Gå til innhold

Fortsatt utmattet etter 2-3 km!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jogget i snart ett år! Klarer fortsatt ikke å jogge sammenhengende 5 k. Når jeg bikker 18-20 min er jeg ferdig og må ta pause. Så blir det sånn halveis etter det. Bena og kroppen er bare utslitt. 

Samme om jeg har 8 km/t eller 9,5 km/t. Like sliten. Ikke overvektig, fine blodprøver. 

Hjælp?

Anonymkode: 80841...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du flink til å varme opp da? 🙂 jeg går i raskt tempo, i oppoverbakke, i kanskje 40 min før jeg begynner å jogge 😅 da kan jeg jogge langt og lenge. Hvis jeg varmer opp i bare ti min så klarer jeg ikke å jogge i mer en 20-30 min. 

Ellers kan det kanskje være lurt å ha noen økter der du løper intervaller, om du ikke gjør det fra før da? 🙂

En siste faktor er at mye sitter i hode også. jeg har trent myye på å presse meg når hode egentlig ikke vil mer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare senke farten enda mer... 

Intervaller er bra for å få opp kondisjonen og hastigheten, men ingenting slår en rolig langtur hvis målet er å løpe langt. 

Anonymkode: ab495...221

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du et program? Det finnes massevis av helt greie program for å løpe 5 km ute, og polar har mange fine til klokka si. 

Anonymkode: 9c567...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at helsa er bra, hjerte og lunger osv er iorden så ta etpar styrkeøkter i uka.
Markløft og knebøy er suverene øvelser for løping, så starter du turene med lav hastighet på de første km som 7:30 - 7 - 6:30 - 6:00 og så siste på 5:30 (altså tid brukt pr km, lettere å forholde seg til)

gjør dette 2-3 uker så tenker jeg du er ontop of it. 

Anonymkode: 4b301...4b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er "utslitt"? Jeg har selv null problem med å jogge 5k - det tror jeg egentlig aldri jeg har hatt heller. Mulig det høres skrytete ut, men jeg er helt normal... Uansett - etter 2-3 km er jeg såklart sliten og anpusten, men ikke "utslitt". Så hva mener du med "utslitt"? 

Kan du ikke bare... holde ut litt til? 

Jeg vet at de som driver og løper maraton og sånn på amatørnivå sier at hvis man vil trene seg opp til noe sånn, så handler det bare om å løpe litt lengre og lengre hver gang. Altså - ikke i lengde, men i tid. F.eks løp 10 min første gang, 15 min neste gang, etc. Gi blaffen i hastighet og lengde - bare hold ut litt lengre...

Anonymkode: 4c5be...775

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jogget ukentlig i ett år og ikke kommer deg fra 2,5 til 5 km, så er det bare en ting som er problemet:

Din viljestyrke

Anonymkode: 273a0...734

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farten du nevner TS, er ikke så stor. Det høres veldig rart ut at du har det slik selv etter 1 år. Regner med at du har sjekket alt som er? Kan det være psykisk? Alt sitter i hodet egentlig. Til slutt kan det være så enkelt som at jogging passer ikke til alle.

Endret av OPIgirl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anstrengelsesutløst astma? Jeg var i slutten av tyveårene da jeg fant ut at jeg har hatt det hele livet.

Anonymkode: 72e2c...256

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anstrengelsesutløst astma? Jeg var i slutten av tyveårene da jeg fant ut at jeg har hatt det hele livet.

Tenkte det samme.

Jeg klarte endelig å løpe lengre enn kort da jeg begynte med astmamedisin.

Anonymkode: 8eed8...d5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det astma, finnes det en veldig enkel løsning på problemet. Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre merkelig ut. Jeg gikk fra 3 km til 1 mil på ca 2-3 uker.

tror bare du må fortsette å presse deg, min første mil så fortsatte jeg bare å følte etterhvert at jeg kunne fortsette i evighet

Anonymkode: 28940...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 22.51):

Jogget i snart ett år! Klarer fortsatt ikke å jogge sammenhengende 5 k. Når jeg bikker 18-20 min er jeg ferdig og må ta pause. Så blir det sånn halveis etter det. Bena og kroppen er bare utslitt. 

Samme om jeg har 8 km/t eller 9,5 km/t. Like sliten. Ikke overvektig, fine blodprøver. 

Hjælp?

Er du overvektig? Normalt god helse? 

Ikke løp til du ikke orker mer, men løp f eks 1km, gå 1km, løp 1km osv 

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eneste fornuftige svaret (så sant du ikke har astma e.l) er at du må begynne å løpe saktere. Om 8 km pr time sliter deg ut, prøv en runde hvor du løper 7km/t. Er du fortsatt like utslitt etterpå da, eller kunne du løpt lenger?

Anonymkode: dc1c9...c36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenkte det samme.

Jeg klarte endelig å løpe lengre enn kort da jeg begynte med astmamedisin.

Anonymkode: 8eed8...d5b

Samme her!

Anonymkode: 1a356...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 21.55):

Corona?

Anonymkode: ad22c...5f7

Nei😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har infeksjonsutløsende astma. Vet ikke om det har noe betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror eneste fornuftige svaret (så sant du ikke har astma e.l) er at du må begynne å løpe saktere. Om 8 km pr time sliter deg ut, prøv en runde hvor du løper 7km/t. Er du fortsatt like utslitt etterpå da, eller kunne du løpt lenger?

Anonymkode: dc1c9...c36

7 km/t en gangfart. Tror Ts heller må lære hodet å orke når det begynner å bli ubehagelig. Hvis målet er å løpe, selvfølgelig. Kanskje er styrketrening mer for deg? Ikke alle er født til å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (4 timer siden):

Er du overvektig? Normalt god helse? 

Ikke løp til du ikke orker mer, men løp f eks 1km, gå 1km, løp 1km osv 

165 og 65 kg. Akkurat tatt blodprøver som er fine. Har imfeksjonsutløsende astma men bruker medisin når feks er forkjølet. Er ikke pusten jeg sliter med. 

Jeg skal prøve å gå litt mer. 

Bare så ufattelig rart at jeg ikke merker forskjell på så lav fart etter så lang tid. 

Må da klare å kunne småjogge uten omkomme liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...