Gå til innhold

Faen altså, jeg er så jævla dum! Ble frastjålet bilen utenfor butikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poenget med å la bilen stå på tomgang:

- Enhver kald start av motoren forringer dens levetid med 500-700 km. Kondens, tetninger, alt mulig rart er trøblete med kalde forbrenningsmotorer. Derfor skal du ikke bruke bilen på korte strekninger. Ekstra ille for dieselbiler.

- Det er grisekaldt mange steder i landet nå og fremover. Der jeg bodde inntil nylig var -20 om vinteren ingen unntak. Da er det bare så gull å sette seg inn i varm bil.

- Er det superkaldt, kan det være vanskelig å få start på bilen overhodet. Russerne i Sibir har bilene sine stående på hele vinteren, i -60 grader på det verste. Og da snakker vi GAZ og ZIL som aldri bruker "null komma" på mila, men gjerne "to komma".

Anonymkode: 7720a...3a6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

- Enhver kald start av motoren forringer dens levetid med 500-700 km. Kondens, tetninger, alt mulig rart er trøblete med kalde forbrenningsmotorer. Derfor skal du ikke bruke bilen på korte strekninger. Ekstra ille for dieselbiler.

- Det er grisekaldt mange steder i landet nå og fremover. Der jeg bodde inntil nylig var -20 om vinteren ingen unntak. Da er det bare så gull å sette seg inn i varm bil.

- Er det superkaldt, kan det være vanskelig å få start på bilen overhodet. Russerne i Sibir har bilene sine stående på hele vinteren, i -60 grader på det verste. Og da snakker vi GAZ og ZIL som aldri bruker "null komma" på mila, men gjerne "to komma".

Hørt om motorvarmer?

Anonymkode: 82db2...346

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste vi visste som ungdommer var å flytte på biler som sto på tomgang utenfor butikken om vinteren (på bygda, alle over 13-14 år kunne kjøre bil). Flyttet gjerne bilene rundt et hjørne eller bare noen meter fra der de sto. Så var det bare å vente til bileieren kom ut av butikken og le av forvirringen som oppsto når bilen var borte.

Anonymkode: 35e47...ce5

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir ikke kaldstart av en kjapp tur inn på butikken vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hørt om motorvarmer?

Anonymkode: 82db2...346

Det er ikke alltid det er så praktisk, eller at man husker å sette det på. Det fins jo ulike scenarier og situasjoner å være i. Men motorvarmere har vært til stor hjelp her, ja.

Niek79 skrev (20 minutter siden):

Blir ikke kaldstart av en kjapp tur inn på butikken vet du.

Har du kjørt 1 km dit, jo. Da får du 2 kaldstart på rappen.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men bidrar til luftforurensning og unødig støy. 

Og så er det faktisk ikke lov da. 

Anonymkode: 4efff...b49

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er så jævla unødvendig, jeg lot bilen stå å gå når jeg skulle en kjapp tur i butikken. Bilen har ikke blitt startet på flere dager, derfor lot jeg bilen stå og gå når jeg gikk inn i butikken. Når jeg kom ut var bilen vekk, har såklart politianmeldt det og meldt fra til mitt forsikringsselskap som ikke ble veldig begeistret for at jeg lot bilen gå som er forståelig. 

Jeg er nå redd for hvilke følger dette kan gi meg utover det å kanskje miste bilen. Hva hvis i verste tilfelle det er et barn som kjører ut eller kolliderer og skader seg alvorlig, vil det få konsekvenser for meg? 

Har lagt meg paddeflat for politiet og mitt forsikringsselskap og sakt at dette var idiotisk. 

Må ta dette som anonym da jeg ikke vil bli gjenkjent på mitt brukernavn og ikke ødelegge ryktet til mitt brukernavn her inne, ellers skulle jeg gjerne skrevet med brukernavnet mitt

Anonymkode: 5c63d...750

Hvorfor satte du fra deg bilen sånn egentlig? Ser stadig folk gjør det, og aldri helt forstått hvorfor. 

Så til spørsmålet.

Hvis noen (f.eks et barn) skader seg eller andre med bilen så risikerer du et millionkrav (regress) fra forsikringsselskapet.

Hvis noen blir påkjørt og dør er  veien veldig kort til en dom for uaktsomt drap. 

Det at det har gått en stund uten at du har hørt noe fra politiet enda er et godt tegn, mindre sjanse for at det var et barn som stakk av med bilen.

Forsikringsoppgjør for bilen tror jeg dessverre du kan se langt etter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uansvarlig.

Det eneste ansvarlige å gjøre hvis noen har satt fra seg bilen sånn er å stoppe bilen og ta med seg nøkkelen. Den kan leveres på til politiet som hittegods.

Anonymkode: 19afd...8be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så harde mange av dere er mot TS!

Dette kunne like gjerne vært meg og svært mange jeg kjenner! Jeg starter alltid bilen på morgenen og lar den stå ute en halvtimes tid før jeg skal på jobb. Må jeg innom butikken så gjør jeg det samme. Det er dog veldig vanlig her jeg bor.... 

Til TS, dette kunne skjedd flere av oss, så ikke føl deg dum. Håper bilen dukker opp og at det går bra :) 

Anonymkode: 65b8f...3c7

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Trodde det fenomenet utgikk på 80-tallet. Den gangen kjørte så mange dårlige og gamle biler at jeg skjønner hvorfor. 
Men, det er jo verken lov eller lurt. Tenk om en 14-15-16 åring kom forbi, tok bilen din og kjørte over et barn? Det hadde vært gøy å leve med.... bare fordi du skulle ha en varm bil å gå inn i når du hadde vært på butikken... 

Anonymkode: 4687e...8f8

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her jeg bor er det også normalt å gå i fra bilen på tomgang. Har til og med sett folk gjøre det med hund i bilen. Akkurat det hadde jeg ikke tatt sjansen på selv da 😅

Anonymkode: 9e980...bab

Beklager å spørre, men hvorfor er dette nødvendig? Det er jo ikke lov å la bilen gå på tomgang, av miljøhensyn?

Anonymkode: 4c3c9...0e4

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Anonymkode: d7886...855

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trasig! Hender at jeg gjør dette hjemme, men aldri utafor en butikk. Bor i en mindre by. 
Håper bilen dukker opp, og at alt har gått noenlunde bra. 

Dette er jo ikke lov, men uvanlig er det ikke. Bilen min hadde det tidligere med å nekte å starte hvis jeg hadde kjørt den et kort stykke, typisk til butikken. Skjedde når det blåste kaldt. Var flere ganger jeg måtte ringe etter skyss da jeg sto fast på REMA med handleposer rett før barnehagen skulle stenge. DA vurderte jeg å la bilen gå, men tok ikke sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

Anonymkode: d7886...855

Dette er om du sitter i bilen selv når den går på tomgang.

Å forlate bilen med nøkkelen i er uansvarlighet på et helt annet nivå. Hvis noe skjer så risikerer du 6 års fengsel for uaktsomt drap (hvis noen blir drept) og/eller millioner i erstatningsansvar (hvis noen blir alvorlig skadet/ufør)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid det er så praktisk, eller at man husker å sette det på. Det fins jo ulike scenarier og situasjoner å være i. Men motorvarmere har vært til stor hjelp her, ja.

Har du kjørt 1 km dit, jo. Da får du 2 kaldstart på rappen.

Ja det er mye bedre at bilen blir stjelt. Godt tenkt!👍😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke biler i den prisklassen og årgang, sånn Find My iPhone opplegg, "Find My Car"? 😆 Burde egentlig hatt e n ekstra iPhone i bilen til enhver tid, gjemt på et hemmelig sted, så hvis bilen forsvinner så er det bare - Heavy Satellite Search - GPS That F#cker! 😄

Anonymkode: e87b9...59e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke biler i den prisklassen og årgang, sånn Find My iPhone opplegg, "Find My Car"? 😆 Burde egentlig hatt e n ekstra iPhone i bilen til enhver tid, gjemt på et hemmelig sted, så hvis bilen forsvinner så er det bare - Heavy Satellite Search - GPS That F#cker! 😄

Anonymkode: e87b9...59e

Mye (mye!) billigere å kjøpe en android til å ha i bilen 😂 De har GPS og lokasjonsapper de også :D 

Anonymkode: 41262...3b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...