Gå til innhold

Gjerrig å lage julegaver?


300DPI

Anbefalte innlegg

Kommer an på hva det er. Hjemmestrikk eller maleri fra noen med talent er fint. Gamle hermetikkbokser «pyntet» med tapetrester eller lys støpt av lysrester i tomatpureglass er ræl.

Anonymkode: 18223...e4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har strikka kanskje 70% av julegavene jeg gir i år. Og jeg har f.eks ønska fra broren min at han hjelper meg med noe handy hjemme og andre broren min gir meg ofte kunst som han har laget eller malt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 30.11.2020 den 1.29):

Man kan ha en veldig grei økonomi ved å jobbe på Kiwi. Man er jo ikke en fattiglus, selv om man jobber i butikk:)

Ville heller gitt pengene til noen som virkelig trenger dem, hadde det vært snakk om en så stor sum😄

Jeg savner kiwi lønna mi for å si det sånn! Ikke alle arbeidsplasser som betaler like bra, men mange arbeidsplasser som er bedre 😊

Anonymkode: efc26...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på mottaker. Hjemmelaget konfekt fra broren min er julas høydepunkt. 😍 Jeg hekler selv, så duker trenger jeg ikke. Strikkesokker ville vært en kjærkommen gave, spesielt om de har en overflod av farger.

Anonymkode: 33a94...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et glass med hjemmelagde julekaker i fjor, og jeg kan si jeg ble strålende fornøyd siden jeg ikke baker selv! :)

M40

Anonymkode: 1080d...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildebok og akebrett er en veldig fin gave! "Bare" et akebrett er også en veldig fin gave, til et barn som ikke har det/er vokst fra det gamle.

Strikkeklær kan være veldig gode gaver, så lenge det ikke er laget av ull og er ment å gis til barn som klør av ull (sjekk alltid det med foresatte først!!). 

De som blir veldig stresset og fortvilet over at julegaver de "må" kjøpe koster så mye, burde virkelig bite i det sure eplet og si til alle bortsett fra sine egne eventuelle barn at i år blir det ikke julegaver!

Anonymkode: ea476...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillefrøkengrei

Jeg synes ikke du er gjerrig. Jeg synes det er veldig fine gaver så lenge det gis til folk som bruker sånt. Noen av de fineste gavene jeg har fått de siste årene er hjemmestrikkede genser fra svigermor. Men hun er alltid tidlig ute og spør hva slags genser jeg vil ha og hvilke farger jeg liker sånn at hun vet at det vil passe meg. Jeg hadde ikke satt pris på f. eks en heklet duk - det er sånn jeg tenker at hører hjemme hos oldemor og ikke hjemme hos meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man bruker skikkelig tråd/materialer og tilpasser gaven til mottaker er det en kjempefin gave, bare man ikke får skjerf eller lue femte året på rad 🤪

Anonymkode: af29d...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300DPI skrev (På 28.11.2020 den 12.22):

Hei! Jeg hadde en diskusjon med en venn om hva vi skulle gi til familie og venner til jul. Hun var selv veldig fortvilet over hvor mye penger som kom til å gå med på gavene som skulle kjøpes. Jeg for min del har lagd så å si alle gavene som skal gis i år. Har siden i sommer heklet sjal, luer og duk til familien og venner. Den eneste jeg har kjøpt gaver til er gudsønnen min som er det eneste barnet. Han får en fin bildebok og akebrett. Venninnen min mener dette er gjerrig og at jeg burde kjøpe noe i tillegg. Jeg har ikke dårlig rå så det er ikke noe i veien for at jeg kunne kjøpt fine gaver til folk. Men hva pokker skal man gi til folk som har husene sine fulle av ting og tang fra gulv til tak? Hele samtalen fikk meg til å føle meg gjerrig. Selv setter jeg veldig pris på hjemmelagde gaver. Det at noen har tenkt på meg å brukt av sin tid til å lage noe spesielt til meg er fint å tenke på. Hva syns folk om å bare gi håndarbeid til jul? Virker det gjerrig?

Så lenge du er flink til å lage ting og det er fint og brukelig, så er det jo kjempeflott med hjemmelaga gaver. Hadde du derimot laget dorullnisser og gitt det i gave som voksen, ville jeg sagt det var gjerrig. Men du lager jo duker og sjal og slikt. Strikker eller hekler man, koster det jo litt for garn og tråd og slikt og. Du er ikke gjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke man er gjerrig bare fordi man gir bort hjemmelagde gaver. Derimot kommer det litt an på gaven ;) Ting som er sydd, strikket eller heklet er gull! Det samme dersom noen er flinke med tre, eller flinke til å male. Som noen nevnte med å kaste alle ingrediensene til kjeks i et glass + legge ved oppskrift; DET er å være gjerrig dersom det er eneste gave. Selv strikker jeg et enkelt skjerf til jul til en i familien, men det vet jeg også at kommer til å falle i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke gnien om man lager ordentlige og fine gaver som faktisk kan brukes (altså ikke dorullnisser og leirefigurer).

Men tingen med hjemmelagde gaver er at det er så lett å trå feil. Jeg hadde elsket å få strikket genser eller sokker, men ikke noe som er heklet eller pynteting. Datteren min hadde aldri brukt strikket genser, men hun har fått noen hjemmesydde sminkevesker som hun elsker. Du skal kjenne folk godt for å treffe, men når du treffer så blir det satt stor pris på. 

Anonymkode: 7c2b7...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrig er det i allefall ikke hvis du bruker skikkelige materialer. Hjemmelagde gaver er ofte dyrere enn kjøpte pga råvarene 

Anonymkode: ec662...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke avsløre gavene til familien, går jeg anonym.

 

Jeg har sydd, strikket og pyntet lys til julegaver i år. Jeg gjør det for å ikke fylle husene til folk med enda mer "dritt". Et lys kan brenne ned, ett skjerf er alltid godt om vinteren og det er en personlig gave

Anonymkode: b6696...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellam skrev (På 30.11.2020 den 0.57):

Jeg så for første gang julegaveforslaget med «cookiesingredienser på glass» igår på en blogg, og tenkte, yes! det blir fine ekstragaver å gi til tanter og søsken😃😅

Men nå tenker jeg at jeg bør revurdere dette😅🙈🙊

Hvis du putter ferdige cookies på glass, er det en super gave!

Jeg er ikke så glad i å få "jobb" i gave, men resultatet av andres innsats? Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gjerrig i det hele tatt. Jeg skulle virkelig ønske jeg fikk flere hjemmelagde julegaver. Ingenting er som å få noe noen har brukt tid på å lage akkurat til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (På 30.11.2020 den 13.25):

For øvrig enig i at gaver bør tilpasses mottaker, men at det skal framstilles som noe spesielt for hjemmelagede gaver skjønner jeg ikke, for det gjelder jo absolutt alle gaver. 

Slik tenker jeg også; man bør da prøve å tilpasse gaven til mottaker uansett om gaven er hjemmelaget eller kjøpt på butikken. 

Anonymkode: 2d644...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke gjerrig i det hele tatt. Jeg er en frysepinne samtidig som jeg elsker vinteren og blir kjempeglad om jeg får strikkede sokker, skjerf, votter/vanter eller lue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...