Gå til innhold

Flyvertinne

Grace

Anbefalte innlegg

For mange år siden fikk jeg jobb som fly vertinne, tok kurs- men det var ikke noe for meg likevel. Skrev bare en søknad og var på ett intervju. Hadde ingen utdannelse, er håp for alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest SAS kabinpersonale

Jeg må si det er ganske trist og se noen av kommentarene her.

Jeg har jobbet i kabinen i snart 12 år hos flere forskjellige selskaper og stortrives. Disse fordommene er basert på total uviten. Jobben kan være slitsom i korte perioder men det passer meg som mange andre å jobbe variert skift med gode inntekter. Grunnlønna er ikke spesielt høy men netto i lomma må sies er veldig bra. Fordelene ved å reise og ikke minst bo billig på hoteller teller ganske mye for en som liker å se verden.

Å rakke ned på intelligensen til en hel arbeidsgruppe er vel neppe noe å kommentere. Det sier mest om den som skriver.

Som kunde ser du oss kanskje 50% av arbeidstiden, hvis du er heldig. Kaffe/te serveringen er noe som flyr forbi i en travel arbeidsdag, det er ikke som å jobbe på en kafé fra 9-4 det kan jeg love deg.

Det som en kan glede seg til er en variert arbeidsdag med like varierende utfordringer. Kollegene og kundene er selvfølgelig noe av det vi helst liker ved jobben.

Og ja. det er en trang arbeidsplass med tunge løft, tørr luft, prump og iblant vemmelige mennesker. Det tar vi med et smil og tenker hvor godt vi har det ellers i dette yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_donna_*
Det er så, men jeg så et slikt "undercover" program på tv her i UK. En tv-kanal (Channel 4 tror jeg?!) hadde infiltrert et kurs med flere mennesker og de filmet deler av kurset + flere sekvenser når de begynte å arbeide. Det var rimelig lugubert, prøven de måtte ha for å stå fikk de svar på av læreren; han gav de alle svarene på forhånd og ba de skrive de ned (åpen bok-prøve). De hadde INGEN trening i et fly, Ryanair har veldig mye flygninger og har ikke råd til å ha et fly stående på bakken, ergo ingen trening for kabin-personale.

På grunn av den raske "turn over" som Ryanair har så rekker ikke kabinpersonalet å sjekke om alle livvester etc er i orden/på plass mellom flygningene, de har knapt tid til å rydde bort søppel (de viste en sekvens hvor noen hadde spydd på gulvet og de rakk ikke engang å forsøke å vaske det opp før nye passasjerer kom...jækk!). Innsjekkingene skal gjøres raskt, ene jenta fikk kjeft for at hun faktisk brukte tid på å sjekke at navnet på pass og billett var det samme, det tok for lang tid. Nytt kabinpersonell flyr altfor lenge på midlertidige bevis, dvs. Ryanair gidder ikke ta skikkelig bakgrunnsjekk på hvem de ansetter, og endel ansatte innrømte foran kameraet at de hadde fått andre i firmaet til å forfalske referansebrev etter beskjed fra ledelsen, bare fordi de skal ha sitt på det tørre...

Det var mye mer snusk og, fly som blir forsinket i timesvis og kabinpersonalet har ikke lov til å gi passasjerene noe å drikke/spise (ikke morsomt å være kabinpersonalet da...), for å si det sånn: det er godt mulig det er likt i andre flyseskap og, men jeg ville ikke vært ansatt i Ryanair etter å ha sett den filmen. Har knapt lyst til å fly med de når jeg så den dårlige treninga de fikk på forhånd og det at de ikke sjekker livvester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_donna_*

Kom borti denne siden da jeg søkte etter et flyselskap. Jobber selv som flyvertinne og

det er masse forskjellige meninger folk har om dette yrket. Som sagt alle jobber har sine + og sine -. Den jobben vi flyvertinner er opplært i, håper vi virkelig at vi aldri skal få bruk for. Det er nødtrening en gang i året der man evakuerer fly, slukker branner, frisker opp førstehjelp mm. At vi er så heldige å få stopp rundt om i verden er jo et bonus, billige flyturer på business class og herlige luksushotel ja det er fantastisk og mulighet til å reise ja det har vi. Men gjett om det er deilig å slippe unna hverdagens kjas og mas fra mann og barn, og bare strekke seg ut på et hotelrom, ut å spise med trivelige kollegaer eller få oppleve nye byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest^^

Jeg er ei jente på snart 20 som har lyst til å bli flyvertinne. Jeg har en kraftig kropp (dog et pent ansikt), men er redd man ikke får bli flyvertinne om man er overvektig. Jeg har nemlig aldri sett noe annet enn slanke, fine flyvertinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lol_*
Det er mye som skal til før en kommer gjennom nåløyet og det er dessuten ulike krav i de forskjellige flyselskapene. En må også kunne språk, gjerne et eller flere i tillegg til svært god engelsk. Det er flere intervjurunder og det er ikke akkurat hvem som helst som kan bli flyvertinne heller.

Flyplassengelsk er ikke spesielt god engelsk!

Alle som jobber på fly og på flyplasser snakker engelsk med akkurat samme tonefall og det høres ikke spesielt bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente på snart 20 som har lyst til å bli flyvertinne. Jeg har en kraftig kropp (dog et pent ansikt), men er redd man ikke får bli flyvertinne om man er overvektig. Jeg har nemlig aldri sett noe annet enn slanke, fine flyvertinner...

Du må kunne passe ned midtgangen uten hindring og inn i selene til klappsetene (ikke samme seler som til passasjerene) som et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Helene_*
Hva er det som frister? Kun uniformen? det er hardt arbeide og dårlig lønn.

Det er krav om at du må ha god fysisk/psykisk helse. Språk må du mestre. Engelsk, og det er fint om du kan et fremmedspråk til.

førstehelp og sikkerhet får du lært-

De senere år har sykepleiere blitt foretrukket, flere har begynt pga derwes dårlige lønn.

Det er en kafe i luften.....har du drømt om å jobbe på kafe?

Det er jo ikke bare en cafè i luften.....!

Les dette så skjønner du kanskje....

http://www.propaganda.net/skole_jobb/1106_...baronesser.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest petrea

jeg var inne på sas sin nettside, men jeg fant ingen kurs for å bli flyvertinne. noen som kan gi meg en hjelp??

hvor kan jeg ta kurs i sas??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Jeanette_*

Jeg har lyst til å bli flyvertinne! synes det virker som en utrolig spennende jobb :)

Og for dere som lurer på hva man gjør i løpet av en dag som flyvertinne, så er denne siden selv laget av en flyvertinne. Jeg synes siden er veldig bra - gleder meg bare enda mer!

http://home.c2i.net/mayb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

jeg vil, men er ikke sikker om jeg orker flere avslag fra flere flyselskap ... Det er vel noe jeg ikke har da. Man får jo aldri svar på hvorfor de velger som de velger etter intervju...

Man sitter igjen å taper jobben mot ei som er utdannet i forsvaret lissom...Selv er jeg utdannet hjelpepleier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja. det er en trang arbeidsplass med tunge løft, tørr luft, prump og iblant vemmelige mennesker. Det tar vi med et smil og tenker hvor godt vi har det ellers i dette yrket.

HIHI :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

har man lyst til å bli flyvertinne så er det selvfølgelig pga man har lyst, hvorfor spør folk om det? Å fly fra sted til sted hvis man er glad i å være oppe i luften og få gode rabatter så man kan reise veldig billig rundt i verden er vel ett stort pluss for de som har den interessen? Det er vel ikke selve serveringen i luften som frister går jeg utifra, det bør vel andre også skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Linda_*

Høres så spennende og flott ut!! Får treffe mye folk som reiser business og folk i farta- og alle hotellene og gratisreisene samt flørting og giftemål med de kjekke pilotene :sengekos:

Får bedre betalt enn tidliger skolevenner som jobber i kommunesektoren med mastergrader eller som er legesektræra, så det er lurt å bli flyvertina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Euphelia

Jeg har veldig lyst til å bli flyvertinne, er en barndomsdrøm.

Har lyst å søke som lærling hos Norwegian da jeg har hørt mye positivt.

Det jeg grubler på er at jeg er 32 år gammel og alenemor for ei jente på 12 år, Det er ingen problem i seg selv, men det jeg ser kan være et problem er at under utdannelsen må man bo i utlandet en periode.

Det står ikke på Norwegian sine sider hvor lenge dette utenlandsoppholdet er.

Jeg lurer også på om jeg rett og slett er blitt for gammel til å bli tatt opp som lærling??

Blir glad for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har veldig lyst til å bli flyvertinne, er en barndomsdrøm.

Har lyst å søke som lærling hos Norwegian da jeg har hørt mye positivt.

Det jeg grubler på er at jeg er 32 år gammel og alenemor for ei jente på 12 år, Det er ingen problem i seg selv, men det jeg ser kan være et problem er at under utdannelsen må man bo i utlandet en periode.

Det står ikke på Norwegian sine sider hvor lenge dette utenlandsoppholdet er.

Jeg lurer også på om jeg rett og slett er blitt for gammel til å bli tatt opp som lærling??

Hvorfor søker du ikke bare på en vanlig stilling? Jeg har vært lærling, og det er jo ikke særlig godt betalt :( Norwegian søker etter flyvertinner nå.. fristen er 2. februar, så løp og søk! :)

Blir glad for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke så bra detta... hehe.. Hvorfor vil du bli lærling? Det er jo shitty betalt. Norwegian søker flyvertinner nå.. søknadsfristen er 2. februar, så løp og søk! :)Da er det intervju og hvis du kommer inn, så er det kurs på 5 uker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_kari_*

hei! jeg har veldig lyst til å bli flyvertine, men kan noen fortelle meg hvor/ hvordan jeg skal søke. er det vaskelig å komme inn? evt si litt om hva jeg skal krive i cv og søknaden. det hadde vørt kjempe fint om jeg hadde fått noe svar på dt. takk :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil, men er ikke sikker om jeg orker flere avslag fra flere flyselskap ... Det er vel noe jeg ikke har da. Man får jo aldri svar på hvorfor de velger som de velger etter intervju...

Man sitter igjen å taper jobben mot ei som er utdannet i forsvaret lissom...Selv er jeg utdannet hjelpepleier...

Det forstår jeg faktisk veldig godt, det gjelder å ta den som har mest kometanse en kan få bruk for i luften, og man lærer mye nyttig i forsvaret. (du kan hjelpe folk på do, så forskjellen er stor.)

Og dessuten sier du "lissom", hadde aldri vurdert en søker som hadde det i standardvokabularet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...