Sommerkvinnen2020 Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 (endret) Jeg har et spørsmål. Jeg håper noen kan svare på dette, men det er vel sikkert mange som vil komme med andre meninger men det er ikke det jeg er på jakt etter. En venn av meg får jobben som kasserer og gjør det han skal , han står på, sørger for at alle ting som foreningen skal ha unna når det gjelder økonomien og null problem. Så kommer det som ikke er lett, han har jo samme bank og installerer mobilbank appen på tlf, og der kommer kontoene som han disponerer men ikke navn på kontoene. Han venter inn et større beløp på egen konto og ser en dag at pengene er inne på kontoen så han overfører til sin brukskonto og tenker ikke mer over det. Han betalte så videre de pengene han overførte til en viktig faktura, og opplever at rett etter dette mister han jobben sin da det ble rammet av konkurs hvor han hadde jobbet i over 15 år. Han står på bar bakke og velger å flytte til en annen plass, og bor her i dag Så går tiden, et par 3 mnd og plutselig får han tlf fra leder om at det var forventet en forklaring på hvorfor det var borte 14000 fra kontoen til foreningen. Han blir bunn fortvilet, og prøver å få leder til å forstå at dette var et uhell og det gjøres avtale om å betale de tilbake, innen året er over. Han fratas stiillingen og det blir sagt at dette blir en sak innenfor styre. Det blir også gjort en avtale om at de blir en anmeldese av saken til politiet hvis ikke de er på konto til 31.12.20, dette blir signer og alt i orden trodde han. Men rett etter at dette var avtalt , komme det en tlf, fra politiet, og han får vite at han er anmeldt for underslag. Og han forklarte sin side av saken, og som politimannen sa" Dette høres litt merklig ut og at det ble tatt i mot en tilstålse og ja han kan møte i konflikt rådet. Men hva skjer nå videre? Han lurer på om han bare skal vente med å betale inn til det blir en avklaring, eller hva. Han må låne penger av noen for å ordne opp i dette Endret 29. november 2020 av Sommerkvinnen2020
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Tappe kontoen til foreningen og putte dette i egen brukskonto? Betaler så viktig faktura med pengene. Er ikke dette godt eksempel på underslag ? Pengene er jo stjelt fra foreningens konto fra nøytralt perspektiv. Denne forklaringen med ingen navn på kontoen høres ut som tøv. En konto står oppført med kontonr, overføringen må signeres med BankID, og her har du også flotte digitale bevismaterialer. Heldigvis høres det ikke ut som mange penger, så kanskje han får mindre straff. Det å anmelde er noe de fornærmede har rett til og har de anmeldt og bestemt seg for å la saken gå så tror jeg de har nok å gå på. Hvis de var snill så kunne de løst dette i tvist, men få som gidder slikt. F.eks. jente som knuste glassruter på kjøpesenteret ble anmeldt fordi eier ikke gidder håndtere alle saker som naturligvis hender på store plasser. Ble rettsak av det. Anonymkode: 6085e...e9e 13
Boetica Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 Hvorfor i all verden skal han holde tilbake innbetalingen? Pengene skal da tilbakebetales, uavhengig av eventuell straffesak. 21
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Han skal selvfølgelig betale det har har underslått, det er jo ikke noe å lure på. I tillegg høres "unnskyldningen" skikkelig tynn ut. Jeg har hatt verv som kasserer i flere foreninger i løpet av årene og selv om jeg har hatt samme bank som foreningen har jeg aldri hatt muligheten til å overføre penger mellom mine private kontoer og foreningskontoen ved en tilfeldighet, ganske enkelt fordi det er to forskjellige brukere. Anonymkode: d0901...31d 33
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 Rart han valgte å anmelde dette allikevel når dere hadde en avtale om at du skulle betale alt tilbake innen den 31.12.20. Da hadde jeg ikke giddet å betale så mye som en krone før jeg hadde hørt mer fra politiet faktisk. Å slapp av, 14000,- er ikke all verden heller. Politiet gidder ikke sette noen i fengsel av dette beløpet hvis det er det du er redd for. Du får kanskje betinget fengsel og prøvetid på 2 år ja men ikke noe mer enn det, og ja pluss at du må betale tilbake pengene. Anonymkode: 8a7e0...fd5 1
Sommerkvinnen2020 Skrevet 29. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tappe kontoen til foreningen og putte dette i egen brukskonto? Betaler så viktig faktura med pengene. Er ikke dette godt eksempel på underslag ? Pengene er jo stjelt fra foreningens konto fra nøytralt perspektiv. Denne forklaringen med ingen navn på kontoen høres ut som tøv. En konto står oppført med kontonr, overføringen må signeres med BankID, og her har du også flotte digitale bevismaterialer. Jeg vet ikke med din bank men her har jeg samme bank som vennen min, og foreningen , altså den banken som tilhører området vårt og jeg er selv med i et styre i en annen gruppe,innefor noe helt annet og jeg har tilgang til min foreningskonto og og jeg ser at i min mobilbankapp kommer alle konto jeg har tilgang til, også klubbens så hvis ikke jeg ser nøye på dette kan det fort gå i ball, og så lenge man disponerer kontoer kan man bruke vanlig overføring Heldigvis høres det ikke ut som mange penger, så kanskje han får mindre straff. Det å anmelde er noe de fornærmede har rett til og har de anmeldt og bestemt seg for å la saken gå så tror jeg de har nok å gå på. Jeg er enig med deg i dette men jeg forundrer meg litt over at styret sier at dette skal det ordnes opp i, de gir frist ut året og da skal de ikke anmelde det, men de velger likevel å levere anmeldelse. Hvis de var snill så kunne de løst dette i tvist, men få som gidder slikt. F.eks. jente som knuste glassruter på kjøpesenteret ble anmeldt fordi eier ikke gidder håndtere alle saker som naturligvis hender på store plasser. Ble rettsak av det. Anonymkode: 6085e...e9e Jeg fikk også høre at det er en i styre som har vært ganske så løsmunnet og saken er lekket ut til klubben. Så mye for taushetsplikten liksm
Sommerkvinnen2020 Skrevet 29. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rart han valgte å anmelde dette allikevel når dere hadde en avtale om at du skulle betale alt tilbake innen den 31.12.20. Da hadde jeg ikke giddet å betale så mye som en krone før jeg hadde hørt mer fra politiet faktisk. Å slapp av, 14000,- er ikke all verden heller. Politiet gidder ikke sette noen i fengsel av dette beløpet hvis det er det du er redd for. Du får kanskje betinget fengsel og prøvetid på 2 år ja men ikke noe mer enn det, og ja pluss at du må betale tilbake pengene. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Dette er ikke meg da. Og han er ikke redd for å ta staffen sin det er ikke det, men jeg er enig i at det er rart at de anmelder dette til tross for avtale. OG ja han skal betale men han lurer på om han bare skal gjøre det samme som du hadde gjort.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Jeg har vært kasserer i et idrettslag i mange år, og denne unnskyldningen her henger ikke på greip. Fyren har gjort et bevisst underslag og prøver å lyve seg unna med en syltynn unnskyldning. Skjønner godt at han ble politianmeldt. Anonymkode: 219a7...f88 24
Boetica Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rart han valgte å anmelde dette allikevel når dere hadde en avtale om at du skulle betale alt tilbake innen den 31.12.20. Da hadde jeg ikke giddet å betale så mye som en krone før jeg hadde hørt mer fra politiet faktisk. Å slapp av, 14000,- er ikke all verden heller. Politiet gidder ikke sette noen i fengsel av dette beløpet hvis det er det du er redd for. Du får kanskje betinget fengsel og prøvetid på 2 år ja men ikke noe mer enn det, og ja pluss at du må betale tilbake pengene. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Hvorfor skulle du ikke gidde å betale tilbake? Påstår han at det er skjedd ved et uhell, betaler han tilbake umiddelbart. Å sitte på pengene vil være å grave seg enda dypere ned, både straffemessig og økonomisk. Begynner det å løpe renter og gebyrer, er det mer enn 14 000 som må betales. Han har ingen forhandlingsposisjon her, bare å betale. 19
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Sommerkvinnen2020 skrev (5 minutter siden): Jeg fikk også høre at det er en i styre som har vært ganske så løsmunnet og saken er lekket ut til klubben. Så mye for taushetsplikten liksm I de fleste foreninger har ikke styret taushetsplikt med mindre de har egen avtale. I Norge er det stort sett bare helsepersonell og offentlige tjenestemenn som er automatisk underlagt taushetsplikt. Anonymkode: d0901...31d 11
Gjest Lasox Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Rart han valgte å anmelde dette allikevel når dere hadde en avtale om at du skulle betale alt tilbake innen den 31.12.20. Da hadde jeg ikke giddet å betale så mye som en krone før jeg hadde hørt mer fra politiet faktisk. Å slapp av, 14000,- er ikke all verden heller. Politiet gidder ikke sette noen i fengsel av dette beløpet hvis det er det du er redd for. Du får kanskje betinget fengsel og prøvetid på 2 år ja men ikke noe mer enn det, og ja pluss at du må betale tilbake pengene. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Det er ikke så merkelig. Det viktigste for mange er at disse menneskene blir rapportert og kan få det på rullebladet sitt slik at han ikke får sjansen til å gjøre dette her igjen mot andre bedrifter, foreninger. Det handler jo tross alt snakk om å kunne ha tillit til hverandre i et tillits-basert samfunn, men nei. Det blir neppe noen fengsel for beløpet her. Endret 29. november 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 Sommerkvinnen2020 skrev (5 minutter siden): Dette er ikke meg da. Og han er ikke redd for å ta staffen sin det er ikke det, men jeg er enig i at det er rart at de anmelder dette til tross for avtale. OG ja han skal betale men han lurer på om han bare skal gjøre det samme som du hadde gjort. Ja nå som han uansett er anmeldt kan han like så godt vente og se hva som skjer. Dette her er ikke verdens undergang da. Anonymkode: 8a7e0...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært kasserer i et idrettslag i mange år, og denne unnskyldningen her henger ikke på greip. Fyren har gjort et bevisst underslag og prøver å lyve seg unna med en syltynn unnskyldning. Skjønner godt at han ble politianmeldt. Anonymkode: 219a7...f88 Om han har gjort det bevisst eller ubevisst spiller ingen rolle. Si han har gjort det bevisst og angrer da, alle kan gjøre feil. Anonymkode: 8a7e0...fd5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 Lasox skrev (3 minutter siden): Det er ikke så merkelig. Det viktigste for mange er at disse menneskene blir rapportert og kan få det på rullebladet sitt slik at han ikke får sjansen til å gjøre dette her igjen mot andre bedrifter, foreninger. Det handler jo tross alt snakk om å kunne ha tillit. Jeg syns det er merkelig om dem allerede hadde en avtale seg i mellom om at han skulle betale tilbake jo. Hadde han ikke betalt tilbake innen fristen så hadde jeg skjønt at de valgte å anmelde ja. Anonymkode: 8a7e0...fd5 1
Boetica Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om han har gjort det bevisst eller ubevisst spiller ingen rolle. Si han har gjort det bevisst og angrer da, alle kan gjøre feil. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Det er en grunn til at visse typer feil er straffesanksjonert. Det er fordi samfunnet betrakter dem som så graverende at det ikke er nok "å angre seg". Det skal ikke være for lett å komme unna at man har stukket hånda i kakeboksen. 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om han har gjort det bevisst eller ubevisst spiller ingen rolle. Si han har gjort det bevisst og angrer da, alle kan gjøre feil. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Det burde være åpenbart at hvis han hadde gjort det ved en feil så hadde han ordnet opp i det med en gang han oppdaget det. Jeg opplever TS sitt innlegg som et forsøk på å finne ut hvordan vedkommende kan slippe unna med dette uten å måtte betale tilbake. Er det kanskje TS som skriver innlegget? Anonymkode: 219a7...f88 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 Boetica skrev (3 minutter siden): Det er en grunn til at visse typer feil er straffesanksjonert. Det er fordi samfunnet betrakter dem som så graverende at det ikke er nok "å angre seg". Det skal ikke være for lett å komme unna at man har stukket hånda i kakeboksen. Han kommer jo unna med å betale tilbake pengene da. Det er ikke noe mer som skjer enn det fra politiets side. Pluss at han nok kanskje kan få betinget fengsel og 2 års prøvetid med det er jo ingenting. Anonymkode: 8a7e0...fd5
Boetica Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han kommer jo unna med å betale tilbake pengene da. Det er ikke noe mer som skjer enn det fra politiets side. Pluss at han nok kanskje kan få betinget fengsel og 2 års prøvetid med det er jo ingenting. Anonymkode: 8a7e0...fd5 Hva mener du? Han kommer ikke unna. Pengene må betales, enten frivillig eller ved tvang. I tillegg blir det muligens en straffereaksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #19 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det burde være åpenbart at hvis han hadde gjort det ved en feil så hadde han ordnet opp i det med en gang han oppdaget det. Jeg opplever TS sitt innlegg som et forsøk på å finne ut hvordan vedkommende kan slippe unna med dette uten å måtte betale tilbake. Er det kanskje TS som skriver innlegget? Anonymkode: 219a7...f88 Jeg tror han er klar over at han må betale tilbake altså. Men Boetica skrev (Akkurat nå): Hva mener du? Han kommer ikke unna. Pengene må betales, enten frivillig eller ved tvang. I tillegg blir det muligens en straffereaksjon. Ja pengene må betales. Men han kommer unna fengselsstraff osv tenkte jeg på. Anonymkode: 8a7e0...fd5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 Boetica skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Han kommer ikke unna. Pengene må betales, enten frivillig eller ved tvang. I tillegg blir det muligens en straffereaksjon. I tillegg kan det havne på rullebladet. Anonymkode: d0901...31d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå