Gå til innhold

Ble alfamennesket kastet på evolusjonens skraphaug


Bønna

Anbefalte innlegg

Empati, sympati, kjærlighet og andre type følelser er ikke en nødvendighet for artenes utvikling og bestandighet.

Det er jo helt feil. Ikke en nødvendighet (kakkerlakker føler sikkert ikke store kjærligheten for andre) men fortsatt et evolusjonært fortrinn for vår rase.

Empatiløse og usympatiske mennesker uten evnen til å elske vil ha problemer med å reprodusere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dum Perignon

Hvis Alfa er kastet må jeg si at jeg er bekymret for både Max Mekker og Bjarne Betjent. Hva vil skje med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati, sympati, kjærlighet og andre type følelser er ikke en nødvendighet for artenes utvikling og bestandighet. Her er vi inne på den dimensjonen av tilværelsen som er det mest vanskelige å katalogisere og forklare utfra en rasjonell tankegang.

Jeg må si som en over her. Dette kan ikke være annet enn tøys. Empati bidrar i høyeste grad til å forbedre menneskets overlevelsesevne. Mennesket som art har større sjanse til å overleve i naturen dersom vi bryr oss om hverandre. Framfor hvis vi er opptatt av å konkurrere hverandre til døde. Eller på andre måter gir faen i hvordan det går med andre mennesker.

Jeg vil si at empati, sympati, kjærlighet og andre typer følelser er høyst rasjonelt i et evolusjonært perspektiv, da det gir mennesket som art større overlevelsesevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, viljen er vel forsåvidt fri.

Ganske merkelig det der, hvordan det man anser for å gjelde for absolutt alt annet i universet, nemlig årsak og virkning, plutselig ikke skulle gjelde for en materieklump som hjernen.

Men tro kan flytte fjell. Så da så. Og folk liker å tro at de har fri vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MANGE dyrearter føler kjærlighet, tap, følelsesmessig smerte etc. Adferdsstudier har vist det igjen og igjen. Hvordan de føler dette vil vi vel aldri få vite. fisk kan føle smerte, fordi den helt klart reagerer når vi drar ut kroken, men hvordan føler den dette. Hvordan føler den smerte, og er den redd???

Jeg tror ikke det noengang har eksistert noe alfamennesker som "dreit" i alle. Hvor i alle dager har du den ideen fra???

Alle humanoide typer har levd i flokk, og tatt vare på sine, fordi det i utgangspunktet er den beste måten å få avkommet og en selv til å overleve på.

At vi er så mye mer "snille" og greie enn det, handler vel om oppvekstvilkår og tillæring. At mennesker er rovdyr, viser vel alt som har skjedd i verdenshistorien. hva med Chile, 2 verdenskrig, kambodsjea, vietnam, røde Khmer, tutsier, serbia, israel etc etc etc etc Mennesker som torturerte jøder under 2 verdenkrig gikk hjem og lekte med ungene på plenen de også.

Det ligger desverre i menneskets natur å ta vare på våre nærmeste, og drite i resten. Men i den moderne verden er vi blitt sivilisert gjennom flere århundrer, så vi kan leve i troen om at vi er så snille.

Men vi er på vei til å stemme frem et parti som er mot innvandring, homofile ekteskap, for billigere alkohol og mer privatisering (=mindre omsorg siden alt må lønne seg). så vi er nå ikke så "snille" likevel kanskje????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger desverre i menneskets natur å ta vare på våre nærmeste, og drite i resten. Men i den moderne verden er vi blitt sivilisert gjennom flere århundrer, så vi kan leve i troen om at vi er så snille.

Men nå er det ytterst får mennesker som er ekstremliberalister/psykopater. De aller fleste mennesker er utstyrt med empati. Noe som selvsagt ikke bare gjelder sine nærmeste. Selv om de nærmeste selvfølgelig er nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske merkelig det der, hvordan det man anser for å gjelde for absolutt alt annet i universet, nemlig årsak og virkning, plutselig ikke skulle gjelde for en materieklump som hjernen.

Men tro kan flytte fjell. Så da så. Og folk liker å tro at de har fri vilje.

Du har åpenbart mangefulle kunnskaper innenfor kvantemekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart mangefulle kunnskaper innenfor kvantemekanikk.

Men kvantemekanikken avskriver jo ikke årsak-virkning, som man mener er gyldig for alt annet i universet. Dessuten er vel ikke akkurat kvantemekanikk et bevis for fri vilje. Snarere tvert i mot. Hvis alt er tilfedig er jo ikke viljen fri.

Så da koker det hele ned til at uavhengig om viljer er et resultat av årsak-virkning eller kvantemekanikk er ikke viljen fri.

Moderne hjerneforskning viser da også at viljen vanskelig kan være fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvantemekanikken avskriver jo ikke årsak-virkning, som man mener er gyldig for alt annet i universet. Dessuten er vel ikke akkurat kvantemekanikk et bevis for fri vilje. Snarere tvert i mot. Hvis alt er tilfedig er jo ikke viljen fri.

Så da koker det hele ned til at uavhengig om viljer er et resultat av årsak-virkning eller kvantemekanikk er ikke viljen fri.

Moderne hjerneforskning viser da også at viljen vanskelig kan være fri.

KM utelukker et deterministisk univers.

Når jeg møter overbeviste determinister, pleier jeg å knekke nesen på dem. De kan jo knapt klandre meg, det var ikke noe jeg valgte å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KM utelukker et deterministisk univers.

Ja, men det utelukker også fri vilje. For hvis alt er tilfeldig har det ingen årsak. Har det ingen årsak er det heller ingen som kontrollerer det. Når ingen kontrollerer det er heller ingen som er ansvarlig for det.

Dessuten er ikke alt tilfeldig. Man har fortsatt årsak-virkning. Noe man mener har en helt sentral plass i universet. Og hvis alt er årsak-virkning er alle ens valg bare en konsekvens av hvordan ens hjerne reagerer på indre og ytre faktorer.

Hvis du slår meg på nesa, vil jeg mest sannsynlig gi deg en på tygga tilbake. Noe som vil være en direkte konsekvens av at du slår meg på nesa. Årsak-virkning.

I det hele tatt taler det meste vi vet og antar mot eksistensen av en fri vilje. Moderne hjerneforskning viser også at viljen vanskelig kan være fri.

Fri vilje, og dermed personlig ansvar/kontroll over eget liv, er en religiøs forestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...