Gå til innhold

Gjerrig å lage julegaver?


300DPI

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde en diskusjon med en venn om hva vi skulle gi til familie og venner til jul. Hun var selv veldig fortvilet over hvor mye penger som kom til å gå med på gavene som skulle kjøpes. Jeg for min del har lagd så å si alle gavene som skal gis i år. Har siden i sommer heklet sjal, luer og duk til familien og venner. Den eneste jeg har kjøpt gaver til er gudsønnen min som er det eneste barnet. Han får en fin bildebok og akebrett. Venninnen min mener dette er gjerrig og at jeg burde kjøpe noe i tillegg. Jeg har ikke dårlig rå så det er ikke noe i veien for at jeg kunne kjøpt fine gaver til folk. Men hva pokker skal man gi til folk som har husene sine fulle av ting og tang fra gulv til tak? Hele samtalen fikk meg til å føle meg gjerrig. Selv setter jeg veldig pris på hjemmelagde gaver. Det at noen har tenkt på meg å brukt av sin tid til å lage noe spesielt til meg er fint å tenke på. Hva syns folk om å bare gi håndarbeid til jul? Virker det gjerrig?

Endret av 300DPI
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du vet hvilke gaver du kan lage som passer tip de forskjellige er det helt topp!

merkelig av venninnen din! Å lage noe tar tid og materialer er heller ikke gratis.

si du strikker en genser...å kjøpe en håndstrikket genser i butikk...er svindyrt 

Anonymkode: 31b4c...d55

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, nå er jo heklede duker, luer og sjal også ting som er med på å fylle opp fra gulv til tak.

Tanken er kanskje god, men bør gis til folk som liker slikt. Jeg synes heklede duker, luer og sjal er døds stygt og hadde lagt det rett i posen som går til second hand butikker.

Anonymkode: c53be...326

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du gir de gavene til folk som bruker sånt , det viktigste er vel å gi noe som passer mottager 

Anonymkode: 20b04...c49

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil MYE heller ha noe håndlaget enn noe kjøpt. Å strikke og hekle er tidkrevende, forstår ikke din venninne det? 

Men uansett må du se mottaker an, hva som er deres stil :) Jeg har alltid fått god tilbakemelding på strikkede sokker, det er noe de aller, aller fleste kan bruke. Strikkede luer, skjerf, votter osv må man være litt mer forsiktig med, ikke alle liker å bruke alle farger. Jeg ville personlig ikke blitt så glad for duker, for jeg bruker dem ikke.

Anonymkode: 0d301...368

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden min er verdt betydelig mer enn de pengene jeg ville lagt i en kjøpegave.

Anonymkode: 60348...10c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hva det er. Noe hjemmelagede gaver ‘stinker’ gjerrig og billig - som disse idiotiske glassene fylt med mel, sukker osv og oppskriften til cookies. De gadd ikke engang bake kjeksene, bare fylle billige ingredienser i et glass.

Heklet sjal, småstrikk og slik ser jeg derimot på som luksusgaver :) 

Anonymkode: 338a1...1ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er helt ødelagt av materialisme i dag, skal bare HA. Så må det koste mest mulig.

Slutt å kjøp gaver, gi heller noe fornuftig om du MÅ.

Voksne mennesker som bytter penger med gaver er patetisk.

Anonymkode: 17532...079

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt mye mer glad for en vinflaske enn håndarbeid. Billig og enkelt.

Anonymkode: 00e7d...285

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så lenge du vet hvilke gaver du kan lage som passer tip de forskjellige er det helt topp!

merkelig av venninnen din! Å lage noe tar tid og materialer er heller ikke gratis.

si du strikker en genser...å kjøpe en håndstrikket genser i butikk...er svindyrt 

Anonymkode: 31b4c...d55

Å strikke den blir fort dyrt også. Har en strikkejakke der garnet i seg selv kostet mellom 700 og 800kr. Alpakka og silke.

Anonymkode: e6fba...acf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Først, nå er jo heklede duker, luer og sjal også ting som er med på å fylle opp fra gulv til tak.

Tanken er kanskje god, men bør gis til folk som liker slikt. Jeg synes heklede duker, luer og sjal er døds stygt og hadde lagt det rett i posen som går til second hand butikker.

Anonymkode: c53be...326

Nå har jeg så klart lagd de forskjellige tingene etter hva folk liker... Ville ikke lagd duk til min mor om hun ikke syns det er fint...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er noe i veien med venninnen din. Håndlagde gaver er det omtanke bak (selvsagt forutsagt at mottakeren bruker denne typen gjenstander). Jeg vil heller ha et par sokker eller vanter strikket med omtanke enn en kjøpegave uten omtanke.

Det er mange timers arbeid bak denne typen håndlagde gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndlagede gaver og personlige ting er de fineste tingene man kan få, synes jeg.

Såfremt det er noe som passer mottaker, selvfølgelig. Jeg hadde for eksempel aldri gått med en gul strikkegenser, uansett om det hadde tatt et halvt år og kostet nesten tusen kroner i garn.

Men det virker jo som om du kjenner dine mottakere og lager noe deretter, og det er kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde blitt veldig overraska hvis jeg fikk en heklet duk eller sjal til jul.. jeg er sånn som blir glad for alt, men heklet duk bruker jeg jo aldri.. 

En strikket lue, votter eller skjerf hadde jeg derimot blitt glad for, spesielt hvis det var i pene farger og fint design.

Jeg bruker mye penger på gaver, også til de som har «alt». Enten spør jeg hva de ønsker seg, eller så fanger vi opp noe de ønsker seg som de ikke sier rett ut.  Feks en som sa hun ikke lenger orket å støvesuge (pga helse) får robotstøvsuger som vi går sammen med noen andre på). 

Føler jula er en fin mulighet å vise at man er glad i folk på. Ikke nødvendigvis dyre gaver, men noe man vet mottakeren blir glad for.

Anonymkode: 6125c...560

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjerrig, men kanskje litt kjerringaktig... 

Jeg har alt jeg trenger, og ser på det som en gave å slippe å få gaver :) 

Selv gir vi alltid noe spiselig til de som har alt, eller Flaxlodd - da slipper de mer rot. 

Anonymkode: 5bc95...b65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde blitt mye mer glad for en vinflaske enn håndarbeid. Billig og enkelt.

Anonymkode: 00e7d...285

Deg om det. Vinflaske kan jeg kjøpe selv, men får jeg ting som passer meg som er laget av flinke folk så blir jeg veldig glad!

Anonymkode: 7c089...44a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300DPI skrev (20 timer siden):

Hei! Jeg hadde en diskusjon med en venn om hva vi skulle gi til familie og venner til jul. Hun var selv veldig fortvilet over hvor mye penger som kom til å gå med på gavene som skulle kjøpes. Jeg for min del har lagd så å si alle gavene som skal gis i år. Har siden i sommer heklet sjal, luer og duk til familien og venner. Den eneste jeg har kjøpt gaver til er gudsønnen min som er det eneste barnet. Han får en fin bildebok og akebrett. Venninnen min mener dette er gjerrig og at jeg burde kjøpe noe i tillegg. Jeg har ikke dårlig rå så det er ikke noe i veien for at jeg kunne kjøpt fine gaver til folk. Men hva pokker skal man gi til folk som har husene sine fulle av ting og tang fra gulv til tak? Hele samtalen fikk meg til å føle meg gjerrig. Selv setter jeg veldig pris på hjemmelagde gaver. Det at noen har tenkt på meg å brukt av sin tid til å lage noe spesielt til meg er fint å tenke på. Hva syns folk om å bare gi håndarbeid til jul? Virker det gjerrig?

Uenig med deg. Poenget med gaver er jo ikke bare å huske på hverandre- men å vise ekstra omtanke for akkurat den personen . Å få heklede ting år etter år høres fint ut. Men med tanke på at jeg er en person som hater hekling til pynt hos meg, gir slike gaver kun indikasjoner på at giver ikke kjenner meg, giver er ikke opptatt av å glede meg på den måten jeg trenger/ønsker. Og giver lager julegaver som hun koser seg med å lage- en ren hobby, istedenfor å vekte omtanke. 
Har hun ikke penger, tar jeg selvfølgelig imot håndarbeid med den største glede. 

Anonymkode: 48f93...457

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...