PetterKanin Skrevet 3. desember 2020 #101 Del Skrevet 3. desember 2020 prt90 skrev (15 minutter siden): Våpenskap går dere fra dem ulåst også da eller? Alle barn har jo lært at de ikke skal røre andre sine ting, så det bør jo gå helt fint.. Så ser vi bare bort fra at selve hensikten med våpen er å gjøre skade? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #102 Del Skrevet 3. desember 2020 Bare la være å mate trollene, slik som våpenskaptullingen. Det vrøvlet bidrar jo med ingenting! Anonymkode: 7720a...3a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #103 Del Skrevet 3. desember 2020 21 minutter siden, PetterKanin said: Batterispenningen minker over tid. Er det virkelig et problem at bilen ikke vil starte fordi bilen har stått i "flere" dager? Batteriet ble flatt en gang, men da hadde bilen gått veldig lite over flere måneder, stått ute i kulda og i tillegg var bilen fra 1990. Selv den bilen hadde null probøem med å stå i flere uker uten å bli brukt etter den episoden. Anonymkode: 57fcd...828 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #104 Del Skrevet 3. desember 2020 PetterKanin skrev (3 timer siden): Den som stjeler har altså ikke ansvar og skal følgelig unnslippe noen reaksjon etter din mening? Nei det mener jeg ikke og har heller ikke sakt. Men alle har uansett et eget ansvar for å sikre sine ting. Å la bilen stå på tomgang på et offentlig sted er så idiotisk at det ikke fortjener en krone tilbake. Anonymkode: f999d...9dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2020 #105 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei det mener jeg ikke og har heller ikke sakt. Men alle har uansett et eget ansvar for å sikre sine ting. Å la bilen stå på tomgang på et offentlig sted er så idiotisk at det ikke fortjener en krone tilbake. Anonymkode: f999d...9dc Du påsto jo at TS hadde ALT ansvar. Skriver du ting su ikke mener? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2020 #106 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det virkelig et problem at bilen ikke vil starte fordi bilen har stått i "flere" dager? Batteriet ble flatt en gang, men da hadde bilen gått veldig lite over flere måneder, stått ute i kulda og i tillegg var bilen fra 1990. Selv den bilen hadde null probøem med å stå i flere uker uten å bli brukt etter den episoden. Anonymkode: 57fcd...828 Nyere biler krever som oftest mer hvilestrøm. Batteri kommer i forakjellig kvalitet, og kan også være nye i eldre biler eller ha ulik kapasitet. Endret 4. desember 2020 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bamse20 Skrevet 4. desember 2020 #107 Del Skrevet 4. desember 2020 On 12/2/2020 at 4:57 PM, AnonymBruker said: Dette må være tull, ingen er så dum. Anonymkode: 82db2...346 Folk lar ofte bilen stå på mens dem går ut, skjer daglig her jeg bor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #108 Del Skrevet 4. desember 2020 Dette var nok ikke noe barn. Er som regel innvandring og asylpolitikk man kan takke i slike tilfeller. Anonymkode: d59b3...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #109 Del Skrevet 4. desember 2020 PetterKanin skrev (9 timer siden): Så ser vi bare bort fra at selve hensikten med våpen er å gjøre skade? Ja. Det har ingenting med saken å gjøre. Man skal aldri la farlige ting ligge å slenge lett tilgjengelig slik at barn eller tullinger kan få tak i det og skade seg selv eller andre. Det kan være medisiner, kjemikalier, våpen og biler. En bil kan være akkurat like farlig som et gevær. Du setter ikke fra deg ladde våpen utenfor butikken, og du setter ikke fra deg en bil med nøkkelen i utenfor butikken. Anonymkode: 19afd...8be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 4. desember 2020 #110 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Det har ingenting med saken å gjøre. Man skal aldri la farlige ting ligge å slenge lett tilgjengelig slik at barn eller tullinger kan få tak i det og skade seg selv eller andre. Det kan være medisiner, kjemikalier, våpen og biler. En bil kan være akkurat like farlig som et gevær. Du setter ikke fra deg ladde våpen utenfor butikken, og du setter ikke fra deg en bil med nøkkelen i utenfor butikken. Anonymkode: 19afd...8be Du setter ikke fra deg ladde våpen utenfor butikken. En bil med nøkkelen i er derimot helt ok. Endret 4. desember 2020 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamusAran Skrevet 4. desember 2020 #111 Del Skrevet 4. desember 2020 Er da et kjent fenomen at biler blir stående på tomgang utenfor butikker og slikt. Det skjer av to grunner: 1) sjåføren vil ikke ha kald bil, eller 2) sjåføren startet bilen for ikke så lenge siden, og vil ikke ta sjansen på at batterier streiker. Sistnevnte er spesielt aktuelt i kulden. Det sagt så får jeg alltid lyst til å flytte biler som står på tomgang rundt hjørnet 😛 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #112 Del Skrevet 4. desember 2020 Jeg blir litt satt ut av at noen trekker inn uaktsomt drap her. Hvis noen stjeler bilen din og du har latt den stå ulåst på tomgang med nøkkelen i, greit, så burde du ikke få en tøddel igjen på forsikringen. Men selv tyveri av usikret løsøre ER tyveri, og eier kan da vel ikke noe for hva tyven VELGER å gjøre med tyvegodset etterpå?!? Til sammenlikning: Her på feltet stjeles det ulåste sykler, akebrett (hvem låser akebrett?), sparkstøttinger og annet «kjøretøy» med potensiale for både høy hastighet og personskade over en lav sko. Hvis noen stjeler sykkelen min, og kjører seg ihjel med den eller kjører ihjel noen andre, så skal altså JEG stå ansvarlig for uaktsomt drap fordi jeg lot MIN sykkel stå ulåst og dermed «ga barn og tullinger tilgang» til dette kjøretøyet? Det strider iallfall mot min rettsforståelse. Tyven er et rettslig subjekt med antatt fri vilje; at noe er tilgjengelig betyr da ikke at tyven MÅTTE ta det. For et par år tilbake var det noen store barn på aketur som stjal mitt (barnehage)barns akebrett, som stod usikret utenfor huset her, og vi fikk det faktisk igjen etter en oppringning (hadde navnelapp) i forbindelse med en ulykke der to barn ble skadet og sendt til sykehus akutt. Den ene fikk varig skade, og begge kvalifiserte definitivt som både «barn og tulling». Var ikke snakk om å stille oss ansvarlig for «å ha gitt dem tilgang». Anonymkode: 9be99...048 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamusAran Skrevet 4. desember 2020 #113 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis noen stjeler bilen din og du har latt den stå ulåst på tomgang med nøkkelen i, greit, så burde du ikke få en tøddel igjen på forsikringen. Men selv tyveri av usikret løsøre ER tyveri, og eier kan da vel ikke noe for hva tyven VELGER å gjøre med tyvegodset etterpå?!? Du har helt rett. Man står ikke til ansvar for hva andre folk gjør med dine eiendeler som de ikke har fått tillatelse til å bruke. Man risikerer kun å ikke få utbetalt erstatning for tapet av bilen eller skadene på den. Ansvaret for skadene som tyven påfører faller på vedkommende. Det foreligger ingen rettspraksis om objektivt ansvar for en bileier i Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #114 Del Skrevet 4. desember 2020 1 minutt siden, SamusAran said: Du har helt rett. Man står ikke til ansvar for hva andre folk gjør med dine eiendeler som de ikke har fått tillatelse til å bruke. Man risikerer kun å ikke få utbetalt erstatning for tapet av bilen eller skadene på den. Ansvaret for skadene som tyven påfører faller på vedkommende. Det foreligger ingen rettspraksis om objektivt ansvar for en bileier i Norge. Takk for det 😊 Jeg var kanskje litt uklar i måten jeg skrev det på, men jeg trodde ikke på ramme alvor at man var rettslig ansvarlig. Det som forbløffet meg var at flere andre i tråden her tydeligvis tror det - så jeg utfordret dem på logikken. Anonymkode: 9be99...048 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamusAran Skrevet 4. desember 2020 #115 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for det 😊 Jeg var kanskje litt uklar i måten jeg skrev det på, men jeg trodde ikke på ramme alvor at man var rettslig ansvarlig. Det som forbløffet meg var at flere andre i tråden her tydeligvis tror det - så jeg utfordret dem på logikken. Anonymkode: 9be99...048 Dette forumet er ganske fornøyelig til tider med alle ekspertene som har null faglig innsikt 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 4. desember 2020 #116 Del Skrevet 4. desember 2020 Så kjedelig! Håper det ordner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #117 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 8.40): Jøss! Trodde det fenomenet utgikk på 80-tallet. Den gangen kjørte så mange dårlige og gamle biler at jeg skjønner hvorfor. Men, det er jo verken lov eller lurt. Tenk om en 14-15-16 åring kom forbi, tok bilen din og kjørte over et barn? Det hadde vært gøy å leve med.... bare fordi du skulle ha en varm bil å gå inn i når du hadde vært på butikken... Anonymkode: 4687e...8f8 En ting er at bilen var ulåst og på, men man kan da ikke frita den som tar bilen for alt ansvar! Anonymkode: 24fcd...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4. desember 2020 #118 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 10.42): Tipper alle som er himmelfalne over dette bor i byer? Jeg er bymenneske, og tråder som dette bidrar til å opprettholde fordommene mine om folk på landet... Jeg lærte som Blekkulf-barn på 80-tallet at å la bilen på stå på tomgang er både ulovlig og forurensende og noe man ikke gjør. Å i tillegg gå fra bilen ulåst på denne måten er jo så åpenbar idioti at jeg er oppriktig sjokkert over at så mange tydeligvis synes dette er en helt normal ting å gjøre. Det er mye som er enkelt og praktisk, det betyr ikke at det er greit å gjøre det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #119 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 17.01): Her jeg bor er vi mange som går ifra bilen på tomgang mens vi løper inn for å kjøpe melk feks. Så ikke vær så hard mot deg selv. Forsikringsselskapet hadde hengt seg opp i det om bilen var uløst også. Mange steder med småbygder er det helt vanlig å gå ifra bilen sånn og 99 av 100 ganger går det fint.. Anonymkode: f3d7f...9cc Hei, håper ikke dette høres rart ut, men jeg er på let etter et sånt sted da jeg er mer eller mindre desperat etter å finne meg et godt og rolig sted å bo hvor det er snille folk. Er oppvokst på et slik sted og savner det fælt. Er litt for langt unna og har ikke hjelpen som trengs for å komme meg dit. Anonymkode: 16e22...92a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #120 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 23.32): Eller kanskje Audi ? Anonymkode: ac3f9...da3 Haha... dette fikk meg til å smile, og jeg har en veldig tøff dag. Takk! Til TS- Håper bilen dukker opp. At bilen ble stjålet passer perfekt inn i 2020. Jeg dømmer deg hvert fall ikke for at du gikk ifra bilen. Se bort ifra eksos ( hvis du kjører slik bil) så har vel de fleste lyst å leve sånn hvor det er trygt. Håper det ordner seg så du kan nyte julen. Anonymkode: 16e22...92a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå