Gå til innhold

Jeg arver 9 millioner i fond..........

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må bare si at jeg er så sjokkert at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte.

Vi er tre stk til sammen. Er det vanlig å arve så mye? Jeg blir egentlig litt dårlig av tanken på så mye penger, da de ikke føles mine og jeg ikke vil sløse pengene 😕 Er det lureste å bare la fondet stå og forrente seg? Noen som har vært i samme situasjon?...

Jeg er ikke ute etter å "skryte", er jo ingen vits å flagre med dette når man er anonym..... er på jakt etter noen som har vært i lignende situasjon eller vet hva som er lurt å gjøre...?

Anonymkode: 53b67...c3f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg må bare si at jeg er så sjokkert at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte.

Hvis du er overrasket over å vinne 9 mill, tror jeg deg ikke.

Anonymkode: 1e845...347

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du er overrasket over å vinne 9 mill, tror jeg deg ikke.

Anonymkode: 1e845...347

Dette er ikke vunnet. Dette er arvet. Er ute etter noen som vet hva vi bør gjøre...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Arver dere 9 tilsammen, eller du 9 alene? 

Anonymkode: 01fce...186

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arver dere 9 tilsammen, eller du 9 alene? 

Anonymkode: 01fce...186

Til sammen. så det er delt på tre! Vi er usikre på hva vi bør gjøre...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Gratulerer! 

Ta de ut og invister i bolig 👍🏻🥂

Anonymkode: 2e358...2df

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Giftmann30

Ta ut noe og betal ut leilighet / huset ditt. La resten stå i fond og vokse, se på det som en tidlig pensjons tilværelse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til sammen. så det er delt på tre! Vi er usikre på hva vi bør gjøre...

3 millioner er ikke så mye. Får en ok bolig eller bruk det som egenkapital 

Anonymkode: 9cd18...311

Lenke til innlegg
Del på andre sider
theTitanic

Tre.mill per pers gir ikke et liv i sus og dus. Men det kan gi deg nedbetalt bolig. Har du nedbetalt bolig ville jeg investeri i en bolig å leie ut. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tbag

Det kommer jo litt an på livssituasjonen din, men har du egen bolig og generelt ting på stell, så ville jeg ha tatt ut min del og fordelt det utover litt forskjellige fond og latt de bare kose seg der frem til jeg trengte noe av det. Ville kanskje investert i en gjenstand eller noe som minnet meg om personen jeg arvet det fra, som ett fint minne:-) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Traktor

Ett vesentlige moment her er vel at dersom du tar ut pengene av fondet utløser det 31% skatt på avkastningen. Usikker på hvordan dette fungerer ved arv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bor du i boligen du ønsker å bo i? Hvis nei ville jeg lagt 2/3 av arven i det. 
Redten ville jeg beholdt i fond (tenk at det er sparing til pensjon, fuck you-penger eller til den dagen man trenger en dyr behandling som staten ikke dekker).

Forresten: dette er ikke hva jeg ville ha gjort, dette er hva jeg har gjort. 

Anonymkode: fc87b...2ae

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birdyen

Ta kontakt med fondsselskapet og få en finansiell rådgiver til å gå igjennom med deg din livssituasjon, spareborisont og risikovillighet. Så får du der råd på hva som er fornuftig med tanke på investering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så DU arver 3mill. 3 mill er ikke mye, det er ikke et hus engang. 

Anonymkode: 036bf...af0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

3 millioner er ikke så mye. Har ganske mye mer enn det etter 15 år i arbeidslivet, om man ser på fond+bolig. 

Om du ikke eier bolig ville jeg startet der.

Om du er godt etablert ville jeg latt det stå i fond med tanke på pensjon. Mulig brukt av dette ved nye biler og oppussing om du er relativt ung. Jeg sikter på å ha langt mer enn 3 millioner i ren pensjonssparing da jeg treffer pensjonsalder, med det mål å ha 80% av den lønnen jeg har i dag. 

Anonymkode: 45de0...9ff

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blondie65

Så kjekt å arve noe du ikke hadde regnet med.

Her ville jeg nok begynt med en samtale med en økonomisk rådgiver i egen bank eller at dere tre går sammen om å betale en økonomisk rådgiver. Dette fordi det kan (uten at jeg vet det, siden det er arv) tilkomme gevinstbeskatning dersom dere tar ut pengene fra fond.

Dersom du ikke allerede har kjøpt og det er et mål for deg å eie bolig hadde jeg brukt mesteparten av pengene til denne investeringen. Jeg hadde prøvd å la 1/3 av pengene enten stå igjen i fondene eller investert disse i nye fond eller aksjer. 

Dersom du har kjøpt bolig ville jeg delt pengene i tre (ikke nødvendigvis like store deler): den første delen hadde gått til å betale ned hele eller deler av boliglånet. Den andre delen hadde jeg latt stå i dette eller andre fond. Den tredje delen hadde jeg brukt på å skaffe meg noe jeg hadde veldig lyst på - reise, ny bil, nye møbler - og gjerne på en måte som gjorde at jeg husket hvordan jeg fikk pengene. For min egen del hadde det blitt ny sofa og penger i et reisefond. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
loveli

Kan du fortelle mer om situasjonen du står i nå?

Hvor gammel er du?

Har du bolig?

Har du barn?

Hvilke ønsker har du for livet? Vil du reise? 

Vil du investere?

Trenger du pengene nå?

Har du forbrukslån?

Hvordan er arbeidssituasjonen din?

Studerer du?

Har du samboer/ektefelle?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Personlig hadde jeg latt 1 mill stå i fond, det samme dersom det virker fornuftig), 1,9mill ville jeg brukt til nedbetaling av bolig slik at jeg kunne tatt et lite lån for å kjøpe uteleieboliger (her jeg bor kunne jeg kjøpt 3 leiligheter eller et stort hus for den prisen). 100.000 hadde jeg satt av til å kjøpe ting jeg har ønsket meg men ikke tatt meg råd til 😊

Anonymkode: 4fd65...b1b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AllahBallah

Hvorfor dette behovet for å fortelle Ts at 3 mill «ikke er så mye»?

Det vil sannsynligvis være nok til å gjøre henne gjeldsfri mtp lån på egen bolig. Kanskje hun til og med kan kjøpe en større bolig og samtidig være gjeldsfri. 

Hvis hun i dag betaler f.eks. 20.000kr/mnd på lån - vil dette gjøre at hun får 240.000kr mer å rutte med pr. år. Dvs tilsvarende en lønnsøkning før skatt på ca. 400.000kr pr. år.

Likevel «det er ikke så mye»? 😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Siden vi ikke vet noe om TS livssituasjon kan jeg bare si hva jeg selv ville gjort. 

Jeg har en sikker jobb og lav belåningsgrad på huset. Så lav som boliglånsrenten er nå ville jeg ikke betalt ekstra. Jeg ville stort sett beholdt aksjefondene, men kanskje byttet ut noen av fondene med andre fond uten at jeg vet hvordan porteføljen er i dag eller hvilken type konto fondene står på (skattemessige hensyn).

Dersom rentene skulle begynne å stige vil sansynligvis også aksjemarkedet skyte fart og man kan evt selge unna litt fondsandeler for å betale ned ekstra på boliglånet.

Ville solgt unna litt med en gang for å kjøpe meg ny bil. 

Anonymkode: 81204...5a6

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...