Gå til innhold

Lånt penger fra forening


Sommerkvinnen2020

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

Om han har gjort det bevisst eller ubevisst spiller ingen rolle. Si han har gjort det bevisst og angrer da, alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Det er ikke slik det virker når man har blitt voksen. Da får lovbrudd konsekvenser.

Anonymkode: 49498...558

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerkvinnen2020 skrev (9 timer siden):

Jeg har et spørsmål. Jeg håper noen kan svare på dette, men det er vel sikkert mange som vil komme med andre meninger men det er ikke det jeg er på jakt etter.

 

En venn av meg får jobben som kasserer og gjør det han skal , han står på, sørger for at alle ting som foreningen skal ha unna når det gjelder økonomien og null problem. 

Så kommer det som ikke er lett, han har jo samme bank og installerer mobilbank appen på tlf, og der kommer kontoene som han disponerer men ikke navn på kontoene. Han venter inn et større beløp på egen konto og ser en dag at pengene er inne på kontoen så han overfører til sin brukskonto  og tenker ikke mer over det. Han betalte så videre de pengene han overførte til en viktig faktura, og opplever at rett etter dette mister han jobben sin da det ble rammet av konkurs hvor han hadde jobbet i over 15 år. Han står på bar bakke og velger å flytte til en annen plass, og bor her i dag

Så går tiden, et par 3 mnd og plutselig får han tlf fra leder om at det var forventet en forklaring på hvorfor det var borte 14000 fra kontoen til foreningen.  Han blir bunn fortvilet, og prøver å få leder til å forstå at dette var et uhell og det gjøres avtale om å betale de tilbake, innen året er over. Han fratas stiillingen og det blir sagt at  dette blir en sak innenfor styre. Det blir også gjort en avtale om at de blir en anmeldese av saken til politiet hvis ikke de er på konto til 31.12.20, dette blir signer og alt i orden trodde han. 

Men rett etter at dette var avtalt , komme det en tlf, fra politiet, og han får vite at han er anmeldt for underslag. Og han forklarte sin side av saken, og som politimannen sa" Dette høres litt merklig ut og at det ble tatt i mot en tilstålse og ja han kan møte i konflikt rådet. Men hva skjer nå videre?

Han lurer på om han bare skal vente med å betale inn til det blir en avklaring, eller hva. Han må låne penger av noen for å ordne opp i dette

Jeg tror ikke noe på at du "spør for en venn". Du forsvarer underslaget med alle mulige argumenter, og bagatelliserer over en lav sko. Betal tilbake pengene nå, så slipper du kanskje et større rettslig etterspill. 

Anonymkode: c6e5a...689

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er grunnen til at han er anmeldt:

Gitt dato påstås det at han tok feil av sin egen konto og foreningens og betalte en privat regning fra foreningens konto. Jeg sier ikke at dette ikke kan skje, men rutinene for avstemming av foreningens konto ville ha avdekket dette ved månedsslutt. Det han da burde gjort var å kontakte leder og sagt fra at han hadde bommet, og tilbakebetalt pengene med en gang (disse burde jo nå stå på egen konto. Når man har dårlig råd er det vel lite sannsynlig at 14.000 herlige kroner som ikke burde vært der går upåaktet hen).

Men det var jo ikke det som skjedde. Nei, han ble tatt med skinkene i fri luft etter at styret oppdaget at det manglet 14.000 på konto. Og da kommer denne syltynne forklaringen om at "Oooooops, jeg tok feil konto". Og ikke bare har han ikke oppdaget feilen selv, som kasserer, men han har heller ikke pengene slik at han kan gjøre opp for seg. Dermed er troverdigheten hans lik null.

Og hvem har bruk for en slik kasserer? 

Rådet foreningen har fått - fra sentralt hold mest sannsynlig - er å anmelde.

En ærlig sjel som ønsker å rette opp dumme feil de har begått hadde selvsagt ikke lurt på når de skal tilbakebetale. Pengene hadde jo fløyet ut av konto på minuttet dette ble oppdaget og så var det ingen sak likevel. Men her finnes ikke pengene og det er det som er grunnlaget for anmeldelsen.

Bare det at TS kaller det "lån" forteller alt om holdningen. Det er ikke et lån, det er et underslag. Slutt å male forskjønnende bilder av det.

Og ja, jeg har vært kasserer i forening og jeg har gjort tilsvarende feil, men jeg har selvsagt tilbakeført beløpet med en gang. Det har aldri vært snakk om dager en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er merkelig om dem allerede hadde en avtale seg i mellom om at han skulle betale tilbake jo. Hadde han ikke betalt tilbake innen fristen så hadde jeg skjønt at de valgte å anmelde ja.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Om noen tapper kontoen din for 14000; Ville du avventet anmeldelse hvis tyven lovte å betale tilbake inne en måned eller to?😏

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (10 timer siden):

Jeg har et spørsmål. Jeg håper noen kan svare på dette, men det er vel sikkert mange som vil komme med andre meninger men det er ikke det jeg er på jakt etter.

 

En venn av meg får jobben som kasserer og gjør det han skal , han står på, sørger for at alle ting som foreningen skal ha unna når det gjelder økonomien og null problem. 

Så kommer det som ikke er lett, han har jo samme bank og installerer mobilbank appen på tlf, og der kommer kontoene som han disponerer men ikke navn på kontoene. Han venter inn et større beløp på egen konto og ser en dag at pengene er inne på kontoen så han overfører til sin brukskonto  og tenker ikke mer over det. Han betalte så videre de pengene han overførte til en viktig faktura, og opplever at rett etter dette mister han jobben sin da det ble rammet av konkurs hvor han hadde jobbet i over 15 år. Han står på bar bakke og velger å flytte til en annen plass, og bor her i dag

Så går tiden, et par 3 mnd og plutselig får han tlf fra leder om at det var forventet en forklaring på hvorfor det var borte 14000 fra kontoen til foreningen.  Han blir bunn fortvilet, og prøver å få leder til å forstå at dette var et uhell og det gjøres avtale om å betale de tilbake, innen året er over. Han fratas stiillingen og det blir sagt at  dette blir en sak innenfor styre. Det blir også gjort en avtale om at de blir en anmeldese av saken til politiet hvis ikke de er på konto til 31.12.20, dette blir signer og alt i orden trodde han. 

Men rett etter at dette var avtalt , komme det en tlf, fra politiet, og han får vite at han er anmeldt for underslag. Og han forklarte sin side av saken, og som politimannen sa" Dette høres litt merklig ut og at det ble tatt i mot en tilstålse og ja han kan møte i konflikt rådet. Men hva skjer nå videre?

Han lurer på om han bare skal vente med å betale inn til det blir en avklaring, eller hva. Han må låne penger av noen for å ordne opp i dette

Du skriver «lånt penger» i overskriften; Kan det kalles lån dersom den du låner av ikke vet om lånet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Blondie sier om bankavstemming. Hvis han hadde gjort jobben sin ville det vært oppdaget etter første månedsslutt.

Og det mange sier om tilgang i nettbank. Jeg har tilgang til svært mange av mine kunders kontoer i nettbank. Det er ikke mulig å forveksle noen av dem med mine egne.

Anonymkode: 1331e...548

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PerG skrev (6 minutter siden):

Om noen tapper kontoen din for 14000; Ville du avventet anmeldelse hvis tyven lovte å betale tilbake inne en måned eller to?😏

Dette er jo kontoen til en forening og ikke en privatperson da. Om noen hadde tappet privat kontoen min for 14k hadde jeg anmeldt det ja, men da hadde jeg heller aldri lovet den som hadde gjort det å gå med på en tilbakebetaling innen den og den fristen uten å involvere politiet.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dog ikke anmeldt det om det var noen jeg kjente men gitt den sjansen til å ordne opp først. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (8 timer siden):

Og forresten. Hvis vedkommende ventet en større utbetaling, så burde det jo være null problem å gjøre opp for seg med de pengene. Hvorfor må han låne? Eller brukte han de pengene også når de kom inn og syntes ikke det var rart at han fikk dobbelt opp....?  

Dette. Hvis forklaringen hans hang på greip, ville han jo oppdaget feilen så snart den egentlige innbetalingen han ventet på dukket opp - og ethvert anstendig og oppegående menneske ville da ordnet med tilbakebetaling umiddelbart, samt kontaktet leder for å forklare og beklage. At han ikke gjør eller sier noe før han blir konfrontert med det flere måneder senere og da hverken har penger å betale tilbake med eller sørger for å skaffe det straks, sier det meste om at dette neppe er et så uskyldig og utilsiktet uhell som han skal ha det til.

Og selvfølgelig skal han tilbakebetale nå med en gang, uavhengig av en eventuell anmeldelse. Det burde da være åpenbart?

Endret av Daria
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (5 minutter siden):

Dette. Hvis forklaringen hans hang på greip, ville han jo oppdaget feilen så snart den egentlige innbetalingen han ventet på dukket opp - og ethvert anstendig og oppegående menneske ville da ordnet med tilbakebetaling umiddelbart, samt kontaktet leder for å forklare og beklage. At han ikke gjør eller sier noe før han blir konfrontert med det flere måneder senere og da hverken har penger å betale tilbake med eller sørger for å skaffe det straks, sier det meste om at dette neppe er et så uskyldig og utilsiktet uhell som han skal ha det til.

Og selvfølgelig skal han tilbakebetale nå med en gang, uavhengig av en eventuell anmeldelse. Det burde da være åpenbart?

Men nå som politiet har tatt over denne saken så kan han jo faktisk vente til han hører noe mer. Jeg forstår det slik at han ikke har disse pengene, så da er det ikke så lett å bare betale tilbake nå med engang heller. Men ja, han må betale summen tilbake før eller siden. Og han kan være uheldig og få en bot oppå det hele også i tillegg til disse 14k

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan fint få en betalingsplan over noen måneder på alt dette nå som politiet allerede er innblandet. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå som politiet har tatt over denne saken så kan han jo faktisk vente til han hører noe mer. Jeg forstår det slik at han ikke har disse pengene, så da er det ikke så lett å bare betale tilbake nå med engang heller. Men ja, han må betale summen tilbake før eller siden. Og han kan være uheldig og få en bot oppå det hele også i tillegg til disse 14k

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Å ikke overholde en betalingsavtale han har underskrevet vil neppe tale til hans fordel hverken hos politi eller konfliktråd. At han ikke har pengene (hvilket som nevnt er litt pussig ut fra hans egen forklaring) er helt og holdent hans problem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste fornuftige her er å tilbakeføre pengene umiddelbart. Når det er gjort, går det an å henvende seg til styret og be det trekke anmeldelsen.

Anonymkode: edec8...d97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er jo kontoen til en forening og ikke en privatperson da. Om noen hadde tappet privat kontoen min for 14k hadde jeg anmeldt det ja, men da hadde jeg heller aldri lovet den som hadde gjort det å gå med på en tilbakebetaling innen den og den fristen uten å involvere politiet.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Så det er mindre alvorlig å stjele fra en forening enn fra en privatperson? 🤭

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og det mange sier om tilgang i nettbank. Jeg har tilgang til svært mange av mine kunders kontoer i nettbank. Det er ikke mulig å forveksle noen av dem med mine egne.

Anonymkode: 1331e...548

Det er litt annerledes med en forening: disse blir gjerne opprettet som en konto der man har tilgang via sin vanlige nettbank, som en privatkonto. Da må man selvsagt være ekstra nøye for å unngå dumme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ventet inn et større beløp, men betalte fra foreningens konto i stedet; så må han jo på et senere tidspunkt ha merket at han plutselig hadde veldig mye penger på sin egen konto? Jeg hadde i hvert fall lagt veldig godt merke til at jeg hadde 14 000,- mer på kontoen min, og hadde SELVFØLGELIG sjekket opp hvorfor. 

Unnskyldningen høres dessverre veldig tynn ut. 

Anonymkode: 7fa40...d7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uavhengig om det var med vilje eller ikke, og uavhengig om det hadde vært greit for resten av styret eller ikke så er dette ulovlig. Som kasserer kan man heller ikke skylde på at man ikke skjønte eller visste, da man har et ansvar når man har denne typen verv.

Det er underslag, og dette kan straffes med bøter eller inntil 2 år i fengsel.

Det som er særs viktig å huske er at styret er i fellesskap ansvarlig for ansvarlig økonomisk drift av en forening, som betyr at i ytterste konsekvens kan alle styremedlemmer bli tiltalt for underslag i denne typen scenario (dette er dog veldig sjeldent).

Men det er da viktig at styret er veldig harde mot kasserer når slik avdekkes, for å hindre at man ikke selv blir dratt med i dragsuget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du driti på draget TS. 

Det er som andre nevner sært at du ikke har oppdaget at du har mottatt 2 store utbetalinger. Særlig når du går rundt og venter på den så vitner det til at du ikke har flust med penger på kontoen fra før av. 

En anmeldelse er på plass. Du hadde nok ikke planlagt å betale tilbake når du bruker måneder på å oppdage "feilen". Det er i tillegg du som har kontroll over kontoen, så du har gjort en elendig jobb som kasserer når du ikke oppdager at det har forsvunnet 14.000 kr ut av kontoen - til deg selv!

Anonymkode: 9dcfd...d86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er rimelig normalt at det er TS som starter en tråd og skriver HI ja.

Anonymkode: ad062...9c5

Jeg tror at anonymbruker her mente at jeg svarte meg selv da med anonym bruker men sorry der tar du feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkvinnen2020 skrev (29 minutter siden):

Jeg tror at anonymbruker her mente at jeg svarte meg selv da med anonym bruker men sorry der tar du feil

Det var jeg som skrev det innlegget hvor jeg sier at jeg tror det er TS som startet en tråd og skriver selv.  Sorry, det var skrevet sent på natten og jeg mente selvsagt at TS ikke spør for en venn, men er selv den som står i problemet.

Anonymkode: 219a7...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...