Gå til innhold

Dumt å vente med barn til man er i 30-årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Giftmann30 skrev:

Å skape en familie eller drifte en er lagsport

Men allikevel så tilbringer du store deler her inne på kvinneguiden. Til og med timesvis en fredagskveld. Tror ikke du har verken kone eller barn. 

Anonymkode: c965c...322

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men allikevel så tilbringer du store deler her inne på kvinneguiden. Til og med timesvis en fredagskveld. Tror ikke du har verken kone eller barn. 

Anonymkode: c965c...322

Jeg forstår ikke at du gidder, AB!  Må man ha barn for å være meningsberettiget om et tema som dette?   Må man ha født barn selv, eller kan f.eks. fosterforeldre få lov til å delta i debatten?  

Fordi du var uenig med meg forsøkte du å punktere meg ved å skrive at jeg jo ikke hadde barn.  På samme måte ble Giftmann30 forsøkt punktert.  Er det viktig om han har 3 barn, 4 barn eller ingen?  Om han er gift eller ikke?  Du skal se han  til og med er kvinne...!?!  ;) 
Hvem vet hvorfor folk sitter på KG en fredag kveld?  Eller på FB, Insta osv?  Kanskje det til og med finnes verre ting for en Giftmann30 å gjøre..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Det som taler for å vente:

- Økonomi, «alt på stell», mer tid til å reise før barn, mer tid til å bare være to.

Det som taler for å få barn tidlig:

- Mer energi til å ta seg av barn, for tro meg..det blir tyngre jo eldre du blir. Andre fordeler er lettere svangerskap og fødsler enn senere i livet, samt høyere fruktbarhet.

Anonymkode: 5017e...8a9

Jeg fikk barn da jeg var 34, og er på mange måter overlykkelig for at det ikke skjedde tidligere. Tror ikke jeg hadde vært mentalt klar for det helvetet det faktisk ble, med en unge på nyfødtintensiv og deretter kolikk i fem måneder. Men! Det er er stort men. Pga dette var jeg ikke klar for en ny en før etter 4 år, og da begynner det å røyne på når man gjerne vil ha tre stykker. Så vent gjerne til du er 30, men ikke så mye lenger..

Anonymkode: 341e7...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på livssituasjonen din. Har du mann? Fast jobb? Osv. 
folk er ulike og hva som passer deg passer ikke andre - og motsatt. 
vi valgte barn i midten av 20 åra. Nå er vi begge 40 og barna går på VGS. For oss er dette deilig 

Anonymkode: ef6d7...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på, fordi folk er så utrolig forskjellige. Noen er trygghetssøkende og barnekjære, hopper inn i det etablerte livet tidlig i 20-årene og koser seg med rekkehus og hjemmehelg. Velger gjerne en trygg, yrkesrettet utdanning som går fint å kombinere med barn, hadde uansett ikke vært typen til utveksling i Paris eller å date rundt. 

For min del hadde det å få barn i 20-åra vært uaktuelt. For meg handlet den perioden om å tilbringe lange dager på universitetet og suge til seg kunnskap, drikke øl med venner, flørte med gutter, bo på hybel, dra på interrail. Spontanitet. Søndag på sofaen med kaffe og bøker. Utforske arbeidslivet, ta noen kreative sjanser uten å være økonomisk ansvarlig for en familie. Finne seg sjøl, rett og slett.  

Jeg fikk barn som 34-åring, og for meg var det perfekt. Da hadde jeg kommet mer på plass, hadde trivsel karrieremessig og personlig. Selvfølelsen og roen var der. Forholdet til samboer var langvarig og stabilt. Føler jeg trakk vinnerloddet, fikk opplevd utrolig mye spennende før barn, og har ikke følelsen av å ha ofret karrieredrømmer eller annet. 

En viss fruktbarhetsmessig risiko er til stede, men man kan jo ikke sikre seg mot alt. Generelt tenker jeg at vi som bevisst venter lenge med barn, også er typen til å takle det greit om det ikke går. Vi har allerede lang erfaring med å fylle livet med andre ting enn barn. Det hadde vært en sorg, så klart, men jeg hadde funnet en mening i tilværelsen uansett. 

Konklusjonen er at man må lytte til seg selv. Velge det som føles mest nærliggende ut ifra personlighetstype og behov.

Anonymkode: 77eca...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å få barn tidlig er jo at barnet har foreldre, besteforeldre, og kanskje, oldeforeldre lengre. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det som er fordel med å få barn tidlig er jo at barnet da gjerne har foreldre, besteforeldre og kanskje oldeforeldre lengre. I vår familie var bestemor under 40 år da hun ble bestemor, og hun er nå under 70 år og venter oldebarn nr.2. Det synes jeg er veldig fint. :) 

 

 

Det er en fordel at man har foreldrene lenge ja. Men jeg synes det er så lav klasse å få barn så tidlig, de ordentlige folkene får barn i 30-årene.

Anonymkode: 638c6...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart mange som tenker sånn, for mens snittalderen for fødende øker stadig synker fødselstallene som en stein. Dette henger nok sannsynligvis sammen.

Anonymkode: 63b8b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fordel at man har foreldrene lenge ja. Men jeg synes det er så lav klasse å få barn så tidlig, de ordentlige folkene får barn i 30-årene.

Anonymkode: 638c6...89c

Lavklasse? :klo:

Jeg tenker at folk bør få barn når det passer dem selv, uten at vi skal dømme. Det er fordeler og ulemper med begge deler, så da får enhver velge hva som veier tyngst.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Lavklasse? :klo:

Jeg tenker at folk bør få barn når det passer dem selv, uten at vi skal dømme. Det er fordeler og ulemper med begge deler, så da får enhver velge hva som veier tyngst.

 

Synes det er høyere klasse å få barn i 30-årene når man er ferdig med utdanning, har kjøpt hus og kan gi barna et trygt og stabilt liv.

Anonymkode: 638c6...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 1.20):

Synes det er høyere klasse å få barn i 30-årene når man er ferdig med utdanning, har kjøpt hus og kan gi barna et trygt og stabilt liv.

Anonymkode: 638c6...89c

Hva med de som gifter seg, utdanner seg, kjøper hus og får fast jobb tidlig i 20 årene? 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hva med de som gifter seg, utdanner seg, kjøper hus og får fast jobb tidlig i 20 årene? I våre kretser er det veldig vanlig.

 

Da synes jeg ikke det er lavklasse nei.

Anonymkode: 638c6...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Er også over snittet engstelig for ulike sykdommer eller syndromer barn kan få av litt "eldre" foreldre...

Hvilke sykdommer? 
 

jeg startet sent , mine foreldre startet sent , begge mine søsken startet sent, i 30 årene. Vi var ferdig med utdannelse, hadde jobb , hadde reist, hadde rast fra oss. Ti år fra eller til , 20-30 åra , å bli foreldre har ikke mye å si i dag .   Jeg er det det noen kaller gammel foreldre men jeg er med på treninger, har tatt med barna ut på reiser, ser ingen negativitet i å få barn sent i livet. Eneste er at jeg er på topp i karrieren og har en krevende jobb, og kunne lett ha jobbet mer en det jeg gjør men har valgt å prioritere familien. 

Anonymkode: 1d813...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Zienna skrev:

Jeg forstår ikke at du gidder, AB!  Må man ha barn for å være meningsberettiget om et tema som dette?   Må man ha født barn selv, eller kan f.eks. fosterforeldre få lov til å delta i debatten?  

Fordi du var uenig med meg forsøkte du å punktere meg ved å skrive at jeg jo ikke hadde barn.  På samme måte ble Giftmann30 forsøkt punktert.  Er det viktig om han har 3 barn, 4 barn eller ingen?  Om han er gift eller ikke?  Du skal se han  til og med er kvinne...!?!  ;) 
Hvem vet hvorfor folk sitter på KG en fredag kveld?  Eller på FB, Insta osv?  Kanskje det til og med finnes verre ting for en Giftmann30 å gjøre..?

Hva er det du babler om? Har da ikke svart deg, så la være å komme med dette pisset her. Fu får jobbe med leseferdighetene dine. 

Giftmann30 kommer med løgn, det blir selvfølgelig satt på plass. Komme her som evig singel mann og mene noe om hvor tette barn en kvinne ble føde. Spar meg 🤦‍♀️

Anonymkode: c965c...322

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 nå, fremdeles ikke barn her i hus. Håper kanskje å få før jeg er 35. 

Men jeg er evig takknemlig for at jeg ikke bikket under for presset fra flere andre venninner tidlig i 20-årene, å fikk barn da. Ble mye mas en periode, da de gjerne ville ha jevngamle lekekamerater.. flesteparten av de får nå barn nr 2 eller 3 med en ny mann, da forholdet med første er over. 

Forholdet jeg hadde den gangen også, er over. Møtte en ny mann da jeg var 29, og er veldig glad for at ingen av oss har barn fra før! Mye sikrere på dette forholdet, enn forrige :)

 

Anonymkode: 79258...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn da jeg var 31. Da jeg var i starten av tjueårene var det en del press fra venninner som hadde fått barn og jeg husker at jeg var veldig babysyk i perioder. Er veldig glad for at jeg ventet, forholdet jeg var i gikk ikke så bra allikevel etter noen år. Møtte mannen min, vi gifta oss, kjøpte hus og fikk ha 6 år helt alene før sønnen vår kom.

Anonymkode: ab71a...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk mitt første barn som 27 åring, og mitt andre barn som 35 åring. Ser bare fordeler med å ikke ha to tette, men det er jo selfølgelig individuelt. 
personlig er jeg like sprek nå som jeg var i 20 årene.

men husk at det er store forskjeller på kvinner og hvor fruktbare de er i 30 årene. Har du lyst på 3 barn kan det være for seint å begynne barneprosjektet som 32 åring. 
jeg har en venninne som nesten ikke hadde egg igjen som 33 åring, ikke vanlig, men ikke så helt uvanlig heller sa Gynekologen. 

Anonymkode: 32ac6...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo helt forskjellige og jeg har bare egen erfaring å komme med. Ingen fasit akkurat. I min vennindegjeng på 8 jenter var det 4 som fikk første ila 2 år da de var 23-25, ikke en av de 4 har holdt sammen med barnefar..en av de har også 3 barn med 3 fedre (som alle igjen har nye barn med andre i tillegg, blir helt svimmel av å tenke på det). 2 av oss fikk førstemann som 33-34 åringer og 2 ville ikke ha barn. Jeg og venninden min som fikk barn i 30-årene virker som har hatt det mye mer stabilt i familielivet vs. de som fortsatt skulle ut på nattklubb i 20-årene og være med på alt av sosiale eventer samt sjonglere studietid (for noen) nye jobber, dårlig råd og samlivsbrudd. Min erfaring er jo at jeg var veldig glad for at jeg ventet hvertfall. 

Anonymkode: a12f5...756

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et barn når jeg var i midten av 20årene, og når jeg var 33-34 begynte (ny)mannen og jeg med ivf fordi jeg ikke ble gravid. Forsøket ble avbrutt fordi jeg hadde lite egg igjen og de som var hadde dårlig kvalitet. Så nå som 40-åring har jeg innsett at det ikke blir flere barn på meg. Så jeg sier alltid at man ikke bør vente for lenge, for man vet ikke hvordan det blir. 

Jeg hadde gode og mange egg den gangen jeg ble gravid i 20årene, og jeg ble gravid to ganger på egenhånd i begynnelsen av 30årene, men det var utenfor livmoren begge gangene. Det førte til operasjon hver gang, og hver gang sa legene at jeg hadde mange og fine egg og at det ikke burde være vanskelig å bli gravid på nytt, men de tok feil

Anonymkode: 52678...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 21.43, AnonymBruker skrev:

En burde tenke på fruktbarheten når en planlegger barn. Det er ikke til å stikke under en stol at fruktbarheten begynner å gå ned allerede etter 25 års alderen...

Anonymkode: 9c41d...a21

Sant nok, men har folk bruk for unger når de er steike blakke, som mange er i tyveårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...