Gå til innhold

Jeg arver 9 millioner i fond..........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting jeg bør legge med til deg loveli: jeg er et lån på leiligheten min på 1,5 mill. Så, eier heldigvis litt over halparten. Regner med det er relevant?

TS

Anonymkode: 53b67...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I din situasjon, så ville jeg latt pengene stå på et internasjonalt Indeksfond med kostnad på 0,3% eller mindre.

Ikke betal noen for å styre pengene dine! 

Lar du dem stå på et indeksfond i 10-20år så kan du pensjonere deg før 50 eller bruke dem på andre ting da.


Siden du fremdeles er student, så ville jeg vendt meg til å ikke ha så mye penger.. Kanskje bruk en 100.000 bare for å få det ut av systemet ditt. 

 
Vi har personlig nok med vårt eget hus at vi ikke orker å ha utleie boliger. Ikke liker vi å ha kontakt med leieboere eller eventuelle problemer som kan oppstå der. Vi sparer alt i internasjonale indeksfond... enkelt og greit. 

Anonymkode: 1d138...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle mer om situasjonen du står i nå? 

Kommer ikke på noe særlig mer å tilføye...

Hvor gammel er du? 

27 år gammel

Har du bolig?

Ja, eier bolig i Oslo. En veldig liten leilighet ved Solli til et sted mellom 3,2 og 3,5 millioner (kunne gjerne tenkt meg noe større, men er blitt 100.000 kr kvadratmeteren og mer her nå....)

Har du barn?

Ingen barn

Hvilke ønsker har du for livet? Vil du reise? 

Mitt største ønske må være å ha råd til å støtte foreninger som kjemper for dyrs rettigheter. Det er veldig viktig for meg. Utenom det har jeg lyst til å oppleve Japan før jeg dør - men det er ingen hast enda, vil ikke dra før jeg får kjæreste uansett.. 😊

Vil du investere?

Jeg vil gjerne ha leilighet på Aker Brygge innen en 20 års tid.. Det er veldig dyrt da, og da bør jeg nok ha minst 12 millioner (dagens verdi) for å få en leilighet jeg kunne tenke meg å bo i på sikt... 

Trenger du pengene nå?

Jeg har lyst til å få kjøpt meg litt større leilighet her jeg bor nå, realistisk sett koster det nok 4-4,5 million ekstra for å få noe over 40 kvadratmeter i min bydel. Så, må bruke 1 million av pengene isåfall.. men, MÅ ikke flytte akkurat nå om det skulle vise seg å være ugunstig..

Har du forbrukslån?

Heldigvis ikke

Hvordan er arbeidssituasjonen din? Studerer du?

Ingen jobb, fulltidsstudent

Har du samboer/ektefelle?

Nei

Anonymkode: 53b67...c3f

Takk for svar! :)

Dersom du ikke trenger pengene nå og du er godt inne i boligmarkedet så hadde jeg bare latt de vokse seg fete i fondet frem til jeg virkelig trengte pengene. Eventuelt kjøpt andre og bedre fond.

Å flytte nå til større bolig vil jeg si er meget risikabelt, slik jeg ser det. Folk i permisjon og mange(!!!) bedrifter overlever på store redningspakker av staten, men det varer ikke for evig. Kanskje vil mange firmaer gå konkurs før vi får kontroll på epidemien i verden og vaksinene redder oss. Ingen aner hvordan fremtiden ser ut nå. Jeg vil si det er like risikabelt å kjøpe større bolig nå som det er å kjøpe bolig for første gang. Dersom man ser på det som en investering selvfølgelig. Man kan tape fryktelig mye penger.

Men du eier allerede bolig og du har ikke så mye å tape på å bare se an situasjonen litt. Spesielt ettersom du eier en liten bolig. Disse er det manko på og det er de som øker mest i verdi dersom prisene skulle fortsette å stige etter at pandemien blir mer kontrollert. 

Dessuten vil man jo se en trend og du har pengen lett tilgjengelig og skulle boligprisene skyte fart fordi man ser at Norge klarer seg fint så kan du kjøpe større ganske fort og uten problemer, hvis det er det du ønsker. Men Norge står ikke i denne pandemien alene. Hva som skjer i verden er også meget relevant, selv om Norge har vært godt skodd gjennom de fleste kriser etter at vi fant olja og ikke har merket så mye av de forskjellige krisene.

Men det høres ut som du har det ganske fint, så hvorfor stresse med å kjøpe større uansett tenker jeg.

(Jeg er nok litt over middels opptatt av bolig da, jeg er en sånn som vil ha mye i boliglån pga alle fordelene det har. Eller hadde er vel mer riktig å si... 😛 Men det er sånn jeg har bygget meg opp min kapital. Å kjøpe større og større bolig og alltid betale masse ekstra ned på lånene. Krakker alt så har jeg i det minste et sted å bo.)

For andre betyr ikke det så mye har jeg skjønt.

Dersom du orker å holde på med utleie så er jo det en mulighet. Men her i landet har leietakere så mange rettigheter at jeg ikke vet om det er verdt pengene... For en leilighet til 3 mill så vil man kanskje kunne leie ut for 10/12.000,- i måneden? Gratis penger, men så var det det med at markedet er fryktelig usikkert nå da. Selv om vi i Norge vil klare oss relativt greit, så kan ting kræsje her også og du kan miste store verdier pga boligkrakk. Å kjøpe sekundærbolig nå vet jeg ikke om jeg hadde gjort altså... pluss at det gjør pengene dine mindre tilgjengelige, du må først si opp leieboer som må få 3 måneders frist og så må man gjennom vanlig salgsprosess...

Hm.., jeg hadde latt pengene stå, men vurdert både større bolig og sekundærbolig hvis vi kommer oss godt gjennom pandemien. :)

Synes absolutt du skal bruke litt penger på reise dersom du ønsker det. Skjønner tanken om å vente til du har fått kjæreste, ellers kjenner jeg mange som har dratt alene og som har kost seg glugg ihjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...