Gå til innhold

Lånt penger fra forening


Sommerkvinnen2020

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg kan det havne på rullebladet. 

Anonymkode: d0901...31d

Ja, men det betyr da ingenting? Hvem ser på rullebladet uansett med mindre man skal jobbe i omsorgsyrker/barnehage osv så det har jo ingen betydning. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror han er klar over at han må betale tilbake altså. Men 

 

Ja pengene må betales. Men han kommer unna fengselsstraff osv tenkte jeg på.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Ja straffereaksjonen er jo selvsagt proposjonal med overtredelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det betyr da ingenting? Hvem ser på rullebladet uansett med mindre man skal jobbe i omsorgsyrker/barnehage osv så det har jo ingen betydning. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Du må legge ved utskrift av stafferegisteret ved f.eks. visumsøknader til USA og Australia. 

Anonymkode: d0901...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 minutt siden):

Ja straffereaksjonen er jo selvsagt proposjonal med overtredelsen. 

Ja og det han har gjort er jo langt i fra det værste man kan gjøre vil jeg si.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal tilbake så fort som mulig.

Avsender kan trekke tilbake anmeldelsen om de er overbevist.

Hvis ikke, så kan politiet evt. Forfølge saken selv om de mener det er alvorlig. De kan velge f.eks. konfliktråd eller rettsak.

Anonymkode: 6085e...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må legge ved utskrift av stafferegisteret ved f.eks. visumsøknader til USA og Australia. 

Anonymkode: d0901...31d

Ja, men da er det jo ikke verre enn at han ikke kan besøke disse landene da 🤣 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerkvinnen2020 skrev (1 time siden):

Jeg har et spørsmål. Jeg håper noen kan svare på dette, men det er vel sikkert mange som vil komme med andre meninger men det er ikke det jeg er på jakt etter.

 

En venn av meg får jobben som kasserer og gjør det han skal , han står på, sørger for at alle ting som foreningen skal ha unna når det gjelder økonomien og null problem. 

Så kommer det som ikke er lett, han har jo samme bank og installerer mobilbank appen på tlf, og der kommer kontoene som han disponerer men ikke navn på kontoene. Han venter inn et større beløp på egen konto og ser en dag at pengene er inne på kontoen så han overfører til sin brukskonto  og tenker ikke mer over det. Han betalte så videre de pengene han overførte til en viktig faktura, og opplever at rett etter dette mister han jobben sin da det ble rammet av konkurs hvor han hadde jobbet i over 15 år. Han står på bar bakke og velger å flytte til en annen plass, og bor her i dag

Så går tiden, et par 3 mnd og plutselig får han tlf fra leder om at det var forventet en forklaring på hvorfor det var borte 14000 fra kontoen til foreningen.  Han blir bunn fortvilet, og prøver å få leder til å forstå at dette var et uhell og det gjøres avtale om å betale de tilbake, innen året er over. Han fratas stiillingen og det blir sagt at  dette blir en sak innenfor styre. Det blir også gjort en avtale om at de blir en anmeldese av saken til politiet hvis ikke de er på konto til 31.12.20, dette blir signer og alt i orden trodde han. 

Men rett etter at dette var avtalt , komme det en tlf, fra politiet, og han får vite at han er anmeldt for underslag. Og han forklarte sin side av saken, og som politimannen sa" Dette høres litt merklig ut og at det ble tatt i mot en tilstålse og ja han kan møte i konflikt rådet. Men hva skjer nå videre?

Han lurer på om han bare skal vente med å betale inn til det blir en avklaring, eller hva. Han må låne penger av noen for å ordne opp i dette

Dette er grunnen til at en skal 1) Ha navn på kontoer og 2) ha forskjellige innlogg på dem. (Dette er mulig med samme BankID og i samme bank hos enkelte -om ikke alle- banker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt. Har selv vært økonomiansvarlig i flere sammenhenger og en slik feil gjør man bare ikke. Ikke bare fordi man er ekstra påpasselig når han har innsyn og tilgang til penger som ikke er ens egne, men rett og slett fordi det skal godt gjøres å ta feil mellom egne kontoer og foreningens konto. Denne var rett og slett tynn.

Og forresten. Hvis vedkommende ventet en større utbetaling, så burde det jo være null problem å gjøre opp for seg med de pengene. Hvorfor må han låne? Eller brukte han de pengene også når de kom inn og syntes ikke det var rart at han fikk dobbelt opp....?  
 

Og for all del: betal tilbake med en gang. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor han i det hele tatt vurderer å ikke betale tilbake umiddelbart. Underslag er straffbart og det er slik saken ser ut. Han er den som har gjort noe ulovlig og nå vil han utsette å gjøre opp for seg? Er han riktig navla?

Endret av altflyter
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betal tilbake så fort som mulig.

Avsender kan trekke tilbake anmeldelsen om de er overbevist.

Hvis ikke, så kan politiet evt. Forfølge saken selv om de mener det er alvorlig. De kan velge f.eks. konfliktråd eller rettsak.

Anonymkode: 6085e...e9e

Men politet kommer nok ikke til å mene at dette er så veldig alvorlig. Dette her er en liten fillesak i politi sammenheng skal jeg si deg, å tro meg det vet jeg da jeg har hatt en del med politiet å gjøre selv. 
Og han må da absolutt ikke gjøre noe som helst nå FØR han har hørt noe mer fra politet. Saken er i politiets hender nå så den avtalen dem hadde seg i mellom om at han skulle betale tilbake pengene den 31.12.20 vil jeg si at ikke gjelder lenger før han har hørt noe mer fra politiet som sagt. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må legge ved utskrift av stafferegisteret ved f.eks. visumsøknader til USA og Australia. 

Anonymkode: d0901...31d

Nuvel må man da det?

Kjenner flere med visum til USA (Jobb og studier) som ikke har måtte vise/legge ved det. Samt at det nok er gradert etter alvorlighetsgrad. (Forskjell på drap, underslag, voldtekt osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men da er det jo ikke verre enn at han ikke kan besøke disse landene da 🤣 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Noen bryr seg kanskje ikke noe om å få innskrenkninger i hvor man kan reise og hvilke jobber men kan ha, men for andre igjen vil det være et tap. For alt vi vet kan det være at vedkommende f.eks. har familie i USA eller er utdannet innen helse, toll, advokat, fengselsbetjent osv. 

Anonymkode: d0901...31d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (10 minutter siden):

Det er det dummeste jeg har hørt. Har selv vært økonomiansvarlig i flere sammenhenger og en slik feil gjør man bare ikke. Ikke bare fordi man er ekstra påpasselig når han har innsyn og tilgang til penger som ikke er ens egne, men rett og slett fordi det skal godt gjøres å ta feil mellom egne kontoer og foreningens konto. Denne var rett og slett tynn.

Og forresten. Hvis vedkommende ventet en større utbetaling, så burde det jo være null problem å gjøre opp for seg med de pengene. Hvorfor må han låne? Eller brukte han de pengene også når de kom inn og syntes ikke det var rart at han fikk dobbelt opp....?  
 

Og for all del: betal tilbake med en gang. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor han i det hele tatt vurderer å ikke betale tilbake umiddelbart. Underslag er straffbart og det er slik saken ser ut. Han er den som har gjort noe ulovlig og nå vil han utsette å gjøre opp for seg? Er han riktig navla?

Han brukte jo de penga til å betale en faktura så han har jo ikke de mer. Nei vent til du hører noe mer fra politiet for de kommer du til å høre fra nå uansett om du betaler alt tilbake nå eller senere. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han brukte jo de penga til å betale en faktura så han har jo ikke de mer. Nei vent til du hører noe mer fra politiet for de kommer du til å høre fra nå uansett om du betaler alt tilbake nå eller senere. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Han trodde angivelig at foreningen sine penger var hans fordi han ventet på en større utbetaling som var til ham. Hvorfor agerte han ikke når han da senere fikk pengene han faktisk ventet på og hvorfor kan han ikke betale tilbake med disse pengene? Han har jo ifølge sin egen forklaring antatt at foreningens penger var hans egne, men de pengene han ventet på må jo ha kommet. Han får betale med dem.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, men det betyr da ingenting? Hvem ser på rullebladet uansett med mindre man skal jobbe i omsorgsyrker/barnehage osv så det har jo ingen betydning. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Du tar fullstendig feil.  Det ville overrasket deg hvis du visste hvor mange stillinger i service/salg/restaurantbransjen hvor det kreves rent rulleblad. Dette har jeg jobbet med i mange år, så dette vet jeg med sikkerhet.

Anonymkode: 219a7...f88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tar fullstendig feil.  Det ville overrasket deg hvis du visste hvor mange stillinger i service/salg/restaurantbransjen hvor det kreves rent rulleblad. Dette har jeg jobbet med i mange år, så dette vet jeg med sikkerhet.

Anonymkode: 219a7...f88

* servering 

Anonymkode: 219a7...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

* servering 

Anonymkode: 219a7...f88

Jeg tar ikke så fullstendig feil nei. Jeg har da ikke oversikt over absolutt alle jobber. Men de fleste krever ikke å få se rulleblad. Med mindre du skal bli noe store greier som pilot osv da. Jeg har jobbet i barnehage tidligere for flere tiår siden en kort periode og dem krevde rulleblad. Jeg har også jobber på sykehjem og dem krevde faktisk ikke rulleblad selv om det er et omsorgsyrke som BURDE krevd det. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommerkvinnen2020 skrev (6 timer siden):

.....................

.................Han venter inn et større beløp på egen konto og ser en dag at pengene er inne på kontoen så han overfører til sin brukskonto  og tenker ikke mer over det. ..............

Så går tiden, et par 3 mnd og plutselig får han tlf fra leder om at det var forventet en forklaring på hvorfor det var borte 14000 fra kontoen til foreningen.  Han blir bunn fortvilet, og prøver å få leder til å forstå at dette var et uhell og det gjøres avtale om å betale de tilbake, innen året er over. ....................

............ og som politimannen sa" Dette høres litt merklig ut og at det ble tatt i mot en tilstålse og ja han kan møte i konflikt rådet. ..........

Han lurer på om han bare skal vente med å betale inn til det blir en avklaring, eller hva. Han må låne penger av noen for å ordne opp i dette

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

.......... Da hadde jeg ikke giddet å betale så mye som en krone før jeg hadde hørt mer fra politiet faktisk. Å slapp av, 14000,- er ikke all verden heller. Politiet gidder ikke sette noen i fengsel av dette beløpet hvis det er det du er redd for. Du får kanskje betinget fengsel og prøvetid på 2 år ja men ikke noe mer enn det, og ja pluss at du må betale tilbake pengene. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Det hjelper lite om kameraten din "lånte" disse pengene med eller uten forsett.  Betale tilbake må han uansett.  Det lønner jeg å gjøre det før det baller på seg mer enn det allerede har gjort.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tar ikke så fullstendig feil nei. Jeg har da ikke oversikt over absolutt alle jobber. Men de fleste krever ikke å få se rulleblad. Med mindre du skal bli noe store greier som pilot osv da. Jeg har jobbet i barnehage tidligere for flere tiår siden en kort periode og dem krevde rulleblad. Jeg har også jobber på sykehjem og dem krevde faktisk ikke rulleblad selv om det er et omsorgsyrke som BURDE krevd det. 

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Det er også kun relevante opplysninger om lovbrudd som kommer frem. De krever ikke rulleblad, de krever en politiattest. 

Når det er sagt, det er faktisk en god del jobber som krever attest. Selv jobber jeg innenfor IT, hvor man skulle tro slikt ikke var noe problem, men en del av det jeg driver med krever politiattest. Det samme gjelder i NAV og mye annet man ikke skulle tro krevde attest.

Anonymkode: ad062...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever TS sitt innlegg som et forsøk på å finne ut hvordan vedkommende kan slippe unna med dette uten å måtte betale tilbake.  Er det kanskje TS som skriver innlegget?

Det er rimelig normalt at det er TS som starter en tråd og skriver HI ja.

Anonymkode: ad062...9c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også kun relevante opplysninger om lovbrudd som kommer frem. De krever ikke rulleblad, de krever en politiattest. 

Når det er sagt, det er faktisk en god del jobber som krever attest. Selv jobber jeg innenfor IT, hvor man skulle tro slikt ikke var noe problem, men en del av det jeg driver med krever politiattest. Det samme gjelder i NAV og mye annet man ikke skulle tro krevde attest.

Anonymkode: ad062...9c5

Rulleblad er jo det samme som politiattest.
 

Ja det er noen jobber som krever politiattest men de færreste krever den uttømmende for det finnes jo forskjellige, så da spørs det hvilken politiattest jobben krever. Det finnes ordinær politiattest, uttømmende politiattest, begrenset politiattest og utvidet politiattest.

Anonymkode: 8a7e0...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...