Gå til innhold

Utakknemlige fattige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vær så snill å misforstå meg rett! Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, men takknemlighet er gratis å vise og det eneste jeg krever av folk jeg hjelper. Dette gjelder også barna mine, er de utakknemlige så hadde jeg søren meg droppet  å gi gaver til de også!

Jeg har selv vært i en vanskelig situasjon økonomisk, jeg og min mann har greid oss på det som er satsen for å få utbetalt bostøtte i min kommune. Men vi kom oss igjennom det, feiret både jul og nyttår. Dette var perioden vi fikk vårt eldste barn, vi var unge og i etableringsfasen. Vi gjorde ALT for å komme oss ut av det, og det gjorde vi. I den perioden fikk vi hjelp av mine foreldre til å kjøpe babyutstyr og ting til barnet. Og vi er takknemlige for det, selv i dag, 12 år etterpå. 

Så jeg gir gjerne til trengende og veldedighet, men sånne mennesker som jeg skrev om i HI, får meg til å tvile og tenke meg om...

Anonymkode: cb57e...642

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drosje?! Det er helt sykt, de få gangene jeg har turt å sette meg inn i en drosje har det kostet meg en halv uke med mat. Tror de trenger besøk av luksusfellen, mer enn matposer.

De har gjerne TT.  Da er taxi langt billigere 

Anonymkode: 22819...696

• Liker 6
Skrevet

Det var jo det som sto overalt under -/ulinnvandringen til vest Europa i 2015. Flyktningene ville ikke ha de brukte klærne som frivillige folk hadde med seg for de visste at de fikk nye.

Anonymkode: 87066...4f3

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drosje?! Det er helt sykt, de få gangene jeg har turt å sette meg inn i en drosje har det kostet meg en halv uke med mat. Tror de trenger besøk av luksusfellen, mer enn matposer.

Hva gjør du med syke barn som trenger legetilsyn på legevakten, når du ikke har førerkort ? Da tar du faktisk en drosje. Det er å ta ansvar. Men å ta drosje for å hente mat på fattighuset, er unødvendig.

Anonymkode: 162c8...3ac

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har gjerne TT.  Da er taxi langt billigere 

Anonymkode: 22819...696

Men TT kortet er begrenset. Er ikke mange turene i året og dessuten vanskelig å få pga mangel på penger.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo det som sto overalt under -/ulinnvandringen til vest Europa i 2015. Flyktningene ville ikke ha de brukte klærne som frivillige folk hadde med seg for de visste at de fikk nye.

Asylinnvandringen ... 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om en som henter mat på fattighuset. Istedenfor å være takknemlig og glad så hører jeg bare klaging. Vedkommende klager på at det er lite kjøttmat i posene, at det brødet i posene er gammelt, at det kun er det som ikke blir solgt i butikken osv. Vedkommende har vist meg posen og oppi der lå det sjokolade, bacon, ost og syltetøy, brød og smør. Jeg anser dette som veldig bra og en fin pose med mat.

Jeg kjenner også ett par som jobber på fattighuset, utrolig snille og gode mennesker, som virkelig står på for å utgjøre en forskjell. Synes så synd på dem, de står på for å hjelpe folk som i utganspunktet er utakknemlige. 

Foruten matutdeling har jeg også vært borti en mor som nærmest har tigget om tøy til barna sine. Jeg har unger på hennes alder så jeg ga henne en svær pose med pent brukte klær, men de ville hun ikke ha, fordi det var tøy som dattera 9 ikke likte. Her snakker vi m fine klær fra hm, Cubus, KappAhl. 

Er det bare jeg som hat inntrykk av at utakk er verdens lønn? De «fattige» er ikke takknemlige mer? 

De er ikke fattige, de er mennesker. Det er ikke sikkert de alltid har vært i en sånn situasjon. Ville du likt en sånn omstilling?  Velger ikke du også det produktet du vil på butikken når du handler. Kan det ikke tenkes at du har vært heldig. Jeg forstår tanken om at fattige må ta til takke med å få noe i det hele tatt, men noen har bare vært veldig uheldige som er i den situasjonen og det er så krevende å være i en sånn situasjon at jeg klarer ikke forestille meg det en gang. 

Anonymkode: 24b95...3f6

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som frivillig en periode, ikke på fattighuset, men i en kirke der vi laget middag hver onsdag .. Og min erfaring er det motsatte :)  På min siste dag så var det en bruker der, han var narkoman, manglet tenner, klærne var hullete, møkkete negler, i det hele tatt, men på min siste dag så hadde han tatt på seg hvit dress (😍), vasket neglene og børstet håret, kjøpt en stor plate med melkesjokolade, og jeg hadde nettopp fått en baby, så han hadde med noe babyklær. Antar at han hadde hentet det fra eventuelt fattighuset. Altså han var bare så utrolig vakker, og så utrolig takknemlig for å ha blitt sett på som et menneske .. 

Og de fleste er veldig, veldig takknemlige altså. Synd at det er de som ødelegger for andre. 

Anonymkode: 54165...4c6

Nettopp, sånne som ham, som virkelig er fattig er takknemmlig. Maaange andre, typisk trygda alenemor med 5 barn og rullings bare krever og krever mer, istedet for å prioritere «lønna» si fra nav og alle barnebidragene hun får inn.

Anonymkode: 03396...e81

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet om en som henter mat på fattighuset. Istedenfor å være takknemlig og glad så hører jeg bare klaging. Vedkommende klager på at det er lite kjøttmat i posene, at det brødet i posene er gammelt, at det kun er det som ikke blir solgt i butikken osv. Vedkommende har vist meg posen og oppi der lå det sjokolade, bacon, ost og syltetøy, brød og smør. Jeg anser dette som veldig bra og en fin pose med mat.

Jeg kjenner også ett par som jobber på fattighuset, utrolig snille og gode mennesker, som virkelig står på for å utgjøre en forskjell. Synes så synd på dem, de står på for å hjelpe folk som i utganspunktet er utakknemlige. 

Foruten matutdeling har jeg også vært borti en mor som nærmest har tigget om tøy til barna sine. Jeg har unger på hennes alder så jeg ga henne en svær pose med pent brukte klær, men de ville hun ikke ha, fordi det var tøy som dattera 9 ikke likte. Her snakker vi m fine klær fra hm, Cubus, KappAhl. 

Er det bare jeg som hat inntrykk av at utakk er verdens lønn? De «fattige» er ikke takknemlige mer? 

Please, ikke sett alle i samme bås ok? 

Skriv heller en god del fattige. Ikke de fattige. Eller fattige. For du setter alle i bås. 

Ville du likt at jeg skrev norske er dumme? Kvinner med barn er dritt? Ja, du skjønner greia....

Anonymkode: cd426...4b0

• Liker 4
Skrevet

Jeg tviler på at det du beskriver er særlig vanlig, men ut over det hørtes det ut som veldig usunn mat, som jeg ville vært fortvilet over å måtte gi barna mine om jeg var for fattig til å kjøpe mat selv. Ingen grønnsaker i det hele tatt? 

Anonymkode: 0bee0...c0e

Hvis du hadde vært fattig og hadde barn hadde du: 

a) fått øremerket penger til å fø dine barn i Norge. Det får alle på sosialhjelp. Men hvordan disse pengene disponeres er det dessverre ingen som kan styre. 

b) Fattighuset deler ut mat som butikker, privatpersoner og andre donerer. De fleste gir derfor tørrvarer, mat som varer lenge. Ferskvarer som frukt og grønt får fattighuset inn, men i mindre grad. Da dette raskt råtner. 

c) Fattighuset er ett nødhjelpstilbud, ikke meningen at man skal belage seg på slik hjelp for alltid. Så kostholdet bør ikke baseres på dette.

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns mat bør gis bort til slike formål, før de rekker å bli dårlige. Hadde selvfølgelig blitt glad for det jeg kunne få, så lenge det var spiselig, men mursteinbrød med mugg, ville jeg ikke hatt. Tror ikke noen hadde gitt bort det da, men tenker det bør være en standard på ting aom gis bort også.

Anonymkode: 374ac...d67

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeidet faktisk ved en sånn plass for noen få år siden. 

Blant annet opplevde jeg at enkelte "fattige" kom i drosje, mottok flere bæreposer med forskjellige  produkterog så reiste de sin vei med en drosje. Har de råd til å reise med drosje, så burde de vel egentlig klare å betale for deres egen mat fra vanlige dagligvarebutikker også.                        

Anonymkode: cbb2f...7e0

De fleste fattige i Norge er det fordi de ikke har jobb. De fleste som ikke har jobb i Norge er syke/uføre (vanligvis, ikke nå under Korona). Og mange syke har tt-kort. Det er sikkert forklaringen på taxi.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde vært fattig og hadde barn hadde du: 

a) fått øremerket penger til å fø dine barn i Norge. Det får alle på sosialhjelp. Men hvordan disse pengene disponeres er det dessverre ingen som kan styre. 

b) Fattighuset deler ut mat som butikker, privatpersoner og andre donerer. De fleste gir derfor tørrvarer, mat som varer lenge. Ferskvarer som frukt og grønt får fattighuset inn, men i mindre grad. Da dette raskt råtner. 

c) Fattighuset er ett nødhjelpstilbud, ikke meningen at man skal belage seg på slik hjelp for alltid. Så kostholdet bør ikke baseres på dette.

Ser hva du mener, og ser ikke for meg å ikke klare å prioritere noen grønnsaker til barna så lenge vi har det systemet vi har. Den lille protesten min var uansett mer til ts sin påstand om at dette var så bra mat, og ikke som en klage på maten sånn sett. Jeg hadde altså vært fortvilet fordi jeg er priviligert og bortskjemt med å ha råd til grønnsaker hver dag, men det betyr ikke at jeg hadde vært så frekk og utakknemlig å faktisk si noe om det til den som var snill og ga meg maten.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns mat bør gis bort til slike formål, før de rekker å bli dårlige. Hadde selvfølgelig blitt glad for det jeg kunne få, så lenge det var spiselig, men mursteinbrød med mugg, ville jeg ikke hatt. Tror ikke noen hadde gitt bort det da, men tenker det bør være en standard på ting aom gis bort også.

Anonymkode: 374ac...d67

Jeg er uenig. Mat selges til lavere pris i datohyllene, og på sider som holdbart.no og havaristen.no. Det er flott for miljøbevisste, fattige, de som er nysgjerrige på noe nytt, for studenter og sikkert mange andre.
Matsvinnet blir nok lavere dersom folk betaler for mat de velger selv, fremfor å få tilfeldige varer med seg hjem.

Jeg kjenner ei som driver med matutdeling. Det er ikke alle som er så veldig takknemlige. Skulle ikke forundre meg om en del av maten de får, havner i søpla. Og ja, det er god mat. 

Anonymkode: f4eb1...89b

Skrevet

Blant annet opplevde jeg at enkelte "fattige" kom i drosje, mottok flere bæreposer med forskjellige  produkterog så reiste de sin vei med en drosje. Har de råd til å reise med drosje, så burde de vel egentlig klare å betale for deres egen mat fra vanlige dagligvarebutikker også.                        

Har du hørt om TT kort? Ignoranus.

Anonymkode: 7b0c6...33c

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som frivillig en periode, ikke på fattighuset, men i en kirke der vi laget middag hver onsdag .. Og min erfaring er det motsatte :)  På min siste dag så var det en bruker der, han var narkoman, manglet tenner, klærne var hullete, møkkete negler, i det hele tatt, men på min siste dag så hadde han tatt på seg hvit dress (😍), vasket neglene og børstet håret, kjøpt en stor plate med melkesjokolade, og jeg hadde nettopp fått en baby, så han hadde med noe babyklær. Antar at han hadde hentet det fra eventuelt fattighuset. Altså han var bare så utrolig vakker, og så utrolig takknemlig for å ha blitt sett på som et menneske .. 

Og de fleste er veldig, veldig takknemlige altså. Synd at det er de som ødelegger for andre. 

Anonymkode: 54165...4c6

🥰🥰

Anonymkode: d9691...25f

Skrevet

Men TT kortet er begrenset. Er ikke mange turene i året og dessuten vanskelig å få pga mangel på penger.

Det spørs veldig hvor en bor. Det er nemlig fylkeskommunen som bestemmer hvordan reglene skal være.

Mange steder er det ei veldig god ordning, f.eks at en betaler bare 25% av turen, uten noen begrensing på antall turer og alle som trenger får. Andre steder er TT-kortet nesten umulig og få, og gir bare en liten sum i tilskudd som knapt dekker ei reise eller to.

Reglene og ordninga varier altså fra fylke til fylke.

Anonymkode: 6f185...a5d

• Liker 3
Skrevet

Litt absurd synes jeg, at vi har fattige mennesker her i Norge.

Skjønner at de som sliter med rus eller psykiske problemer kan ha lite, men der er avhengighet og sykdom årsaken til at de må ha hjelp. At andre er så fattige at de må få hjelp til å ha mat i kjøleskapet, det fatter jeg ikke like lett...

Vi lever i et land hor de som jobber på Kiwi og er vaskehjelp tjener rundt 25.000  utbetalt i måneden og fint kan tjene mer enn det også med litt innsats. Greit nok er det dyrt å bo i by, men jobber man på Kiwi så er ikke det å bo i by et smart trekk. Uansett burde det være mulig å planlegge bedre enn at man må nedverdige seg selv til å måtte ha hjelp til å få mat, Dette handler for mange mest av alt om dårlige prioriteringer.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser hva du mener, og ser ikke for meg å ikke klare å prioritere noen grønnsaker til barna så lenge vi har det systemet vi har. Den lille protesten min var uansett mer til ts sin påstand om at dette var så bra mat, og ikke som en klage på maten sånn sett. Jeg hadde altså vært fortvilet fordi jeg er priviligert og bortskjemt med å ha råd til grønnsaker hver dag, men det betyr ikke at jeg hadde vært så frekk og utakknemlig å faktisk si noe om det til den som var snill og ga meg maten.

Grønnsaker er ikke dyrt, så ingen er heldig og bortskjemt som har råd til det. Hvilken verden har du levd i som har fått en slik vrangforestilling?

Mat er generelt billig, dessuten heller ikke det folk normalt sparer på - hvorfor skal man det i et land man kan kjøpe både en ny vaskemaskin og bruke 5000 kroner til på tullball hver eneste måned? Klart man da ikke dropper blomkålen eller gulrøttene som koster veldig lite,

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at de kanskje har tt- kort på grunn av nedsatt funksjonsevne? Da betaler man bare en liten egenandel selv. Kjenner personlig flere som er kronisk syke som har dette, og som tar taxi de gangene de skal noe, og som er for syke til å komme seg rundt på andre måter.  Fint at man har denne ordningen så de og kan komme seg ut av huset en gang i blant. 

Anonymkode: 8737f...cd8

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...