AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #41 Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, sånne som ham, som virkelig er fattig er takknemmlig. Maaange andre, typisk trygda alenemor med 5 barn og rullings bare krever og krever mer, istedet for å prioritere «lønna» si fra nav og alle barnebidragene hun får inn. Anonymkode: 03396...e81 Nja, der jeg jobbet som frivillig var det både ensomme, alenemødre, innvandrere, noen som hadde havnet på skråplanet med rus og/eller alkohol, det var litt av alt .. Nå var det ikke sånn at vi «ga bort noe», vi laget middag og hadde kaffe etterpå til tja, 30-50 stykker hver onsdag. Det var ingen som satt med skråtobakk å var negative hos oss iallefall. Men for noen er det jo vanskelig å be om og å motta den hjelpen, så jeg vet jo at noen kan være litt «tøffe i trynet», og kanskje fremstå som negative, rett og slett av skam. De skjuler seg bak en maske for ikke å fremstå så sårbare som de faktisk er. Selvfølgelig finnes det utakknemlige mennesker også. Dessverre, og det ødelegger for dem som genuint trenger hjelp. Men jeg nekter å tro at det er majoriteten. Anonymkode: 54165...4c6 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #42 Skrevet 19. november 2020 Nei synd for dem hadde jeg tenkt, da får de være fri for klær og mat. Not my problem Anonymkode: 3975c...1d1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #43 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, Made4u skrev: Litt absurd synes jeg, at vi har fattige mennesker her i Norge. Skjønner at de som sliter med rus eller psykiske problemer kan ha lite, men der er avhengighet og sykdom årsaken til at de må ha hjelp. At andre er så fattige at de må få hjelp til å ha mat i kjøleskapet, det fatter jeg ikke like lett... Vi lever i et land hor de som jobber på Kiwi og er vaskehjelp tjener rundt 25.000 utbetalt i måneden og fint kan tjene mer enn det også med litt innsats. Greit nok er det dyrt å bo i by, men jobber man på Kiwi så er ikke det å bo i by et smart trekk. Uansett burde det være mulig å planlegge bedre enn at man må nedverdige seg selv til å måtte ha hjelp til å få mat, Dette handler for mange mest av alt om dårlige prioriteringer. Off, for en trist og nedlatende holdning... Anonymkode: 13fdd...0e1 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #44 Skrevet 19. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeidet faktisk ved en sånn plass for noen få år siden. Blant annet opplevde jeg at enkelte "fattige" kom i drosje, mottok flere bæreposer med forskjellige produkter, og så reiste de sin vei med en drosje. Har de råd til å reise med drosje, så burde de vel egentlig klare å betale for deres egen mat fra vanlige dagligvarebutikker også. Anonymkode: cbb2f...7e0 Du har aldri hørt om TT-kort? Anonymkode: 02906...51e 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #45 Skrevet 20. november 2020 Ang klær så er det utrolig vanskelig å få et barn til å bruke klær de ikke liker.. så jeg har måtte be folk om å gi blaffen i å kjøpe klær til jul ect fordi hun nekter å bruke det alle andre synes er fint. Jeg skjønner det går på din stolthet at «ditt» ikke er bra nok, men ikke tenk på det, andre kan være veldig glad for det du har å gi. Mat ect er jeg enig med deg i, burde ikke klage på det. (med mindre man ikke tåler løk og får med en pose løk) Anonymkode: d3a80...4cd 2
Jr.Garcon Skrevet 20. november 2020 #46 Skrevet 20. november 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om en som henter mat på fattighuset. Istedenfor å være takknemlig og glad så hører jeg bare klaging. Vedkommende klager på at det er lite kjøttmat i posene, at det brødet i posene er gammelt, at det kun er det som ikke blir solgt i butikken osv. Vedkommende har vist meg posen og oppi der lå det sjokolade, bacon, ost og syltetøy, brød og smør. Jeg anser dette som veldig bra og en fin pose med mat. Jeg kjenner også ett par som jobber på fattighuset, utrolig snille og gode mennesker, som virkelig står på for å utgjøre en forskjell. Synes så synd på dem, de står på for å hjelpe folk som i utganspunktet er utakknemlige. Foruten matutdeling har jeg også vært borti en mor som nærmest har tigget om tøy til barna sine. Jeg har unger på hennes alder så jeg ga henne en svær pose med pent brukte klær, men de ville hun ikke ha, fordi det var tøy som dattera 9 ikke likte. Her snakker vi m fine klær fra hm, Cubus, KappAhl. Er det bare jeg som hat inntrykk av at utakk er verdens lønn? De «fattige» er ikke takknemlige mer? Anonymkode: cb57e...642 Du hopper bukk over en del poeng spør du meg. Hvis en person er i en så kjip situasjon at han/henne må hente mat på fattighuset, så føler jeg det 100% menneskelig at personen tidvis - i alle fall hos en del - er gjennomsyret av negativitet. Jeg hadde i alle fall ikke vært spesielt blid og positiv hvis jeg sto med en fattighus-pose med mat og grublet på hvor økonomisk rævkjørt jeg var. Det vil ikke si at jeg ikke hadde vært takknemelig for at jeg slapp å sulte, men den takknemligheten hadde vært godt skjult av frustrasjon, tristhet og angst. Du synes synd på de som jobber på fattighuset ja? Ja, man velger jo hvem man vil synes synd på her i livet. Jeg går ut fra at de ikke står der for å få skryt, ros og smiiiil fra mennesker som er i en fortvilet livssituasjon. Da kan det diskuteres hvor gode de egentlig er. At et barn på 9 år har ønsker og ikke har noen forståelse for sine egne valgmuligheter når det gjelder klær er vel helt naturlig. Kanskje hadde moren vett på å takke nei så du heller kunne gi klærne til noen andre, hvis hun visste at de uansett ville ligge ubrukt i skapet hjemme hos de. Hvorfor setter du fattig i anførselstegn? Nei, jeg har ikke det inntrykket. Men jeg har inntrykk av at det ikke er måte på hvor mye takknemlighet og rævsleiking en del givere forventer å få i retur. Til og med i møte med folk i en desperat livssituasjon så evner en del folk å få alt til å handle om seg selv og sitt eget ego. Endret 20. november 2020 av Jr.Garcon 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #47 Skrevet 20. november 2020 Jeg synes det er feil å forvente at fattes skal akseptere en lavere standard enn du selv ville ha gjort. Å gi bort muggent brød f.eks er ikke en hyggelig gest, det er en fornærmelse. Folk kan jo bli syke av mindre. Skulle moren til 9 åringen ta imot klær barnet ikke ville ha bare for å være høflig? Hva med å heller gi det til noen som det hadde passa bedre for? Ville ditt barn ha akseptert en poste med helt feil klær fordi hun hadde blitt lært hvor fattig og lite privilegert hun var? Og er det viktig for deg at du kan heve deg over disse menneskene? Da gjør du det kanskje av feil grunner uansett. Anonymkode: 3b430...f5b 4
regine Skrevet 20. november 2020 #48 Skrevet 20. november 2020 Ganske mange svar - for ikke å snakke om åpningsinllegget - har som underliggende premiss at det er forskjell på «verdige» og «uverdige» fattige. De «verdige» fattige har blitt det pga situasjon utenfor deres kontroll, og de uttrykker høylydt sin takknemlighet når de får smuler og almisser. De tar til takke med det de får, og bøyer ellers hodet i skam over at de må ta imot. Så har vi den andre - selvsagt mye større gruppen etter flertallet her inne - de «uverdige». De som har tatt «dumme» valg, feks ifht rus, eller økonomi, etc. Da er de selv skyld i sin situasjon og bør nærmest ligge langflate av takknemlighet over at de kan få smuler og almisser. Hvis de på toppen av det hele ikke viser nok takknemlighet, altså det giver forventer, ja da er de utakknemlige og griske og fortjener ikke hjelp. Verdig trengende kan naturligvis raskt havne i kategorien uverdig trengende hvis de ikke er takknemlige nok, det er hele veien opp til giver å bestemme dette. Sånn var det i gamle dager, før velferdsstaten ble påtenkt to oppfunnet. Var du fattig så var det helt sikkert fordi du var lat og udugelig og du skulle værsågod være dypt takknemlig for alt. Dit er vi nå - iallfall holdningsmessig - på vei tilbake til. Og det er naturligvis hele veien GIVERS ståsted og følelser som er viktige, ikke den mer eller mindre verdige fattige. Hvis giver ikke føler at den fattige er takknemlig nok, nei, da er ikke vedkommende trengende nok. Den fattige skal ikke ha noen preferanser (ikke begeistret for loff med syltetøy/liker ikke å gå med for store/små klær, barnet ønsker ikke xxx.......) men bare ta imot uansett kvalitet og beskaffenhet av varene. Gammelt brør? Ikke noe problem, du er fattig, så du fortjener ikke bedre. Kun syltetøy som pålegg? Finn deg i det, selv om «alle» vet at det kanskje ikke er det sunneste pålegget på lengre sikt. Å bare gi fordi man skal motta takknemlighet er ikke heller akkurat en dyd. Da gir du for din egen del, for at du skal føle deg bedre. Og det er det åpenbart en del i denne tråden som gjør. 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #49 Skrevet 20. november 2020 10 timer siden, Brunello skrev: De fleste fattige i Norge er det fordi de ikke har jobb. De fleste som ikke har jobb i Norge er syke/uføre (vanligvis, ikke nå under Korona). Og mange syke har tt-kort. Det er sikkert forklaringen på taxi. Det skal nok litt til å få tt kort også, men veldig bra poeng. Er nok et krav at man må være dårlig til beins. Vet ikke hvordan de vurderer det. Håper jeg aldri trenger det selv. Vil helst kunne gå selv, til den dagen jeg dør. Anonymkode: 374ac...d67
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #50 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, regine skrev: Dit er vi nå - iallfall holdningsmessig - på vei tilbake til Helt enig. Skremmende hvordan Norge utvikler seg på denne måten. Vi er blitt som andre land i den vestlige verden. Anonymkode: 37418...926 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #51 Skrevet 20. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som frivillig en periode, ikke på fattighuset, men i en kirke der vi laget middag hver onsdag .. Og min erfaring er det motsatte På min siste dag så var det en bruker der, han var narkoman, manglet tenner, klærne var hullete, møkkete negler, i det hele tatt, men på min siste dag så hadde han tatt på seg hvit dress (😍), vasket neglene og børstet håret, kjøpt en stor plate med melkesjokolade, og jeg hadde nettopp fått en baby, så han hadde med noe babyklær. Antar at han hadde hentet det fra eventuelt fattighuset. Altså han var bare så utrolig vakker, og så utrolig takknemlig for å ha blitt sett på som et menneske .. Og de fleste er veldig, veldig takknemlige altså. Synd at det er de som ødelegger for andre. Anonymkode: 54165...4c6 De virkelig fattige er takknemelige, de som er "fattige" pga. dårlige prioriteringer, not so much. Anonymkode: 60f2a...820 2
Gjest loveli Skrevet 20. november 2020 #52 Skrevet 20. november 2020 Jeg har jobbet med fattige og kjenner ikke igjen gruppen slik du beskriver den. Klart det finnes utakknemlige mennesker som også er fattige, men de fleste setter umåtelig stor pris på all hjelpen de får. Jeg har vært borti store voksne menn som gråter av å få ei litta julegris!! Jeg synes du skal tenke deg om før du skriver et så nedsettende innlegg om en svak gruppe. Jeg får helt vondt av å lese enkelte innlegg i denne tråden. Jeg håper alle som har råd tar seg tid til å donere penger til gode formål. F.eks. finnes det egne innsamlingsaksjoner hvor man gir penger som i verdi tilsvarer to varme middager. Det betyr så uendelig mye for de som setter pris på maten de får.
Gjest loveli Skrevet 20. november 2020 #53 Skrevet 20. november 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som frivillig en periode, ikke på fattighuset, men i en kirke der vi laget middag hver onsdag .. Og min erfaring er det motsatte På min siste dag så var det en bruker der, han var narkoman, manglet tenner, klærne var hullete, møkkete negler, i det hele tatt, men på min siste dag så hadde han tatt på seg hvit dress (😍), vasket neglene og børstet håret, kjøpt en stor plate med melkesjokolade, og jeg hadde nettopp fått en baby, så han hadde med noe babyklær. Antar at han hadde hentet det fra eventuelt fattighuset. Altså han var bare så utrolig vakker, og så utrolig takknemlig for å ha blitt sett på som et menneske .. Og de fleste er veldig, veldig takknemlige altså. Synd at det er de som ødelegger for andre. Anonymkode: 54165...4c6 Dette!!!! ❤❤❤😭😭🤧
Gjest loveli Skrevet 20. november 2020 #54 Skrevet 20. november 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i en lignende situasjon. Må rett og slett ta drosje etter at legen min ba med la bilen stå pga medisiner. Solgte bilen, men har faktisk ikke helse til å gå til og fra butikken, ei heller komme meg til busstoppet. Har heller ingen jeg kan spørre om å kjøre meg. Synes det er forferdelig pinlig, men skal jeg ut av huset må jeg ta taxi. Holder meg hjemme til jeg må ukeshanfle eller har legetime. Det er kjedelig å være så isolert, men jeg har ingen andre muligheter. Anonymkode: 2e3e8...243 Hjemlevering av mat? Kolonial.no. meny.no.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #55 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, loveli skrev: Hjemlevering av mat? Kolonial.no. meny.no. Det er jo muligheter, men selv syke mennesker har behov for å komme seg ut av husets fire vegger og se andre mennesker og delt å samfunnet så godt de kan. Anonymkode: 3a3f2...4e4 3
Gjest loveli Skrevet 20. november 2020 #56 Skrevet 20. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo muligheter, men selv syke mennesker har behov for å komme seg ut av husets fire vegger og se andre mennesker og delt å samfunnet så godt de kan. Anonymkode: 3a3f2...4e4 Selvfølgelig. Men hvis personen bruker taxi til andre ting enn matvarehandel så hadde kanskje personen vært mindre isolert.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #57 Skrevet 20. november 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeidet faktisk ved en sånn plass for noen få år siden. Blant annet opplevde jeg at enkelte "fattige" kom i drosje, mottok flere bæreposer med forskjellige produkter, og så reiste de sin vei med en drosje. Har de råd til å reise med drosje, så burde de vel egentlig klare å betale for deres egen mat fra vanlige dagligvarebutikker også. Anonymkode: cbb2f...7e0 Har du hørt om TTkort? Anonymkode: 044c8...f34
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #58 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du hørt om TTkort? Anonymkode: 044c8...f34 Har du hørt om at 10 andre har svart det samme som deg allerede?🤪 Anonymkode: 03396...e81 1
Menchit Skrevet 20. november 2020 #59 Skrevet 20. november 2020 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeidet faktisk ved en sånn plass for noen få år siden. Blant annet opplevde jeg at enkelte "fattige" kom i drosje, mottok flere bæreposer med forskjellige produkter, og så reiste de sin vei med en drosje. Har de råd til å reise med drosje, så burde de vel egentlig klare å betale for deres egen mat fra vanlige dagligvarebutikker også. Anonymkode: cbb2f...7e0 Hvordan kan du ha så lite innsikt når du faktisk har jobbet et slikt sted? Endret 20. november 2020 av Menchit 1
oeas Skrevet 20. november 2020 #60 Skrevet 20. november 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om en som henter mat på fattighuset. Istedenfor å være takknemlig og glad så hører jeg bare klaging. Vedkommende klager på at det er lite kjøttmat i posene, at det brødet i posene er gammelt, at det kun er det som ikke blir solgt i butikken osv. Vedkommende har vist meg posen og oppi der lå det sjokolade, bacon, ost og syltetøy, brød og smør. Jeg anser dette som veldig bra og en fin pose med mat. Jeg kjenner også ett par som jobber på fattighuset, utrolig snille og gode mennesker, som virkelig står på for å utgjøre en forskjell. Synes så synd på dem, de står på for å hjelpe folk som i utganspunktet er utakknemlige. Foruten matutdeling har jeg også vært borti en mor som nærmest har tigget om tøy til barna sine. Jeg har unger på hennes alder så jeg ga henne en svær pose med pent brukte klær, men de ville hun ikke ha, fordi det var tøy som dattera 9 ikke likte. Her snakker vi m fine klær fra hm, Cubus, KappAhl. Er det bare jeg som hat inntrykk av at utakk er verdens lønn? De «fattige» er ikke takknemlige mer? Anonymkode: cb57e...642 Kan det ikke bare hende at de har selvrespekt? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå