Gå til innhold

.


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du ønsker å hjelpe noen, vil jeg heller anbefale deg å bli med i frivillighetssentralen. Eldre mennesker som blir takknemlige og glade fordi noen tar seg tid til å handle for dem eller kjøre dem til legen, ber gjerne om hjelp derfra.

Anonymkode: d2bc4...6b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (7 minutter siden):

@Perelandra

Kan du flytte denne til høytider og spesielle anledninger?

Tråden er flyttet. :) 

Perelandra, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om du ønsker å hjelpe noen, vil jeg heller anbefale deg å bli med i frivillighetssentralen. Eldre mennesker som blir takknemlige og glade fordi noen tar seg tid til å handle for dem eller kjøre dem til legen, ber gjerne om hjelp derfra.

Anonymkode: d2bc4...6b3

Helt enig.

Det er mye bedre å hjelpe gjennom organisasjoner eller frivillighetsarbeid fremfor å sende penger til anonyme folk via Finn.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange frivillige organisasjoner der ute nå, hotell som setter opp juletre hvor du kan legge fra deg gaver de som trenger kan hente, butikker med handlevogn der du kan sette igjen matvarer organisasjoner kan hente etc. Så har du NAV som gir eksta støtte til jul til de som trenger det. Derfor har ingen, og da mener jeg ingen, i dette landet behov for tiggeannonser på finn og spleis. Der er det enten 1. Svindlere eller 2. Latsabber som bruker opp pengene på skit og derfor ikke får hjelp fra organisasjoner/NAV fordi de egentlig ikke er fattige.

Anonymkode: a541a...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert på at noen som er på Finn også kontakter hjelpeorganisasjoner for å utnytte og få mest mulig nå i disse førjulstider. 

Dette gjelder selvsagt ikke alle som er på Finn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppland skrev (29 minutter siden):

Jeg er sikkert på at noen som er på Finn også kontakter hjelpeorganisasjoner for å utnytte og få mest mulig nå i disse førjulstider. 

Dette gjelder selvsagt ikke alle som er på Finn.

Ja, det tror jeg også. Var ei (husker ikke om det var på spleis eller Finn) som skrev at barna hadde fått/skulle få julegave fra Røde kors, men hun ville de skulle få flere gaver. Skjønner tankegangen, men veldig usympatisk å faktisk gjøre det. 

Anonymkode: c55f1...6ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange svindlere, løgnere og sytepaver her til lands at jeg heller gir til en organisasjon som hjelper fattige mennesker i Øst-Europa. De er reelt fattige, ikke prioriteringsfattige.

Anonymkode: d2bc4...6b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tror pengene blir fordelt rettferdig om man gir til en norsk organisasjon som hjelper fattige, må man tro om igjen. Risikoen er absolutt tilstede for at ledelsen grafser til seg selv før de gir noe videre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K5d55/fattighusets-styremedlemmer-ga-pengegave-til-seg-selv

Anonymkode: d2bc4...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel så er jeg ikke misunnelig på noen som er så desperate at de er villige til å be fremmede om hjelp. Tviler på at det er særlig innbringende. For meg hadde det nok vært en ganske ydmykende, trist og stressende opplevelse. Stakkars folk! Jeg har gitt en del penger opp gjennom årene. Jeg vil heller bli svindlet en gang enn å mistro noen som trenger det. Dere tror vel ikke at alle som ber om hjelp på finn er svindlere? 

Anonymkode: e780b...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om man tror pengene blir fordelt rettferdig om man gir til en norsk organisasjon som hjelper fattige, må man tro om igjen. Risikoen er absolutt tilstede for at ledelsen grafser til seg selv før de gir noe videre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K5d55/fattighusets-styremedlemmer-ga-pengegave-til-seg-selv

Anonymkode: d2bc4...6b3

Ja, dette leste jeg også og ble veldig skuffet. Har gitt de noe  en gang, ikke penger, men etter dette aldri mer.

Endret av Oppland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stusset over de tigge annonsene på Finn. Vi var selv 5 barn med alene mor da jeg var yngre (er 25 år ganmel nå) så er ikke fryktelig lenge siden. Husker mamma handlet i Sverige eller handlet first price alternativer. Hadde alltid råd til kalkun og dessertene vi lagde, kjøpte first price brus, ingen julebrus. Fikk først smakt julebrus når jeg fikk penger i eldre alder. Og alt julemiddagen kom på Max 1000kr også fikk vi 200kr hver til å kjøpe gave til en i familien. Sånn at alle fikk 1 gave hver fra noen. Og jeg syns alltid julen var noe av det beste årstiden. Husker noen ganger handlet vi på Fretex for å finne gaver osv. 
 

Så jeg skjønner ikke helt at det finnes familier ned både 2 foreldre og kanskje 2-3 barn som klager på at de ikke har råd til noen ting? Altså hvis man vet huska nærmer seg hvorfor ikke spare 100kr i måneden sånn at man den måneden har 1200kr til mat. Også heller gi 200kr til hver person i familien sånn at de får kjøpt gaver til hverandre sånn at alle da får 1 gave. Selvfølgelig er det alltid stas med mange gaver, men barn flest er fornøyd med mindre enn vi tror. Selvfølgelig ønsker de seg nok ting som nettbrett, tlf osv. Men det er ikke en selvfølge man får og syns det er bare bra at de får lære seg det tidlig. 
 

og hvis man virkelig ikke har råd til noe ting til jul, hvordan i all verden klarer disse familiene seg andre dager i året utenom jul? Da burde de vel nesten ha sultet? Også har vi Nav som er behjelpelige sånn at folk klarer seg, man kan på ingen måte leve overdådig men du får i hvertfall mat og tak over hode. Jeg hadde virkelig likt å møtt noen av disse folka som stod bak disse annonsene på Finn og faktisk sett situasjonen deres om det virkelig er så ille til at de må tygge om penger til julemat og brukte leker til barna 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppland skrev (11 minutter siden):

Ja, dette leste jeg også og ble veldig skuffet. Har gitt de noe  en gang, ikke penger, men etter dette aldri mer.

Det er dessverre ikke det eneste eksempelet. Jeg donerer verken klær eller leker til norske organisasjoner heller, for enkelte steder er det visst fullstendig frislipp og man kan grabbe med seg det man får med seg etter ta alt du orker - prinsippet.

Anonymkode: d2bc4...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Likevel så er jeg ikke misunnelig på noen som er så desperate at de er villige til å be fremmede om hjelp. Tviler på at det er særlig innbringende. For meg hadde det nok vært en ganske ydmykende, trist og stressende opplevelse. Stakkars folk! Jeg har gitt en del penger opp gjennom årene. Jeg vil heller bli svindlet en gang enn å mistro noen som trenger det. Dere tror vel ikke at alle som ber om hjelp på finn er svindlere? 

Anonymkode: e780b...cd9

Skal vi si desperate eller utspekulerte?

Anonymkode: a541a...b8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fælt å lese noe av det som blir skrevet, såklart finnes det fattigdom i Norge uten at det handler om feilprioriteringer. Folk med for eksempel minste pensjon, minste uføretrygd, studenter, og foreldre med lavlønte yrker. De klarer akkurat å få det rundt ellers i året kanskje, men det er faktisk en del ekstra utgifter i julen. Og fattige har akkurat det samme ønske som andre, det å gi barna sine en fin jul med LITT ekstra. Det finnes faktisk foreldre som må snu såpass på krona at en større julemiddag og noen få pakker velter alt. Og noen har faktisk ikke noe å spare, barn koster de andre månedene også. Fattige barn får aldri noe ekstra, mangler kanskje ting som andre tar for gitt, er uten aktiviteter og kan kanskje ikke ha ordentlig barnebursdag en gang. Jeg har selv valgt meg ut 3 familier å hjelpe i år som virker troverdige, såklart må man se annonsene litt, da det alltid vil være noen som prøver å svindle til seg. Men jeg har sett fattigdom med egne øyne igjen jobben min, og fått ordentlig innblikk i fattige familier. 

Selv er vi så heldige å sitte med mye penger, og det gleder meg å hjelpe disse familiene med en kasse julemat og godt hver og penger til julegaver. Jeg har heller ikke sett mange annonser med dyre ønsker, de fleste jeg har sett ønsker seg ting som vinterjakke, sko til barna eller relativt billige leker. De er ikke det svindlere prøver å lure til seg. Man skal være ikke være naiv, men magefølse er en fin ting. Det er mange fler enn man tror som sliter som gjør sitt beste, det må være vondt for dem for eksempel å lese tråder som dette der hvor de blir rakket ned på og misstrodd. 

Anonymkode: 9aefc...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mottar sosialstønad etter fullført master til meg og barnet mitt og får ikke noe tillegg fra NAV til tross for at det er jul. Så det er ikke å bare gå til nav.. 

Anonymkode: 6aa93...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så fælt å lese noe av det som blir skrevet, såklart finnes det fattigdom i Norge uten at det handler om feilprioriteringer. Folk med for eksempel minste pensjon, minste uføretrygd, studenter, og foreldre med lavlønte yrker. De klarer akkurat å få det rundt ellers i året kanskje, men det er faktisk en del ekstra utgifter i julen. Og fattige har akkurat det samme ønske som andre, det å gi barna sine en fin jul med LITT ekstra. Det finnes faktisk foreldre som må snu såpass på krona at en større julemiddag og noen få pakker velter alt. Og noen har faktisk ikke noe å spare, barn koster de andre månedene også. Fattige barn får aldri noe ekstra, mangler kanskje ting som andre tar for gitt, er uten aktiviteter og kan kanskje ikke ha ordentlig barnebursdag en gang. Jeg har selv valgt meg ut 3 familier å hjelpe i år som virker troverdige, såklart må man se annonsene litt, da det alltid vil være noen som prøver å svindle til seg. Men jeg har sett fattigdom med egne øyne igjen jobben min, og fått ordentlig innblikk i fattige familier. 

Selv er vi så heldige å sitte med mye penger, og det gleder meg å hjelpe disse familiene med en kasse julemat og godt hver og penger til julegaver. Jeg har heller ikke sett mange annonser med dyre ønsker, de fleste jeg har sett ønsker seg ting som vinterjakke, sko til barna eller relativt billige leker. De er ikke det svindlere prøver å lure til seg. Man skal være ikke være naiv, men magefølse er en fin ting. Det er mange fler enn man tror som sliter som gjør sitt beste, det må være vondt for dem for eksempel å lese tråder som dette der hvor de blir rakket ned på og misstrodd. 

Anonymkode: 9aefc...02e

Du høres ut som et godt menneske. 
Men når det er snakk om familie på 4 eller 5. Med 2 voksne som har vel litt inntekt, så syns jeg det er rart at julen virkelig ikke kan gå rundt. Forstår jo at folk vil kjøpe gaver og gjøre barna sine glade. Men en julemiddag klarer vel de fleste å vippse opp? Og gaver er en luxury, man kan fint ha en julefeiring uten gaver liksom. 

Anonymkode: b458c...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også spørsmål til mange av disse annonsene, og finner ofte noen fellestrekk

-Alvorlig kronisk syk, men får likevel ikke hjelp fra NAV. Om man er alvorlig kreftsyk så får man vel mer i stønad enn dagpenger? Flere annonser sier også at de ikke får hjelp fra frelsesarmeen, enten uten å oppgi grunn eller fordi de mottok hjelp i fjor (?)

-Alenemor/far med store ungeflokker på 4-7 barn. Jeg har også sett en del annonser hvor alder til det siste barnet blir glemt. Kanskje man kommer ut av tellingen? 

-Ønske om hjelp slik at familien kan få en "ordentlig" førjulstid med kinobesøk, teater, konserter, opera, bowling, lekeland, og mange andre aktiviteter jeg trodde var nokså stengt ned under covid 

-Ønskelister med Playstation 4 med konsoll og tilhørende spill, Nintendo Switch, nye telefoner og pc'er (jeg så en annonse hvor 3/4 barn ønsket seg ny mobil og laptop dette året), merkeklær for småbarn, headset og lydanlegg, merkeparfymer og frisørtime, og generelt andre ting som regnes som dyre julegaver for dem som har normalt god råd 

-Enkeltpersoner som har bestemt seg for å samle inn alt jeg ramset opp ovenfor + klær som de skal gi til folk som trenger det. Når privatpersoner tar på seg det ansvaret så blir det altfor useriøst for meg med mindre de stiller seg bak en organisasjon

Anonymkode: bed23...0be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

-Ønske om hjelp slik at familien kan få en "ordentlig" førjulstid med kinobesøk, teater, konserter, opera, bowling, lekeland, og mange andre aktiviteter jeg trodde var nokså stengt ned under covid

Anonymkode: bed23...0be

Jeg mistenker at de resirkulerer teksten fra i fjor, og ikke engang gidder å lese gjennom dem før de poster. 

Anonymkode: d2bc4...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...