Menchit Skrevet 20. november 2020 #61 Skrevet 20. november 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill å misforstå meg rett! Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, men takknemlighet er gratis å vise og det eneste jeg krever av folk jeg hjelper. Dette gjelder også barna mine, er de utakknemlige så hadde jeg søren meg droppet å gi gaver til de også! Jeg har selv vært i en vanskelig situasjon økonomisk, jeg og min mann har greid oss på det som er satsen for å få utbetalt bostøtte i min kommune. Men vi kom oss igjennom det, feiret både jul og nyttår. Dette var perioden vi fikk vårt eldste barn, vi var unge og i etableringsfasen. Vi gjorde ALT for å komme oss ut av det, og det gjorde vi. I den perioden fikk vi hjelp av mine foreldre til å kjøpe babyutstyr og ting til barnet. Og vi er takknemlige for det, selv i dag, 12 år etterpå. Så jeg gir gjerne til trengende og veldedighet, men sånne mennesker som jeg skrev om i HI, får meg til å tvile og tenke meg om... Anonymkode: cb57e...642 Men det er jo ikke du som har gitt mannen mat? Mener du han skal vise takknemlighet overfor deg, når han henter mat på fattighuset? Vet du hvordan han oppfører seg når han tar i mot posen? Takker han da? Tror du han hadde vært mer takknemlig hvis han ikke var fattig? Folk må slutte å trekke konklusjoner om andre mennesker, spesielt innenfor vanskelige tema som fattigdom, helse og andre svært private ting. For alt du vet kan ham være overlykkelig, men skamfull feks, da kan all slags merkelige reaksjoner komme, ingen liker å være sårbar blant andre mennesker, spesielt bom man ikke kjenner dem godt. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #62 Skrevet 20. november 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du hørt om TT kort? Ignoranus. Anonymkode: 7b0c6...33c -amus, vel!? Ikke anus 😂😂 Anonymkode: f9e12...ef3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #63 Skrevet 20. november 2020 19 timer siden, Made4u skrev: Litt absurd synes jeg, at vi har fattige mennesker her i Norge. Skjønner at de som sliter med rus eller psykiske problemer kan ha lite, men der er avhengighet og sykdom årsaken til at de må ha hjelp. At andre er så fattige at de må få hjelp til å ha mat i kjøleskapet, det fatter jeg ikke like lett... Vi lever i et land hor de som jobber på Kiwi og er vaskehjelp tjener rundt 25.000 utbetalt i måneden og fint kan tjene mer enn det også med litt innsats. Greit nok er det dyrt å bo i by, men jobber man på Kiwi så er ikke det å bo i by et smart trekk. Uansett burde det være mulig å planlegge bedre enn at man må nedverdige seg selv til å måtte ha hjelp til å få mat, Dette handler for mange mest av alt om dårlige prioriteringer. Nei, kan du skjønne hvorfor alle må jobbe i den eneste kiwibutikken i Oslo, når de kunne jobbet i de hundrevis av kiwibutikkene på Finnmarksvidda? 🤔 Anonymkode: f9e12...ef3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #64 Skrevet 20. november 2020 10 timer siden, regine skrev: Ganske mange svar - for ikke å snakke om åpningsinllegget - har som underliggende premiss at det er forskjell på «verdige» og «uverdige» fattige. De «verdige» fattige har blitt det pga situasjon utenfor deres kontroll, og de uttrykker høylydt sin takknemlighet når de får smuler og almisser. De tar til takke med det de får, og bøyer ellers hodet i skam over at de må ta imot. Så har vi den andre - selvsagt mye større gruppen etter flertallet her inne - de «uverdige». De som har tatt «dumme» valg, feks ifht rus, eller økonomi, etc. Da er de selv skyld i sin situasjon og bør nærmest ligge langflate av takknemlighet over at de kan få smuler og almisser. Hvis de på toppen av det hele ikke viser nok takknemlighet, altså det giver forventer, ja da er de utakknemlige og griske og fortjener ikke hjelp. Verdig trengende kan naturligvis raskt havne i kategorien uverdig trengende hvis de ikke er takknemlige nok, det er hele veien opp til giver å bestemme dette. Sånn var det i gamle dager, før velferdsstaten ble påtenkt to oppfunnet. Var du fattig så var det helt sikkert fordi du var lat og udugelig og du skulle værsågod være dypt takknemlig for alt. Dit er vi nå - iallfall holdningsmessig - på vei tilbake til. Og det er naturligvis hele veien GIVERS ståsted og følelser som er viktige, ikke den mer eller mindre verdige fattige. Hvis giver ikke føler at den fattige er takknemlig nok, nei, da er ikke vedkommende trengende nok. Den fattige skal ikke ha noen preferanser (ikke begeistret for loff med syltetøy/liker ikke å gå med for store/små klær, barnet ønsker ikke xxx.......) men bare ta imot uansett kvalitet og beskaffenhet av varene. Gammelt brør? Ikke noe problem, du er fattig, så du fortjener ikke bedre. Kun syltetøy som pålegg? Finn deg i det, selv om «alle» vet at det kanskje ikke er det sunneste pålegget på lengre sikt. Å bare gi fordi man skal motta takknemlighet er ikke heller akkurat en dyd. Da gir du for din egen del, for at du skal føle deg bedre. Og det er det åpenbart en del i denne tråden som gjør. Tusen, tusen takk for at du skrev dette! Det er helt riktig, ser ut som om vi er på vei tilbake dit fattigfolk måtte stå med lua i handa og være underdanige. Anonymkode: f9e12...ef3 3
Vinterjenta Skrevet 20. november 2020 #65 Skrevet 20. november 2020 Syns det er like mange utakknemlige rikinger. Tenk hvor mye folk jobber og jobber for deres skyld. 3
oeas Skrevet 20. november 2020 #66 Skrevet 20. november 2020 22 minutter siden, Vinterjenta skrev: Syns det er like mange utakknemlige rikinger. Tenk hvor mye folk jobber og jobber for deres skyld. Folk jobber vel strengt tatt for sin egen skyld, gjør de ikke? At det er de som også tjener på dette, føler jeg at kommer i andre rekke.
UhmmHæ? Skrevet 20. november 2020 #67 Skrevet 20. november 2020 Den ene som klager er jo ikke representativ for alle andre. Du skal prise deg lykkelig at du slipper å dra til fattighuset (for et navn!). 3
ClusterOfGrapes Skrevet 20. november 2020 #68 Skrevet 20. november 2020 På 19.11.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev: Jeg vet om en som henter mat på fattighuset. Istedenfor å være takknemlig og glad så hører jeg bare klaging. Vedkommende klager på at det er lite kjøttmat i posene, at det brødet i posene er gammelt, at det kun er det som ikke blir solgt i butikken osv. Vedkommende har vist meg posen og oppi der lå det sjokolade, bacon, ost og syltetøy, brød og smør. Jeg anser dette som veldig bra og en fin pose med mat. Jeg kjenner også ett par som jobber på fattighuset, utrolig snille og gode mennesker, som virkelig står på for å utgjøre en forskjell. Synes så synd på dem, de står på for å hjelpe folk som i utganspunktet er utakknemlige. Foruten matutdeling har jeg også vært borti en mor som nærmest har tigget om tøy til barna sine. Jeg har unger på hennes alder så jeg ga henne en svær pose med pent brukte klær, men de ville hun ikke ha, fordi det var tøy som dattera 9 ikke likte. Her snakker vi m fine klær fra hm, Cubus, KappAhl. Er det bare jeg som hat inntrykk av at utakk er verdens lønn? De «fattige» er ikke takknemlige mer? Anonymkode: cb57e...642 Ikke kjekt å høre på utakknemlighet og klaging når en vil hjelpe. Mennesker som føler seg små og ydmyket kan tenkes å si noe som ikke er rasjonelt. Dette ved å bøte på stoltheten som de sikkert har måttet svelge for å motta posen. Lettere å klage da, for å opprettholde selvrespekten. De er nok i en situasjon de ikke ønsker å være i, dermed blir de en dårligere utgave av seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #69 Skrevet 20. november 2020 For en del år siden var jeg i en periode svært fattig, og fikk en "julepose" fra Fattighuset i Oslo inneholdende mat samt gaver til meg og datteren min. Jeg ble rørt av at mennesker hadde ordnet julegaver, og det var fine ting. Men brukt kosmetikk er kanskje ikke det aller beste å gi bort? Maten var bl.a. typisk norsk julemat og vi gledet oss til å spise den. Dessverre viste det seg at det meste av maten var ubrukelig: Kartonger med melk og juice som var blitt åpnet og brukt av, vi hadde fått sure og mugne rester. Skinkesteken var bedervet og måtte rett i søpla. Da ble jeg oppriktig lei meg, og fikk inntrykk av at fattige brukes som søplebøtte. Det er virkelig ikke greit. Jeg har vokst opp fattig og vært mer eller mindre fattig hele livet - i noen perioder "bare" trang økonomi. Svært mye av det mange tar som en selvfølge, kan jeg bare drømme om. Jeg er oppriktig takknemlig for ting jeg har fått av andre, såfremt det er brukelig. Ingen blir glade for flekkete, hullete klær eller ødelagt mat. Det handler ikke om utakknemlighet, men en smule selvrespekt og hva maten angår - sunn fornuft. Matforgiftning er ikke så gøy. Samtidig vet jeg at tilbudene for fattige likevel har mye bra, men dessverre blir dette iblant utnyttet av folk som egentlig ikke er så fattige selv - de skal bare karre til seg mest mulig gratis. Det er vel disse som er de virkelig utakknemlige, grådige og frekke som de er. Anonymkode: 1eeb1...5b9 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå