Gå til innhold

er det rasistisk å bli kalt en jævla potet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å kalle en nordmann potet har ingenting med hudfarge å gjøre. Man blir kaldt potet fordi nordmenn spiser så mye av det. Men det er et skjellsord, helt klart. 

Anonymkode: 9d38f...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det å kalle en nordmann potet har ingenting med hudfarge å gjøre. Man blir kaldt potet fordi nordmenn spiser så mye av det. Men det er et skjellsord, helt klart. 

Anonymkode: 9d38f...633

Ehm? «jævla potet», er rasistisk når det skal være nedsettende om en annen rase. Kan ikke telle på bare to hender på hvor mange ganger jeg har blitt kalt «jævla potet» fordi jeg er etnisk norsk. 
 

Men ja. Det får vel bare bli feid under teppe fordi det svarte, som er rasistiske mot hvite. 

Anonymkode: 74319...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går på etnisitet er det nok det. Samtidig har jeg veldig vanskelig for å la meg fornærme av nedsettende beskrivelser av at å komme fra et av verdens mest vellykkede land og folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranøtt skrev (14 timer siden):

Å bli kalt potet er vel egentlig et kompliment? Poteten kan brukes til "alt" 😄 

Det å være "en potet" har blitt brukt positivt i minst 50 år i alle fall.
Som du sier har det blitt brukt om mennesker som kan gjøre "alt", og jeg bruker det også selv på den måten.  Jeg klarer ikke å se på det som en fornærmelse å bli kalt en potet, selv om det er mange som ikke liker den.

Anonymkode: 6401d...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det å være "en potet" har blitt brukt positivt i minst 50 år i alle fall.
Som du sier har det blitt brukt om mennesker som kan gjøre "alt", og jeg bruker det også selv på den måten.  Jeg klarer ikke å se på det som en fornærmelse å bli kalt en potet, selv om det er mange som ikke liker den.

Anonymkode: 6401d...cd3

Jeg må legge til, jeg har blitt kalt potet mange ganger, og det er først når jeg leser denne tråden at jeg forstår at det kanskje var ment nedsettende, og som en fornærmelse.

De som kalte meg det må ha blitt utrolig forvirret når jeg smilte, og takket for komplimentet.  :ler2:

Anonymkode: 6401d...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha,ha, det er tydeligvis helt sant at poteten kan brukes til alt, nå også som rasistisk begrep 😄  I positiv forstand sies det jo ofte at "han/ hun er som poteten, kan brukes til alt".  Der jeg vokste opp hadde vi uttrykket "Pottit-ola el. Ola pottit".  Det var vel ikke like positivt ment, men det var mest min foreldregenerasjon som brukte det så jeg er faktisk litt usikker på hvorfor de fikk dette navnet (betyr sikkert det samme som Ola Dunk, som jeg heller ikke vet hva betyr.  

Vi nordmenn har vel forresten lenge blitt kalt både trauste og litt kjedelige, akkurat som poteten ;)  (I nyere tid har vi lært at poteten kan serveres i mange spennende varianter, og sånn er det vel med oss nordmenn også).  Jeg synes ikke det å bli kalt potet er noe å bli krenka over, vær en stolt potet! 😁

Anonymkode: aa6bc...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det å være "en potet" har blitt brukt positivt i minst 50 år i alle fall.
Som du sier har det blitt brukt om mennesker som kan gjøre "alt", og jeg bruker det også selv på den måten.  Jeg klarer ikke å se på det som en fornærmelse å bli kalt en potet, selv om det er mange som ikke liker den.

Anonymkode: 6401d...cd3

Nettopp. Og den har reddet livet til mange folk her i landet gjennom tidene. Mange fattige folk i gamle dager hadde nesten ikke noe å spise, men poteter hadde de. Hvorfor det skulle være negativt å bli kalt for noe som har reddet liv og gjort at folk har bygd opp landet skjønner jeg ikke. ☺️

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hyggelig å snakke stygt til eller om andre, men jeg kjenner ikke at jeg gidder å la meg krenke av det om noen skulle kalt meg potet. Jeg har blitt kalt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...