Gå til innhold

Hvorfor skjønner ikke folk at det er snylterne som misunnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I uføretråder ser man ofte at noen misunner folk på uføretrygd. I innleggene kommer det frem at de misunner dem som har trygd og er rimelig oppegående. Ikke dem som er uføre og har store hemninger og smerter.

Likevel fortsetter folk å stange på med at de uføre er så syke, er så dårlige, har det forferdelig, osv og at en må være gal for å ønske seg dette.

Uten å forstå hva TS egentlig har sagt h*n kunne tenkt seg og hvorfor h*n misunner dem trygden.

Er folk dumme, eller...?

Anonymkode: e900e...903

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, folk er ikke dumme. 

Men TS kan jo forklare hva han eller hun egentlig mener? Så slipper folk å misforstå. 

Litt kjipt for en person med betydelig funksjonshemming å lese at noen er misunnelig på henne fordi hun er ufør.... 

Anonymkode: 5dd2c...743

• Liker 16
Skrevet

Fakta. 

Ingen av de som har syltet til seg ufør vil erkjenne det. 

Lettere å slå alle uføre over en kam og si at alle snylter. 

Anonymkode: 685fa...995

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo et generelt problem her inne. Eksempel: tråd om ei som synes uføre ikke bør få barn når de vet de ikke kan forsørge dem og så side på side med kommentarer om folk som blir uføre etter de har fått barn. Det er jo ikke det tråden handler om, hvorfor bruke så mye tid på å krangle om noe annet?

Anonymkode: c05af...fdb

• Liker 9
Skrevet

Da får de starte tråder hvor de sier de er misunnelige på snyltere. Så lenge de bruker ordet ufør, så har uføre all rett til å bli frustrert og sinna. 

Anonymkode: 6d863...72f

• Liker 22
Skrevet

Det er nok fordi når folk sier de er misunnelige på uføre, så antar vi at de mener UFØRE.

Anonymkode: 49122...c5c

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, folk er ikke dumme. 

Men TS kan jo forklare hva han eller hun egentlig mener? Så slipper folk å misforstå. 

Litt kjipt for en person med betydelig funksjonshemming å lese at noen er misunnelig på henne fordi hun er ufør.... 

Anonymkode: 5dd2c...743

Er det ikke mer logisk at noen ønsker seg ytelser uten lidelser enn ytelser med lidelse...?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere, ja. Riktigere, nei.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får de starte tråder hvor de sier de er misunnelige på snyltere. Så lenge de bruker ordet ufør, så har uføre all rett til å bli frustrert og sinna. 

Anonymkode: 6d863...72f

Jeg vil si folk misforstår med vilje. Det er lettere å mene at man ikke seriøst kan ønske at man er syk, kontra å bare ønske seg ytelsen. Da kan man kjefte ekstra mye.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakta. 

Nå er det heldigvis opp til folk med kompetanse å avgjøre hvem som får ufør, og ikke opp til deg.

Anonymkode: da266...be9

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakta. 

Men hva har det å gjøre med hva folk svarer til dem som ønsker seg dette?

Skrevet

Hvis TS hadde sagt «jeg misunner de (få) som har lurt seg til uførepensjon» så ville hen ikke fått mye sympati. Men hvis det er den hen mener, så stå for det, feige drolt! 

Anonymkode: 5877b...1c2

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det heldigvis opp til folk med kompetanse å avgjøre hvem som får ufør, og ikke opp til deg.

Tror du misforsto den du siterte.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis TS hadde sagt «jeg misunner de (få) som har lurt seg til uførepensjon» så ville hen ikke fått mye sympati. Men hvis det er den hen mener, så stå for det, feige drolt! 

Anonymkode: 5877b...1c2

En får da enda mindre sympati for å ønske seg trygd OG lidelser??

Skrevet

Jeg mener uførhet burde reflekteres i resten av hverdagen også, ikke bare i forhold til jobb. Så ja, jeg er enig med deg TS.

Anonymkode: bac3d...dfd

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener uførhet burde reflekteres i resten av hverdagen også, ikke bare i forhold til jobb. Så ja, jeg er enig med deg TS.

Anonymkode: bac3d...dfd

Dette har vel ikke så mye med HI å gjøre?

Skrevet

Tror nok mange reelle uføre har møtt mye mer eller mindre direkte mistenkeliggjøring og nysgjerrighet fra mennesker som synes de har krav på å vite mye om hvorfor de er uføre. Gjerne med mer eller mindre gode forslag til hvordan de skal leve livet, bli friskere, klare å jobbe noe, bruke eventuelt overskudd på frivillig arbeid - eller om noen faktisk bidrar med frivillig arbeid, så er det en del som mener de da hadde klart å jobbe for en arbeidsgiver i stedet. 

Jeg tror også mange uføre lever med en sorg over å føle seg mer eller mindre utenfor samfunnet - fanget av egen helse og økonomi. Samtidig vet man at mange legger merke til alt og ingenting av hva man orker eller ikke. Det er vanskelig å ikke kjenne på at det blir feil uansett hva man sier eller gjør.

Selve prosessen med å bli ufør har også ofte vært en påkjenning, og mange har følt på mistenksomhet fra både behandlere, NAV, omgivelser. Man blir sår, for man får aldri "hvile". Man føler seg mistrodd og angrepet. Jeg synes det er en helt naturlig reaksjon å reagere på slike tråder/påstander. 

Anonymkode: 84cff...c19

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok mange reelle uføre har møtt mye mer eller mindre direkte mistenkeliggjøring og nysgjerrighet fra mennesker som synes de har krav på å vite mye om hvorfor de er uføre. Gjerne med mer eller mindre gode forslag til hvordan de skal leve livet, bli friskere, klare å jobbe noe, bruke eventuelt overskudd på frivillig arbeid - eller om noen faktisk bidrar med frivillig arbeid, så er det en del som mener de da hadde klart å jobbe for en arbeidsgiver i stedet. 

Jeg tror også mange uføre lever med en sorg over å føle seg mer eller mindre utenfor samfunnet - fanget av egen helse og økonomi. Samtidig vet man at mange legger merke til alt og ingenting av hva man orker eller ikke. Det er vanskelig å ikke kjenne på at det blir feil uansett hva man sier eller gjør.

Selve prosessen med å bli ufør har også ofte vært en påkjenning, og mange har følt på mistenksomhet fra både behandlere, NAV, omgivelser. Man blir sår, for man får aldri "hvile". Man føler seg mistrodd og angrepet. Jeg synes det er en helt naturlig reaksjon å reagere på slike tråder/påstander. 

Anonymkode: 84cff...c19

Jo, men det mest reelle ville vel vært å rette skytset mot dem som har fått trygd urettmessig? Både av friske og uføre. Alle hadde vært tjent med det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med meg å gjøre?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 19.05):

I uføretråder ser man ofte at noen misunner folk på uføretrygd. I innleggene kommer det frem at de misunner dem som har trygd og er rimelig oppegående. Ikke dem som er uføre og har store hemninger og smerter.

Likevel fortsetter folk å stange på med at de uføre er så syke, er så dårlige, har det forferdelig, osv og at en må være gal for å ønske seg dette.

Uten å forstå hva TS egentlig har sagt h*n kunne tenkt seg og hvorfor h*n misunner dem trygden.

Er folk dumme, eller...?

Hvorfor skulle noen misunne de som snylter? Å snylte er kriminelt. Hvorfor misunne kriminelle? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...