Gå til innhold

har en svart venn, føler meg usikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan hende høres dumt ut, men jeg står i en situasjon som jeg føler selv er ubehagelig som jeg bare må deale med

har hatt ei bestevenninne i 10 år, elsker henne og hun er fra kenya opprinnelig

poenget er at jeg føler meg skikkelig utenfor fordi jeg er hvit. hun har funnet seg venner som er svarte og henger mer med dem, jeg føler jeg bare er et accesorie når hun ikke har noen andre, jeg får ikke henge med henne når hun er med dem. såklart jeg vil ikke være påtrengende og henge hele tiden men jeg har på en måte bare blitt ekskludert fra henne skikkelig mye på grunn av dette. har sett på snappen hennes at dem har en gruppe som heter "nonwhitegirls" og slike saker. 

samtidig som hun legger ut veldig mye på insta stories osv om "black power(som er ok) men  i tillegg til at det står "i would be so jealous if i were anything else" 

synes hele denne saken her er veldig vanskelig fordi føler jeg ikke har rett til å si noe på det siden jeg er "hvit og har privilege" men sannheten er at hun er min eneste venn, å jeg føler meg ikke "bra nok" siden jeg ikke har samme hudfarge, jeg får ikke lov å være med hun når hun er med vennene sine osv. Det suger skikkelig

jeg føler ikke jeg har rett til å si ifra på noen måte, siden jeg vil ikke fremstå rasist eller noe så jeg må bare dvele med dette meg selv å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi det er litt sårendes 

vi fester aldri sammen mer siden hun prioriterer gjengen sin ovenfor meg, hun møter bare meg 1 gang i mnd om hun vil ha noen å gå på fjellet med eller noe, føler meg liksom litt utenfor. er dette rart?

Anonymkode: 2bce4...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å snakke om det på en ordentlig. Forklare hvordan du føler det, at du unner henne tilhørighet, men at du savner det gode vennskapet dere tidligere har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Dette kan hende høres dumt ut, men jeg står i en situasjon som jeg føler selv er ubehagelig som jeg bare må deale med

har hatt ei bestevenninne i 10 år, elsker henne og hun er fra kenya opprinnelig

poenget er at jeg føler meg skikkelig utenfor fordi jeg er hvit. hun har funnet seg venner som er svarte og henger mer med dem, jeg føler jeg bare er et accesorie når hun ikke har noen andre, jeg får ikke henge med henne når hun er med dem. såklart jeg vil ikke være påtrengende og henge hele tiden men jeg har på en måte bare blitt ekskludert fra henne skikkelig mye på grunn av dette. har sett på snappen hennes at dem har en gruppe som heter "nonwhitegirls" og slike saker. 

samtidig som hun legger ut veldig mye på insta stories osv om "black power(som er ok) men  i tillegg til at det står "i would be so jealous if i were anything else" 

synes hele denne saken her er veldig vanskelig fordi føler jeg ikke har rett til å si noe på det siden jeg er "hvit og har privilege" men sannheten er at hun er min eneste venn, å jeg føler meg ikke "bra nok" siden jeg ikke har samme hudfarge, jeg får ikke lov å være med hun når hun er med vennene sine osv. Det suger skikkelig

jeg føler ikke jeg har rett til å si ifra på noen måte, siden jeg vil ikke fremstå rasist eller noe så jeg må bare dvele med dette meg selv å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi det er litt sårendes 

vi fester aldri sammen mer siden hun prioriterer gjengen sin ovenfor meg, hun møter bare meg 1 gang i mnd om hun vil ha noen å gå på fjellet med eller noe, føler meg liksom litt utenfor. er dette rart?

Anonymkode: 2bce4...92b

Beklager å si det, men dette er faktisk rasisme. Hun bør tenke seg godt om.

Anonymkode: 96796...04f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men dette er faktisk rasisme. Hun bør tenke seg godt om.

Anonymkode: 96796...04f

Hva er rasisme nøyaktig? Å prioritere enkelte venner over andre? Det er vel en privatsak.

Anonymkode: f74fa...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk holder seg til sine egne, til tross for hva mange mener/tror.

Anonymkode: 2a0c6...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er rasisme nøyaktig? Å prioritere enkelte venner over andre? Det er vel en privatsak.

Anonymkode: f74fa...819

Ok. Hva hadde du ment om å legge ut bilder med #nonblackgirls og #whitepower? Spesielt om du hadde fargede venner? Det er faktisk rasisme i sin reneste og mest motbydelige form. 

Anonymkode: 96796...04f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde finne deg andre du kan tilbringe tid med. Hun høres en smule overlegen ut. Mulig det bare er en fase som andre nevner, og at hun ikke tenker over det, men ha en plan B sånn i tilfelle.

Anonymkode: f35f5...7fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om hun er viktigere for deg enn det du er for henne, dessverre. Hun er din bestevenn, men hun er ikke din. Jeg tror det er lurt om du ser etter flere venner, rett og slett. Skjønner at dette er en skikkelig vond situasjon.

Anonymkode: 73567...2da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å legge plan B.

Du kan jo spørre om hvorfor de bruker «non white girls» og om hun føler noe negativt ovenfor deg iom at hun bruker et sånt begrep for vennskap med andre? 

(Ikke si «andre svarte»).

Hun er nok i en opprørsfase på et vis, og dette handler ikke om deg - men ja, det er ikke sikkert hun er like nær deg som omvendt. 

Anonymkode: ed32c...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva hadde du ment om å legge ut bilder med #nonblackgirls og #whitepower? Spesielt om du hadde fargede venner? Det er faktisk rasisme i sin reneste og mest motbydelige form. 

Anonymkode: 96796...04f

Ja, men vi melaninfattige utsettes jo ikke for systematisk rasisme.

Selv om betegnelsen er helt sjuk.

De kunne kalt seg etelleranna «blackgirls» eller noe sånt, helt annet liksom.

Det de sier er rasistisk, men historisk sett har det ikke samme klang som white power. 

Anonymkode: ed32c...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men vi melaninfattige utsettes jo ikke for systematisk rasisme.

Selv om betegnelsen er helt sjuk.

De kunne kalt seg etelleranna «blackgirls» eller noe sånt, helt annet liksom.

Det de sier er rasistisk, men historisk sett har det ikke samme klang som white power. 

Anonymkode: ed32c...afb

Det er visse fraser som har en dypere mening i historien. "white power", vel... Vi vet jo alle hvor det kommer fra. Til sammenligning, så handler frasen "Black Power" om African-Americans sin kamp for å oppnå likestilling. "Black lives matter" er om den systematiske rasismen bygd inn i visse systemer i America. 

"no white girls" er derimot rasistisk. Tenk om en gruppe hvite jenter hadde lagt ut et bilde av seg selv med hashtag "no black girls".

Ts, venninna di er rasistisk og bruker deg kun når ingen andre har mulighet til å henge med henne. Enten forteller du at du føler du blitt utstøtt og ignorert, eller så bare begynner du å si nei når hun en sjelden gang spør om dere skal gå fjelltur eller noe.

Finn deg bedre venner. 

Anonymkode: fee41...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du prøver å bli kjent med hennes andre venninner, for eksempel ved å invitere dem på en middag? Hvis du blir venner med flere er det enklere og hyggeligere å invitere deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du opplever nå, er det samme som svarte har opplevd hver eneste dag i hundrevis av år. Minus stygge blikk, tilfeldig tilslengte skjellsord, og daglige utrop om å dra deg hjem til eget land. Det er aldri hyggelig å rammes av en dårlig venninne. Men jeg antar hun endelig har funnet noen som forstår henne. Hun er sikkert lei av å gå ut på byen og bli sittende som veggpynt fordi hun er svart. Mens de hvite venninnene danser og blir sjekket opp av norske menn, mens de lirer av seg kommentarer og damenes negervenn.. Det du har opplevd er 1 % av hvordan rasisme fungerer hver dag. Det betyr ikke at du ikke kan velge om du vil være venn med henne eller ikke. 

 

 

 

Anonymkode: 85466...587

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 9.23):

Det du opplever nå, er det samme som svarte har opplevd hver eneste dag i hundrevis av år. Minus stygge blikk, tilfeldig tilslengte skjellsord, og daglige utrop om å dra deg hjem til eget land. Det er aldri hyggelig å rammes av en dårlig venninne. Men jeg antar hun endelig har funnet noen som forstår henne. Hun er sikkert lei av å gå ut på byen og bli sittende som veggpynt fordi hun er svart. Mens de hvite venninnene danser og blir sjekket opp av norske menn, mens de lirer av seg kommentarer og damenes negervenn.. Det du har opplevd er 1 % av hvordan rasisme fungerer hver dag. Det betyr ikke at du ikke kan velge om du vil være venn med henne eller ikke. 

 

 

 

Anonymkode: 85466...587

TS her

jeg vil ikke si at hun noengang har blitt sittendes som veggpynt  og aldri sjekket opp, hun er ekstremt pen og har ofte kontakt med mange gutter. tror ikke hudfargen hennes hindrer hun, hun har alltid fått seg med noe hjem når vi har vært ute på byen tidligere

rar kommentar

Anonymkode: 2bce4...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 16.33):

Begynn å legge plan B.

Du kan jo spørre om hvorfor de bruker «non white girls» og om hun føler noe negativt ovenfor deg iom at hun bruker et sånt begrep for vennskap med andre? 

(Ikke si «andre svarte»).

Hun er nok i en opprørsfase på et vis, og dette handler ikke om deg - men ja, det er ikke sikkert hun er like nær deg som omvendt. 

Anonymkode: ed32c...afb

Ts:  ja det er det, er helt enig med deg, vil også bare kommentere at vi ikke snakket på mange måneder fordi det var et viss pungt jeg ikke orket mer, av andre grunner (At hun alltid avlyste ting i siste sekund) etc ting som jeg bare ble lei av, så var det hun som kom tilbake til meg å unnskyldte seg nå i vår så skværa vi opp. men nå er alt det samme som før + mer det uthengingen av hvite, nå nylig la hun ut en ekkel mystory "from white to black" noe meme greier... 

Anonymkode: 2bce4...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...