Gå til innhold

Flyvertinne


Grace

Anbefalte innlegg

:ler: Oppleve hva da? Fulle folk på vei til syden kanskje? Å være flyvertinne er ikke noe særlig mer enn å være servitør på hvilken som helst kafe bortsett fra at du som flyvertinne får lov til å snakke i høytalertelefonen. Gikk et program på nrk2 for en tid siden som viste hva som skjedde "bak gardina" i et fly, og der var det lite glamour. Det er ikke lenger sånn at man har ei overnatting i Hong Kong og tilbringer neste natt i New York. De flyr ofte fram og tilbake på samme dag og de får sett lite annet enn flyplassen på de stedene de er. Den største bekymringa de hadde var om folk kom til å merke at de hadde forskjellige farger på strømpebuksene. Ergo så er det ikke de skarpeste hjernene som er servitører i lufta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emirates søker etter skandinaviske flyvertinner. Da har du base i Dubai. Tror du opplever litt da... Med skattefri inntekt, leilighet i Dubai, flybillett hjem til Norge...m.m.

Selvfølgelig er det ikke alle som kan få jobb der, men har man mulighet og lyst, så tror jeg ikke det er noe uoppnåelig.

Står om det her, for dere som er interessert:

http://www.emiratesgroupcareers.com/index....M_LINK_MENU_EN1

De fleste yrker er ikke glamorøse. Men det er et yrke! Og jeg vil si at en flyvertinne kan være like smart som en advokat.

Som flere har nevnt tidligere, så er ikke lønna så dårlig heller.

Også hadde det vært fint med flere inspirerende tips, og realistiske skildringer, enn bare synsing og nedrakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sesonger som ikke er så travle så kan man faktisk ende opp med å bo et sted ei uke før man reiser tilbake.

Så jo, man opplever faktisk en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt å fly mellom Oslo og Trondheim 50 ganger daglig og jeg!

Kanskje jeg skal bli flyvertinne? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

I SAS er det de nyutlærte som får charterturene som er lastet med fulle folk.Det er fordi de skal få diverse erfaring-noe som jeg syns er helt greit.Er sånn det fungerer på de fleste arb.plasser-de med minst erfaring må lære seg endel ting før de får jobbe med det mest attratktive ;)

Selv om det er masse jobbing under trange forhold,så er det endel frynsegoder:de tjener bedre enn vernepl./sykepleiere,de får faktisk reist en hel del(og jo,de kan ha opphold i et land et par dager før de flyr til en annen verdensdel og blir der en stud)de blir tidlig pensjonert-kan dermed enten jobbe med noe annet,eller de kan pensjonere seg for godt med en helt ok trygd,de får kjøpt latterlige lave flybilletter(eks:New York=400 kr t-r)og de opplever mange forskjellige mennesker og kulturer i en dynamisk og varierende arb.dag.

De som mener at flyvertinner er dum,-syns du sykepleiere og andre med 3årig høyskoleutdannelse er dumme?Er jo ofte de som er flyvertinner :ler:

Tror nok folk vil bli flyvertinner pga interesse for reising,kulturer,varierende arb.dag m.m.Folk som har fordommer mot flyservice-yrket syns jeg bare avslører sin egen dumhet,intoleranse og uvitenhet.Nemlig!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stewardess
Det er LITT mer enn det da. Du må kunne, og får oppleve mer som flyvertinne enn på kafémedarbeider.

Dårligere lønn enn hva? Alt er relativt.

Ryanair har fått dårlig omtale, men man skal ikke tro på alt man ser på tv og leser i aviser!

Oppleve hva da? Flyplasser for det meste. Kommer de inn om kvelden blir de hentet, så de sover ut på hotell. Tidlig ut neste morgen.

Det er sjelden de får sett noe. Det skjer på utenlandsflyvninger. Da kan de få to døgn fri.

Du skal jobbe lenge før du blir satt på utenlandsflyvninger.

Lønnen er bedre enn sykepleiere ja. Det var før i tiden at de skulle være pene, slik er det ikke lengre. Nå legges det vekt på helt andre kvaliteter.

hvis noen mener de er dum? Hva menes med det?

Jeg har jobb som stewardess,men ikke i fly. Og takk fr det. De har en meget tung arb.dag. Trang og mye vanskelige folk. Jeg har snakket med fler som jobber som flyverter, og de sier det samme alle sammen. Det finnes ikke glamour. Hvorfor tror dere at cabinpersonale har så ofte streiker?

De haster fra sted til sted og opplever svært lite.

Ofte må de steppe inn på kort varsel. De har kuttet ned på bemanningen der også, mer arbeide til de andre. De stepper ofte inn på ekstra for å tjene ekstra kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine

Har en i familien som har jobbet som flyvertinne i sikkert mer enn 20 år,og hun stortrives tross trang og hektisk arb.miljø.Alvorlig talt,-er ikke dette opp til den enkelte hva man liker og ikke liker???Er ikke særlig glamorøs min jobb heller,-blod og gørr,pasienter og pårørende som tar ut frustrasjon på meg og kollegaene,trange korridorer hvor det er stappet med pasienter osv osv.Likevel vil jeg ikke skifte jobb,fordi jeg STORTRIVES tross alt!!!! :) Men når alt kommer til alt,-hvor mange er det som har en glamorøs jobb,egentlig?Jeg kjenner ingen ;) ......Tror som sagt at dette går på interesser m.m.Er vel bra at vi er forskjellige vel? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flyfilla
I sesonger som ikke er så travle så kan man faktisk ende opp med å bo et sted ei uke før man reiser tilbake.

Så jo, man opplever faktisk en del.

du tror vel ikke at et fly står på bakken en uke og venter på oppdrag? Flyruter/tider er planlagt et år i forveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tror vel ikke at et fly står på bakken en uke og venter på oppdrag? Flyruter/tider er planlagt et år i forveien

Selvfølgelig står ikke flyet en uke på bakken, men det er ikke samme personalet som flyr tilbake vet du....

Som f.eks langflyvninger til Mexico da pleier flyvertinnene å ha tre dager til disposisjon og reiser tilbake på dag fire.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk skal rakke ned på dette yrket.

Jeg spurte om noen hadde kjennskap til det osv

Er endel her som har sporet av på hva tråden egentlig er om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Herregud så mye fordommer folk har mot flyvertinner da :klø:

Snakk om å ta på seg skylappene og skjære alle over en kam :roll:

Søkte selv for ca 7 år siden og jeg kom også på ett heldagsintervju på Fornebu. Kom nok til kort pga av språk tror jeg.

Å være flyvertinne er så absolutt en spennende jobb hvis du er interessert i service og kundebehandling. Det er ikke så galt betalt + at man får ganske så bra diett når man er ute på reise. Man kan så absolutt få med seg mye mere enn bare flyplasser og hoteller i dette yrket og bare tenk på hvor billig man får reise utenom :)

Lykke til med søknaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tror vel ikke at et fly står på bakken en uke og venter på oppdrag?

Hvor får du det fra?? :overrasket:

Som Tonjee sier er det ikke samme personalet på hver eneste flyreise fram og tilbake. Du trodde vel ikke det? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kjenner flere flyvertinner, og har inntrykk av at de STORtrives med jobbene sine.

De tjener svært godt, mer enn mange med utdannelse (derfor er det flere høyt utdannede som velger å bli flyvertinner).

På grunn av overnattingene får de høye kost-penger som kommer i tillegg til en bra lønn.

De får se mye av verden. Store rabatter på fly og hotell i hele verden.

Det er et ungt og sprekt miljø, mange går ut på byen når de har overnatting til neste dag, shopper mye (på flyplassene), etc. Sånn sett virker det for meg (som er litt utenforstående) som at det er en GRUNN til at det blir forbundet med glamour!

De jeg kjenner har ingen illusjoner om jobben, de jobber jo i service-yrket, og er jo på en måte kelnere, men oppdateres godt innen førstehjelp og slikt, og har en ganske viktig funksjon ombord på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en ting til ang. flyvertinner!

På flyplassen i Alicante snakket jeg med tre damer med sine tre menn, og de hadde alle jobbet som flyvertinner og piloter, og var pensjonert nå. Men de var ikke så mange dagene over 60! De så veldig unge og friske ut. De hadde vært der nede på golf-ferie. Fikk kjempebillige flybilletter og fikk frakte golfutstyret gratis.

Jeg foreslår at vi barte ignorerer de som kommer med tåpelig kritikk mot flyvertinner som det ikke er grunnlag for. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vel, om man ikke er lur nok til å få andre typer jobb så er vel flyvertinne/servitør en grei måte å slå hjel tiden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt om noen som hadde jobbet som flyvertinner hadde kommet med noen svar og satt noen folk på plass her...

Det er riktig at flyvertinnejobben består av mye servering og service, men hoveddelen av yrket er etter det jeg hører å passe på sikkerheten i flyet og se til at det blir en trygg flyreise for alle. Det er IKKE det samme som å jobbe på café altså! Det er noe av det mer idiotiske jeg har hørt... :overrasket:

Det er mye som skal til før en kommer gjennom nåløyet og det er dessuten ulike krav i de forskjellige flyselskapene. En må også kunne språk, gjerne et eller flere i tillegg til svært god engelsk. Det er flere intervjurunder og det er ikke akkurat hvem som helst som kan bli flyvertinne heller.

Foreslår at visse bør passe på det de sier og ikke rakke ned på andre yrkesgrupper.

Det er ikke noe mindre slemt å rakke ned på flyvertinner enn søppeltømmere og vaskehjelper vel? For å sette det på spissen....

Jeg har ingen personlig kjennskap til flyvertinneyrket men jeg kjenner folk som jobber i den sektoren og jeg synes det høres ut som et flott yrke om en orker å stå på skikkelig og er flink med service og språk.

Endret av Diva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Er greit med flyvertinner på de største selskapene,men va i alle dager skal man med dem i widerøe???det eneste dem jør er å sitte å glo på deg. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit med flyvertinner på de største selskapene,men va i alle dager skal man med dem i widerøe???det eneste dem jør er å sitte å glo på deg. :overrasket:

Du får satse på at du aldri vil se dem i aksjon (ved nødlanding i havet, for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner to uten særøig utdannelse som ble flyvertinne i SAS. begge er godse i språk. Virker som de tjener ok, har sett mye av verden og supert frysnegode i ekstremt billige turer på fritiden. Søk ivei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Ryanair har fått dårlig omtale, men man skal ikke tro på alt man ser på tv og leser i aviser!

Det er så, men jeg så et slikt "undercover" program på tv her i UK. En tv-kanal (Channel 4 tror jeg?!) hadde infiltrert et kurs med flere mennesker og de filmet deler av kurset + flere sekvenser når de begynte å arbeide. Det var rimelig lugubert, prøven de måtte ha for å stå fikk de svar på av læreren; han gav de alle svarene på forhånd og ba de skrive de ned (åpen bok-prøve). De hadde INGEN trening i et fly, Ryanair har veldig mye flygninger og har ikke råd til å ha et fly stående på bakken, ergo ingen trening for kabin-personale.

På grunn av den raske "turn over" som Ryanair har så rekker ikke kabinpersonalet å sjekke om alle livvester etc er i orden/på plass mellom flygningene, de har knapt tid til å rydde bort søppel (de viste en sekvens hvor noen hadde spydd på gulvet og de rakk ikke engang å forsøke å vaske det opp før nye passasjerer kom...jækk!). Innsjekkingene skal gjøres raskt, ene jenta fikk kjeft for at hun faktisk brukte tid på å sjekke at navnet på pass og billett var det samme, det tok for lang tid. Nytt kabinpersonell flyr altfor lenge på midlertidige bevis, dvs. Ryanair gidder ikke ta skikkelig bakgrunnsjekk på hvem de ansetter, og endel ansatte innrømte foran kameraet at de hadde fått andre i firmaet til å forfalske referansebrev etter beskjed fra ledelsen, bare fordi de skal ha sitt på det tørre...

Det var mye mer snusk og, fly som blir forsinket i timesvis og kabinpersonalet har ikke lov til å gi passasjerene noe å drikke/spise (ikke morsomt å være kabinpersonalet da...), for å si det sånn: det er godt mulig det er likt i andre flyseskap og, men jeg ville ikke vært ansatt i Ryanair etter å ha sett den filmen. Har knapt lyst til å fly med de når jeg så den dårlige treninga de fikk på forhånd og det at de ikke sjekker livvester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...