kiri Skrevet 9. mars 2009 #381 Skrevet 9. mars 2009 Kjøp en god hundebørste og børst hunden hver dag! Vi bruker denne på vår langhårede katt og den er like god som filmen viser. Kan ikke sammenliknes med vanlige børster og man skulle ikke tro at det går an å ta av så mye pels, selv utenom røytetid! Vi har spart oss for mye hår ved å ta noen skikkelige grerunder. http://www.hundekroken.no/ds_product_info....products_id=183 Vet at på Clas Ohlson har noe som kanskje het "robomop": http://www.robomop.net/?gclid=CKuLkqz8lpkCFQVItAod_xAHZg Vet ikke hvordan bra den er i praksis.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #382 Skrevet 9. mars 2009 Blir det ikke mye fuktskader av slik rengjøring? Ike futskader, tror neppe de hadde solgt de da
Christal Skrevet 10. mars 2009 #383 Skrevet 10. mars 2009 Vi bruker denne på vår langhårede katt og den er like god som filmen viser. Kan ikke sammenliknes med vanlige børster og man skulle ikke tro at det går an å ta av så mye pels, selv utenom røytetid! Vi har spart oss for mye hår ved å ta noen skikkelige grerunder. http://www.hundekroken.no/ds_product_info....products_id=183 Vi har leonberger og bruker slik på hunden vår som har ekstremt mye pels. Den funker, men den tar jo underpelsen, ville ikke ha brukt den for mye på vinteren..
Crow Jane Skrevet 11. mars 2009 #384 Skrevet 11. mars 2009 Ike futskader, tror neppe de hadde solgt de da Klart den hadde vært på markedet allikevel. Er jo vår jobb å bruke hodet ift. hvilket produkt man anvender til hvilket bruk. Dampvasker på tregulv har ødelagt for mange... Forskjell på å bruke den på våtrom og i huset ellers ville jeg tro - derfor lurte jeg. Har nemlig vurdert dampvasker selv, men blitt frarådet fordi varm vanndamp lettere trenger ned i bittesmå sprekker og slikt enn vanlig vaskevann...visstnok. Vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg.
Polaria Skrevet 11. mars 2009 #385 Skrevet 11. mars 2009 Kjøp en god hundebørste og børst hunden hver dag! Børster hunden hver eneste dag, ofte to ganger. men på 5 minutter er det like ille igjen. har også prøvd sånn robocop ting på clas olson, det var no dritt. tok med seg hundehårene fra ene plassen og la fra seg en annenplass hvis den kommer borti noe, haha!! Nei, er vel ikke mye å gjøre med hundehår, blir bedre i aug/sep, da bruker det være litt mindre enn ellers på året
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #386 Skrevet 11. mars 2009 Har ikke jeg hørt om, har du link? Jeg fryser overskuddsris og bruker den til stekt ris, rislapper, i brød ol. Tips: når du går ut på kjøkkenet; plukk med deg skitne kopper etc. Ha flere korger til smånips stående og rydd i korgene innimellom. Da slipper du masse smårot, men husk å rydde innimellom ellers blir det storrot... Glimrende tråd som jeg egentlig bare ville ha på egne innlegg... Jeg har også lest det ang. giftstoffer som frigis ved oppvarming av ris. Har dessverre ingen link, er noen år siden jeg leste det. Så har jeg noe ris til overs etter middag, kaster jeg det.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #387 Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder hår i møbler og lignende: Vi har katt og microfibersofa. Ikke en heldig kombinasjon! Men jeg pleier å ha vann oppi en spruteflaske og helle oppi litt tøymykner. Sprayer sofaen med det (bare litt, ikke så den blir ordentlig våt) og støvsuger etterpå. Da er det lettere å få med seg alle hårene, pluss at det lukter godt;)
teebie Skrevet 12. mars 2009 #388 Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder hår i møbler og lignende: Vi har katt og microfibersofa. Ikke en heldig kombinasjon! Men jeg pleier å ha vann oppi en spruteflaske og helle oppi litt tøymykner. Sprayer sofaen med det (bare litt, ikke så den blir ordentlig våt) og støvsuger etterpå. Da er det lettere å få med seg alle hårene, pluss at det lukter godt;) Hvis en bruker støvsugeren på noe som er fuktig risikerer man at den blir ødelagt. Støvsugere er ikke lagd for å tåle dette. MEN: Jeg gjør akkurat det samme, sprayer på vann med litt tøymykner, også bruker jeg en nal, hvis det er et møbel eller en sånn som man vasker bilvinduer med (svamp på den ene siden, nal på den andre) og drar nalsiden over gulvet på teppet. Tar med seg så og si alt, og jeg har en hund med mye pels! Ellers skal RubbaScrubba som de selger på FlyLady være utmerket til det samme.
Gjest Christabelle Skrevet 4. mai 2009 #389 Skrevet 4. mai 2009 *Når jeg vasker persiennene, slenger jeg de oppi badekaret, heller oppi en dæsj med salmiakk og fyller opp med vann. Mens de ligger og godgjør seg, vasker jeg vinduene. Deretter skyller jeg de av (godt) med dusjhodet og henger på tørk på tørkestativet. Fysj så mye dritt som renner ned i sluket! Jeg orker ikke TANKEN på å stå med klut imellom hundre persienne-"flak". *På kvelden heller jeg oppi en dæsj toalettrens/klorin (etter behov), lar det ligge over natten og skrubber med toalettbørsten om morgenen. *Bruker engangsservietter/vaskeklut som allikevel må vaskes, på servanten hver kveld. *Jeg bruker en toalettbørste til å rengjøre badekaret (selvsagt ikke den samme som den jeg bruker på toalettet) Noen som nevnte olivenolje på rustfritt stål-hvitevarer: oppvaskmaskinen og komfyren ser nye ut igjen! Tusen takk Skjønner ikke hvorfor striper/flekker nekter å gå vekk. Men nå er overflatene fine igjen. Jippii!! Noen som har tips på hvordan jeg skal rengjøre hvite skinnsofaer? Jeg har en mørkblå olabukse som "smudger" som bare F, og sofaen er like møkkete igjen etter en uke. Har prøvd grønnsåpe (men må bruke kokvarmt vann og skrubbe lenge). Samboeren brukte salmiakk en gang, og de ble faktisk kjemperene. Men: er det bra for skinnet/sofaen?
Pemille Skrevet 4. mai 2009 #390 Skrevet 4. mai 2009 Så mange flotte tips! Kom på et tips som har blitt så naturlig for meg at jeg glemmer at jeg ikke alltid har gjort det: Når jeg legger sokker i skittentøyet, "parrer" jeg dem alltid. Når jeg skal vaske dem, tar jeg dem fra hverandre, og er garantert at jeg bare vasker sokker i par. Mister aldri sokker lengre!
Gjest Gjest_saga_* Skrevet 7. mai 2009 #391 Skrevet 7. mai 2009 Gild tråd! Her er mine tips: Bruker store skittentøyskurver til pant og glass/metalllretur. Putter oppi en svart søppelsekk, så varer det en stund. Bare huker med meg hele stasen når jeg skal i butikken. Oppvaskstativ til tørking av ting som skal resirkuleres funker også fint. Kast all emballasje og oppbevar alt på glass eller i bokser. Blir utrolig ryddig i skapet! Eksempel: Kjøp en knekkebrødboks på Europris til å oppbevare tiloversblevne tacoshell. De passer akkurat oppi der og holder seg til neste gang du skal ha taco. Liker ikke buljongterninger (for salt) og koking av kraft tar for lang tid. Løsning: Kjøp inn masse grønnsaker når de er billige om høsten, kok dem inn til en tykk saus og hell dem i isterningposer - vips har du grunnlag for sauser, supper og gryter hele vinteren. Lag dobbel porsjon av all middag som kan fryses, så halverer du antallet ganger du må lage middag...... Sleit lenge med å holde styr på papirer. Så kjøpte jeg en sånn gammeldags kontorarkivsystem med mange lave rom over hverandre i A4-størrelse (vanskelig å forklare). Merker hver hylle med Dymoteip, og nå vet jeg hvor alt er til enhver tid, fordi det er så enkelt å legge alle papirer rett inn på riktig plass med en gang.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mai 2009 #393 Skrevet 8. mai 2009 en teskje med omega3 for hester i hundematen hver dag gjør at hunden røyter veldig mye mindre, og får mye pels!!!
Gjest lat husmor Skrevet 9. mai 2009 #394 Skrevet 9. mai 2009 Er veldig fornøyd med dette husmortrikset som jeg kom på for noen månder siden: Når jeg kaster søppel og skal tre en ny plastpose på søppelbøtta trer jeg 4-5 plastposer over hverandre. Da slipper jeg å tre på en ny pose hver gang jeg tar ut søpla. Det kan være lurt å ta poser med ulik farge, så er det lettere og se hvilke plastposehandtak du skal knytte sammen.
gretemora Skrevet 9. mai 2009 #395 Skrevet 9. mai 2009 Jeg fant nettopp et tips på nettet for å få bort hvite fuktflekker på salongbordet. Legg matpapir oppå flekken og stryk med strykejern oppå, uten damp. Flekkene forsvinner!
Suzy Skrevet 9. mai 2009 #396 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jeg har ikke noe kott eller skap der støvsugeren får plass, så for å slippe å ha den stående ute hele tiden kjøpte jeg sånne opphengskroker som de har på Jernia (blant annet) henge dem på veggen i kjellertrappa (vedsiden av rekkverket, der det likevel ikke er plass til noe annet) og har hengt opp støvsugeren der - den tar ikke opp plass, er lett å finne fram, men ute av syne Endret 9. mai 2009 av Suzy
tøydokka Skrevet 12. mai 2009 #398 Skrevet 12. mai 2009 stålull duger til det meste. f.eks til å skrubbe dusjflisene med. blir skinnende rent :-)
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #399 Skrevet 13. mai 2009 ha en type sokker!! Denn vil jeg gjerne signere på! jeg var så lei av å bruke en time på sortering av sokker hver gang disse ble vasket, så jeg dro på hm og kjøpte nye sokker til meg og typen. Helt svarte, eneste forskjellen er størrelsen. Jeg har noen få sportssokker, og lignende, men disse skiller seg jo ut, og er raske å parre. Nå sorterer jeg bare på størrelser, og sparer masse tid. Sokkene med motiv hviler nå fint i en skuff vi bare går i om det er helt sokkekrise. Etter vask blir de plukket ut, og lagt tilbake i krise-sokk-skuffen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå