Jytte Skrevet 25. november 2020 #21 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Parkett fra 70-tallet kan slipes mange ganger som oftest. Jeg ville heller ha slipt og lakka enn å legge dårlig laminatgulv. Anonymkode: 58a8a...1fa Det ville jeg også gjort. Det virker som folk i dagens samfunn går all in for plastic. Jeg kjøpte parkett som kan slipes tre ganger når jeg la nytt gulv. Par små hakk, ingen vet hvor de kommer fra, mulig fra stein under en sko, men det kan rettes. Laminat er enklere å vaske, men hvor ofte må man vaske? I dag skal alt være enkelt og grått? Parketten jeg fikk lagt kan slipes ned tre ganger, og som noen sier koster det omtrent ti tusen. Man sliper ikke ned oftere enn hvert 10. til 15. år. Det er 75-100 kroner i mnd. hvis man skal ha budsjett på det. Når alternativet er billig laminat vil ikke dere tjene en krone ts. Da må de som kjøper være uvitende, og som regel er ikke de som kjøper et hus helt født i går. Ofte lønner det seg ikke å pusse opp og male, i følge meglere, men det kommer an på markedet og kundegruppen. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #22 Skrevet 25. november 2020 Jytte skrev (2 minutter siden): Det ville jeg også gjort. Det virker som folk i dagens samfunn går all in for plastic. Jeg kjøpte parkett som kan slipes tre ganger når jeg la nytt gulv. Par små hakk, ingen vet hvor de kommer fra, mulig fra stein under en sko, men det kan rettes. Laminat er enklere å vaske, men hvor ofte må man vaske? I dag skal alt være enkelt og grått? Parketten jeg fikk lagt kan slipes ned tre ganger, og som noen sier koster det omtrent ti tusen. Man sliper ikke ned oftere enn hvert 10. til 15. år. Det er 75-100 kroner i mnd. hvis man skal ha budsjett på det. Når alternativet er billig laminat vil ikke dere tjene en krone ts. Da må de som kjøper være uvitende, og som regel er ikke de som kjøper et hus helt født i går. Ofte lønner det seg ikke å pusse opp og male, i følge meglere, men det kommer an på markedet og kundegruppen. Takk for innspill😊 Må bare si at motivasjonen vår for å evt legge nytt gulv er ikke å tjene penger på det (er som du sier sjelden man får igjen for oppussing før salg), men at huset kanskje blir lettere å selge fordi det fremstår som mer up to date. Vi (jeg☺️) er redd folk lar seg skremme bort fordi gulvet fremstår gammelt og slitt og dermed trekker ned helhetsinntrykket. Men jeg håper mange tenker som flere i denne tråden at gulvet kan slipes og få en ny og bedre drakt. Av praktiske grunner (pga dyr i huset) blir det veldig vanskelig for oss å slipe og olje eller lakke gulvet i flere omganger, så derfor utgår dette alternativet. Men ny eier kan jo gjøre det😊 TS Anonymkode: f8018...0de
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #23 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helt uenig. Da vi kjøpte huset var det stygt, gult og slit parkett i hele stua. Veldig stygt. Vi kjøpte huset uansett og vi bestemte oss for å slipe og oljebehandle enn å bytte. Det er 3-stavs og vi brukte en gjennomsiktig olje som fremhever gulvet. Med hvitpigmentert ville det vært mer gråaktig. Nå har vi nydelig parkett som ser ut som ny og alle som har vært på besøk mener gulvet ser fabelaktig ut. Laminat var det jeg ønsket meg på grunn av 3 små barn og noen kjæledyr, men mannen overtalte meg til å beholde parketten. Det ble veldig pent selv om det er 3-stavs. Resten av huset har laminat. TS, hvis resten av huset er moderne og kun gulvet i stua er slit, ville jeg ikke bekymret meg så mye og ikke byttet til laminat med mindre dere har samme gulv i hele huset. Her er det samme laminatgulv i resten av huset bortsett fra stua som er parkett. Anonymkode: 072a4...ff0 Resten av huset er moderne og fint. Er bare dette gulvet som vi aldri fikk gjort noe med🙈 Takk for råd😊 TS Anonymkode: f8018...0de
Jytte Skrevet 25. november 2020 #24 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for innspill😊 Må bare si at motivasjonen vår for å evt legge nytt gulv er ikke å tjene penger på det (er som du sier sjelden man får igjen for oppussing før salg), men at huset kanskje blir lettere å selge fordi det fremstår som mer up to date. Vi (jeg☺️) er redd folk lar seg skremme bort fordi gulvet fremstår gammelt og slitt og dermed trekker ned helhetsinntrykket. Men jeg håper mange tenker som flere i denne tråden at gulvet kan slipes og få en ny og bedre drakt. Av praktiske grunner (pga dyr i huset) blir det veldig vanskelig for oss å slipe og olje eller lakke gulvet i flere omganger, så derfor utgår dette alternativet. Men ny eier kan jo gjøre det😊 TS Anonymkode: f8018...0de Noen jeg kjenner kjøpte hus, og før de selv fikk solgt sin bolig fikset de maling og gulv (leide inn folk). De fikk avtale med selger om at de kunne overta en uke tidligere. Selger gikk med på det og alle var fornøyde. Kanskje det er en løsning for dere også, å være fleksibel med overtagelsesdato. Sett den to uker lenger frem enn dere må, og gjør en avtale.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #25 Skrevet 25. november 2020 Trestavs eikeparkett er det vakreste gulvet som finnes. Og så praktisk at man kan slipe det hvis man skulle trenge det. Ville aldri i min villeste fantasi byttet det ut, og absolutt ikke byttet det ut med plastdrit. Anonymkode: e5341...26d 10
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #26 Skrevet 25. november 2020 Kjapt å enklet å legge nytt gulv. Det er mer fristende å kjøpe et hjem der man slipper å legge gulv som det første man gjør. samtidig er det greit om du ikke bytter, for da kan nye eiere velge hva de selv vil. her må man gamble på hva man tror er best.. Anonymkode: aecab...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #27 Skrevet 25. november 2020 Folk ELSKER sånn gult, la det være. Anonymkode: 68c87...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #28 Skrevet 25. november 2020 mjauritz skrev (16 timer siden): Jeg vet ikke hva som er best for ditt hus, men svarer som nylig boligkjøper og hva vi så på Alt som ble "ekstra arbeid" ble ett minus. Når jeg kom på visning og det var fult av småjobber som måtte tas for å få en fresh-nytt-hus følelse - som man kanskje gjerne vil ha - ble forelskelsen mindre. Å vite at her skal jeg kjøpe, pusse opp i flere uker, ut med usikkert beløp penger og flytte inn før jeg kan trives er bare ikke fristende.. Men det er jo bare meg da.. Det spørs jo litt på området du selger i, boligprisene og nybygg (eller relativt ny) i området. Hvordan vil ditt hus se ut i forhold til dem? Har det helt annerledes enn deg. Jeg vet hvordan jeg vil ha det og det å måtte rive opp nylagt gulv, male nymalt vegger osv føles veldig kjipt. Man har i tillegg betalt for at det er nyoppusset og så man i tillegg kjøpe nye materialer... Anonymkode: 42db2...ae4 3
Gjest Føsleguri Skrevet 25. november 2020 #29 Skrevet 25. november 2020 For meg trekker det ned hvis et hus har laminatgulv for da hadde Jeg måtte bytte golv etter kjøpet. Jeg har eikeparkett i leiligheten min som er ca 7 gammel og det er like fint som da jeg kjøpte bortsett fra et lite hakk. Parkett er mye varmere og bedre å gå på enn laminat.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #30 Skrevet 25. november 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Ubehandlet tregulv er jo noe litt annet enn gulnet eikeparkett. Sistnevnte får du ikke til å se pent/moderne ut uansett, spesielt ikke dersom det er trestavs. Lyse gulv er vel det de fleste vil ha i dag, og dersom du skal lysne gulnet eikeparkett må det hvitpigmentert olje til, og det er vanskelig å få pent (og dersom det er trestavs parkett vil nok kjøper bytte det ut uansett) Anonymkode: 78bde...fbd gulnet eikeparkett blir strøkent etter sliping og oljing. kan da hvitoljes om man gjerne vil ha 2018-looken, men naturell matt olje er minst like stilig. Laminat er noe annet. plastgulv. og mer jobb=dyrere å legge ny laminat enn slipe Anonymkode: 2613d...828 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #31 Skrevet 25. november 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Takk for innspill😊 Må bare si at motivasjonen vår for å evt legge nytt gulv er ikke å tjene penger på det (er som du sier sjelden man får igjen for oppussing før salg), men at huset kanskje blir lettere å selge fordi det fremstår som mer up to date. Vi (jeg☺️) er redd folk lar seg skremme bort fordi gulvet fremstår gammelt og slitt og dermed trekker ned helhetsinntrykket. Men jeg håper mange tenker som flere i denne tråden at gulvet kan slipes og få en ny og bedre drakt. Av praktiske grunner (pga dyr i huset) blir det veldig vanskelig for oss å slipe og olje eller lakke gulvet i flere omganger, så derfor utgår dette alternativet. Men ny eier kan jo gjøre det😊 TS Anonymkode: f8018...0de Jeg tenker som deg at et slitt gulv kan trekke ned helhetsinntrykket uforholdsmessig mye. Særlig når resten av boligen er modernisert; da appellerer dere til de som ikke ønsker å gjøre noe av oppussing selv, i det hele tatt. Anonymkode: 9783c...874 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #32 Skrevet 25. november 2020 De som sier at det ikke kan slipes eller ikke blir pent, kan ikke ha prøvd dette? Det er jo helt standard råd å slipe ned parkett før salg. Jeg har bistått mange med styling og enkel oppussing før salg, og det er alltid første råd. Koster lite, er miljøvennlig og gir ikke inntrykk av et forsøk på å fikse noe rett før salg. Proffe slipere ordner gulvet på en dag uten å støve ned leiligheten. Skal man legge ny laminat må man ofte opp med lister og mye annet. Billig laminat er også svært ubehagelig å gå på og gir lite følelse av kvalitet. Anonymkode: 1ede1...a43 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #33 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Trestavs eikeparkett er det vakreste gulvet som finnes. Og så praktisk at man kan slipe det hvis man skulle trenge det. Ville aldri i min villeste fantasi byttet det ut, og absolutt ikke byttet det ut med plastdrit. Anonymkode: e5341...26d Man trenger jo ikke å bytte det ut, da. Jeg har det gamle gulvet under det nye. Ufattelig deilig å bare klikke "plastdrit" rett over, å få et helt nytt inntrykk og om jeg blir lei av det, river jeg bare det nye gulvet av. Anonymkode: ccca7...26e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #34 Skrevet 25. november 2020 Jytte skrev (5 timer siden): Noen jeg kjenner kjøpte hus, og før de selv fikk solgt sin bolig fikset de maling og gulv (leide inn folk). De fikk avtale med selger om at de kunne overta en uke tidligere. Selger gikk med på det og alle var fornøyde. Kanskje det er en løsning for dere også, å være fleksibel med overtagelsesdato. Sett den to uker lenger frem enn dere må, og gjør en avtale. Takk for godt tips! TS Anonymkode: f8018...0de
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #35 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som sier at det ikke kan slipes eller ikke blir pent, kan ikke ha prøvd dette? Det er jo helt standard råd å slipe ned parkett før salg. Jeg har bistått mange med styling og enkel oppussing før salg, og det er alltid første råd. Koster lite, er miljøvennlig og gir ikke inntrykk av et forsøk på å fikse noe rett før salg. Proffe slipere ordner gulvet på en dag uten å støve ned leiligheten. Skal man legge ny laminat må man ofte opp med lister og mye annet. Billig laminat er også svært ubehagelig å gå på og gir lite følelse av kvalitet. Anonymkode: 1ede1...a43 Men må man ikke fjerne listene før sliping også, for å komme helt inntil? (Jeg kan ikke noe om dette🙈) Har også lest at det kommer på ganske mange tusen å få proffe til å gjøre det...? Hadde vært såå deilig å bare satt bort jobben, reist avgårde med dyra våre, og kommet hjem til «ny» stue😃 TS Anonymkode: f8018...0de
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #36 Skrevet 25. november 2020 Tusen takk for engasjementet, folkens - og for mange gode innspill. Jeg heller nå mest mot å beholde gulvet, og å sjekke hva det koster å få proffe til å slipe og behandle det. TS Anonymkode: f8018...0de 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #37 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men må man ikke fjerne listene før sliping også, for å komme helt inntil? (Jeg kan ikke noe om dette🙈) Har også lest at det kommer på ganske mange tusen å få proffe til å gjøre det...? Hadde vært såå deilig å bare satt bort jobben, reist avgårde med dyra våre, og kommet hjem til «ny» stue😃 TS Anonymkode: f8018...0de Nei, de proffe jobber seg fint inntil listene 🙂 Ja, det er veldig deilig når andre gjør jobben,og det er så utrolig deilig å sette bort en sånn jobb for man kommer virkelig tilbake til et nytt hjem når gulvene er tatt! Anonymkode: 1ede1...a43 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #38 Skrevet 25. november 2020 Jeg ville slipt eller gjort ingenting. Billig laminat trekker helhetsinntrykket vanvittig ned. Om det ellers er høy kvalitet i materialer og utførelse, vil jeg bli litt skeptisk. Anonymkode: 3df0c...692 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #39 Skrevet 26. november 2020 For ikke å snakke om miljøhensyn, forbruk og verdisyn når man velger å bytte et brukbart gulv for laminat kun for å gi bedre inntrykk ved salg når det er stor risiko for at det likevel bli revet ut igjen med en gang. Helt unødevenig bruk av resurser, rett og slett sløsing. Anonymkode: 55077...18d 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #40 Skrevet 26. november 2020 Hent heller inn tilbud på hva det vil koste å slipe + lakke. Legg dette ved i salgspapirene. Det er ikke lurt å bruke penger på å legge ny laminat på 40 kvm av huset. Hva om de som flytter inn liker mørke gulv med masse struktur og dere har valgt en grå moderne? Eller omvendt? Hvis dere skal selge så fresh opp det som går raskt og som ikke endrer karakteren til huset i stor grad. Utrolig hva riktig styling gjør for slag også Anonymkode: a6025...670 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå