Gå til innhold

Hva gjør du hvis du skal ha tomat på brødskiven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du er den eneste i huset som skal ta deg en brødskive, og du skal ha tomat på den brødskiven, hva gjør du da?
 

Min mor bruker femten minutter på å smøre den brødskiven, for hun tar frem skjærefjøl og skjærer tomaten opp i perfekte skiver som hun danderer pent på brødskiven. Og så vasker hun opp skjærefjølen og kniven, og vasker over kjøkkenbenken. 
 

Mens bestefaren min gjorde det på helt motsatt vis. Han tok tomaten i venstrehånden og brødskiven i høyrehånden og spiste tomaten som et eple samtidig som han spiste av brødskiven. Han vasket heller aldri tomaten. Og han kunne fint stå over kjøkkenvasken og spise, så da slapp han å finne frem asjett. 😂

Selv skjærer jeg opp tomaten på asjetten. Gidder ikke finne frem skjærefjøl for bare én tomat. Men samboeren min påpeker alltid at da blir jo brødskiven bløt på undersiden av tomatsaft. Han skjærer også opp tomaten på asjetten, men så tar han en ny asjett som han legger brødskiven på. 
 

Som dere skjønner er dette et viktig diskusjonsemne i familien. Jeg lurer på om det kanskje finnes andre måter å skjære opp tomaten på? Har prøvd meg på å skjære opp tomaten i lufta, men får det ikke til, det blir bare klin. Ellers hadde det vært moro å overraske familien med enda en måte å skjære opp tomaten på. Ja, for et spennende liv vi lever.😅



Men spørsmålet er altså: Hvordan skjærer du opp én tomat? Gjør du det annerledes hvis du skal skjære opp to tomater? Er det forskjell på når du er alene hjemme kontra når andre ser deg? Hvor mange tomater kreves for at du skal ta deg bryet med skjærefjøl?
Eventuelle andre nyttige tomat-oppskjærings-relaterte råd taes imot med takk. 🍅🍅🍅
 

 

Anonymkode: 11692...e26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan også spise over kjøkkenvasken hvis jeg har dårlig tid. 

Jeg har skarp kniv, så skjærer jeg tomaten på brødskiva. 

Anonymkode: e1316...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg BRENNER den med en sånn sveisesnabb som man bruker til å lage kreme brulee.

Anonymkode: d3e12...bdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer den opp. Må skjære brød, så da er det jo fjøl der allerede. Har gjerne snødrisk under og et blad basilikum på. 

Anonymkode: 29437...a5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser da ikke tomat på brødskive! Derimot gjerne babytomater på rugsprø sammen med gulost ☺️

Da skjærer man dem pent opp på en skjærefjøl med en skikkelig skarp tomatkniv, skyller kniv og skjærefjøl kjapt og setter dem på plass før man spiser knekkebrødet. Trenger ikke vaske om man gjør det med en gang, bare skylle rent.

Anonymkode: 4a60c...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjærer den på asjetten, men i båter. Har kommet til at da griser de fleste tomater minst. Skal jeg lage salat med tomat, slik at det er flere ting som skal skjæres opp, bruker jeg fjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten skjærefjøl jeg skjærer små ting på, som tomat. Skjærer tomaten i skiver å legger den på brødskiva. Putter kniv og fjøl i oppvaskmaskina.

Anonymkode: 4781e...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en liten skjærefjøl jeg skjærer små ting på, som tomat. Skjærer tomaten i skiver å legger den på brødskiva. Putter kniv og fjøl i oppvaskmaskina.

Anonymkode: 4781e...52a

Overhysterisk. Oppvaskmaskin på grunn av litt tomatSAFT?

Anonymkode: d3e12...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man spiser da ikke tomat på brødskive! Derimot gjerne babytomater på rugsprø sammen med gulost ☺️

Da skjærer man dem pent opp på en skjærefjøl med en skikkelig skarp tomatkniv, skyller kniv og skjærefjøl kjapt og setter dem på plass før man spiser knekkebrødet. Trenger ikke vaske om man gjør det med en gang, bare skylle rent.

Anonymkode: 4a60c...7c3

Jo det gjør en. Bruker t.o.m tomat som pålegg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jo det gjør en. Bruker t.o.m tomat som pålegg.

😵

Anonymkode: 4a60c...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhysterisk. Oppvaskmaskin på grunn av litt tomatSAFT?

Anonymkode: d3e12...bdb

Mener du jeg skulle putta fjøla tilbake i skuffen?😅

Anonymkode: 4781e...52a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjærer den opp på skjærefjøla, som jeg alltid har stående framme. Legger skivene på brødskiva og spiser på stua. 
Skyller av kniven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du jeg skulle putta fjøla tilbake i skuffen?😅

Anonymkode: 4781e...52a

Eh altså jeg vet vel ikke hvor du oppbevarer fjøla? Stikk den der du vil. 

Anonymkode: d3e12...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man spiser da ikke tomat på brødskive! Derimot gjerne babytomater på rugsprø sammen med gulost ☺️

Da skjærer man dem pent opp på en skjærefjøl med en skikkelig skarp tomatkniv, skyller kniv og skjærefjøl kjapt og setter dem på plass før man spiser knekkebrødet. Trenger ikke vaske om man gjør det med en gang, bare skylle rent.

Anonymkode: 4a60c...7c3

Det gjør man såvisst. :) Brødskive med smør, tomatskiver, majones, salt og pepper - yummi. :) 

Jeg spiser stort sett tomat på brødskiva når det er dekket frokostbord, og da får tomaten(e) en egen liten asjett og liten, skarp kniv, så skjærer vi tomaten på asjetten etter hvert som vi forsyner oss. :) 

Anonymkode: e75b2...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri spist tomat på brødskiva, men hvis jeg hadde gjort det hadde jeg skjært opp tomaten ordentlig, ja. Jeg spiser ofte agurk eller paprika oppå pålegget. Da bruker jeg skjærefjøl og kniv. Skjærefjøla går i oppvaskmaskinen, kniven vaskes for hånd. 

Anonymkode: b7a1d...ce6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør man såvisst. :) Brødskive med smør, tomatskiver, majones, salt og pepper - yummi. :) 

Anonymkode: e75b2...d4f

Eller den litt mer usunne varianten; brødskive med tomat og sukker på, namnam

Anonymkode: 4781e...52a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller den litt mer usunne varianten; brødskive med tomat og sukker på, namnam

Anonymkode: 4781e...52a

Tomat med sukker spiser jeg helt uten brødskivealibi. :nigo: 

Anonymkode: e75b2...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...