Gå til innhold

Gjerrig å lage julegaver?


300DPI

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 12.38):

Kommer veldig an på hva det er. Noe hjemmelagede gaver ‘stinker’ gjerrig og billig - som disse idiotiske glassene fylt med mel, sukker osv og oppskriften til cookies. De gadd ikke engang bake kjeksene, bare fylle billige ingredienser i et glass.

Heklet sjal, småstrikk og slik ser jeg derimot på som luksusgaver :) 

Anonymkode: 338a1...1ee

Jeg så for første gang julegaveforslaget med «cookiesingredienser på glass» igår på en blogg, og tenkte, yes! det blir fine ekstragaver å gi til tanter og søsken😃😅

Men nå tenker jeg at jeg bør revurdere dette😅🙈🙊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat kristen, men beste er nok å følge jesus sitt råd her. Det er gjerrig hvis du har veldig mye og dem du skal gi til har veldig lite. Skal en først gi gave bør en tenke litt i baner av jesus sin filosofi og neida jeg er ikke kristen men jeg liker den. Du kan ikke skryte på å ha vært gavmild om du er rik k å gir en gave i verdi av 1k til noen som er fattig. Det er hvor mye du er villig å gi slipp på som teller, helt ettersom hvem den du gir til har og er.

Anonymkode: 4398b...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke akkurat kristen, men beste er nok å følge jesus sitt råd her. Det er gjerrig hvis du har veldig mye og dem du skal gi til har veldig lite. Skal en først gi gave bør en tenke litt i baner av jesus sin filosofi og neida jeg er ikke kristen men jeg liker den. Du kan ikke skryte på å ha vært gavmild om du er rik k å gir en gave i verdi av 1k til noen som er fattig. Det er hvor mye du er villig å gi slipp på som teller, helt ettersom hvem den du gir til har og er.

Anonymkode: 4398b...ff7

Ødelegger hele moroa med julegaver hvis man skal tenke sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Ødelegger hele moroa med julegaver hvis man skal tenke sånn. 

Hvorfor det?

Anonymkode: 4398b...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det?

Anonymkode: 4398b...ff7

Jeg går vel ikke inn i privatøkonomien til folk når jeg gir gaver:) Jeg gir ikke mer til en venninne som jobber på Kiwi, enn jeg gir til en venninne som jobber som ingeniør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjerrig i utgangspunktet, men om det ikke passer noen, så vil de kanskje synes det er rart/gjerrig. Feks vet ikke alle hvor mye tid og penger enkelte hjemmelagde ting kan koste. Så å gi hjemmestrikket genser til en som ikke har peiling, kan bety at personen tror man er gjerrig og at gaven ikke er gjennomtenkt (hvis en hater store ullgensre).

Jeg hadde ikke likt heklede duker ol. 

Ville tilpasset meg litt. Heklede hårstrikk, hårpynt og dukkeklær, ullsokker, lue, heklede små vesker/lommebøker kan passe til barn. 

Til voksne varierer det etter stil og hva man gjør på fritiden. En som er glad i friluftsliv kan bli glad for votter, lue, hals, ullsokker, sitteunderlag, pannebånd. Til en som trives best inne kan ullsokker, tøfler, pledd være noe. Men mange har jo 8 par hansker, 5 luer, 4 pledd fra før. Så lurt å tenke godt gjennom. 

Hva med noe annet hjemmelaget? Såpe, drops, smaksatt olje og salt, likør, skrubb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jeg går vel ikke inn i privatøkonomien til folk når jeg gir gaver:) Jeg gir ikke mer til en venninne som jobber på Kiwi, enn jeg gir til en venninne som jobber som ingeniør. 

Men la oss si at du har 20k å bruke på gave til disse to og du vet at dersom du hadde brukt 15k til den som jobbet på kiwi, så ville det kunnet føre til et stort positivt utfall for det individet, men egentlig ikke noe utfall for ingeniøren. Hadde du fremdeles sløyfet og gitt dem begge gave til en verdi av 10k?

Anonymkode: 4398b...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men la oss si at du har 20k å bruke på gave til disse to og du vet at dersom du hadde brukt 15k til den som jobbet på kiwi, så ville det kunnet føre til et stort positivt utfall for det individet, men egentlig ikke noe utfall for ingeniøren. Hadde du fremdeles sløyfet og gitt dem begge gave til en verdi av 10k?

Anonymkode: 4398b...ff7

Man kan ha en veldig grei økonomi ved å jobbe på Kiwi. Man er jo ikke en fattiglus, selv om man jobber i butikk:)

Ville heller gitt pengene til noen som virkelig trenger dem, hadde det vært snakk om en så stor sum😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er gjerrig. Garn er dyrt, og all den tiden som ligger i arbeidet😊

Den fineste gaven jeg har fått på mange år er ei kofte som mamma har strikket. Den betyr virkelig mye for meg❤️ Og når jeg fryser på beina å kan bruke ullsokkene søsteren min har strikket😄 gull verd, for meg som ikke kan strikke😄

Jeg blir glad for hjemmelaget, som jeg vet det ligger både tid å kjærlighet i.

Anonymkode: d3998...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei overhodet ikke! Hjemmelagde gaver er kjempekoselig!:D Men akkurat som med kjøpte gaver må hjemmelagde gaver også tilpasses mottaker.

Anonymkode: acf5a...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er ikke gjerrig hvis man gir etter evne. Jeg må veldig også si som flere her at heklede duker eller sjal hadde nok gått rett til Fretex for min del. Sånt har jeg mer enn nok av. 

Anonymkode: ee722...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg den mest gjerrige personen på planeten! Jeg har brukt TIMER hvert år for å lage 15 julegaver hvert år.. og hvert år har det vært noe nytt.

Jeg er dessverre ikke rik, men har alltid fått inntrykk av at folk har blitt glade. Venninner og familie bruker fortsatt julepynten jeg har laget, familie bruker fortsatt duker. Jeg har også gitt bort mengder med julebakst i kurver med blomsterpotter og sydd mengder. Ene året hadde jeg såpass lite penger at jeg pyntet et glass og hev oppi masse små lapper hvor alle beskrev hvorfor jeg var glad i den som fikk glasset. Det ble en jul med masse tårer.  
jeg tror at hvis man gir med hjertet (og hver ting er laget spesielt til mottakeren) så vil gaven bli mer verdifull.

Kjæresten min satt og gråt når han fikk bursdagsgaven i år. Brukte 0kr, men likevel gråt han og sa at han aldri noen gang før hadde fått noe så verdifullt; og for han personlig. Bare det å se han føle seg så elsket gjorde nesten vondt i hjertet.

av min stemor fikk jeg et bilde hun hadde malt selv, som hun visste at jeg har beundret og vært fascinert av i flere måneder. Kunne nesten ikke tro det var sant når hun viste meg inn på et mørkt rom, slo på lyset og sa at den var til meg. Genser av mamma er noe av det fineste jeg har fått og jeg har vært takknemlig for alle de gode og varme ullsokkene som har holdt meg varm i januar.

så ts.. du er ikke gjerrig når du bruker fritiden din til å lage noe til de du er glad i. Julen handler om å gi og spre glede, og hvis kun en ps5 og iPhone12 kan redde julen så har de større problemer enn deg.

Anonymkode: 58d5b...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget er personlig og det er lagt sjel i. Fikk hjemmestrikk av svigerinne for noen år tilbake, kjempefint 🥰

Anonymkode: 6a729...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare slenger innom med en info til dere som tror at hjemmelagede gaver nødvendigvis er billige i kroner og øre: Bare garnet alene til en genser kommer på flere hundre kroner, minst. Får man en hjemmestrikket genser får man en gave som gjerne er dyr OG har tatt mange mange timer å lage. 

For øvrig enig i at gaver bør tilpasses mottaker, men at det skal framstilles som noe spesielt for hjemmelagede gaver skjønner jeg ikke, for det gjelder jo absolutt alle gaver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et lurt å høre med familie/venner om hva de ønsker seg. Det er ikke verre enn det? Det gjør alltid jeg og bommer dermed aldri på gavene. Noen setter pris på hjemmestrikk og bruker det, mens andre som meg legger det i en skuff, før det til slutt havner på Finn eller i en uff-container 🤭 

Anonymkode: 7fdad...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er stor verdi i hjemmelagde gaver av typen strikk/sy/hekling, men jeg føler at gaven må stå til mottakeren. Heklede varer er ikke for alle.

Men gavene må også matche i pris. Jeg ønsker ikke bruke mye penger på gave til noen som gir meg et glass med brente mandler.

Anonymkode: 17cf3...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (8 timer siden):

Bare slenger innom med en info til dere som tror at hjemmelagede gaver nødvendigvis er billige i kroner og øre: Bare garnet alene til en genser kommer på flere hundre kroner, minst. Får man en hjemmestrikket genser får man en gave som gjerne er dyr OG har tatt mange mange timer å lage. 

For øvrig enig i at gaver bør tilpasses mottaker, men at det skal framstilles som noe spesielt for hjemmelagede gaver skjønner jeg ikke, for det gjelder jo absolutt alle gaver. 

En strikket genser er jo fantastisk flott gave!! En heklet duk bruker jeg dessverre aldri.. 

Anonymkode: 6125c...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...