Gå til innhold

Dumt å vente med barn til man er i 30-årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før var jeg sånn som var besatt av tanken på å få barn i tidlig 20-årene. Nå som jeg er i midten av 20-årene, så tenker jeg "hvorfor sånt hastverk?" og nå har jeg lyst å vente til jeg kommer i tidlig 30-årene før jeg eventuelt får barn. Tenker at jeg ikke har dårlig tid, og hvorfor ikke nyte noen år til med frihet, egentid og egenpleie før jeg begir meg ut på barneprosjektet?

Noen som tenker på samme måten? 

Anonymkode: 77f47...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller få barna tidlig, for så å nyte trettiårene og ha store barn. Jeg har bedre økonomi nå enn i tjueårene og planlegger å reise en del de neste ti årene, og da ha med barna slik at de får oppleve verden (de er 10 og 5 år nå, jeg er 32). Merker det er digg å ligge og dra seg i helgene mens barna står opp selv. Eneste minuset er at jeg har lettere for å finne på ting nå, mens venninnene mine er hjemme med småbarna sine. 

Hadde mye mer energi da jeg var i tidlig tjueåra, og trengte da det barna var små. 

Jeg ville heller ikke være "den gamle mora" 🤪 men det er kanskje teit egentlig. 

Er også over snittet engstelig for ulike sykdommer eller syndromer barn kan få av litt "eldre" foreldre...

Anonymkode: 973e6...7cf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vet du er fruktbar og har gode egg så ser jeg bare positive ting med å vente. Da har man større sjans for å holde sammen med barnefaren i motsetning til en man fikk barn med før man ble skikkelig voksen 

Anonymkode: 7c178...4cc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller få barna tidlig, for så å nyte trettiårene og ha store barn. Jeg har bedre økonomi nå enn i tjueårene og planlegger å reise en del de neste ti årene, og da ha med barna slik at de får oppleve verden (de er 10 og 5 år nå, jeg er 32). Merker det er digg å ligge og dra seg i helgene mens barna står opp selv. Eneste minuset er at jeg har lettere for å finne på ting nå, mens venninnene mine er hjemme med småbarna sine. 

Hadde mye mer energi da jeg var i tidlig tjueåra, og trengte da det barna var små. 

Jeg ville heller ikke være "den gamle mora" 🤪 men det er kanskje teit egentlig. 

Er også over snittet engstelig for ulike sykdommer eller syndromer barn kan få av litt "eldre" foreldre...

Anonymkode: 973e6...7cf

Ser den at man er sprekere i tidlig 20-årene. Jeg er bare 25 men merker allerede at kroppen forandrer seg. Holder meg sterk og sprek vedlikeholdt med trening, men når den forsvinner når man blir mor og.... Da blir det nok tøft.

Har de fleste vennene dine fått barn i 30-årene også?

 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du vet du er fruktbar og har gode egg så ser jeg bare positive ting med å vente. Da har man større sjans for å holde sammen med barnefaren i motsetning til en man fikk barn med før man ble skikkelig voksen 

Anonymkode: 7c178...4cc

Godt poeng. Jeg tenker for min del er at jeg elsker friheten og det å kunne bruke all tid på trening, hobbyene mine, venner og familie. Det gjør meg veldig lykkelig. Så hvorfor ikke være tilfreds med meg selv og livet noen år til? 

TS

Anonymkode: 77f47...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som taler for å vente:

- Økonomi, «alt på stell», mer tid til å reise før barn, mer tid til å bare være to.

Det som taler for å få barn tidlig:

- Mer energi til å ta seg av barn, for tro meg..det blir tyngre jo eldre du blir. Andre fordeler er lettere svangerskap og fødsler enn senere i livet, samt høyere fruktbarhet.

Anonymkode: 5017e...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn da jeg var 33. Synes det var perfekt. Følte meg da ferdig med festing og byen, ikke samme behov for å være vill og fri, har studert og reist og jobbet rundt om i verden. Er mer enn sprek nok til å ta meg av barnet, og mye mer tålmodig og moden enn jeg var i 20-årene. 

Er rett og slett utrolig glad for at jeg ikke fikk barn før. Synes det er så kleint med de som får barn tidlig og så skal ta igjen sin tapte ungdomstid etter barna har flyttet ut og ender opp med å rave rundt i fylla når de er 40-50 år - huff...

Anonymkode: 85b0c...b6d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i seint 20-årene, men har også bestemt meg for å vente til 30+. 

Dersom man begynner tidlig har man jo mer frihet i 30-årene, men jeg er hvertfall glad jeg har ventet! Har fått reist jorden rundt, festet, studert, og har god økonomi siden jeg bare har meg selv og mine hobbyer å bruke penger på. Elsker å spontant kunne reise bort, sove lenge i helgen, møte venner, trene osv. akkurat når jeg vil. Generelt et ganske bekymringsfritt og lite hektisk liv sammenlignet med det jeg ser for meg at det blir med små barn.

Ville aldri byttet ut disse opplevelsene som ung med bleieskift og tidsklemme, for selv om det er utrolig givende tror jeg at det å være en forelder er beinhardt arbeid! Lurt å ha skikkelig lyst før man gjør det hvertfall, for man kan ikke ombestemme seg når man først har barn.

Anonymkode: 7350f...61e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En burde tenke på fruktbarheten når en planlegger barn. Det er ikke til å stikke under en stol at fruktbarheten begynner å gå ned allerede etter 25 års alderen...

Anonymkode: 9c41d...a21

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En burde tenke på fruktbarheten når en planlegger barn. Det er ikke til å stikke under en stol at fruktbarheten begynner å gå ned allerede etter 25 års alderen...

Anonymkode: 9c41d...

Er vel etter 35 det går bratt nedover, de fleste av oss får fint til å bli gravid mellom 25 og 35. 

Ts - kanskje tenk litt på hvor mange barn du ser for deg å få også. Hvis du vil ha 2-3 med et par år mellom går det nok helt fint om du venter, men hvis du vil ha mange/stort aldersgap har du (statistisk sett) dårligere tid. 

Anonymkode: 7350f...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En burde tenke på fruktbarheten når en planlegger barn. Det er ikke til å stikke under en stol at fruktbarheten begynner å gå ned allerede etter 25 års alderen...

Anonymkode: 9c41d...a21

Særlig. Snittalderen for førstegangsfødende i Oslo er 30-31 år. De som ikke er fruktbare som 30-åring er det heller ikke ved 25.

Anonymkode: f5c18...1da

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at hverken fruktbarheten, energien eller helsen går drastisk ned mellom 25 og 35. Jeg må nesten le når enkelte ser ut til å tro man blir gammel og sliten straks man passerer 30. Det er overhodet ikke sent å vente til etter 30 med å få barn, men man bør nok ikke nærme seg 40 før man har fått første i alle fall. :)

Alle har barn hjemmeboende i 18+ år, det er det samme enten man har fått dem tidlig eller sent og det har i grunnen lite å si om man har "friheten" sin i 20-årene eller 40-årene. 

Endret av Arkana
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før var jeg sånn som var besatt av tanken på å få barn i tidlig 20-årene. Nå som jeg er i midten av 20-årene, så tenker jeg "hvorfor sånt hastverk?" og nå har jeg lyst å vente til jeg kommer i tidlig 30-årene før jeg eventuelt får barn. Tenker at jeg ikke har dårlig tid, og hvorfor ikke nyte noen år til med frihet, egentid og egenpleie før jeg begir meg ut på barneprosjektet?

Noen som tenker på samme måten? 

Anonymkode: 77f47...971

Nei ikke dumt  om du vil ha det stabilt og være godt etablert først. Kanskje finne et hus en å leie en liten leilighet, og føle du har levd litt først. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel etter 35 det går bratt nedover, de fleste av oss får fint til å bli gravid mellom 25 og 35. 

Ts - kanskje tenk litt på hvor mange barn du ser for deg å få også. Hvis du vil ha 2-3 med et par år mellom går det nok helt fint om du venter, men hvis du vil ha mange/stort aldersgap har du (statistisk sett) dårligere tid. 

Anonymkode: 7350f...61e

Beste er jo å få barn veldig tett ikke 3 år imellom, jeg Og brødrene mine er det kun 1-2 år imellom. Gøy å vokse opp likt ,med samme utfordringer og vennekrets.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min første i 26 års alder og andremann da jeg var 30. Veldig glad for det, og det er ikke for tidlig. Kjekt å være "ung" selv da barna er blitt unge voksne. Får mye ut av livet, på en måte.. Ved å starte litt tidligere. 

Anonymkode: 22df2...ce3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Giftmann30 skrev:

Beste er jo å få barn veldig tett ikke 3 år imellom, jeg Og brødrene mine er det kun 1-2 år imellom. Gøy å vokse opp likt ,med samme utfordringer og vennekrets.

 

Bra for far, bra for søsken, men kanskje ikke like bra for mor? 🙂

Anonymkode: f5c18...1da

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk siste i en alder av 32 (første 27 år), min mor fikk meg som er eldst da hun var nesten 35, hadde glatt fått barn tidlig i 20 åra om jeg kunne velge

Anonymkode: 56832...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Giftmann30 skrev:

Beste er jo å få barn veldig tett ikke 3 år imellom, jeg Og brødrene mine er det kun 1-2 år imellom. Gøy å vokse opp likt ,med samme utfordringer og vennekrets.

 

Beste for hvem? Ihvertfall ikke mor. 

Anonymkode: c965c...322

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med faren, har ikke han noe han skal ha sagt? Familien/dete to som helhet? Hvilke planer har dere for framtiden? Er dere/familien bare deg? Skal du ha barn uansett? Skal han? Vil du ikke være gift/sammen med ham hvis han ikke vil eller kan? Vil du forsøke å få barn alene? Er duvenslig? 
Eller er alt dette helt uavklart, i så fall, veldig lurt å vente og se. 

Anonymkode: 8d096...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste for hvem? Ihvertfall ikke mor. 

Anonymkode: c965c...322

For barna.... herregud tenker foreldre kun på seg selv? De skal jo vokse opp å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...