Gå til innhold

ADHDmann's hyperaktive hjørne

ADHDmann

Anbefalte innlegg

God sommer til deg også Tiit :)

og god sommer til alle andre som er innom her.

Jeg har ikke skrevet mye her, men det kommer mer.

Akkurat nå har jeg bare fått et nytt liv etter at jeg fikk diagnosen ADD(ADHD -Hyperaktivitet) + litt Asperger og medisin som virker (Ritalin). Jeg har masse ting å gjøre hjemme og sammen med kona mi, barna mine og vennene mine. Håper også jeg kan hjelpe andre her og at jeg kan bruke noe av det jeg har lært om ADHD og psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var sikkert godt å få diagnosen, særlig hvis medisiner kan hjelpe. Om ikke annet så er en diagnose en forklaring, for man er jo en person, ikke en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei alle sammen!

Skulle ønske jeg hadde mere tid til å skrive her, men alle mine ideer gjør at jeg har masse ting å holde på med hele tiden. Jeg klarer nå å få realisert mange av de tingene jeg før bare gikk og tenkte på, men det fyller også tiden min slik at jeg ikke får tid til alt. Håper jeg nå utover høsten, når jeg ikke kan gjøre så mye ute, kan få tid til å være mere her. Har også begynt på skolen igjen så nå går tiden også med til lesing av pedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du styrer masse for tiden du :) Det er jo kjempebra. Også pedagogikk da. Er det intressant?

Kjempeinteressant! Har alltid likt å hjelpe andre. Man lærer hele tiden selv også når man hjelper andre å lære. Man må sette kunnskapen i system slik at det blir forståelig for alle. Nå har jeg også fått et hjelpemiddel til å beholde fokus og konsentrasjon (medisin), og ikke minst til å være mere tålmodig. Jeg gleder meg sånn til å få bruke dette til å hjelpe noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Har du tenkt på hvordan du vil bruke det?

Først og fremst så vil jeg bruke den kunnskapen jeg sitter med til å hjelpe andre med ADHD og til å hjelpe verden til å forstå at ADHD ikke bare er noe som er negativt, men at det kan være et inferno av ideer og muligheter som bare trenger litt hjelp for å bli gjort om til noe positivt både for en selv og omgivelsene. Jeg er også hyper, men bare inne i hodet mitt. Hadde jeg ikke hatt mine interesser og noe å holde på med hele tiden ville nok min hyperaktivitet også kunne blitt en plage for andre. Jeg vil gjerne hjelpe andre til å få omsatt denne energien i noe positivt. Kanskje jeg også skriver en bok :) - alle skriver jo bøker nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så en dame på tv i går med ADHD og hun fortalte om hvor forskjellig ADHD virker på menn og kvinner. Det var kjempeintressant.

Vet ikke helt om det virker forskjellig, men kanskje mere at det får forskjellige utløp. Jeg har vel selv en form for kvinne ADHD. Jeg er også hyper, men det får andre utløp enn den formen for hyperaktivitet vi vanligvis forbinder med ADHD. Jeg klarer for eksempel ikke å sitte rolig å ikke ha noe å gjøre. Dersom jeg tilsynelatenende sitter stille, så gjør jeg likevel noe inne i hodet mitt. Jeg må tvinge meg selv til å slappe av. Har lært meg å gjøre dette for ikke å slite meg fullstendig ut. Da legger jeg meg ned og ligger helt stille i en halv time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var noe sånt hun pratet om også. At det er inne i hodet hennes det er slitsomt og at det ikke synes for andre.

Ja,det er inne i hodet. Med en intensitet som gjør det uhyre slitsomt. Når man skal løse et problem, så kan det se ut fra utsiden som om man tenker sakte, men det er så mange tanker som skal behandles samtidig. Problemet er ofte å velge hvilken tanke man skal fortsette med - alle tankene popper opp og forsvinner like fort avløst av en ny tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo omsatt en av ideene dine til praksis - jeg tenker på verandaen din.

Og hvorfor ikke skrive en bok? Du sitter jo på noen erfaringer som andre kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du har jo omsatt en av ideene dine til praksis - jeg tenker på verandaen din.

Ja, men jeg er nå ikke ferdig enda. Jeg prøver alltid å avlutte mine prosjekter med en eller annen kunstnerisk eller teknisk finurlighet, så jeg jobber nå med avsluttningen som er et sirkelformet platå med et trappetrinn med lys. Dette ble så mange detaljer og så mye arbeid at jeg måtte ta en pause slik at jeg fikk gjort andre ting også. Ideene strømmer på men jeg må sortere slik at det lar seg gjennomføre i praksis også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det, men det må jo være ok å ha så mange ideer å velge i. Andre sitter jo stille og klarer ikke få en eneste ide - gjenomførbar eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det, men det må jo være ok å ha så mange ideer å velge i. Andre sitter jo stille og klarer ikke få en eneste ide - gjenomførbar eller ikke

Ja noen ganger så er det veldig ok. Men det er ikke godt å gå rundt som en konstant idedugnad heller hele tiden :) Heldigvis så hjelper medisinen meg veldig mye på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...