men det finnes da voksne og sanksjonsmuligheter på en skole. Det er _veldig_ mulig å stoppe! Jeg jobber med dette Tex. Jeg _er_ der. nok om det.
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #184 Skrevet 13. august 2005 Ja for det er dritlett for en mannlig gymlærer med tjueni elever, hvorav femten er jenter, å forhindre at dette skjer. Jentene smugler mobilen i trusa for å få det til skal jeg si deg. Hva kan du som mannlig gymlærer gjøre med det?
Mathias Skrevet 13. august 2005 #185 Skrevet 13. august 2005 Ja for det er dritlett for en mannlig gymlærer med tjueni elever, hvorav femten er jenter, å forhindre at dette skjer. Jentene smugler mobilen i trusa for å få det til skal jeg si deg. Hva kan du som mannlig gymlærer gjøre med det? ← sanskjonere slik at ingen tør gjøre det. Bl.a. Åpne en ny tråd om du vil diskutere det Tex.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #186 Skrevet 13. august 2005 Barn er naturister fra naturens side, og flauheten er skapt av miljøet de lever i. Ergo, det er ikke barna som er problemet...
Mathias Skrevet 13. august 2005 #187 Skrevet 13. august 2005 Barn er naturister fra naturens side, og flauheten er skapt av miljøet de lever i. Ergo, det er ikke barna som er problemet... ← nei, det løser jo problemet når jenta på ni hyler når syvåringen kommer inn : "slapp av jenta mi, det er bare kultur og miljøbestemt at du synes det er ekkelt, dine holdinger og verdier er bare noe du har fått som egentlig ikke er riktig fodi vi alle er guds barn av lyset som danser nakne gjennom livet, og vi er alle like i og... " I Norge er det forbudt å vær naken offentlig utenfor kjønnsbestemte garderober. Når barna vokser opp internaliseres de normene!
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #188 Skrevet 13. august 2005 nei, det løser jo problemet når jenta på ni hyler når syvåringen kommer inn : "slapp av jenta mi, det er bare kultur og miljøbestemt at du synes det er ekkelt, dine holdinger og verdier er bare noe du har fått som egentlig ikke er riktig fodi vi alle er guds barn av lyset som danser nakne gjennom livet, og vi er alle like i og... " I Norge er det forbudt å vær naken offentlig utenfor kjønnsbestemte garderober. Når barna vokser opp internaliseres de normene! ← Faktisk så hjelper det. Jeg hadde med noen nabogutter (10-11år) i svømmehallen (er mann selv), og da var det noen jenter i herregarderoben. Guttene begynte å lete etter en plass bak garderobeskapene, da de bare hadde underbuksen igjen å ta av. Jeg sa det til dem at de ikke hadde noe å være redd for, fordi dette var en guttegarderobe. Likevel så gjemte de seg. Men da vi kom inn i dusjen kastet de hånkledet, og ville la være i bry seg da de oppdaget jenter inni dusjen. Til og med etterpå da vi skulle kle på oss, hadde de glemt flauheten inni garderoben, selv om det var jenter der på 8-9 år Plutselig var det ikke noe problem. Men hadde jeg gjort noe stort nummer av det, ville nok flaueten blitt den dominerende faktoren
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #189 Skrevet 13. august 2005 nei, det løser jo problemet når jenta på ni hyler når syvåringen kommer inn : "slapp av jenta mi, det er bare kultur og miljøbestemt at du synes det er ekkelt, dine holdinger og verdier er bare noe du har fått som egentlig ikke er riktig fodi vi alle er guds barn av lyset som danser nakne gjennom livet, og vi er alle like i og... " I Norge er det forbudt å vær naken offentlig utenfor kjønnsbestemte garderober. Når barna vokser opp internaliseres de normene! ← Når barn er usikre så hjelper det svært mye hva vi voksne sier, gjør og hva slags holdning vi har. Hvis vi er rolige og sier at det er helt greit så vil det som oftest være nok til å roe ned barnet.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #190 Skrevet 13. august 2005 Jeg synes mye av argumentasjonen over vitner om voksne som påtvinger barn sine seksuelle referanser. Det synes jeg er skremmende. La barn få være barn og ikke tving de til å være voksne før de er klare for det! Når vi har et skille mellom damegarderober og herregarderober så er det for å gi et klart skille mellom hvor voksne mennesker skal være. En mann defineres oftest som en av hankjønn som er ferdig med puberteten mens en ung mann er en som er i puberteten. Å omtale en guttunge på 7 år som en ung mann er direkte feil og ikke i overenstemmelse med noen faglige standarder. En syvåring er alltid et barn. Jeg er enig i at de fleste syvåringer kan klare seg selv i egen garderobe og at de skal oppmuntres til å gjøre det. Men noen barn er ikke vant med å gå i offentlige bad og er kanskje usikre eller for umodne til å være alene. Da synes jeg foreldrene selv må vurdere dette. At det finnes voksne som er så umodne og utrygge at de føler seg truet av et barn på syv år synes jeg faktisk ikke at man skal ta hensyn til. Da har de et alvorlig problem i forhold til seg selv, sin egen kropp og seksualitet som de burde få hjelp med et annet sted. Jeg har langt mere sympati med en eventuell usikker guttunge enn en usikker voksen. En voksen dame skal kunne regne med at det ikke finnes menn i garderoben. Men det skal ikke være slik at hun på et vanlig offentlig bad skal forvente at det ikke finnes barn (av det ene eller andre kjønn). Barn trenger trening i å opptre sammen med andre mennesker. Det mener jeg at andre mennesker må kunne tåle. Man kan ikke stenge de inne og sleppe de ut ferdig oppdratt i 12års alderen. Det kan bety at en liten gutt eller en liten jente peker på magen, rynkene, amputeringen eller puppene til en dame i dusjen. Og selvfølgelig skal foreldrene forsøke å forklare barna, forsøke å "normalisere" våre variasjoner og forsøke å få barna til å ikke peke og kommentere andre (men gjerne spørre når de kommer hjem).
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #191 Skrevet 13. august 2005 Igjen, en klok kommentar fra en gjest
Gjest Violetta Skrevet 13. august 2005 #192 Skrevet 13. august 2005 Igjen, en klok kommentar fra en gjest ← Kopierer og signerer.
Pleier Skrevet 13. august 2005 #193 Skrevet 13. august 2005 Når vi har et skille mellom damegarderober og herregarderober så er det for å gi et klart skille mellom hvor voksne mennesker skal være. ← Så du mener at på garderobe-døren så står det indirekte: Kvinner og gutter/unge menn(siden unge menn ikke er voksene). Denne diskusjonen tok fort ny vending. For nå er det jo endel som mener at vi skal lære deres barn til å være avslappet iforhold til nakenhet. Den læringen kan man da gjøre andre steder (mor og far kan vel valse rundt hjemme nakne) At det finnes voksne som er så umodne og utrygge at de føler seg truet av et barn på syv år synes jeg faktisk ikke at man skal ta hensyn til. Ja fy, jeg er en av disse umodne og utrygge menneskene. Men jeg holder meg til reglene, og er inne på riktig garderobe så der faktisk oss man skal ta hensyn til. Jeg vil ikke lære barn til å være avslappet iforhold til nakenhet (står i dusjen, mens mor forteller barnet; der ser du en naken dame/jente og det er helt naturlig). Barn trenger trening i å opptre sammen med andre mennesker. Trenger læring til å opptre med nakene mennesker? Ja selvfølgelig, for da barnet blir voksen så kommer h*n nok i mange situasjoner, hvor h*n er omringet av mange nakne av motsatt kjønn.
Mathias Skrevet 13. august 2005 #194 Skrevet 13. august 2005 Når barn er usikre så hjelper det svært mye hva vi voksne sier, gjør og hva slags holdning vi har. Hvis vi er rolige og sier at det er helt greit så vil det som oftest være nok til å roe ned barnet. ← veldig ofte hjelper det ikke, fordi de har inne at de ikke vil vise seg.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #195 Skrevet 13. august 2005 veldig ofte hjelper det ikke, fordi de har inne at de ikke vil vise seg. ← Det er nok mest avhengig av hva slags miljø de er vokst opp i. Noen barn er så opptatte av å komme seg i bassenget at de nesten glemmer å ta på seg badetøy
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #196 Skrevet 13. august 2005 I Norge er det forbudt å vær naken offentlig utenfor kjønnsbestemte garderober. Når barna vokser opp internaliseres de normene! ← Mathias, det du skriver her er direkte feil. Med din skråsikkerhet gir du utrykk for at du har større kompetanse og kunnskap en du egentlig har. Det er ingen lov som sier noe om nakenhet. Det nærmeste vi kommer er straffelovensparagraf 201 som omtaler usømmelig adferd. Den sier i sin helhet: (Du kan også lese mer på: http://www.naturistnet.org/main.php?page_id=258&doc_id=62 ) Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd a) på offentlig sted, b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Når loven ikke sier noe om nakenhet så er det fordi den skal gjelde over lang tid og ikke måtte forandres avhengig av skiftende moter. Men fortolkningen av begrepene "seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd" endrer seg og dette vil domstolende fortløpende fortolke avhengig av de dominerende kulturelle moter i øyeblikket. Omtrent i 1927 ble det slutt på at menn ble straffet for å gå med bar overkropp. I 1952 kom bikinien og det ble etterhvert ikke oppfattet som uanstendig at kvinner viste frem magen. For ca. 15år siden ble det akseptert at kvinner kunne sole seg toppløse uten å bli straffet. Den samme straffeloven vil kunne være gyldig i hele denne perioden mens tolkningen av den vil være under kontinuerlig endring. I dag vil ikke lenger toppløse kvinner og menn bli dømt etter denne paragrafen. Så loven sier egentlig ikke noe annet enn at man skal respektere de kulturelle regler som gjelder på et hvert tidspunkt. Hvordan tolkes loven i dag av domstolene? Man har lov til å gå naken på naturiststrand, i kjønnsdelte garderober og kjønnsdelte bad. Man kan gå naken inne i huset hjemme. Man kan også gå naken ute hvis det ikke er til sjenanse for noen. Du kan gå naken i egen hage eller på hytta og du kan både gå og bade naken hvis du går på fjellet eller i skogen og du kan forvente at det ikke er til sjenanse for andre. Så hvis du ikke ser andre mennesker eller kan forvente å se andre mennesker så er det lov. Hvis du alikevel blir overrasket av andre mennesker så er det ikke ulovelig hvis du dekker deg til/skjuler deg. Inne i eget hus kan du gå naken selv om det er mulig for andre å se inn i huset (De vil kunne bli oppfattet som kikkere). Men du kan ikke gå bort til ditt "full size" vindu og titte ut på trafikken utenfor. Du kan sitte naken i hagen men ikke hvis det er naboer i umiddelbar nærhet som har innsyn. Hvis den gamle damen på motsatt side av dalen må bruke kikkert for å se deg (og kunne irritere seg over deg) så gjør du ikke noe ulovelig. Hvis du blir overrasket av at naboen plutselig kommer på besøk i hagen din så har du lov til å fortsette å være naken (selv om de fleste nok vil foretrekke å dekke seg til av hensyn til forholdet til naboen).
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #197 Skrevet 13. august 2005 Så du mener at på garderobe-døren så står det indirekte: Kvinner og gutter/unge menn(siden unge menn ikke er voksene). Denne diskusjonen tok fort ny vending. For nå er det jo endel som mener at vi skal lære deres barn til å være avslappet iforhold til nakenhet. Den læringen kan man da gjøre andre steder (mor og far kan vel valse rundt hjemme nakne) Ja fy, jeg er en av disse umodne og utrygge menneskene. Men jeg holder meg til reglene, og er inne på riktig garderobe så der faktisk oss man skal ta hensyn til. Jeg vil ikke lære barn til å være avslappet iforhold til nakenhet (står i dusjen, mens mor forteller barnet; der ser du en naken dame/jente og det er helt naturlig). Trenger læring til å opptre med nakene mennesker? Ja selvfølgelig, for da barnet blir voksen så kommer h*n nok i mange situasjoner, hvor h*n er omringet av mange nakne av motsatt kjønn. ← Jeg mener ikke at det indirekte står "Kvinner og gutter/unge menn". "Unge menn" betyr gutter i puberteten. Den vil i de fleste tilfelle opptre lenge etter 7årsalderen. Men jeg mener at det indirekte står "Kvinner, jenter og barn som kvinnene må passe på". (Hvis barna nærmer seg puberteten/er i puberteten og fortsatt ikke klarer seg selv, f.eks. funksjonshemmende og Downs syndrom, så er det selvfølgelig annerledes og man må løse det på en annen måte.) Nå var ikke fokuset først og fremst nakenhet men at barn skal få et naturlig forhold til variasjon i kropper og at voksne må kunne tåle litt å bli tittet på og kommentert uten at barna skal jages (uavhengig om de har på seg klær eller ikke). Jeg tror at det f.eks. er sunt for ei jente å se hvor stor variasjon det finnes i kvinnekropper og få en trygghet på at det er greit. Hvis hun bare lærer at de kroppene man ser i reklamen er ok så kan hun lettere få usunne holdninger til seg selv og andre. Du må nok bare akseptere at barn (og voksne) til en viss grad studerer deg og utvikler sin oppfatning av vårt mangfold også basert på deg. Hvis du ser veldig gjennomsnittelig ut får du selvfølgelig minst oppmerksomhet. Har du en merkelig og uvanlig hudsykdom vil også voksne kunne kaste et diskre og nysgjerrig blikk på deg (for dermed å utvide sin horisont). Skal du unngå dette må du bare låse deg inne.
Mathias Skrevet 13. august 2005 #198 Skrevet 13. august 2005 (endret) Det er ingen lov som sier noe om nakenhet. Det nærmeste vi kommer er straffelovensparagraf 201 som omtaler usømmelig adferd. D ← for noe vås. Du kan jo prøve gå naken på en vanlig strand og se hva som skjer. resten av det du skriver underbygger at man ikke kan vise seg naken hvor man vil. Endret 13. august 2005 av Mathias
Gjest Gjestelisa Skrevet 13. august 2005 #199 Skrevet 13. august 2005 for noe vås. Du kan jo prøve gå naken på en vanlig strand og se hva som skjer. ← Gjest har nok rett, det finnes ingen nakenhetslov. Akkurat som vi heller ikke har noen narkotikalov, illegale rusmidler omfattes av legemiddelloven.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #200 Skrevet 13. august 2005 for noe vås. Du kan jo prøve gå naken på en vanlig strand og se hva som skjer. ← Og hva er dette for slags argumentasjon? Du påstår: I Norge er det forbudt å vær naken offentlig utenfor kjønnsbestemte garderober. Når barna vokser opp internaliseres de normene! (Jeg antar at du mener "utenom" og ikke "utenfor" ). Hvilken lov er det så du mener gir et så totalt forbud mot nakenhet som du påstår? Hvis man går helt naken på en alminnelig strand så mener jeg man vil bli straffet etter straffelovensparagraf 201 slik jeg refererte. Og praktiseringen av denne loven er ikke så totalomfattende som du påstår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå