Gå til innhold

Mobberen har blitt psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS: Hva er det som får deg til å tro at han har sluttet å være en mobber? Hvis du gjør noe sånt som dette, så setter du deg i en posisjon hvor du gir ham makt over deg på nytt. Han kan nemlig skrive ned ting om deg som du kan slite veldig med å bli kvitt. Dette blir stående i journalen din helt til du eventuelt selv får krevd innsyn og slettet det, og om det er stilt en diagnose kan det være en lang prosess å få dette omgjort. 

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en person var kun én gang hos en helt ubrukelig psykolog. Det var ikke noe forhistorie med bekjentskap mellom dem, men min venninne ble veldig skeptisk til hva psykologen hadde skrevet ned, da hun opplevde å bli misforstått. Da hun fikk innsyn i journalen viste det seg at psykologen hadde diagnostisert henne med alvorlig depresjon, og skrevet at han mistenkte andre perifere personlighetsforstyrrelser. Det stod at det "anbefales videre utredning i henhold til underliggende alvorlige personlighetsforstyrrelser." Hun ble helt sjokkert. Hun er en oppegående dame og jobber med barn, og ville jo absolutt ikke ha dette på seg. Så hun ble nødt til å klage psykologen inn til helsetilsynet, og det ble en omfattende prosess for å få opphevet det som var blitt skrevet. Hun vant igjennom tilslutt, men så er hun også veldig ressurssterk. 

Til informasjon, så kan slike dokumenter hentes ut ved for eksempel et samlivsbrudd, hvor det blir en rettslig barnefordelingssak. Det kan selvsagt hentes ut av barnevern (mot samtykke, men man har jo ikke noe annet valg enn å samtykke i slike situasjoner), og enkelte utdannelser og arbeidssteder vil kunne kreve plettfri mental helse. Skulle man bli politiker eller kjendis, så kan du også regne med at slike opplysninger "lekker" ut, på en eller annen måte.

Så jeg vil råde deg til å ikke gi mobberen makt til å skade deg noe mer enn han allerede har gjort. Selv om tanken er god, så vil dette kunne føre til enda mer belastning for deg enn det du allerede har hatt med dette mennesket. Vi kan ha en tendens til å tenke at mobberne har forandret seg, blitt voksne - men det finnes ondskapsfulle godt voksne mennesker, som utnytter sin maktposisjon i samfunnet til å fortsette mobbingen i voksen alder. Ikke gi slike mennesker makt over deg. Gå videre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

etnavn skrev (3 minutter siden):

TS: Hva er det som får deg til å tro at han har sluttet å være en mobber? Hvis du gjør noe sånt som dette, så setter du deg i en posisjon hvor du gir ham makt over deg på nytt. Han kan nemlig skrive ned ting om deg som du kan slite veldig med å bli kvitt. Dette blir stående i journalen din helt til du eventuelt selv får krevd innsyn og slettet det, og om det er stilt en diagnose kan det være en lang prosess å få dette omgjort. 

Dette er vel den viktigste grunnen til at du bør ligge unna fyren, TS.

Det har jo vært historier tidligere her på KG, om folk som har lest både det ene og det andre om seg selv når de leser gjennom sin egen journal. 

Anonymkode: 2ee87...3dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 11.55):

Godt påfunn! Mobbere som blir psykologer er ikke innenfor.

Anonymkode: ba998...1b9

Det er jo mobbere som blir barnehagelærere og pedagoger, eks. hun her.

Anonymkode: 591d6...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send han ein mail og tilby din hjelp. Du kan jo antyde at det kan vere greit for han som psykolog (og tidlegare mobbar) å vite noko om korleis eit mobbeoffer opplever det å verte mobba, og ettervirkningar vidare i livet, slik at han vert betre rusta til å takle jobben sin. Ver skikkelig på tilbodssida og raus, så kan det jo vere at han får litt å tenke på? Å oppsøke han forkledd har eg lita tru på.

Anonymkode: 0733a...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter: "Living Well Is the Best Revenge". Ikke lett å gjøre, men noe å etterstrebe.

En festlig scene fra Seinfeld-episoden "The Revenge". Episoden er selvfølgelig skrevet av Larry David.

Jerry Seinfeld:
What is the point of all this?

George Costanza:
Revenge.

Jerry Seinfeld:
Oh, the best revenge is living well.

George Costanza:
There's no chance of that. 

Anonymkode: 591d6...e00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Uatskillelig said:

Da er han fullstendig uegnet og inkompetent i yrket sitt. Psykologer har taushetsplikt og skal ikke sladre om pasienter til andre. Det hadde vært grunn til å bli fratatt lisensen.

 

Ja, det er klart, men hvis du leste innlegget så var premisset at han ikke hadde forandret seg.

Anonymkode: 8195d...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt greit, men til @Uatskillelig og andre her, som mener det er uakseptabelt (og hva som verre er) at en mobber blir psykolog - hva kan/burde egentlig de som mobbet på ungdomsskolen bli? Ev. hva annet er det de ikke kan bli?

Anonymkode: 144da...ee2

Hvor lenge skal folk lastes for ting de gjør som barn? Folk modnes og endrer seg. 

Tenk på rus og kriminalomsorgen feks: hvordan tror du den hadde fungert om alle synder skulle fulgt dem til evig tid? Da finnes det ingen grunn til å endre seg da. 

 

Anonymkode: 71c45...98b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (På 2.12.2020 den 11.52):

Jeg syns det er en god idé om du får time hos denne psykologen og så fortelle han hva han gjorde og ettervirkningene av det hvis det kan hjelpe deg å komme videre i livet.

Men. Forkledning trenger du ikke. Kom som deg selv. 

Jeg støtter også denne. Men dropp helst forkledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge skal folk lastes for ting de gjør som barn? Folk modnes og endrer seg. 

Tenk på rus og kriminalomsorgen feks: hvordan tror du den hadde fungert om alle synder skulle fulgt dem til evig tid? Da finnes det ingen grunn til å endre seg da. 

 

Anonymkode: 71c45...98b

Også helt riktig. Man forandrer seg. Som voksen kan man være et helt annet menneske enn det man var som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke mobbing eller mobbere, men dere lager dette litt til en heksejakt på enkeltpersoner. Selv kriminalsaker som omhandler voksne har en foreldelsesdato. 

Hva nytte hadde det gjort om jeg skulle drevet heksejakt på alle som har gjort meg urett? Hva hadde dere følt om deres hatobjekt fra fortiden fikk ti piskeslag mens du så på? Vil det gi dere glede? Jeg ville ikke hatt glede av at andre ble skadet på bakgrunn av årtier gamle synder. 

Anonymkode: 71c45...98b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge skal folk lastes for ting de gjør som barn? Folk modnes og endrer seg

Anonymkode: 71c45...98b

Si det til foreldrene til James Patrick Bulger i England, som ble drept i 1993. De to tiåringene som utførte ugjerningen kommer aldri til å bli tilgitt. 
Jeg er faktisk for at mobbere som mobber andre til de eventuelt tar selvmord burde bli dømt for mord når de var gamle nok: https://www.debate.org/opinions/should-bullies-be-charged-with-murder-if-their-victims-commit-suicide

Anonymkode: 656f8...969

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig av deg ts. Og barnslig. På ungdomsskolen var han et barn. I dag er han voksen og har til og med gått gjennom en lang profesjonsutdannelse i psykologi som definitivt har lært han empati og hvordan mobbing påvirker menneskesinnet. 

Anonymkode: be400...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være han ble psykolog fordi det lå dyp smerte under mobbeatferden? Det er 15 års grense for å regnes strafferettslig tilregnelig. Som en som ble mobbet også ble en mobber fordi jeg ikke visste  bedre (alt før fylte 13 år), så vil jeg si det er voksne rundt en som har ansvaret for å ta tak når barn oppfører seg ufordragelig. Og tro det eller ei; jeg også jobber i et hjelpeyrke som voksen.

Anonymkode: 9f7e6...82f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MarianneE skrev (På 2.12.2020 den 11.53):

Dårlig idé. Du fremstår hevngjerrig, bitter og som at du står fast i fortida.

Og ja, jeg ble stygt mobbet i mange år, såpass at det var sak om dette i lokalavisa og i norsk ukeblad for to år siden. Jeg vet det er jævlig, men jeg har større tro på å konsentrere deg om å forbedre ditt eget liv og leve det.

Hva så? Ikke noe galt i å være hevngjerrig og bitter.. dette er helt normale følelser å kjenne på. 

Anonymkode: d7d4d...129

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2020 den 11.55):

Mistenker du at han har psykopatiske trekk, vil det bare booste egoet hans om du gjør det. 
Slike folk nyter å vite at de klarer å ødelegge for deg. Det er riktignok noen som forandrer seg, men noen gjør de ikke. De blir bare jævligere med tida, og mer utspekulert. 
For din egen del bør du ikke gjøre det. 
 

Anonymkode: 2ee87...3dd

Ja enig her :) Skjønner at du sliter fortsatt, men få hjelp hos en annen psykolog og ikke involver deg med denne personen. Tror det er en bedre fantasi å konfrontere han enn det blir i det virkelige liv.

Anonymkode: 10ff3...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge skal folk lastes for ting de gjør som barn? Folk modnes og endrer seg. 

Tenk på rus og kriminalomsorgen feks: hvordan tror du den hadde fungert om alle synder skulle fulgt dem til evig tid? Da finnes det ingen grunn til å endre seg da. 

 

Anonymkode: 71c45...98b

Nei, hvor lenge skal folk lastes for å ha ødelagt liv? For jo, mobbing ødelegger liv og kan gi offeret traumer som aldri kan forsvinne.

 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han kan ikke behandle et problem han selv er involvert i. Da må du ta det med en annen psykolog. 
hvis du vil konfrontere han med det, står du fritt til å gjøre det ved å ta kontakt, men ikke i en psykolog/ klient relasjon 

Anonymkode: d7d4d...129

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Unødvendig av deg ts. Og barnslig. På ungdomsskolen var han et barn. I dag er han voksen og har til og med gått gjennom en lang profesjonsutdannelse i psykologi som definitivt har lært han empati og hvordan mobbing påvirker menneskesinnet. 

Anonymkode: be400...056

Noe naiv du? 

Anonymkode: 656f8...969

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har helt sikkert kommet videre i livet sitt.. blitt voksen og ansvarlig. Tatt seg en lang og god utdannelse og lært om livet. 
du kunne helt klart bestilt en time hos han og fått snakket ut om dette. Kanskje du får forsonet deg med det? Men er du interessert å gå i terapi hos han for å bearbeide mobbingen? Eller bare tenkt å møte opp på en time og si det? 
skjønner frustrasjoenn

Anonymkode: d7d4d...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DO IT! Hvis du ønsker henvisning til akuttpsykiatrien...

Anonymkode: 3cd89...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...