Gå til innhold

Kjøpe bil: Toyota Yaris eller Volkswagen Polo?


BeautyBox

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg bil men er usikker, og har tenkt på disse modellene. Noen som har erfaringer å dele? 

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok jeg hadde gått for toyotaen om jeg måtte valgt en av de to. Tror nok Toyota har vesentlig bedre kvalitet enn det Volkswagen har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er så totalt overlegen på kvalitet og pålitelighet at det er ikke mye å lure på her. Men Poloen er bedre å kjøre, har mer plass for store sjåfører (du kan skyve sete langt bak), materialer som kjennes ørlitegrann bedre, og den bør være billigere enn en Yaris der alt annet er likt. Så litt og smak og behag er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En polo kan ofte være ett godt kjøp, de har ofte lav km stand og de er relativt sett mye billigere enn de litt større bilene fra VAG. Deler er også ganske rimelige.

Polo har en god del høyere opplevd kvalitet enn Yaris, men Yaris har nok færre feil.

Hvis bilen i all hovedsak skal brukes til småkjøring ville jeg valgt en Yaris, hvis den også skal brukes en del på lengre kjøring ville jeg gått for en Polo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (9 timer siden):

 

Toyota er så totalt overlegen på kvalitet og pålitelighet at det er ikke mye å lure på her.

 

Vel, muligens er Toyotaen bedre på teknisk kvalitet, men på all annen kvalitet, må jo Poloen være overlegen. 

Valget vil avhenge av hvilke kvaliteter som er viktig for deg. 

Anonymkode: 5c097...68f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, muligens er Toyotaen bedre på teknisk kvalitet, men på all annen kvalitet, må jo Poloen være overlegen. 

Valget vil avhenge av hvilke kvaliteter som er viktig for deg. 

Anonymkode: 5c097...68f

Hadde du lest ferdig innlegget, så hadde du sett at det var akkurat dét jeg skrev.

Anonymkode: 3a45b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på hvilken årsgang av biler du ser på og om du vurderer bensin eller hybrid, automat eller girkasse

Vi trenger mer informasjon!

Anonymkode: 09a71...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (20 timer siden):

Tror nok jeg hadde gått for toyotaen om jeg måtte valgt en av de to. Tror nok Toyota har vesentlig bedre kvalitet enn det Volkswagen har

 

Pappi skrev (18 timer siden):

Hvor nye biler er det snakk om? 

 

catman skrev (11 timer siden):

Toyota er så totalt overlegen på kvalitet og pålitelighet at det er ikke mye å lure på her. Men Poloen er bedre å kjøre, har mer plass for store sjåfører (du kan skyve sete langt bak), materialer som kjennes ørlitegrann bedre, og den bør være billigere enn en Yaris der alt annet er likt. Så litt og smak og behag er det også.

 

Pappi skrev (8 timer siden):

En polo kan ofte være ett godt kjøp, de har ofte lav km stand og de er relativt sett mye billigere enn de litt større bilene fra VAG. Deler er også ganske rimelige.

Polo har en god del høyere opplevd kvalitet enn Yaris, men Yaris har nok færre feil.

Hvis bilen i all hovedsak skal brukes til småkjøring ville jeg valgt en Yaris, hvis den også skal brukes en del på lengre kjøring ville jeg gått for en Polo

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, muligens er Toyotaen bedre på teknisk kvalitet, men på all annen kvalitet, må jo Poloen være overlegen. 

Valget vil avhenge av hvilke kvaliteter som er viktig for deg. 

Anonymkode: 5c097...68f

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hadde kanskje heller gått for en leaf

Anonymkode: 9c78b...f60

 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det spørs helt på hvilken årsgang av biler du ser på og om du vurderer bensin eller hybrid, automat eller girkasse

Vi trenger mer informasjon!

Anonymkode: 09a71...71d

 

Takk for alle svar! Jeg har testet en Toyota Yaris hybrid og liker denne svært godt, men samtidig er det et økonomisk hensyn jeg må ta her også. Har aldri kjørt Wolksvagen polo, men synes den virker grei med tanke på størrelse. Vil ikke ha en svær bil. Kan gå litt opp i størrelse med tanke på plass til bagasje etc, men vil ikke ha en svær Ford Mondeo liksom. Og automatgir er virkelig å foretrekke for min del, men hvis det har veldig mye å si for kostnader så tar jeg heller manuell. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeautyBox skrev (4 minutter siden):

 

 

 

 

 

 

 

Takk for alle svar! Jeg har testet en Toyota Yaris hybrid og liker denne svært godt, men samtidig er det et økonomisk hensyn jeg må ta her også. Har aldri kjørt Wolksvagen polo, men synes den virker grei med tanke på størrelse. Vil ikke ha en svær bil. Kan gå litt opp i størrelse med tanke på plass til bagasje etc, men vil ikke ha en svær Ford Mondeo liksom. Og automatgir er virkelig å foretrekke for min del, men hvis det har veldig mye å si for kostnader så tar jeg heller manuell. 

Moren min har en yaris hybrid manuell, og er aldri noe tull med den. Den har alltid billigere servicer enn min Opel eller pappas WW. Yarisen er lett å kjøre og har faktisk mye bedre plass enn WW Polo. Venninnen min hadde en WW polo disel, og den har fryktelig lite bagasjerom! Og den ble ganske dyr etterhvert og tull med girkassen. Det er mine erfaringer hvertfall 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 09a71...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota, helt klart! Mindre trøbbel, og enklere og biligere å fikse når det blir noe. Har veldig dårlige erfaringer med VW.

Anonymkode: ae08c...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde kanskje heller gått for en leaf

Anonymkode: 9c78b...f60

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Toyota yaris hybrid i sommer. Har hatt polo før det. Uten tvil hadde jeg valgt yaris fordi det er en hybrid. Det er ikke polo. 

Anonymkode: 7f3b8...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fullt så enkelt at Yaris er en "bedre" bil enn Polo..  De har hver sine styrker og svakheter.  Kan nevne noen for hver av dem generelt:  Yaris har registerkjede, som er holdbart og rimelig mht vedlikehold.  Polo har registerrem, koster ca 5-10.000,- hver 90.000km / 5-års intervall eller deromkring.  På en ny bil eller en brukt med ny-skiftet rem har dette lite å si. Utover det er det liten egentlig forskjell på vedlikeholdskostader.  Polo var i veldig mange år den bilen som tapte seg minst i verdi på det norske bruktmarkedet, det indikerer at det er en god bruktbil også. 

Småkjøring med Diesel har vist så å være lite heldig, mange biler som fikk stopp pga tette partikkelfiltre.  Småbilene bruker veldig lite drivstoff, gjerne 0.4 på mila med de små diesebilene; men de tåler dårlig kjøring med bare korte strekninger.  Da bør man kjøpe bensin eller hybrid som ikke har dette problemet.

Det er en myte at Toyota er så mye mer driftsikre enn andre biler; grunnen til oppfatningen er at mange Toyotaer er kjøpt av eldre bilister med minste motor, da blir det heller ikke så mye deler som feiler når man velger modeller uten ekstrautstyr, med svakeste motor tilgjengelig og så simpel som det lar seg gjøre å få bilen levert.  Det er mange brukte Toyota-er uten AC, Navigasjon, elvindu og annet komfortutstyr.   Biler med mye utstyr har selvsagt mer som kan feile og større motor sliter jo mer på både drivverk og bremser men er nok morsommere å kjøre i det daglige. 

Generelt vil jeg si at skulle jeg kjøpt bil noen andre skal bruke ville jeg kjøpt Yaris, den er kjip å kjøre, merkelig dashbord, trang, undermotorisert og enkel.  Til meg selv ville jeg valgt Polo, normalt interiør, bedre kjørekomfort, men muligens noe dyrere bilhold som trekker ned.  Hjemmetjenstene i mange kommuner har omfavnet begge disse bilene, mange slike på bruktmarkedet med ymse småbulker da de ofte leaser bilene i ca tre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantorang1 skrev (1 time siden):

Det er ikke fullt så enkelt at Yaris er en "bedre" bil enn Polo..  De har hver sine styrker og svakheter.  Kan nevne noen for hver av dem generelt:  Yaris har registerkjede, som er holdbart og rimelig mht vedlikehold.  Polo har registerrem, koster ca 5-10.000,- hver 90.000km / 5-års intervall eller deromkring.  På en ny bil eller en brukt med ny-skiftet rem har dette lite å si. Utover det er det liten egentlig forskjell på vedlikeholdskostader.  Polo var i veldig mange år den bilen som tapte seg minst i verdi på det norske bruktmarkedet, det indikerer at det er en god bruktbil også. 

Småkjøring med Diesel har vist så å være lite heldig, mange biler som fikk stopp pga tette partikkelfiltre.  Småbilene bruker veldig lite drivstoff, gjerne 0.4 på mila med de små diesebilene; men de tåler dårlig kjøring med bare korte strekninger.  Da bør man kjøpe bensin eller hybrid som ikke har dette problemet.

Det er en myte at Toyota er så mye mer driftsikre enn andre biler; grunnen til oppfatningen er at mange Toyotaer er kjøpt av eldre bilister med minste motor, da blir det heller ikke så mye deler som feiler når man velger modeller uten ekstrautstyr, med svakeste motor tilgjengelig og så simpel som det lar seg gjøre å få bilen levert.  Det er mange brukte Toyota-er uten AC, Navigasjon, elvindu og annet komfortutstyr.   Biler med mye utstyr har selvsagt mer som kan feile og større motor sliter jo mer på både drivverk og bremser men er nok morsommere å kjøre i det daglige. 

Generelt vil jeg si at skulle jeg kjøpt bil noen andre skal bruke ville jeg kjøpt Yaris, den er kjip å kjøre, merkelig dashbord, trang, undermotorisert og enkel.  Til meg selv ville jeg valgt Polo, normalt interiør, bedre kjørekomfort, men muligens noe dyrere bilhold som trekker ned.  Hjemmetjenstene i mange kommuner har omfavnet begge disse bilene, mange slike på bruktmarkedet med ymse småbulker da de ofte leaser bilene i ca tre år.

Lite sannhet i det du sier. Et klart skille går i år 2000-2001. Da begynte Toyota å produsere sine modeller i europa, og de ble akkurat like dårlige som europeiske biler generelt. Og det vet de, de som eide japansk produserte fra før 2000, og som kjøpte nyere enn 2000. De var ikke til å kjenne igjen. Kjennere flere som opplevde dette. Og det med forskjellige modeller fra de små til Avensis. Det er igjen kun de to store, HiLux og Landcruiser og de er fortsatt produsert i Japan. 

Anonymkode: 6751f...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig argument, hva er "lite sannhet" i det jeg skrev? 

De færreste er vel ute etter råd om biler fra før 2000, de har egne forum for slikt og de er vel importmessig sett på som veteraner uansett nå når 20 år gamle biler slipper det meste av avgifter ved import.  TS spurte om Yaris vs. Polo, antar det snakkes om biler fra dette årtusenet..  Men sant nok, det er også spennvidden innen disse modellene; Diesel, Hybrid, Bensin, Automatgear, 3-sylindret, osv.  Mine betraktninger er på de vanligste variantene.  Yaris GR, Polo GTI og spesialmodeller var neppe det TS spurte om antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en toyota yaris, og har nå en VW Up. Jeg kommer aldri til å kjøpe VW igjen, og angrer fortsatt på at jeg solgte yarisen. Hvordan Polo er sammenlignet med Up vet jeg ikke, men kvalitetsmessig er Toyota bedre.

Anonymkode: 087fc...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 13.52):

Jeg har hatt en toyota yaris, og har nå en VW Up. Jeg kommer aldri til å kjøpe VW igjen, og angrer fortsatt på at jeg solgte yarisen. Hvordan Polo er sammenlignet med Up vet jeg ikke, men kvalitetsmessig er Toyota bedre.

Anonymkode: 087fc...a6d

UP er en klasse under Yaris så ikke direkte sammenlignbart, 

Anonymkode: b369a...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...