Gå til innhold

Klarer du dette mattestykket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du tar parentesen først. 1+2 =3, Så delestykket 6:2 =3. Så ganger du svaret før parentesen med svaret i parentesen 3*3 = 9.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (24 minutter siden):

Man ganger og dividerer før man adderer og subtraherer. Man regner det som står inni parentes først.

6 - 2(1+2)=  6 - 2(3)=   6 - 2x3=  6 - 6 = 0

 

 

Prøv nå først å lær deg hva de forskjellige matematiske operandene betyr.

 

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

Du tar parentesen først. 1+2 =3, Så delestykket 6:2 =3. Så ganger du svaret før parentesen med svaret i parentesen 3*3 = 9.
 

eh nei. Man ganger før man deler.

Anonymkode: 9afb4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv nå først å lær deg hva de forskjellige matematiske operandene betyr.

 

Anonymkode: 9afb4...f99

Før hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men regnerekkefølgen er: gange, dele, pluss minus. Parenteser tar man først, deretter gange (2*3=6), så da blir det 6/6 og svaret er 1 i mitt hode... 

Anonymkode: c1c61...085

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (Akkurat nå):

Før hva?

 et minus med prikk over om under streken betyr deling.

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner av og til dumt å bruke masse rare ting på nett når man kan bruke det enkelt 😅 Det enkle er det beste sant? 
 

6/2 (1+2)

6/2 (3)

3x3

= 9

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men regnerekkefølgen er: gange, dele, pluss minus. Parenteser tar man først, deretter gange (2*3=6), så da blir det 6/6 og svaret er 1 i mitt hode... 

Anonymkode: c1c61...085

Regnerekkefølgen i de to første operasjonene er jo allerede spesifisert, da gjenstår det jo bare å gange de to svarene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rant said:

Ikke enig. Den er nokså veldefinert spør du meg. 

Dette handler ikke om å være enig eller ikke. Oppgaven er ikke veldefinert med mindre oppgavestiller presiserer hvordan dette skal tolkes.

Du kan lese mer om dette her:

https://math.berkeley.edu/~gbergman/misc/numbers/ord_ops.html

Hilsen matematiker.

Anonymkode: 85d1c...afb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 et minus med prikk over om under streken betyr deling.

Anonymkode: 9afb4...f99

Jeg har allerede innrømmet at jeg i dette tilfellet burde forstått at det var snakk om deling. Men i Norge kan man også bruke tegnet som minustegn.

image.png.2da093d12043d5743e20ef667a52d5fc.png

Endret av Pappi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondine94 skrev (14 minutter siden):

 Jeg lover med handa på hjertet, svaret er 9. Klarer ikke helt å forstå hvordan dere får dette til å bli noe annet enn det. Spør hvem som helst, ring en matematikk professor, svaret er fremdeles 9.

Du tenker altså at det blir slik: 6/2(1+2)= 3(1+2)= 3(3)= 9.

Mao. har du gjort alt utenfor parentesen i en egen operasjon først, deretter inkludert parentesen.

Jeg har tenkt at parentesen må regnes ut først i hvertfall.

Endret av Ytdhd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men regnerekkefølgen er: gange, dele, pluss minus. Parenteser tar man først, deretter gange (2*3=6), så da blir det 6/6 og svaret er 1 i mitt hode... 

Anonymkode: c1c61...085

Ganging og deling er likestilte operasjoner. Så her burde det vært en parentes som tydeliggjør. Ettersom det ikke er det så vil det være vanlig å regne fra venstre mot høyre og da blir svaret 9.

Anonymkode: d4a8c...29c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette handler ikke om å være enig eller ikke. Oppgaven er ikke veldefinert med mindre oppgavestiller presiserer hvordan dette skal tolkes.

Du kan lese mer om dette her:

https://math.berkeley.edu/~gbergman/misc/numbers/ord_ops.html

Hilsen matematiker.

Anonymkode: 85d1c...afb

Det er regelbrudd å titulere seg som matematiker/lege/psykolog.

Tror forøvrig du ikke er det. 

Matematikk har regler man forholder seg til. Om man skulle tolke i det vie og brede, hadde ingen oppgaver blitt løst likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganging og deling er likestilte operasjoner. Så her burde det vært en parentes som tydeliggjør. Ettersom det ikke er det så vil det være vanlig å regne fra venstre mot høyre og da blir svaret 9.

Anonymkode: d4a8c...29c

Eh nei.
https://no.wikipedia.org/wiki/Regnerekkefølge

Anonymkode: 9afb4...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette handler ikke om å være enig eller ikke. Oppgaven er ikke veldefinert med mindre oppgavestiller presiserer hvordan dette skal tolkes.

Du kan lese mer om dette her:

https://math.berkeley.edu/~gbergman/misc/numbers/ord_ops.html

Hilsen matematiker.

Anonymkode: 85d1c...afb

Interessant. Jeg husker klart og tydelig at vi fikk regnestykker på skolen, akkurat slik det er presentert av TS.
Matte er helt klart ett av de fagene der du er totalt prisgitt læreren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...