Gå til innhold

Klarer du dette mattestykket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den Wikipedia-artikkelen sier jo nettopp det samme som jeg sa over.

Anonymkode: d4a8c...29c

du tar feil, for svaret på mattestykket er 1 og ikke 9.

 

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (1 minutt siden):

Setter man opp regnestykket som en brøk, ser man at det blir 6 i teller og nevner. Svaret er derfor 1.

Vi oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, K.B. said:

Interessant. Jeg husker klart og tydelig at vi fikk regnestykker på skolen, akkurat slik det er presentert av TS.
Matte er helt klart ett av de fagene der du er totalt prisgitt læreren. 

Det finnes ingen global standard for dette som alle matematikere enes om. For å unngå tvetydighet, bør man bruke brøkstrek, eventuelt et gangetegn foran parentesen.

Når det er sagt, så kan man godt skrive som i HI dersom det er klart fra konteksten. Kontekst kan f.eks også være at man er enige om tolkningen innenfor et fagmiljø eller i klassen. Ulempen med å høre på læreren er at kanskje sensor tolker det anderledes på eksamen.

 

Anonymkode: 85d1c...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

DCDF76E1-7081-46FA-AA20-6D147DF1931D.jpeg

Anonymkode: 479c6...0e1

Basic matte. Man tar først parantesen. Så ganger man 2tallet med parantesen. Så deler man. Dette er jo 6/2(3)=6/6=1. 

Anonymkode: 5bb05...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke får dette til å bli 1, blir det nå lettere?

831de294f810ff39b6480c6774e79a44.png

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (7 minutter siden):

hahahaha, jeg mente å si vis oss :) 

Åja! :)  Ble ikke pent, men her er regnestykket som brøk.

 

6                  6                         6

--------- =  ------------ = ----------------------- = 1

2(2+1)      2(3)                        6              

Endret av Ytdhd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok informasjon til å regne ut dette. Deletegn har jeg ikke sett i et regnestykke siden barneskolen. Kalkulatoren min definerer det som står skrevet som "ugyldig format". Man kan med brøktegn definere det som

6 / 2(2+1) eller 6/2 * (2+1)

Og få to forskjellige svar, hhv 1 og 9.

 

Anonymkode: 14a26...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes ingen global standard for dette som alle matematikere enes om. For å unngå tvetydighet, bør man bruke brøkstrek, eventuelt et gangetegn foran parentesen.

Når det er sagt, så kan man godt skrive som i HI dersom det er klart fra konteksten. Kontekst kan f.eks også være at man er enige om tolkningen innenfor et fagmiljø eller i klassen. Ulempen med å høre på læreren er at kanskje sensor tolker det anderledes på eksamen.

 

Anonymkode: 85d1c...afb

Gode poeng du har der, men sett fra en elev sitt synspunkt, så er det ganske skremmende...
Lenge siden jeg gikk på skolen, men byttet skole etter ungdomsskolen og husker godt at læreren på den nye skolen hadde en annen fremgangsmåte på noen av regnemåtene jeg hadde lært på ungdomsskolen, det var veldig forvirrende.

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sånn typisk "morsom" oppgave på tvers av land, da  regnerekkefølgen ikke er lik i hele verden. Oppgaven er på den måten dårlig formulert. 

I Norge har vi derimot kun 1 korrekt regnerekkefølge. Multiplikasjon og Divisjon har lik prioritet, og mattestykket leses fra venstre til høyre. Svaret blir da 9.

Anonymkode: cbdfe...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (2 minutter siden):

Åja! :)  Ble ikke pent, men her er regnestykket som brøk.

 

6                  6                         6

--------- =  ------------ = ----------------------- = 1

2(2+1)      2(3)                        6              

Det er ikke noen teller og nevner. Du velger å sette det opp som en brøk, men det er ikke slik den er satt opp i beskrivelsen. Da SKAL du regne den rett frem. Hadde den blitt satt opp slik du skisserer så hadde det vært en brøk, og ja, svaret hadde vært 1. Men det er ikke en brøk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Rant said:

Det er regelbrudd å titulere seg som matematiker/lege/psykolog.

Tror forøvrig du ikke er det. 

Matematikk har regler man forholder seg til. Om man skulle tolke i det vie og brede, hadde ingen oppgaver blitt løst likt. 

Det er ingen regel mot å titulere seg som matematiker nei.

I denne tråden er det ikke engang regelbrudd å titulere seg som lege eller psykolog.

Quote

Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/ yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler og samtidig gi råd om sykdom, medisinering, dosering og lignende.

Jeg er antageligvis matematiker for de fleste ikke-matematikere tror at det heter mattematiker 😅.

PS! Det er jo selvfølgelig mulig å stille et tvetydig matematisk spørsmål. 

Anonymkode: 85d1c...afb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er sånn typisk "morsom" oppgave på tvers av land, da  regnerekkefølgen ikke er lik i hele verden. Oppgaven er på den måten dårlig formulert. 

I Norge har vi derimot kun 1 korrekt regnerekkefølge. Multiplikasjon og Divisjon har lik prioritet, og mattestykket leses fra venstre til høyre. Svaret blir da 9.

Anonymkode: cbdfe...db3

Det er fordi noen tolker regnestykket som en brøk, til tross for at det ikke er noen teller eller nevner. Ha ha. Jeg blir svett! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (1 minutt siden):

Det er fordi noen tolker regnestykket som en brøk, til tross for at det ikke er noen teller eller nevner. Ha ha. Jeg blir svett! 😅

Du kan ikke de enkleste mattereglene.

fef0f310761edb4f3cc62b11a96748b7.png

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...