Gå til innhold

Jeg arver 9 millioner i fond..........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AllahBallah skrev:

 

Hvis hun i dag betaler f.eks. 20.000kr/mnd på lån - vil dette gjøre at hun får 240.000kr mer å rutte med pr. år. Dvs tilsvarende en lønnsøkning før skatt på ca. 400.000kr pr. år.

3 millioner i boliglån, som jeg regner med du snakker om, koster nok nærmere 10 000 kr/mnd i renter og avdrag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AllahBallah skrev:

Hvorfor dette behovet for å fortelle Ts at 3 mill «ikke er så mye»?

Fordi TS i HI reagerer som om det er snakk om 20+ millioner. 

3 millioner er ikke mer enn det man bør ha om man har eid bolig noen år, eller spart til pensjon om man nærmer seg den alderen. Kommer det brått tidlig i 20 årene forstår jeg man blir sjokkert av et slikt beløp. Derfor greit å realitetsorientere TS litt i forhold til hvilke midler man vanligvis har 10-15 år frem i tid. 

Anonymkode: 45de0...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, loveli skrev:

Kan du fortelle mer om situasjonen du står i nå?

Hvor gammel er du?

Har du bolig?

Har du barn?

Hvilke ønsker har du for livet? Vil du reise? 

Vil du investere?

Trenger du pengene nå?

Har du forbrukslån?

Hvordan er arbeidssituasjonen din?

Studerer du?

Har du samboer/ektefelle?

 

 

Dette behovet for å kryssforhøre noen som stiller enkle spørsmål synes jeg er en uting. 

Anonymkode: d5177...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette behovet for å kryssforhøre noen som stiller enkle spørsmål synes jeg er en uting. 

Anonymkode: d5177...5a5

Dette er spørsmål som er høyst relevante for rådene man vil gi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

3 mill er ikke mye, det er ikke et hus engang. 

Anonymkode: 036bf...af0

Dét kommer da vel an på hvor man kjøper... :blink:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi TS i HI reagerer som om det er snakk om 20+ millioner. 

3 millioner er ikke mer enn det man bør ha om man har eid bolig noen år, eller spart til pensjon om man nærmer seg den alderen. Kommer det brått tidlig i 20 årene forstår jeg man blir sjokkert av et slikt beløp. Derfor greit å realitetsorientere TS litt i forhold til hvilke midler man vanligvis har 10-15 år frem i tid. 

Anonymkode: 45de0...9ff

Det viktige er altså - når TS spør om råd mtp hvordan forvalte disse pengene, å fortelle henne at det ikke er mye penger?

KG i et nøtteskall dette 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare si at jeg er så sjokkert at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte.

Vi er tre stk til sammen. Er det vanlig å arve så mye? Jeg blir egentlig litt dårlig av tanken på så mye penger, da de ikke føles mine og jeg ikke vil sløse pengene 😕 Er det lureste å bare la fondet stå og forrente seg? Noen som har vært i samme situasjon?...

Jeg er ikke ute etter å "skryte", er jo ingen vits å flagre med dette når man er anonym..... er på jakt etter noen som har vært i lignende situasjon eller vet hva som er lurt å gjøre...?

Anonymkode: 53b67...c3f

Forståelig! Det er ikke uvanlig å arve så mye faktisk. Den eldre generasjonen har ofte mye penger dersom dem har vært noelunde flink med økonomien. Nedbetalt hus, boligprisvekst, fondsvekst. Da blir summene fort store etter et helt liv.

Siden dere er tre personer så blir det vel omtrent 3 millioner på deg tenker jeg? Da ville jeg evt. ha nedbetalt gjeld på huset, nedbetalt all gjeld. Studielån, kredittkortlån, eller kjøpt et hus for de pengene. De andre pengene som du sitter igjen med av lønningen din bør gå til sparing til pensjons-livet ditt. 

Kommer mest sannsynligvis til å være lignende situasjon om noen få år, dessverre. Kommer derimot til å ta over huset etter besteforeldrene mine mest sannsynligvis også kommer barna deres til å arve pengene/fondet.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AllahBallah skrev:

Det viktige er altså - når TS spør om råd mtp hvordan forvalte disse pengene, å fortelle henne at det ikke er mye penger?

KG i et nøtteskall dette 😂

KG i et nøtteskall er å trekke ut en setning uten å lese hele innlegget.

Både jeg og andre som har skrevet at 3 millioner ikke er så mye fortsetter innlegget med 1) kjøp eller nedbetal bolig om du er relativt nyetablert, 2) pensjonssparing i fond om du er etablert. 

Fordi i konteksten å eie egen bolig, samt ha det du trenger i pensjon, så er 3 millioner forsvinnende lite. Noe TS ikke synes å forstå. 

Anonymkode: 45de0...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hvor stor hjelp og sikkerhet dette gir deg, og bruk det som inspirasjon til å gjøre det samme for dine barn.

Anonymkode: 0abb5...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette behovet for å kryssforhøre noen som stiller enkle spørsmål synes jeg er en uting. 

Anonymkode: d5177...5a5

Herregud, det er jo for å hjelpe. Man velger selv om man vil svare. Makan.

Ville du gitt samme økonomiske råd til en barnløs pensjonert 85-åring med nedbetalt bolig og en student på 23år med tre unger som bor i leid 2-roms leilighet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Traktor skrev:

Ett vesentlige moment her er vel at dersom du tar ut pengene av fondet utløser det 31% skatt på avkastningen. Usikker på hvordan dette fungerer ved arv. 

Man arver også inngangsverdien. Gjelder også ved salg av sekundærbolig. Har den du arver av kjøpt for kr 1 mill og dere selger for kr 5 mill, blir det skatt på kr 4 mill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer (og kanskje kondolerer hvis noen du er glad i har dødd). 3 mill er jo helt håndterbart. Hvis du eier bolig kan du betale ned gjeld. Evt kjøpe ny bolig:) Du kan bestille en rådgivningstime i banken din. Det gjorde jeg da jeg fikk utbetalt en større forsikringssum.

Anonymkode: 951a0...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello skrev:

Man arver også inngangsverdien. Gjelder også ved salg av sekundærbolig. Har den du arver av kjøpt for kr 1 mill og dere selger for kr 5 mill, blir det skatt på kr 4 mill. 

Ikke hvis man bor i boligen 12 av de 24 siste månedene? :)

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, loveli skrev:

Ikke hvis man bor i boligen 12 av de 24 siste månedene? :)

Jeg skrev sekundærbolig og selger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Jeg skrev sekundærbolig og selger. 

Ja, men la oss si man bytter adresse til sekundærboligen i 12 måneder. Kan lønne seg det hvis man har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli skrev:

Ja, men la oss si man bytter adresse til sekundærboligen i 12 måneder. Kan lønne seg det hvis man har mulighet.

Da må du flytte ut av hjemmet ditt for å bo et annet sted som antakelig ikke passer deg like godt. Og funker vel bare dersom det er en arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Brunello skrev:

Da må du flytte ut av hjemmet ditt for å bo et annet sted som antakelig ikke passer deg like godt. Og funker vel bare dersom det er en arving.

Tja, kanskje?

Arver man et hus som ikke er så langt unna der man bor så er det praktiske ikke så vanskelig å løse.

Men klart, kjipt å få posten levert i Finnmark om man bor i Oslo.

Men det kanskje ikke lov? Eller gråsone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, loveli skrev:

Tja, kanskje?

Arver man et hus som ikke er så langt unna der man bor så er det praktiske ikke så vanskelig å løse.

Men klart, kjipt å få posten levert i Finnmark om man bor i Oslo.

Men det kanskje ikke lov? Eller gråsone?

Du må flytte dit om det skal være lov. Melder du flytting og bor et annet sted er det både ulovlig og skatteundragelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Traktor skrev:

Ett vesentlige moment her er vel at dersom du tar ut pengene av fondet utløser det 31% skatt på avkastningen. Usikker på hvordan dette fungerer ved arv. 

Dette er jo avhengig av type fond, om man selger osv. Er ikke så høy skatt på mine egne fond. 

Noen banker tar også penger for å forvalte fondet når det selges. DnB gjør ikke det, der trekkes det hvert år. 

Anonymkode: 01b60...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, loveli skrev:

Kan du fortelle mer om situasjonen du står i nå?

Hvor gammel er du?

Har du bolig?

Har du barn?

Hvilke ønsker har du for livet? Vil du reise? 

Vil du investere?

Trenger du pengene nå?

Har du forbrukslån?

Hvordan er arbeidssituasjonen din?

Studerer du?

Har du samboer/ektefelle?

 

 

Kan du fortelle mer om situasjonen du står i nå? 

Kommer ikke på noe særlig mer å tilføye...

Hvor gammel er du? 

27 år gammel

Har du bolig?

Ja, eier bolig i Oslo. En veldig liten leilighet ved Solli til et sted mellom 3,2 og 3,5 millioner (kunne gjerne tenkt meg noe større, men er blitt 100.000 kr kvadratmeteren og mer her nå....)

Har du barn?

Ingen barn

Hvilke ønsker har du for livet? Vil du reise? 

Mitt største ønske må være å ha råd til å støtte foreninger som kjemper for dyrs rettigheter. Det er veldig viktig for meg. Utenom det har jeg lyst til å oppleve Japan før jeg dør - men det er ingen hast enda, vil ikke dra før jeg får kjæreste uansett.. 😊

Vil du investere?

Jeg vil gjerne ha leilighet på Aker Brygge innen en 20 års tid.. Det er veldig dyrt da, og da bør jeg nok ha minst 12 millioner (dagens verdi) for å få en leilighet jeg kunne tenke meg å bo i på sikt... 

Trenger du pengene nå?

Jeg har lyst til å få kjøpt meg litt større leilighet her jeg bor nå, realistisk sett koster det nok 4-4,5 million ekstra for å få noe over 40 kvadratmeter i min bydel. Så, må bruke 1 million av pengene isåfall.. men, MÅ ikke flytte akkurat nå om det skulle vise seg å være ugunstig..

Har du forbrukslån?

Heldigvis ikke

Hvordan er arbeidssituasjonen din? Studerer du?

Ingen jobb, fulltidsstudent

Har du samboer/ektefelle?

Nei

Anonymkode: 53b67...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...