Gå til innhold

Lånt penger fra forening


Sommerkvinnen2020

Anbefalte innlegg

Dette er underslag, og det er straffbart. 

Om det er første gang personen begår et

lovbrudd, kan det kanskje bli noe sånt som 30

dager betinget, dvs man slipper å sone, men om man dømmes for noe straffbart igjen, blir man nødt til å sone disse 30 dagene. Samt at man må betale tilbake pengene og kan. bli dømt til å betale noen tusen i sakskostnader.

Anonymkode: 5a1f8...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har vært i kontakt med en advokat ( sendte en e-post og advokaten svarte)  og derfor ber jeg om at denne tråden stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (1 time siden):

Han har vært i kontakt med en advokat ( sendte en e-post og advokaten svarte)  og derfor ber jeg om at denne tråden stenges.

Det er ikke sånn det fungerer. Derfor må man tenke seg om før man skriver på nettet. 

Anonymkode: 9dcfd...d86

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Derfor må man tenke seg om før man skriver på nettet. 

Anonymkode: 9dcfd...d86

Jeg har fått de svarene jeg har behov for og jeg har ikke noe å skjule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (3 timer siden):

Jeg har fått de svarene jeg har behov for og jeg har ikke noe å skjule

Poenget er at Kvinneguiden er ikke kun for å oppfylle TS(ditt) behov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PerG skrev (13 timer siden):

Så det er mindre alvorlig å stjele fra en forening enn fra en privatperson? 🤭

Ja faktisk

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (15 timer siden):

Gitt dato påstås det at han tok feil av sin egen konto og foreningens og betalte en privat regning fra foreningens konto. Jeg sier ikke at dette ikke kan skje, men rutinene for avstemming av foreningens konto ville ha avdekket dette ved månedsslutt. Det han da burde gjort var å kontakte leder og sagt fra at han hadde bommet, og tilbakebetalt pengene med en gang (disse burde jo nå stå på egen konto. Når man har dårlig råd er det vel lite sannsynlig at 14.000 herlige kroner som ikke burde vært der går upåaktet hen).

Det er ikke alle foreninger/lokallag som har avstemning hver måned. Jeg er kasserer for en avdeling av en (politisk) forening med rundt ett til to-hundretusen i årlig budsjett, og kunne lett underslått noen titusen uten at det ville blitt oppdaget på mange måneder, avhengig av når på året det skjedde.

Dette siden jeg kun legger fram hele regnskapet til styret en gang i året, pluss at jeg må rapportere regnskapet til SSB en gang i året.

Ellers er jeg enig i det meste du skriver, men det er for meg nokså uforståelig hvordan man kan ta feil av foreningen sin konto og sin egen. Når jeg er logget inn på min personlige konto (som er i samme bank som foreningens), så får jeg jo opp oversikten over alle mine private kontoer og muligheten til å internoverføre mellom disse. Den muligheten har jeg ikke når jeg bytter over til foreningens konto. Layouten er også littegrann annerledes og jeg får opp all mulig info og alternativer som viser om jeg er på min private eller foreningens konto, som nesten er umulig å ikke få med seg.

Og hver gang man fullfører en betaling eller en internoverføring får man jo opp med tydelig tekst 2-3 ganger hvilken konto man overfører fra.

Men enda mer uforståelig er det at TS' venn ikke oppdaget det selv før etter flere måneder..

Anonymkode: b33d4...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (17 timer siden):

Han har vært i kontakt med en advokat ( sendte en e-post og advokaten svarte)  og derfor ber jeg om at denne tråden stenges.

Hvorfor? Her har han jo sin forklaring og den er ærlig og redelig. Så han bør ikke være redd for at den leses. Ingen kjenner igjen hvem dette er heller. Temaet er jo like aktuelt selv om dere har fått ordnet dette. 

Anonymkode: 5e626...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltynn unnskyldning. Sikker på at mobilbanken viser kontoene slik? Heller tvilsomt! Det er ulik pålogging til bedriftsbank versus privatbank i flere av de norske bankene. Selv om man bruker bank-id. Jeg får IKKE opp jobbens kontoer når jeg logger inn i nettbank (jeg har også samme bank som jobben, og tilgang til bedriftens kontoer). Dette kjøper jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (14 timer siden):

Jeg har fått de svarene jeg har behov for og jeg har ikke noe å skjule

Jeg? Var det ikke han som hadde behov for svarene? Eller er du kasserereren omtalt i ts tro. 

Anonymkode: 5e626...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lån er en gjensidig avtale, ikke en "jeg tok litt penger, men siden du oppdaget det så later vi som det var ett lån".

Har man lite penger selv, så oppdager man om det står 14 000 mer enn forventet på konto...

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådtittel er relativt misvisende. Dette er ikke et "lån". Dette er er enten feiloverføring eller underslag. Jeg heller mot det siste.

La oss late som om at forklaringen stemmer. Ut fra forklaringen så har vedkommende flere bankkontoer i samme bank, til ulike formål. Tydeligvis en konto for inngående penger(der hvor de 14k skulle ha kommet inn) og en konto for utgående penger(der hvor regningen ble betalt). Det påstås samtidig at mobilbanken ikke støtter navn på konto. I kombinasjon med at vedkommende da har tilgang på flere kontoer som vedkommende IKKE eier, så tilsier dette at man skal være EKSTRA aktsom når en overfører penger via telefonen. Å skylde på manglende navn er tynt. Veldig tynt. Men ok - feilen skjedde fordi vedkommende var uaktsom. Så blir altså regningen betalt med feil penger. Så ~3 måneder går og det blir oppdaget. Og da gjøres det tydeligvis en avtale om å betale pengene tilbake, men ikke umiddelbart - men innen utgangen av desember måned. Som fortsatt er 1 måned frem i tid.

Dersom dette faktisk hadde vært forklaringen så tilsier det ENTEN at vedkommende har såpass romslig økonomi at 14k ikke merkes - eller så dårlig oversikt og økonomi at de 14k var nødvendig. Hadde økonomien vært romslig ville tilbakebetaling UMIDDELBART styrket forklaringen. Men jeg tipper tvert i mot at økonomien her er såpass stram at 14k ekstra hadde blitt oppdaget.

Jeg tror derfor at dette var gjort bevisst i en pressa situasjon.

Forhåpentligvis var planen at dette ikke ble oppdaget innen en fikk rettet opp ved å betale tilbake. Men så skjedde ting og det gikk ikke etter planen og ble nedprioritert. Og nå sitter en der med skjegget fult av postkasser.

Hva gjør en nå?

Vel politiet er tydeligvis involvert. Uavhengig av politiet mener jeg at pengene må tilbakebetales ASAP. Det er ingen grunn til å vente. En har digitale spor som viser at en har urettmessig skaffet seg 14k, og dette er og innrømmet. Så uavhengig av om politiet avdekker om det var med vilje eller et uhell skylder man foreningen fortsatt 14k.

Så snart da dette er gjort opp så informerer man politiet. Om ikke annet for å informere om at beløpet i det minste er kommet til rette. Det beste en kan håpe på da er en påtaleunnlatelse gitt at man ikke har gjort noe tilsvarende før, og det ikke er solide bevis for at det var gjort med vilje. Påtaleunnlatelse betyr i praksis at man ikke får straff nå, men gjør man noe tilsvarende på nytt i en gitt periode så får man straff for denne og det nye lovbruddet.

Men mest sannsynlig tipper jeg at vedkommende får en straffereaksjon i form av forelegg og at det blir registrert på rullebladet. Men jeg er ikke advokat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg? Var det ikke han som hadde behov for svarene? Eller er du kasserereren omtalt i ts tro. 

Anonymkode: 5e626...ec3

Det var meg han ba om råd og jeg ba dere om råd, og siden jeg har fått råd skrev jeg meg, men alle råd videreformidles. Ikke alle er like gode i Norsk skriving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (2 timer siden):

Syltynn unnskyldning. Sikker på at mobilbanken viser kontoene slik? Heller tvilsomt! Det er ulik pålogging til bedriftsbank versus privatbank i flere av de norske bankene. Selv om man bruker bank-id. Jeg får IKKE opp jobbens kontoer når jeg logger inn i nettbank (jeg har også samme bank som jobben, og tilgang til bedriftens kontoer). Dette kjøper jeg ikke. 

Når jeg skal inn å ordne noe som står i foreningen jeg har tilhørlighet til er det slik at jeg logger meg på med min bank id og ikke foreningen sin id

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommerkvinnen2020 skrev (2 minutter siden):

Når jeg skal inn å ordne noe som står i foreningen jeg har tilhørlighet til er det slik at jeg logger meg på med min bank id og ikke foreningen sin id

Det kommer litt ann på hvordan ting er satt opp.

Dersom foreningen har en bedriftskonto og du har tilgang til denne via din BankID, så skal en i utgangspunktet tydelig kunne velge rolle i nettbanken.

Men dersom foreningen kun har en privatkonto som noen har registrert, og du har disposisjonsrett på denne, så vil du få tilgang til den via samme pålogging og trenger ikke å velge spesifikt rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at uhell og misforståelser kan oppstå, det er hvordan man håndterer de som betyr noe, vis dette hadde vært et uhell så må du ordne opp så fort som mulig i det praktiske, så håndtere det juridiske i etterkant, ikke omvendt, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 3.19):

Du tar fullstendig feil.  Det ville overrasket deg hvis du visste hvor mange stillinger i service/salg/restaurantbransjen hvor det kreves rent rulleblad. Dette har jeg jobbet med i mange år, så dette vet jeg med sikkerhet.

Anonymkode: 219a7...f88

Enig, hos hos krever vi også rent rulleblad.

Egentlig skremmende at så mange mener det ikke gjør noe å ha dette på rullebladet, og i tillegg bagatelliserer å underslå penger fra en forening.

Det er straffbart,og et stort tillitsbrudd.

Og, ja, mange andre jobber krever også vandelsattest.

Anonymkode: 5b062...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskrifta står det "lånt (...) fra forening" mens det som kommer i rotinnlegget er noe helt annet?

Uansett, jeg stusser over at han her kameraten ikke har sikret seg slik på mobilbanken at han skal slippe å lure på hva som er hva. Han hadde ventet seg penger på sin konto, trodde det var disse pengene han overførte, men så var det klubbens penger? Dette virker noe i roteteste laget til å kle en kasserer. Særlig i og med at han burde seg han finn inn sine egne penger så skulle det ringe ei klokke.

I alle fall, historikken er grei å fiske ut fra nettbanktjenestene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...