AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #21 Del Skrevet 4. desember 2020 Det er ikke normalt å ikke klare og jogge lenger enn det når du har jogget jevnlig i 1 år. Hva legger du i at du blir utslitt? Hvis du er sikker på at du ikke har noen underliggende sykdom som påvirker dette så høres det helt ærlig ut som du kanskje bare mangler viljestyrke til og presse deg selv for å bli bedre. Anonymkode: aeba8...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 4. desember 2020 #22 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): 165 og 65 kg. Akkurat tatt blodprøver som er fine. Har imfeksjonsutløsende astma men bruker medisin når feks er forkjølet. Er ikke pusten jeg sliter med. Jeg skal prøve å gå litt mer. Bare så ufattelig rart at jeg ikke merker forskjell på så lav fart etter så lang tid. Må da klare å kunne småjogge uten omkomme liksom Anonymkode: 80841...aa2 Enig i at det er rart, hva slags livsstil hadde du før du begynte å trene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #23 Del Skrevet 4. desember 2020 LeneXCII skrev (1 time siden): Enig i at det er rart, hva slags livsstil hadde du før du begynte å trene? Trente mye i 2015 og har trent fotball i 15 år før det. Hadde god progresjon da. Siste tre årene før jeg begynte nå var det null....mye pga psykisk. Anonymkode: 80841...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #24 Del Skrevet 5. desember 2020 Dersom du er frisk og ikke overvektig så tenker jeg at det ligger mest på viljen. Du har bestemt deg for at du gir opp så fort det blir litt ubehagelig fordi du alltid gir opp etter 2-3 km. Da blir det en sannhet som du innretter deg etter. Neste joggetur så sier du til deg selv at du skal klare å jogge 4 km koste hva det vil og så gjennomfører du det. Jeg vet hvordan det er, altså, prøver ikke å være besserwisser. Jeg knakk en kode i fjor da begynte å jogge. Har en løype på 5 km som var målet i starten. Ofte så ga jeg opp midtveis ved den minste tegn på ubehag. En gang da jeg ga opp så var jeg så sur på meg selv at jeg bestemte meg for å løpe intervaller etter jeg ga opp. Jeg løp 6 intervaller opp og ned en bratt oppoverbakke på 100 meter og fikk makspuls mot slutten. Det var et klart tegn for meg på at kroppen orket så mye mer selv om hodet ga opp. Ble en skikkelig vekker for meg. Etter det så har jeg lært meg å distrahere meg selv når jeg føler det blir ubehagelig. Sier bare at jeg skal gjennomføre den økta jeg har bestemt meg for. Konser om musikken på øret eller tenker på noe annet. Med mindre man har direkte smerte (og skade er noe man merker godt etter økten, ikke bare når det pågår) så gunner jeg på. Anonymkode: a2a57...961 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #25 Del Skrevet 6. desember 2020 Jeg er litt lik, bare at jeg stagnerer på 5-6km. Trener ikke intervaller slik flere tipser om da, så grunnen kan være her. For min del er jeg bare tom etter å ha løpt i 30-40 min. Jeg jogger sakte også, tempoet er slik at jeg skal kunne føre en samtale mens jeg løper. i følge treningsklokka har jeg snittfart på 7-8 km. Jeg har bare tenkt at jogging rett og slett ikke er for alle. For alt det er verdt var jeg sprinter i mine yngre dager og har visst det som kalles "korte muskler". Jeg er også lav og har korte bein. Vet ikke om det spiller inn. Har drevet med mye idrett hele livet, men jogging klarer jeg ikke å "knekke". På tross av det løper jeg likevel. Trege 5-6 km er tross alt mye bedre enn å sitte i sofaen. Tar gjerne i mot tips! Drømmer litt om "runders high" og kunne flyte avgårde i en time eller to. Anonymkode: b5545...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #26 Del Skrevet 12. desember 2020 Idag klarte jeg 5 km på 35 min, ved å da gå litt et par ganger. Pace ble da 7min pr km. Det er ikke akkurat en bra tid men å bare jogge 2/3 km og bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt. Ønsket mitt er å jogge 5 k på 30 min men det ser ikke ut som jeg er en løper🤪 Anonymkode: 80841...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #27 Del Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Idag klarte jeg 5 km på 35 min, ved å da gå litt et par ganger. Pace ble da 7min pr km. Det er ikke akkurat en bra tid men å bare jogge 2/3 km og bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt. Ønsket mitt er å jogge 5 k på 30 min men det ser ikke ut som jeg er en løper🤪 Anonymkode: 80841...aa2 Så bra! Da har du jo knekt koden. 5 km på 35 med gåpauser er en fin tid. Målet ditt om 30 min på halvmila er ikke langt unna. Stå på 🙂 Anonymkode: a2a57...961 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #28 Del Skrevet 12. desember 2020 5 km på 35 min er en bra start. Lurt å følge et program som varierer og gir både intervall og rolige turer. Og kontinuitet, kontinuitet, kontinuitet. 🏃🏼♀️🏃🏽♀️🏃🏿♀️ Anonymkode: 55cb7...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #29 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg endte alltid opp med å løpe like sakte og opplevde at jeg aldri fikk bedring, helt til jeg begynte å øke farten og gå mellom. Da begynte det endelig å løsne. Etterhvert kunne jeg jogge langturer, og ha kortere økter med å høyere fart, og fikk da en voldsom progresjon. Så min erfaring er at variasjon er viktig. Mange ender opp med å "lapskaustrene" hele tiden. Det som skulle vært rolig, er ikke rolig nok, og hardt er ikke hardt nok. Man ender opp på et mellomnivå hele tiden som ikke egentlig gir deg noe særlig utbytte. Anonymkode: 4068d...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 14. desember 2020 #30 Del Skrevet 14. desember 2020 Det er en ting som er litt underkommunisert når det gjelder løping og det er at det aldri blir lettere, det går bare litt fortere... En har en tendens til å gønne på uansett, liksom, og så overser en at det faktisk går fortere, og at det dermed ER framgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #31 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 22.06): Hva er "utslitt"? Jeg har selv null problem med å jogge 5k - det tror jeg egentlig aldri jeg har hatt heller. Mulig det høres skrytete ut, men jeg er helt normal... Uansett - etter 2-3 km er jeg såklart sliten og anpusten, men ikke "utslitt". Så hva mener du med "utslitt"? Kan du ikke bare... holde ut litt til? Jeg vet at de som driver og løper maraton og sånn på amatørnivå sier at hvis man vil trene seg opp til noe sånn, så handler det bare om å løpe litt lengre og lengre hver gang. Altså - ikke i lengde, men i tid. F.eks løp 10 min første gang, 15 min neste gang, etc. Gi blaffen i hastighet og lengde - bare hold ut litt lengre... Anonymkode: 4c5be...775 Samme her. Jeg løp en del før, så for meg kommer nok løping fremdeles ganske naturlig selv om det er mange år siden jeg sluttet med det. Men jeg kan heller ikke huske at jeg har strevet noe med det, for det har alltid vært mulig å holde ut en viss distanse ved å f.eks. bare senke farten litt. Her forleden tenkte jeg skulle prøve meg på en 10km for første gang siden sikkert 2014, og det gikk helt behagelig og rolig på 50 min selv om jeg ikke løper i det hele tatt lenger. Trener kun styrke nå og skal vel i prinsippet knapt nok eie kondisjon. Sorry, dette hjelper nok ikke TS i det hele tatt. Poenget mitt er vel egentlig at for noen kommer løping veldig lett og naturlig uten at man trenger å trene noe særlig på det, mens for andre er det er skikkelig ork som aldri blir behagelig uansett hvor mye man forsøker. Det kan hende du TS er i den gruppa hvor langdistaseløping rett og slett koster mer av deg enn du får igjen for det. Da er det unødvendig å tvinge seg til å mestre det. Hvis du ikke følger et program tilpasset deg og ditt nivå, ville jeg funnet meg et godt og overkommelig løpeprogram, satt meg noen konkrete mål og fulgt dette programmet i noen måneder. Det kan så klart også hende at du bare trener feil og derfor ikke opplever prograsjon. Dersom du fremdeles ikke opplever fremgang etter noen måneder på programmet, ville jeg kastet ifra meg løpeskoen og forsøkt noe annet, f.eks. ren styrketrening, crossfit eller spinning. Kanskje det er noe som faller kroppen din litt mer naturlig enn løping, og som du responderer bedre på? Anonymkode: 8692e...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #32 Del Skrevet 14. desember 2020 Intervaller. Jeg vet at det føles bortkastet å planlegge en økt der du trener intervall, fordi det føles bortkastet å ikke jogge hele tiden mens du trener. Men det er verd det. Ha en tydelig plan på forhånd, og gjennomfør. Selv om det bare er 20 min, så hjelper det mye. Hold høy fart, selv om det ikke er lenge om gangen. Anonymkode: 16b13...ad8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå